Pidpa behoort tot de zes drinkwatermaatschappijen in Vlaanderen. Het bedrijf voorziet meerdere gemeenten in de provincie Antwerpen van drinkwater. Dit artikel biedt een uitgebreid inzicht in deze Vlaamse watermaatschappij. Zo lees je onder andere waar Pidpa actief is, welke waterprijzen ze hanteren en hoe je contact met de watermaatschappij opneemt.

Wat is Pidpa?

Pidpa, afkorting voor Provinciale Intercommunale Drinkwatermaatschappij der Provincie Antwerpen, is een waterbedrijf in Vlaanderen. Het bedrijf is opgericht in 1913, en heeft als voornaamste activiteiten het zuiveren en distribueren van drinkwater. Inmiddels levert het bedrijf water aan meer dan 1,2 miljoen mensen, verspreid in 64 gemeenten in de provincie Antwerpen.

Waar is Pidpa actief?

Pidpa levert drinkwater aan het merendeel van de gemeenten in de provincie Antwerpen. Uitzonderingen zijn zowel de stad Antwerpen zelf, als verschillende randgemeenten. Wanneer je in de stad Antwerpen woont, dan is het Vlaamse waterbedrijf Water-Link verantwoordelijk voor de distributie van schoon drinkwater.

verhuizen water
verhuizen water

Een nieuw contract opstarten of een overname regelen bij Pidpa? (Gratis dienst)

CallMePower helpt je gratis telefonisch bij alle procedures met de waterleverancier.

verhuizen water
verhuizen water

Een nieuw contract opstarten of een overname regelen bij Pidpa? (Gratis dienst)

Laat je telefoonnummer achter, en je zult spoedig teruggebeld worden door een van onze CallMePower adviseurs.

Waar komt het water van Pidpa vandaan?

Het drinkwater dat door Pidpa wordt geleverd is oorspronkelijk grondwater dat gewonnen is in Vlaanderen. Dit water kan afkomstig zijn uit diepere afgesloten lagen of uit ondiepe niet-afgesloten lagen. Het ruwwater wordt via leidingen naar een drinkwaterproductiecentrum gebracht, waar het wordt gezuiverd tot het drinkwaterkwaliteit heeft. Als laatste stap wordt het water via het leidingnet gedistribueerd naar de klant.

Naast dat Pidpa zelf drinkwater produceert, vinden er watertransfers plaats tussen verschillende bevoorradingsgebieden om lokaal aan de watervraag te kunnen voldoen. Zo koopt Pidpa een groot deel van zijn drinkwater in bij andere Vlaamse watermaatschappijen.

Wat zijn de tarieven van Pidpa?

Net zoals de meeste Vlaamse watermaatschappijen maakt Pidpa onderscheid tussen twee type tarieven: het huishoudelijke tarief en het niet-huishoudelijke tarief. Daarnaast betaal je als klant, ongeacht of je een huishoudelijk tarief of niet-huishoudelijk tarief betaalt, het basistarief en het comforttarief.

Huishoudelijk en niet Huishoudelijke-tarieven

  • Het huishoudelijk tarief betaal je wanneer je verblijft in een wooneenheid. Dit kan gaan om bijvoorbeeld een eengezinswoning, appartement met eigen of gemeenschappelijke watermeter, of een studio.
  • Niet-huishoudelijk tarief. Een niet-huishoudelijk tarief betaal je wanneer je water gebruikt in een niet-wooneenheid. Dit gaat meestal om een bedrijfsgebouw, landbouwbedrijf of hotel/motel.

Basistarief en comforttarief

De meeste waterleveranciers in België rekenen twee verschillende tarieven voor huishoudens: het basistarief en het comforttarief. Vanaf een bepaalde hoeveelheid water betaal je het comforttarief. Wie zuinig met zijn water omgaat, wordt dus beloond.

  • Het basistarief: dit is het waterverbruik tot 30 m³ per wooneenheid + 30 m³ per bewoner per jaar. De Pidpa prijs water per m3 is € € 1,6289.
  • Het comforttarief: dit geldt voor al het waterverbruik dat plaatsvindt buiten het basistarief. De Pidpa prijs water per m3 is € 3,2578.

Wat is het Pidpa sociaal tarief?

Naast de reguliere waterprijs heb je in sommige gevallen recht op het sociaal tarief. Bij Pidpa is het sociaal tarief, net zoals bij andere waterbedrijven in Vlaanderen, een korting van 80 %.

Hoe en wanneer de Pidpa meterstand doorsturen?

Eens per jaar ontvang je van Pidpa een uitnodiging waarin je wordt gevraagd de meterstand door te geven. Deze uitnodiging kun je ontvangen per post of per e-mail. Voordat je de meterstand invult dien je te controleren of het meternummer genoemd in de uitnoDiging overeenkomt met de laatste vier cijfers op je watermeter.

Denk hieraan bij het noteren van de meterstand:

  1. Vul alleen de cijfers in die op de zwarte vlakjes staan, inclusief de nullen.
  2. De cijfers op de rode vlakken hoef je niet door te geven.
  3. Als je vijf cijfers moet invullen, maar je meter heeft maar vier zwarte vlakjes, zet dan een nul voor de meterstand.

Je kunt de meterstand doorgeven aan Pidpa via het online formulier in de online omgeving, mijnPidpa. We hebben een gids geschreven over het doorgeven van de meterstand aan Pidpa, waarin je uitgebreid alle stappen kunt volgen.

Hoe regel ik een verhuis bij Pidpa?

Bij een verhuis zijn er twee scenario's mogelijk: je wilt een contract opstarten bij Pidpa, of je wilt een watercontract stopzetten bij Pidpa. In beide gevallen kan je dit gemakkelijk thuis regelen in hun online omgeving mijnPidpa. Lees meer over het regelen van een verhuis bij Pidpa.

Vragen over de waterlevering?

Bel de CallMePower water-experts voor advies (gratis dienst).

02 588 46 56OF Bel mij gratis terug

Vragen over de waterlevering?

Bel de CallMePower water-experts voor gratis advies (gratis dienst).

Bel mij gratis terug

Overname watercontract Pidpa

Je kunt een overname bij Pidpa online regelen door de volgende stappen te nemen:

  1. Ga naar contract opstarten. Je kunt via deze link je watercontract regelen. Dit kan zowel wanneer je nog geen klant bent, als wanneer je dat wel bent.
  2. Vul de gegevens in. In het online formulier wordt je gevraagd om de startdatum, de meterstand en jouw contactgegevens. Vul deze gegevens in.
  3. Bevestigen. Na het invullen van deze gegevens zul je een bevestiging ontvangen.

Stopzetten watercontract Pidpa

  1. Ga naar contract stopzetten. Log in met je klantaccount. Heb je geen klantaccount, dan kun je deze aanmaken. Hier heb je jouw klantnummer en factuurnummer voor nodig.
  2. Vul je gegevens in. In het online formulier wordt gevraagd om, onder meer, de opzegdatum en de meterstand. Wijzig de contactgegevens wanneer dit nodig is.
  3. Bevestigen. Na het invullen van je gegevens zul je een bevestiging ontvangen. Binnen twee weken na de bevestiging zul je de eindfactuur ontvangen.

Wanneer je een contract overneemt mag de overnamedatum maximaal 30 dagen in het verleden liggen. Is de overnamedatum langer geleden? Dan dien je de overname te regelen via het papieren overnameformulier!

Hoe Pidpa contacteren?

Word je vraag niet in dit artikel beantwoord? Of heb je een vraag omtrent storingen en werkzaamheden bij Pidpa? Dan is het waarschijnlijk verstandig dat je direct contact opneemt met de leverancier. Contact opnemen met Pidpa kan op vier verschillende manieren:

  • Telefonisch met de Pidpa klantendienst
  • Op afspraak op kantoor
  • Via de maatschappelijke zetel
  • Via het klachtenformulier
Overzicht contactgegevens Pidpa
ContactmiddelContact
Telefoonnummer informatie water
Telefoonnummer Pidpa klantendienst0800 90 300
Telefoonnummer internationaal klantendienst0032 3 216 88 88
Adres (enkel op afspraak)Desguinlei 246, 2018 Antwerpen
Maatschappelijke zetelVierselse baan 5, 2280 Grobbendonk
KlachtenformulierHet klachtenformulier

Pidpa klantendienst openingstijden Het klantendienst telefoonnummer kan elke werkdag worden gebeld tussen 8:00 en 17:00 uur. Voor dringende gevallen is het telefoonnumer de hele dag bereikbaar.

Veelgestelde vragen over Pidpa

Is Pidpa een overheidsbedrijf?

Ja, Pidpa is een overheidsbedrijf. Het is een waterbedrijf dat actief is in de provincie Antwerpen, en het wordt beheerd door de provincie en verschillende gemeenten. Pidpa staat voor Provinciale en Intercommunale Drinkwatermaatschappij der Provincie Antwerpen. Het levert drinkwater en beheert ook het afvalwater in de regio.

Hoe kan ik een nieuwe wateraansluiting aanvragen bij Pidpa?

Het kan voorkomen dat je woning nog geen wateraansluiting heeft, bijvoorbeeld omdat het een nieuwbouwwoning betreft. Om een nieuwe wateraansluiting aan te vragen bij Pidpa, ga je naar hun officiële website en zoek je naar het formulier voor nieuwe aansluitingen. Vul het formulier in met de vereiste informatie, zoals je persoonlijke gegevens en het adres waarvoor je de aansluiting wilt aanvragen. 
Zorg ervoor dat je alle benodigde documentatie bijvoegt, zoals eigendomsbewijs of huurovereenkomst. Dien het ingevulde formulier in bij Pidpa en volg eventuele verdere instructies die ze verstrekken. Vergeet niet om eventuele kosten voor de nieuwe aansluiting te betalen volgens de instructies van Pidpa.

Hoe kan ik mijn drinkwaterrekening bij Pidpa betalen?

Je kunt je drinkwaterrekening bij Pidpa op verschillende manieren betalen, zoals via automatische incasso, internetbankieren, overschrijving, of via de Pidpa-app. Zorg ervoor dat je het juiste betalingskenmerk vermeldt bij de overschrijving om ervoor te zorgen dat je betaling correct wordt verwerkt.

Wat moet ik doen bij een waterlek of storing bij Pidpa?

Heb je last van een waterlek of storingen bij Pidpa? Dan is het verstandig om de actuele storings- en werkzaamhedenkaart te raadplegen, zo weet je of jouw probleem een individuele kwestie betreft. Is Pidpa inderdaad nog niet op de hoogte van de waterlek of storing? Neem dan zo snel mogelijk contact op, door naar Pidpa te bellen op het storingsnummer.

Lees meer over Pidpa