Energieadvies nodig? Wij helpen je snel!

02 588 92 38 Of bel mij gratis terug!
gas en elektriciteit

Heb je een vraag of wil je ook besparen op je energiefactuur?

Bel ons voor gratis energieadvies en start met besparen!

gas en elektriciteit

Heb je een vraag of wil je ook besparen op je energiefactuur?

We bellen je gratis terug tijdens onze openingsuren of bel op werkdagen tussen 8 en 18h.

Stroompanne in België, kan je hierop voorbereid zijn? Welke procedures moet je volgen? Wie contacteer je?

Stroompanne komt helaas regelmatig voor in België. Het is vaak zeer lokaal met invloed op een gedeelte van een dorp of stad, soms is het zelfs slechts één straat die er last van heeft. Wanneer het een grotere omvang betreft, heeft het ook meer gevolgen. En hoe langer het duurt hoe lastiger het is om onze dagelijkse activiteiten voort te zetten. Hoe ontstaat stroompanne? En hoe lang duurt een elektriciteitsonderbreking gemiddeld? Wat zijn de gevolgen? En hoe kunnen we ons voorbereiden? In dit artikel willen wij je graag informeren en verder helpen indien een stroomonderbreking voorkomt.


Oorzaken stroompanne

Een stroomonderbreking is het moment waarop wij onze gemakken die op elektriciteit werken even niet kunnen gebruiken. De stroompanne is soms van korte duur, maar kan bij een serieuzere oorzaak meer tijd in beslag nemen. Het is niet altijd direct duidelijk waar het aan ligt en wat de omvang van het gebied is welke zonder stroom zit. Soms is de stroomuitval gepland, maar dit is niet altijd het geval.

Wat te doen bij stroompanne?Belangrijk is om eerst na te gaan of je nabije omgeving ook een stroomonderbreking heeft. Neem dan contact op met je distributienetbeheerder:
Fluvius: 078353500
Sibelga: 022744066

Hoe ontstaat stroompanne?

De stroompanne kan verschillende oorzaken hebben. Zo heeft het niet altijd te maken met een storing van de distributienetbeheerder. Het is echter wel zo dat de distributienetbeheerder vaak de nodige informatie bezit om toe te lichten wat er mis is en hoe lang het zou kunnen gaan duren. Uiteraard kunnen zij ook niet altijd de garantie geven van de volledige informatie en soms moet het nog worden onderzocht en opgelost.

Oorzaken:

stroompanne oorzaak elektriciteit
  1. Onderhoudswerkzaamheden
  2. Kortsluiting op een middenspanningskabel
  3. Graafwerken
  4. Overbelasting van het netwerk
  5. Bliksem inslag
energieverbruik berekenen

Wat is jouw stroomverbruik op jaarbasis?

Bereken jouw elektriciteitsverbruik met de energiecalculator!

Gevolgen elektriciteitsonderbreking

Zowel voor huishoudens als bedrijven kan een langdurige stroompanne vervelende gevolgen met zich meedragen. Als het gaat om een tijdelijke en plaatselijke stroompanne zijn de gevolgen vaak minimaal en is het slechts ongemakkelijk. Maar voor langdurige onderbrekingen kan dit zwaardere consequenties opleveren. Denk bijvoorbeeld aan computers die op het werk niet meer functioneren, pinautomaten zijn geblokkeerd, lichten die het niet doen. Gelukkig hebben grote instanties zoals ziekenhuizen noodstroom tot hun beschikking. Daar zouden anders de consequenties dramatischer en fataler zijn, in geval van stroompanne.

Hieronder geven wij een aantal voorbeelden weer waarmee je rekening moet houden in geval van stroomonderbreking. De volgende toestellen kunnen hierbij uitvallen:

stroompanne oorzaak elektriciteit
  • Verlichting
  • Elektrische apparatuur, zoals de koelkast, tv, computer
  • Opladers
  • Liften
  • Vaste telefoon
  • Verwarming
  • Automatische deuren, zoals garage
  • Pomp Installaties
  • Elektrische kookplaat

Hoe lang duurt stroompanne?

stroompanne licht

Dit is geheel afhankelijk van de situatie die zich voordoet. Indien het een storing op het net is kan dit in de meeste gevallen vlug worden opgelost. Indien er een schade aan de bedrading of aan de netkoppelingen heeft plaatsgevonden kan dit wat meer tijd in beslag nemen. Ook dit is afhankelijk van de hoeveelheid schade die is opgelopen. Het kan van een uur tot een halve dag, of in ernstige gevallen een hele dag of meer bedragen.

Wat kan je doen om tijdens stroompanne op je gemak te zijn?

Om ervoor te zorgen dat een elektriciteitsonderbreking ons niet volledig verrast, kunnen we van tevoren bepaalde maatregelen nemen. Dit hoeven geen grote voorbereidingen te betreffen, maar bijvoorbeeld wat hulpmiddelen bij de hand hebben kan al een heel verschil maken.

kaars voorbereiding stroompanne

Voorbereiding

Stroompanne komt meestal onverwachts en is voor iedereen ongemakkelijk. We moeten ons aanpassen aan een situatie waarin geen stroom beschikbaar is, iets wat we normaal gesproken altijd binnen ons bereik hebben. Om ons zo vlug mogelijk op het gemak te laten voelen, is het van belang altijd enigzins voorbereid te zijn. Hierbij kan je denken aan de volgende middelen bij de hand te hebben:

  • Kaarsen en lucifers/ aansteker in huis
  • Zaklampen tot je beschikking
  • Batterijen
  • Powerbank opgeladen

Wat te doen in een beknelde situatie?

Bij stroompanne kunnen verschillende toestellen die dagelijks worden gebruikt, plotseling stoppen met werken. Hierbij valt te denken aan liften, roltrappen en bijvoorbeeld elektrische deuren. Vooral in een lift is het uiteraard zeer ongemakkelijk als deze plots blijft stilstaan.

Mocht dit gebeuren weet je niet zeker wanneer deze weer zal werken. Dat kan met een paar minuten, maar het kan ook langer duren afhankelijk van de ernst van de elektriciteitsonderbreking. Het belangrijkste is om kalm te blijven en ofwel de noodknop in te drukken en te spreken door de speaker, of het nummer te bellen van de centrale. We hebben allemaal wel een mobiele telefoon op zak, dus het beste is op dat moment te bepalen wat de meest logische contactpersoon is om te benaderen.

Probeer het noodnummer 112 in de eerste instantie te vermijden en voorafgaand een andere oplossing te bedenken. Het noodnummer is wellicht al overbelast op dat moment indien het een grote stroomonderbreking betreft. En zolang er geen gevaar dreigt kunnen andere mensen je ook verder helpen. Voor zowel vastzitten in een lift als achter gesloten deuren, blijf geduldig en laat mensen weten waar je je bevindt.

Overbelasting hulpcentrale of distributiebeheerder

Wanneer er een stroompanne plaatsvindt is de kans groot dat je niet de enige bent die duidelijkheid wilt. Dit is vooral het geval wanneer er een ruim gebied is geaffecteerd door de elektriciteitsonderbreking.

Aangezien de distributienetbeheerder het eerste aanspreekpunt is, zullen de telefoonlijnen hoog bezet zijn. Het is aan te raden als de wachttijd lang is, of indien het nummer bezet is, even geduld te hebben en wellicht later nog eens te proberen. Hieruit blijkt tevens dat er velen met de stroompanne te maken hebben en dat de netbeheerder reeds op de hoogte is.

Met wie neem je contact op tijdens stroompanne?

Wil je graag weten wat er aan de hand is? Dan is het verstandig om eerst een paar checks te doen alvorens je gaat bellen. Ga eerst na of de oorzaak van je elektriciteitsonderbreking in huis te vinden is. Kijk in je meterkast of de schakelaars nog actief zijn, of dat ze wellicht naar beneden zijn geklapt.

Indien je erachter komt dat het niet in je huis te vinden is, check dan met je buren, mensen in je omgeving etc. Zodra je zeker bent dat het ook in je omgeving stroompanne is, dan kan je beslissen om een melding te maken. Afhankelijk van je regio kan je contact opnemen met Fluvius, Sibelga of ORES.

Hoe maak je een melding? En bij wie?

woning elektriciteit

Een melding kan je telefonisch doen. De melding om aan te geven dat de stroom is uitgevallen in de omgeving van je locatie, kan je melden bij de distributienetbeheerder. Afhankelijk van waar je woont in België is dit Fluvius (Eandis & Infrax), Sibelga, Ores of Resa. Veel mensen bellen hun energie leverancier. Echter heeft de leverancier de stroomonderbreking niet onder controle en ze zijn wellicht ook niet op de hoogte van de huidige oorzaak. Dus het heeft eigenlijk geen nut met je leverancier contact op te nemen.

Wat erg praktisch is om eens te bekijken, is het Fluvius overzicht van geplande werken aan het net en de stroomonderbrekingen in Vlaanderen.

Afschakelplan

Een afschakelplan is een procedure die wordt toegepast wanneer er tekort is aan energie en de vraag groter is dan het aanbod. In andere woorden, deze wordt in werking gezet in geval van een incident op hoogspanningsnetwerk of dus schaarste. Een bepaald aantal hoogspanningsposten worden dan afgekoppeld, om te voorkomen dat er bepaalde instanties (zoals ziekenhuizen) of gebieden in de problemen komen.

Het plan is zo ingesteld dat de impact zoveel mogelijk wordt beperkt. Hiernaast wordt de procedure alleen ingezet bij zeer hoge nood en wanneer er geen andere mogelijkheid is. De elektriciteitsaanvoering in België is verdeeld in 8 schijven, bij een afschakeling wordt normaal gesproken één schijf onderbroken, dit wordt van tevoren aangekondigd.

Schadevergoeding bij onderbreking stroompanne

woning elektriciteit

Er zijn een aantal gevallen waarbij je recht hebt op schadevergoeding van je netbeheerder. Zoals bijvoorbeeld in het geval van rechtstreekse materiële schade bij stroompanne, door een fout die is gemaakt door de netbeheerder. We lichten de schadevergoeding verder toe in ons gelijknamige artikel.

Vergelijk energieleveranciers en tarieven. Wil je graag het voordeligste energie aanbod?

Vergelijk hier!