Energiefactuur bedrijf

Energie en telecom verhuizen in één keer geregeld!

CallMePower helpt je kosteloos met het opzeggen en afsluiten van je energie- en telecomcontracten. Bel ons voor geheel vrijblijvend en gratis advies!

Energiefactuur bedrijf

Energie en telecom verhuizen in één keer geregeld!

Bel CallMePower op maandag - vrijdag van 8:00 - 19:00 uur en zaterdag van 8:30 - 17:30 uur of laat je gratis terugbellen door ons.

Gratis PDF's over het huurcontract in België

Download gratis de juiste PDF

img alt

Download gratis de juiste PDF

 

Huurcontract voor het huren van een woning uitgelegd

Wanneer je verhuist naar een huurwoning, of zelf je woning aan een huurder verhuurt, zul je te maken krijgen met een huurcontract. Wij geven je alle nodige informatie over het belang van een huurcontract, hoe het document kan worden opgesteld, en hoe een huurtermijn werkt. Daarnaast lees je meer over, onder andere, het invullen van de plaatsbeschrijving en heb de mogelijkheid om de plaatsbeschrijving gratis te downloaden.

Het belang van een huurcontract

Een huurcontract wordt in de eerste plaats opgesteld om misverstanden tijdens de huurperiode te voorkomen. Daarom worden in het document afspraken, richtlijnen en wettelijke bepalingen genoteerd. Een huurcontract heeft ook administratieve functie. Zo heb je er eentje nodig om je in te kunnen schrijven bij de gemeente. Daarnaast zijn er andere overheidsinstituties waaraan je moet laten zien dat je een huurcontract hebt. Vooralsnog is het voornaamste doel van het huurcontract om de huurperiode voor alle partijen goed te laten verlopen en de verantwoordelijkheden duidelijk te verdelen.

Huurcontract opzeggen Je kunt een huurcontract opzeggen. In het geval je dit wilt doen, stuur je op tijd een opzegbrief naar de huisbaas en andere betrokken partijen. Je kunt hiervoor ons gratis voorbeeld opzegbrief gebruiken. Bekijk ook of je in aanmerking komt voor huursubsidie. Een huurcontract aanpassen vereist geen verbreking van het huidige contract, enkel een aanpassing van het contract.

De opbouw van het huurcontract

Het standaard huurcontract bestaat uit verschillende onderdelen, waarin zowel gegevens als afspraken worden vastgelegd. Sommige van de afspraken zijn wettelijk bepaald, terwijl andere afspraken door de verhuurder in het contract zijn opgenomen. De volgende onderdelen zijn standaard opgenomen in het huurcontract:

  1. De gegevens van de huurder en verhuurder. Dit betreft persoonlijke gegevens, zoals de volledige namen, geboortedatum, identiteitsnummer en contact gegevens. In dit deel wordt geidentificeerd welke personen onderdeel uitmaken van de afspraken.
  2. De startdatum en duur van de huurperiode. Veel huurcontracten hebben een minimum periode van 1 jaar vastgesteld. Lees meer over de minimum lengte en het opzeggen van het huurcontract.
  3. Standaard woninggegevens. Hoeveel slaapkamers het omvat, het oppervlak en andere data staat hier vermeldt.
  4. De huurprijs, borgsom en eventuele andere financiële onderdelen, hiernaast hoe de betaling en per wanneer en op welke datum deze zal worden voldaan. De eerste betaling en vervolgens de maandelijkse betaling.
  5. Een toelichting van de kostenverdeling. Wie is verantwoordelijk voor welke kosten. Hier kan je denken aan bijvoorbeeld servicekosten, elektriciteit, gasprijs en waterprijs. Maar denk ook aan algemeen onderhoud van het gebouw.
  6. Wettelijke bepalingen, het ene contract zal er hier meer van in hebben staan dan het andere contract. Dat ligt een beetje aan het soort contract en de voorkeuren van de verhuurder.
  7. Eventuele huisregels, zoals het wel of niet toestaan van huisdieren.
  8. Persoonlijke gegevens bescherming, dit wordt ook regelmatig opgenomen in een contract. Vooral aangezien de laatste jaren hier strikter mee wordt omgegaan de de GDPR maatregelen zijn ingevoerd.

Let opHet contract wordt niet altijd met exact dezelfde inhoud en in deze volgorde opgesteld. Het ene huurcontract is uitgebreider dan het andere contract. Bovenstaande opsomming dient enkel om je een inzicht te geven in welke aspecten er normaliter worden opgenomen in een huurcontract.

Huurcontract en plaatsbeschrijving

Bij een huurcontract hoort in principe altijd een plaatsbeschrijving. Dit document dient om misverstanden over de staat van de woning en bijbehorende meubilair te voorkomen. Hoe gedetailleerder de beschrijving, hoe beter. Zo kan hier bijvoorbeeld in worden gezet wat er aanwezig is in de woning, of er eventuele beschadigingen zijn en of er onderdelen ontbreken. Bij een gemeubelde woning zal de plaatsbeschrijving wat uitgebreider zijn dan bij een ongemeubelde woning. In sommige gevallen kan je een verhuisvergoeding of huurtoeslag ontvangen. Controleer dit voordat je gaat verhuizen bij de verantwoordelijke instanties.

Belang van de plaatsbeschrijving

Waarom is een plaatsbeschrijving van belang bij het opstellen van een huurcontract? Bij een overeenkomst tussen twee of meerdere partijen zijn duidelijke afspraken het uitgangspunt. Bij het opstellen van een plaatsbeschrijving wordt de staat van de woning van tevoren vastgelegd. Zo is voor alle partijen duidelijk hoe de woning eraan toe is bij de start van de huurperiode.

Wie maakt de plaatsbeschrijving?

De plaatsbeschrijving is een verplicht document of onderdeel wanneer er een huurcontract wordt opgesteld. Deze wordt bij voorkeur alvorens of net in het begin van de huurperiode opgesteld in het bijzijn van beide partijen. Deze dient vervolgens door beiden ondertekend te worden.

Download plaatsbeschrijving

Wij stellen graag een model plaatsbeschrijving voor elk type woongebouw gratis ter beschikking. Download dit officiële document in PDF-formaat en de standaard plaatsbeschrijving Word op deze pagina.

Format Download link
Plaatsbeschrijving - PDF

CallMePower Plaatsbeschrijving PDF

Plaatsbeschrijving - Word

Download document CallMePowerWord

Wie is er verantwoordelijk voor het opstellen van een huurcontract

Een huurovereenkomst kan met juridische hulp gedaan worden, echter kan het ook met een standaard model worden ingevuld. Dit is geheel afhankelijk van de voorkeur van verhuurder en eventueel in overleg met de huurder. In veel gevallen zal de verhuurder al eerder overeenkomsten hebben gebruikt en heeft deze wellicht al een standaard model die hij of zij gebruikt voor nieuwe bewoners. Indien dat nog niet het geval is kan er in overleg een modeldocument worden uitgekozen. Na het opstellen en ondertekenen van het huurcontract, moet deze ook nog geregistreerd worden.

energieverbruik berekenen

Wat ga jij aan energie verbruiken in je nieuwe woning?

Jouw leverancier maakt een schatting van wat jouw verbruik zal zijn op je nieuwe adres. Je kan ook zelf jouw energieverbruik berekenen! Gebruik onze energiecalculator!

Huurovereenkomst en overige afspraken

Naast het afstemmen van afspraken met behulp van standaard richtlijnen, zullen er ook nog een aantal onderdelen zijn die moeten worden toegevoegd of eventueel apart besproken en vastgelegd. Ook al zijn mondelinge overeenkomsten ook geldig, wij adviseren alles zo goed mogelijk op papier of op zijn minst geschreven vast te leggen. Een voorbeeld hiervan is de mogelijkheid voor onderverhuur.

Overname en gebruik Mazout

In België zijn er nog veel huishoudens die warmte opwekken met stookolie. Stem bij aanvang van de huur goed af hoe dit wordt verbruikt en of je het deel mazout wat in de tank zit overneemt en hoe dit later aangevuld moet worden.

Mazout Is er een mazouttank in je (nieuwe) woning aanwezig? Dan dien je ook hier de overname van de inhoud af te stemmen met de (ver)huurder. Heb je nieuwe stookolie nodig? Check dan eerst voor de beste mazoutprijzen!

Energiecontract

In de meeste gevallen zal je gas en elektriciteit zelf moeten gaan betalen vanaf het moment dat je de woning betreedt. In België is het toegestaan om zelf je energieleverancier uit te kiezen. Je kan verschillende energieleveranciers vergelijken en vervolgens je keuze maken voor een contract.

Wanneer je verhuist, zorg dan voor een correcte overdracht van aardgas en elektriciteit met het energieovernamedocument. Download gratis het document door op onderstaande knop te drukken.

Energiefactuur bedrijf

Je contracten verhuizen in één keer geregeld!

CallMePower helpt je kosteloos met het opzeggen en afsluiten van je energie- en telecomcontracten. Bel ons voor geheel vrijblijvend en gratis advies!

Energiefactuur bedrijf

Al je contracten verhuizen in één keer geregeld!

Bel CallMePower op maandag - vrijdag van 8:00 - 19:00 uur en zaterdag van 8:30 - 17:30 uur of laat je gratis terugbellen door ons.

Foto's woning

Ook is er legaal gezien een periode (meestal 2 weken) waarin de nieuwe bewoner de tijd krijgt om de woning te verkennen en eventuele mankementen door te geven. Dit gaat dan vooral om kleinere zaken zoals kieren, een gebroken tegel, een vlek op de muur etc. Het beste is om af te spreken dat je foto´s binnen die periode in één keer doorstuurt aan de huisbaas. Met het maken van foto´s kan er later geen onduidelijkheid ontstaan over wanneer de schade is ontstaan.

Organiseren van je verhuis

Wanneer je een woning huurt of verhuurt komt er veel bij kijken. Je verhuis moet geregeld worden, je financiële zaken goed op orde, je post moet worden doorgestuurd en je administratie moet gedaan worden. Zorg er ook voor dat je goed voorbereid bent en dat je genoeg verhuisdozen hebt. Je moet je binnen 8 dagen vanaf het moment van je verhuis inschrijven bij de gemeente, of je adres daar correct doorgeven.

Wil je graag zeker weten dat je niks vergeet?Wanneer je zeker wilt weten dat je geen belangrijke stappen overslaat, is het een goed idee om gebruik te maken van de verhuischecklist. Zo weet je precies wat er allemaal bij komt kijken, en regel je georganiseerd je verhuis!

energieleveranciers vergelijken

Vergelijk en kies je nieuwe energieleverancier

Je bent vrij om te kiezen voor een andere leverancier op je nieuwe adres. Wil je eerst op je gemak vergelijken? Kies en sluit de beste deal in de energieprijzenvergelijker!