verhuizen water
verhuizen water

Ga je verhuizen en heb je hulp nodig met het regelen van je wateraansluiting?

CallMePower helpt je stap voor stap om de procedures met jouw waterleverancier gratis telefonisch af te ronden.

verhuizen water
verhuizen water

Ga je verhuizen en heb je hulp nodig met het regelen van je wateraansluiting?

Laat je telefoonnummer achter, en een van onze CallMePower adviseurs belt je gratis terug om samen met jou de stappen te zetten.

FARYS is een van de zes drinkwaterbedrijven actief in Vlaanderen. Het bedrijf levert water in verschillende gemeentes in de provincies Oost-Vlaanderen, West-Vlaanderen, Henegouwen en Vlaams-Brabant. In dit artikel vind je alle informatie over watermaatschappij FARYS. Ontdek onder andere in welke gemeentes FARYS water levert, wat hun contactgegevens zijn en welke tarieven ze hanteren.

Wat is FARYS?

blauwe kraan met druppels

FARYS is een Vlaamse waterleverancier. Tot 2014 stond het bedrijf bekend als Tussengemeentelijke Maatschappij der Vlaanderen voor Waterbedeling (TMVW). Het bedrijf zorgt hoofdzakelijk voor het distribueren en leveren van schoon drinkwater. Daarnaast zorgt FARYS voor de transport, de zuivering en het waterbeheer van vele sportaccomodaties.

Waar is FARYS actief?

FARYS levert water aan 85 gemeentes in vier verschillende provincies in Vlaanderen: Oost-Vlaanderen, West-Vlaanderen, Henegouwen en Vlaams-Brabant. Om erachter te komen of FARYS ook actief is in jouw gemeente kun je het beste telefonisch contact opnemen met een van de water experts van CallMePower.

Welke waterleverancier is actief in mijn gemeente? Om erachter te komen welke waterleverancier actief is in jouw gemeente, bel je CallMePower gratis op 📞 02 588 46 56 (doordeweeks van 8:00 tot 19:00 uur)!

De waterprijs van FARYS

Je betaalt een waterbedrijf niet alleen voor het transport en de levering van schoon drinkwater. Ook voor de afvoer en zuivering van afvalwater wordt een prijs in rekening gebracht. In principe is de waterprijs dus opgebouwd uit drie verschillende onderdelen:

  • De prijs voor de productie en levering van het drinkwater;
  • Een gemeentelijke bijdrage voor de inzameling en het transport van het afvalwater;
  • Een extra bijdrage voor de zuivering van het afvalwater.

De drinkwaterprijs, de gemeentelijke bijdrage en de extra bijdrage worden betaald via het basistarief en het comforttarief.

Welke waterprijs rekent FARYS?

De Belgische overheid heeft besloten dat alle Vlaamse drinkwaterbedrijven dezelfde tariefstructuur moeten hebben. Deze tariefstructuur bestaat uit een basistarief en een comforttarief.

  • Het basistarief. Het waterverbruik tot 30 m3 per wooneenheid + 30 m3 per bewoner per jaar. FARYS rekent een basistarief van € € 2,2791 per m3.
  • Het comfort tarief. Geldt voor al het verbruik buiten het basistarief. FARYS rekent een comforttarief van € 4,5582 per m3.

Je betaalt je waterverbruik per kubieke meter (m3). Één kubieke meter staat gelijk aan duizend liter water. Op onze pagina over het gemiddeld watergebruik lees je meer over hoeveel water een gemiddeld huishouden gebruikt.

Het basistarief uitgelegd Hoeveel je betaalt is afhankelijk van je gezinsgrootte en de aanwezigheid van wooneenheden. Een alleenstaande krijgt bijvoorbeeld 60 kubieke meter aan basistarief (1x 30 kubieke meter voor de wooneenheid en 1x 30 kubieke meter voor de bewoner).

Bovengenoemde tarieven gelden voor huishoudelijke klanten. De meeste watermaatschappijen maken een onderscheid tussen de volgende twee type klanten:

  • Huishoudelijke klanten. Dit zijn klanten die het drinkwater voornamelijk gebruiken voor huishoudelijke taken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan alleenstaanden of gezinnen.
  • Niet-huishoudelijke klanten. Dit zijn klanten die het drinkwater hoofdzakelijk gebruiken voor niet-huishoudelijke activiteiten. Dit kan gaan om leveringsadressen zonder wooneenheid, zoals een winkel.

Meer weten over de waterprijzen?CallMePower heeft een handig overzicht voor je gemaakt met de waterprijzen van verschillende waterprijzen. Check ons overzicht van de waterprijzen

Hoe werkt een facturatie bij FARYS?

Je watergebruik wordt berekend per facturatieperiode. Een facturatieperiode duurt ongeveer 1 jaar. Tijdens deze periode zul je een meterbrief ontvangen. Het is van groot belang dat je deze brief binnen 21 dagen na ontvangst invult en op die manier de meterstanden doorgeeft. Zo informeer je FARYS van je exacte waterverbruik in dat jaar.

Betaal op tijd! Wanneer je jouw meterstanden niet op tijd doorgeeft zal FARYS een schatting maken van je verbruik. Mocht na deze schatting blijken dat je toch meer water hebt verbruikt, dan betaal je het verschil achteraf tegen een hoger tarief.

Hoe kan je een factuur van FARYS betalen?

Momenteel leven we in een digitale wereld, waarin bankzaken bijna uitsluitend online geregeld worden. Om deze reden krijg je ook bij FARYS de optie om facturen digitaal te betalen. Als klant krijg je dertig kalenderdagen vanaf de factuurdatum om de factuur te betalen. Je hebt keuze uit de volgende mogelijkheden:

  • Via een bankoverschrijving.
  • Online betalen. De papieren facturen van FARYS zijn voorzien van een handige QR-code. Deze code kun je gebruiken om de rekening te betalen via jouw bank-applicatie.
  • Via een mandaat. In dit geval geef je het bedrijf de toestemming om het factuurbedrag automatisch van de bank af te schrijven. Het voordeel hiervan is dat je jouw facturen altijd op tijd betaalt.
  • Met Doccle. Dit online platform wordt gebruikt om facturen digitaal te betalen.

FARYS meterstand

blauwe watermeter

Wanneer je je aansluit bij een waterleverancier ontvang je een watermeter. Deze meet de hoeveelheid water die je verbruikt. Op de meter kun je door middel van de analoge of digitale cijfers aflezen hoeveel water er is verbruikt. Jaarlijks moet je bij Farys de meterstanden doorgeven. De jaarlijkse factuur die je ontvangt is gebaseerd op de meterstanden van je watermeter.

Tegenwoordig bestaat ook de slimme meter. Een slimme meter is een digitale meter die je watergebruik op afstand leest, waardoor je niet meer jaarlijks de meterstanden hoeft door te geven. Daarnaast geeft dit type meter een duidelijker inzicht in je waterverbruik omdat je het digitaal kunt bijhouden.

FARYS watercontract en een verhuis

Bij gas en elektriciteit kies je jouw eigen leverancier. Bij drinkwater is dit niet het geval. Het adres waarop je woont is bepalend voor welke waterleverancier jouw toevoer en afvoer van water zal regelen. Je kunt je dus alleen aansluiten bij FARYS wanneer je wonende bent in hun werkgebied.

Hoe start je een waterovereenkomst bij FARYS?

Een waterovereenkomst starten kan op twee verschillende manieren:

  1. Online via de digitale omgeving van FARYS.
  2. Op papier, via het overnamedocument.

Wanneer je zelf de eigenaar bent van een pand en verhuist dien je twee overnames te regelen: eentje voor het oude adres en eentje voor het nieuwe adres. Om er zeker van te zijn dat je exact de juiste stappen uitvoert en niks belangrijks overslaat, is het verstandig om contact op te nemen met een van onze verhuis experts.

verhuizen water
verhuizen water

Ga je binnenkort verhuizen?

CallMePower helpt je in één telefoongesprek met het verhuizen van al je contracten: water, gas, elektriciteit, telecom en verzekeringen.

verhuizen water
verhuizen water

Binnenkort een verhuis en hulp nodig met je water- en energiecontracten?

Wanneer je je telefoonnummer achterlaat zal CallMePower je gratis terugbellen om je te helpen met al je contracten.

Je wilt een waterovereenkomst stoppen bij FARYS

Een waterovereenkomst stoppen kan tevens door middel van het overnamedocument. Het is belangrijk dat je in dit document jouw volledige meternummer, meterstand, en het e-mailadres van de andere partij noteert. Daarnaast wil je ook dat de andere partij de overeenkomst ondertekent. Zo vermijd je dat er achteraf discussies ontstaan over de meterstanden.

Het overnamedocument kan worden opgestuurd via het webformulier van FARYS, of door het te sturen naar hun postadres: FARYS, Stropstraat 1, 9000 Gent.

FARYS contact

Heb je een specifieke vraag die je aan FARYS wilt stellen? Dan is het handig dat je direct contact met ze opneemt. Je kunt contact openemen via de onderstaande contactgegevens:

Contactgegevens FARYS
Manier Details
Digitaal klantenformulier Het klantenportaal
Digitaal contactformulier Via een van de webformulieren
FARYS telefoonnummer, algemeen 07 835 35 99
FARYS telefoonnummer, storingen 07 835 35 88
Adres FARYS, Stropstraat 1, 9000 Gent

Lees meer over FARYS