Netbeheerder: overzicht distributienetbeheerders België

Sinds de liberalisering van de energiemarkt in 2003 is er een fundamentele wijziging opgetreden op de Belgische energiemarkt. Door de introductie van concurrentie op de interne markt voor energie in de EU, is er een einde gekomen aan de meeste intercommunales als distributeurs van elektriciteit en aardgas. Op deze pagina vind je een overzicht van alle netbeheerders in België.


Wie is mijn netbeheerder?

In principe zal je niet veel contact hebben met je netbeheerder. Het is dan ook niet zo raar dat je geen idee hebt wie de netbeheerder van jouw regio is. Het is echter makkelijk om te achterhalen wie de verantwoordelijke netbeheerder van jouw regio is, aangezien er tegenwoordig nog maar weinig netbeheerders actief zijn op de Belgische energiemarkt.

In heel Vlaanderen is Fluvius de verantwoordelijke netbeheerder. Deze netbeheerder is dus verantwoordelijk voor, onder andere, het onderhoud en de aansluiting voor gas en elektriciteit. In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is dit Sibelga. In Wallonië zijn er meerdere netbeheerders, waardoor het iets lastiger kan zijn. Gebruik onze tool hieronder om erachter te komen wie je netbeheerder is.

energiefactuur
energiefactuur

Hoge energiefactuur?

De energieprijzen staan historisch hoog, maar besparen is vaak wel mogelijk. Bel CallMePower voor gratis energieadvies in Vlaanderen en start met besparen!

energiefactuur
energiefactuur

Hoge energiefactuur?

De energieprijzen staan historisch hoog, maar besparen is vaak wel mogelijk! CallMePower belt je gratis terug of bel ons op maandag - vrijdag van 8:00 - 19:00 uur en zaterdag van 8:30 - 17:30 uur.

Overzicht netbeheerders België elektriciteit en gas

In de tool hieronder vind je alle distributienetbeheerders van België. Voer je postcode of de plaatsnaam in en kom erachter wie de netbeheerders voor gas en elektriciteit in jouw regio zijn.

Wie is mijn netbeheerder voor elektriciteit en / of gas?
  • -AntwerpenElektriciteit
  • -AntwerpenGas
  • 1070 - Anderlecht - Elektriciteit
  • 1070 - Anderlecht - Gas
  • 1390 - Archennes - Elektriciteit
 

Indien je last hebt van een stroompanne of een gaslek vermoed, dien je niet met je energieleverancier contact op te nemen, maar met de verantwoordelijke distributienetbeheerder. In het overzicht hieronder zijn de netbeheerders met de bijbehorende noodnummers voor een gaslek en stroompanne weergegeven.

Lijst contactgegevens netbeheerders België
Netbeheerder (DNB) Regio Telefoonnummer
Fluvius
kaart Vlaanderen
Gasgeur: 0800 65 0 65
Storingen: 078 35 35 00
Algemene vragen: 078 35 35 34
Sibelga
Kaart Brussel
Gasgeur: 0800 19 400
Stroompanne: 02 274 40 66
Algemene vragen: 02 549 41 00
ORES
carte wallonie
Gasgeur: 0800 87 087
Storingen: 078 78 78 00
Algemene vragen: 078 15 78 01
Resa
Kaart wallonie
Gasgeur: 04 362 98 38
Storingen: 04 263 18 80
Algemene vragen: 04 220 12 11
AIEG
Kaart wallonie
Stroompanne: 085 27 49 00
AIESH
Kaart wallonie
Stroompanne: 060 45 91 60
REW
Kaart wallonie
Gasgeur: 010 22 42 43
Stroompanne: 010 22 26 53

Fluvius distributienetbeheerder Vlaanderen

Netbeheerder Fluvius is ontstaan door een fusie van de nutsbedrijven Infrax en Eandis. Hierdoor is er in Vlaanderen tegenwoordig slechts één netbeheerder actief en zal je voor alle zaken die niet door de energieleverancier worden geregeld met Fluvius contact op moeten nemen. Denk hierbij aan de Fluvius meterstanden doorgeven of de Fluvius zonnepanelen aanmelden.

Vraag aan Fluvius? Bekijk de Fluvius contactpagina voor een overzicht van alle gegevens.

Vraag aan Sibelga? Bekijk de Sibelga contactpagina voor een overzicht van alle gegevens.

Netbeheerder als energieleverancier

Het kan voorkomen dat de netbeheerder ook optreedt als energieleverancier. Dit kan in twee situaties gebeuren. Ten eerste als de netbeheerder moet optreden als sociale dienstverlener voor beschermde klanten. Hier plaatst de netbeheerder een budgetmeter of een digitale budgetmeter en kom je in aanmerking voor het sociale tarief.

In het tweede scenario wordt de netbeheerder leverancier als er geen energieleverancier beschikbaar is in dat gebied. Dit gebeurt echter maar zeer zelden.

Netbeheerder als sociale energieleverancier

Voor beschermde klanten kan de distributienetbeheerder optreden als sociale leverancier. Dit gebeurt als het voor een huishouden niet mogelijk is om de energiefactuur van de energieleverancier te betalen. Nadat de facturen meerdere keren niet zijn betaald, zal de energieleverancier het energiecontract ontbinden.

Omdat energie gezien wordt als een belangrijk goed, zal je niet worden afgesloten. De netbeheerder zal in dit geval optreden als energieleverancier. Hiervoor moet wel een budgetmeter worden geplaatst, waarmee je vooraf betaald voor energie.

De tarieven voor energie van de netbeheerder zijn het gemiddelde van alle commerciële energieleveranciers. Hierdoor is een budgetmeter dus zeker niet voordeliger. Wij raden dan ook aan om zodra alle schulden zijn afbetaald weer een abonnement af te sluiten bij een van de Belgische energieleveranciers of bijvoorbeeld bij een van de goedkoopste energieleveranciers.

energie vergelijken
energie vergelijken

Energieleveranciers vergelijken?

Bel CallMePower voor een gratis vergelijking van alle energieleveranciers in Vlaanderen.

energie vergelijken
energie vergelijken

Energieleveranciers vergelijken?

CallMePower belt je gratis terug of bel ons op maandag - vrijdag van 8:00 - 19:00 uur en zaterdag van 8:30 - 17:30 uur.

Wat is een distributienetbeheerder?

De distributienetbeheerder (DNB) heeft een monopoliemacht over de distributie van het gas en de elektriciteit in de regio waar deze actief is. Deze distributie verloopt vanaf de transmissielijn tot het punt van verbruik.

De distributienetbeheerders, beter bekend als intercommunales, blijven distributienetten onderhouden, lossen onderbrekingen op en onderhouden technische installaties, waaronder de energiemeters.

  1. Het distributienet van de elektriciteit is het geheel van netwerken waarvan de nominale spanning kleiner is dan 70kV;
  2. Het distributienet van het aardgas is de verzameling van pijpleidingen die geen deel uitmaken van het transportnetwerk en de bijhorende installaties.

Terwijl de transportbedrijven actief zijn over heel België en een monopoliepositie bezitten over het volledige grondgebied, zijn de distributienetbeheerders actief in de geografisch beperkte gebieden en hebben enkel een monopolie in deze specifieke regio's.

Het beleid bevat zowel exploitatie als onderhoud, ontwikkeling en verbetering van het distributienet. Maar de distributienetbeheerder treedt ook op als sociale leverancier. De meeste distributiebeheerders zijn intercommunale verenigingen met missies.

Verschil tussen netbeheerder en energieleverancier

Vóór de liberalisering van de energiemarkt waren distributie en verkoop van elektriciteit en/of gas aan de consumenten (particulier of professioneel) in handen van de intercommunales (de huidige distributienetbeheerders) op hun eigen grondgebied.

Na de liberalisering (in Vlaanderen vanaf 2003 en in Brussel en Wallonië vanaf 2007), werden de distributie en de verkoop verdeeld tussen de commerciële energieleveranciers. Tegenwoordig zijn er een groot aantal leveranciers actief op de Belgische energiemarkt, waardoor het aan te raden is om de tarieven te vergelijken voordat je gaat veranderen van energieleverancier.

Energietarieven vergelijken? Energie vergelijken doe je met CallMePower.

Een energieleverancier verkoopt elektriciteit en in de meeste gevallen ook aardgas. Deze koopt hij van producenten of produceert zelf stroom. Hij verleent eveneens andere extra diensten aan klanten, zoals ketelonderhoud, en is verantwoordelijk voor de facturatie van je energieverbruik.

De distributienetbeheerder verzekert het onderhoud en de controle van het distributienetwerk die de route vormt van elektriciteit en aardgas tot jouw woning. Hij garandeert eveneens de technische dienst met betrekking tot jouw aansluiting van elektriciteit en/of aardgas en eventuele interventies in geval van storingen of defecte meter, installatie van een nieuwe aansluiting, vervangen of aanpassen van je energiemeters.

energie vergelijken
energie vergelijken

Energieleveranciers vergelijken?

Bel CallMePower voor een gratis vergelijking van alle energieleveranciers in Vlaanderen.

energie vergelijken
energie vergelijken

Energieleveranciers vergelijken?

CallMePower belt je gratis terug of bel ons op maandag - vrijdag van 8:00 - 19:00 uur en zaterdag van 8:30 - 17:30 uur.

Wat doet de netbeheerder?

De verantwoordelijkheden van de netbeheerders verschillen per regio. Waar alle netbeheerders gelijk in zijn, is dat ze verantwoordelijk zijn voor de aanleg en het onderhoud van het energienet en de meteropname. Dit betekend dus ook dat de netbeheerder een nieuwe elektriciteitsaansluiting of gasaansluiting moet leggen en niet de energieleverancier.

Naast het onderhoud zijn ze in veel gevallen ook de verantwoordelijke partij bij stroomstoringen. Als je dus een schadevergoeding voor een stroompanne wilt aanvragen, moet dit bij je netbeheerder.

Daarnaast zijn de meeste netbeheerders ook verantwoordelijk voor de openbare verlichting. Indien de openbare verlichting op sommige plekken niet werkt of er een lamp kapot is, kan je contact opnemen met de netbeheerder. Ook hebben sommige netbeheerders de verantwoordelijkheid over het onderhoud van het riool.

Zonnepanelen aanmelden bij de distributienetbeheerder

Indien je zonnepanelen gaat installeren, zal je deze moeten aanmelden bij je netbeheerder. Dit is nodig zodat de Fluvius of een andere netbeheerder inzicht krijgt in de injectie van energie. Als je namelijk meer energie produceert dan verbruikt, kan deze energie naar andere verbruikers worden gestuurd.

Zonnepanelen aanmelden bij Fluvius kan je gemakkelijk online doen op de website van deze netbeheerder of een andere netbeheerder die actief is in jouw regio. Na de plaatsing zullen de zonnepanelen worden gekeurd door een expert. Na deze keuring heb je 30 dagen om de zonnepanelen aan te melden.

Groenestroomcertificaten bestaan niet meer, maar het kan zijn dat je hier nog steeds recht op hebt als je zonnepanelen geplaatst zijn tussen 1 januari 2013 en 14 juni 2015. Informeer bij je netbeheerder voor meer informatie over dit onderwerp.

Geactualiseerd op