Farys is een van de zes drinkwaterbedrijven actief in Vlaanderen. Het bedrijf levert water in verschillende gemeentes in de provincies Oost-Vlaanderen, West-Vlaanderen, Henegouwen en Vlaams-Brabant. In dit artikel vind je alle informatie over watermaatschappij Farys. Ontdek onder andere in welke gemeentes Farys water levert, wat hun contactgegevens zijn en welke tarieven ze hanteren.

Wat is Farys / TMVW?

Farys is een Vlaamse waterleverancier. Tot 2014 stond het bedrijf bekend als Tussengemeentelijke Maatschappij der Vlaanderen voor Waterbedeling (TMVW). Het bedrijf zorgt hoofdzakelijk voor het distribueren en leveren van schoon drinkwater. Daarnaast zorgt Farys voor de transport, de zuivering en het waterbeheer van vele sportaccomodaties.

Waar is Farys actief?

Farys is verantwoordelijk voor de waterlevering aan 85 gemeentes in vier verschillende provincies in Vlaanderen: Oost-Vlaanderen, West-Vlaanderen, Henegouwen en Vlaams-Brabant. Om erachter te komen of Farys ook actief is in jouw gemeente kun je het beste telefonisch contact opnemen met een van de water experts van CallMePower.

verhuizen water
verhuizen water

Vind je waterleverancier! (Gratis dienst)

De CallMePower water-experts informeren je gratis over de waterlevering in jouw gemeente.

verhuizen water
verhuizen water

Wie is mijn waterleverancier? (Gratis dienst)

De CallMePower water-experts informeren je gratis over de waterlevering in jouw gemeente.

Welke prijzen hanteert Farys?

Je betaalt een waterbedrijf niet alleen voor het transport en de levering van schoon drinkwater. Ook voor de afvoer en zuivering van afvalwater wordt een prijs in rekening gebracht. In principe is de waterprijs dus opgebouwd uit drie verschillende onderdelen:

  • De prijs voor de productie en levering van het drinkwater;
  • Een gemeentelijke bijdrage voor de inzameling en het transport van het afvalwater;
  • Een extra bijdrage voor de zuivering van het afvalwater.

De drinkwaterprijs, de gemeentelijke bijdrage en de extra bijdrage worden betaald via het basistarief en het comforttarief.

De prijs water per m3 bij Farys

De Belgische overheid heeft besloten dat alle Vlaamse drinkwaterbedrijven dezelfde tariefstructuur moeten hebben. Deze tariefstructuur bestaat uit een basistarief en een comforttarief.

  • Het basistarief. Het waterverbruik tot 30 m3 per wooneenheid + 30 m3 per bewoner per jaar. De prijs water van Farys is € 2,5322 voor basisgebruik per m3 .
  • Het comfort tarief. Geldt voor al het verbruik buiten het basistarief. De prijs water van Farys voor comfortgebruik is € 5,0644 per m3 .

Bovengenoemde tarieven gelden voor huishoudelijke klanten. De meeste watermaatschappijen maken een onderscheid tussen de volgende twee type klanten:

  • Huishoudelijke klanten. Dit zijn klanten die het drinkwater voornamelijk gebruiken voor huishoudelijke taken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan alleenstaanden of gezinnen.
  • Niet-huishoudelijke klanten. Dit zijn klanten die het drinkwater hoofdzakelijk gebruiken voor niet-huishoudelijke activiteiten. Dit kan gaan om leveringsadressen zonder wooneenheid, zoals een winkel.

Meer weten over de waterprijzen?CallMePower heeft een handig overzicht voor je gemaakt met de waterprijzen van verschillende leveranciers. Check ons overzicht van de waterprijzen

Hoe zit het met de factuur van Farys?

Je factuur van Farys wordt berekend per facturatieperiode. Een facturatieperiode duurt ongeveer 1 jaar. Tijdens deze periode zul je een meterbrief ontvangen. Het is van groot belang dat je deze brief binnen 21 dagen na ontvangst invult en op die manier de meterstanden doorgeeft. Zo informeer je Farys van je exacte waterverbruik in dat jaar.

Hoe kan je een factuur van Farys betalen?

Momenteel leven we in een Digitale wereld, waarin bankzaken bijna uitsluitend online geregeld worden. Om deze reden krijg je ook bij Farys de optie om de factuur online te ontvangen. Als klant krijg je dertig kalenderdagen vanaf de factuurdatum om de factuur te betalen. Je hebt keuze uit de volgende mogelijkheden:

  • Via een bankoverschrijving.
  • Online betalen. De papieren facturen van Farys zijn voorzien van een handige QR-code. Deze code kun je gebruiken om de rekening te betalen via jouw bank-applicatie.
  • Via een mandaat. In dit geval geef je het bedrijf de toestemming om het factuurbedrag automatisch van de bank af te schrijven. Het voordeel hiervan is dat je jouw facturen altijd op tijd betaalt.
  • Met Doccle. Dit online platform wordt gebruikt om facturen Digitaal te betalen.

Hoe de meterstand doorgeven aan Farys?

Wanneer je je aansluit bij een waterleverancier ontvang je een watermeter. Deze meet de hoeveelheid water die je verbruikt. Op de meter kun je door middel van de analoge of Digitale cijfers aflezen hoeveel water er is verbruikt. Jaarlijks moet je bij Farys de meterstanden doorgeven. De jaarlijkse factuur die je ontvangt is gebaseerd op de meterstanden van je watermeter.

Tegenwoordig bestaat ook de slimme meter. Een slimme meter is een Digitale meter die je watergebruik op afstand leest, waardoor je niet meer jaarlijks de meterstanden hoeft door te geven. Daarnaast geeft dit type meter een duidelijker inzicht in je waterverbruik omdat je het Digitaal kunt bijhouden.

Hoe regel je een verhuis bij Farys?

Bij gas en elektriciteit kies je jouw eigen leverancier. Bij drinkwater is dit niet het geval. Het adres waarop je woont is bepalend voor welke waterleverancier jouw toevoer en afvoer van water zal regelen. Je kunt je dus alleen aansluiten bij Farys wanneer je wonende bent in hun werkgebied.

Een waterovereenkomst opstarten bij Farys

Een overname van de waterovereenkomst bij Farys kan op twee verschillende manieren:

  1. Online via de digitale omgeving van Farys.
  2. Op papier, via het overnamedocument.

Wanneer je zelf de eigenaar bent van een pand en verhuist dien je twee overnames te regelen: eentje voor het oude adres en eentje voor het nieuwe adres. Om er zeker van te zijn dat je exact de juiste stappen uitvoert en niks belangrijks overslaat, is het verstandig om contact op te nemen met een van onze verhuis experts.

Een waterovereenkomst stoppen bij Farys

Een waterovereenkomst stoppen kan tevens door middel van het overnamedocument. Het is belangrijk dat je in dit document jouw volledige meternummer, meterstand, en het e-mailadres van de andere partij noteert. Daarnaast wil je ook dat de andere partij de overeenkomst ondertekent. Zo vermijd je dat er achteraf discussies ontstaan over de meterstanden.

Het overnamedocument kan worden opgestuurd via het webformulier van Farys, of door het te sturen naar hun postadres: Farys, Stropstraat 1, 9000 Gent.

Hoe Farys contacteren?

Heb je een specifieke vraag die je aan Farys wilt stellen? Dan is het handig dat je direct contact opneemt met Farys. Je kunt contact opnemen via de onderstaande contactgegevens:

Contactgegevens Farys
ManierDetails
Digitaal klantenformulierHet klantenportaal
Digitaal contactformulierVia een van de webformulieren
Telefoonnummer informatie water
Farys telefoonnummer, algemeen07 835 35 99
Farys telefoonnummer, storingen07 835 35 88
Adres kantoor Farys gentFarys, Stropstraat 1, 9000 Gent

Veelgestelde vragen over Farys

Hoe kan ik mijn drinkwaterrekening betalen bij Farys?

Klanten kunnen hun drinkwaterrekening bij Farys betalen via verschillende betaalmethoden, waaronder automatische incasso, online betaling, bankoverschrijving,

Hoe kan ik een storing of waterlek melden bij Farys?

Storingen in de watervoorziening kunnen gemeld worden via het storingsnummer van Farys: 078 35 35 88. Dit nummer is beschikbaar voor noodgevallen buiten de normale kantooruren.

Hoe zit het met de waterkwaliteit van het drinkwater van Farys?

Farys controleert voortdurend de kwaliteit van het kraanwater op meer dan 60 eigenschappen, wat verder gaat dan de minimaal opgelegde kwaliteitseisen. Deze controles worden uitgevoerd in hun eigen erkend en geaccrediteerd laboratorium, en de resultaten per gemeente worden halfjaarlijks bijgewerkt. Klanten kunnen zich ook aanmelden voor een drinkwateranalyse als ze willen bijdragen aan de opvolging van de drinkwaterkwaliteit.

Daarnaast houdt de Vlaamse overheid toezicht op de kwaliteit van het drinkwater, waarbij de verantwoordelijkheid voor gezond drinkwater bij zowel het waterbedrijf als de klant ligt. Klanten zijn verantwoordelijk voor de aanleg en het onderhoud van de binneninstallatie, terwijl het waterbedrijf de kwaliteit van het drinkwater voortdurend controleert.

Hoe kan ik meer informatie krijgen over Farys en haar activiteiten?

Heb je nog verdere vragen over watermaatschappij FARYS die hier niet beantwoord worden? Dan raden we aan om contact op te nemen met een van onze deskundige wateradviseurs. Onze experts bij CallMePower zijn goed op de hoogte van alle aspecten van waterlevering in Vlaanderen. Je kunt gratis advies op maat krijgen door te bellen naar 02 588 46 56.

Lees meer over Farys