De Watergroep is de grootste drinkwatermaatschappij in Vlaanderen. Het bedrijf levert water in verschillende provincies in Vlaanderen en in Nederland. In dit artikel lees je alle belangrijke informatie over deze watermaatschappij. Ontdek onder andere in welke gebieden de Watergroep water levert, wat hun tarieven zijn en hoe je contact met ze kunt opnemen.
Wat is de Watergroep?

De Watergroep - tevens bekend als de Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening (VMW) - is officieel opgericht in 1983. Het is een Vlaams bedrijf dat water levert aan maar liefst 3,3 miljoen afnemers, wonende in West- en Oost-Vlaanderen, Vlaams-Brabant en Limburg. Het bedrijf is autonoom en opereert dus niet als overheidsbedrijf. Als missie hanteren ze het leveren van kwaliteitsvol drinkwater voor een betaalbare prijs.
Waar levert de Watergroep?
De Watergroep heeft een groot netwerk van 32.000 kilometer aan leidingen en levert water aan 177 verschillende gemeenten verspreid in vier verschillende provincies in Vlaanderen en Nederland. Om erachter te komen of de Watergroep ook in jouw gemeente water distribueert, kun je contact opnemen met een van onze water experts.
Welke waterleverancier is actief in mijn gemeente? Om erachter te komen welke waterleverancier actief is in jouw gemeente, bel je CallMePower op 📞 02 588 46 56 (doordeweeks van 8 tot 19 uur)!
Wat zijn de tarieven van de Watergroep?
De Watergroep hanteert verschillende tarieven afhankelijk van de specifieke situatie. Het waterbedrijf maakt onderscheid tussen de volgende vijf tarieven:
- Huishoudelijke tarieven
- Niet-huishoudelijke tarieven
- Tarieven voor eigen waterwinners
- Tarieven keuring
- Overige tarieven
Om specifieke prijsinformatie te vinden is het verstandig om het tariefoverzicht van de Watergroep te raadplegen. Daarnaast kun je in het overzicht ook de huidige tarieven vergelijken met die van de voorgaande jaren. Let op: in deze lijst vind je alleen de tarieven van de Watergroep. Elke waterleverancier hanteert een andere prijs.
Wat zijn de tarieven van andere waterleveranciers?
Naast de Watergroep zijn er ook verschillende andere waterbedrijven actief in Vlaanderen. De meest bekende waterleveranciers zijn Pidpa, Farys, water-link, AGSO Knokke-Heist en Aquaduin. Elke leverancier is actief in een andere regio en hanteert andere tarieven. Dit is omdat de waterprijs sterk afhankelijk is van de bevolkingsdichtheid. Een gemeente met een zeer hoge bevolkingsdichtheid hanteert doorgaans lagere tarieven dan een dunbevolkte gemeente.
Wij hebben voor jou een overzicht van de waterprijs per leverancier gemaakt, zodat je er snel en gemakkelijk achter kunt komen wat de verschillende prijzen zijn. Raadpleeg dit overzicht wanneer je wilt kijken naar de prijs in een bepaalde gemeente. Vooralsnog zijn Arendonk en Baarle-Hertog de gemeentes in Vlaanderen met de laagste waterprijzen. Daarnaast vind je lage waterprijzen in regio Brussel.
Verhuizen naar het Brussels Hoofdstedelijk Gewest? Bekijk onze verhuischecklist om er zeker van te zijn dat je niks vergeet tijdens je verhuis!


Factuur, nieuw contract of een overname regelen bij de Watergroep?
CallMePower helpt je gratis telefonisch bij de procedures met jouw waterleverancier.


Factuur, nieuw contract of een overname regelen bij de Watergroep?
Laat je telefoonnummer achter, en een van onze CallMePower adviseurs belt je gratis terug om samen met jou de stappen te zetten.
Hoe regel ik een verhuis bij de Watergroep?

Wanneer je verhuist kun je ervoor kiezen om te veranderen van gas- en/of elektriciteitsleverancier. Dit is niet hetzelfde geval voor water. De reden hiervoor is dat er in Vlaanderen zeven verschillende drinkwaterleveranciers actief zijn, en elke leverancier gebonden is aan een specifieke regio. Welke waterleverancier je hebt is dus afhankelijk van waar je woont. Raadpleeg de leverancierskaart om te zien welke leverancier actief is in de regio waarheen je verhuist.
Verhuis stappenplan
Bij een verhuis dien je contact op te nemen met jouw waterleverancier om de verhuis te melden. Daarnaast dien je verschillende administratieve procedures uit te voeren, zoals het invullen van het waterovernamecontract. Om er zeker van te zijn dat je exact de juiste stappen uitvoert en niks belangrijks overslaat, is het verstandig om gebruik te maken van de verhuishulp van CallMePower.
De verhuishulp Tijdens een verhuis dien je veel verschillende stappen te ondernemen. CallMePower heeft voor jou een handige verhuishulp, zodat je zeker weet dat je geen enkele stap zult overslaan. Check de verhuishulp.


Ga je binnenkort verhuizen?
CallMePower helpt je in één telefoongesprek met het verhuizen van al je contracten: water, gas, elektriciteit, telecom en verzekeringen.


Binnenkort een verhuis en hulp nodig met je water- en energiecontracten?
Wanneer je je telefoonnummer achterlaat zal CallMePower je gratis terugbellen om je te helpen met al je contracten.
Verhuisdocumenten water
Wanneer je van plan bent om te verhuizen, is het van groot belang dat je zo snel mogelijk je verhuisdocumenten in orde brengt. De reden hiervoor is dat wanneer jouw waterleverancier niet op de hoogte is van de verhuizing, alle facturen op jouw naam zullen blijven staan. Het is dus van groot belang dat je de meterstanden doorgeeft zodat je leverancier een eindafrekening kan opmaken.
Overname watercontract de Watergroep
Ga je verhuizen, en wilt de nieuwe huurder of eigenaar het watercontract overnemen? Bij de Watergroep kun je dit op twee manieren regelen:
- Online via de klantenzone. Log in via de online klantenzone van de Watergroep. Gebruik je inloggegevens om zo digitaal de overname te regelen.
- Op papier via het overnamedocument. Je kunt de overname ook op papier regelen. Hierbij maak je gebruik van het speciale overnamedocument.
Het waterovernamedocument is een formulier dat speciaal bedoeld is om op een overzichtelijke manier de meterstanden door te geven. Het is hierbij erg belangrijk dat dit in overeenkomst met de nieuwe huurder of eigenaar wordt gedaan. Wanneer je het document samen met de nieuwe bewoner invult, zorg je ervoor dat er achteraf geen geschil kan ontstaan over de meterstanden en de overnamedatum.
Stopzetten watercontract de Watergroep
Wanneer je gaat verhuizen en er is geen nieuwe huurder of eigenaar die het watercontract wilt overnemen, dan is het belangrijk dat je jouw huidige watercontract stopzet. Je kunt dit doen door in te loggen via de digitale klantenzone van de Watergroep. Vervolgens zal een medewerker van de Watergroep een afspraak maken en langskomen om samen met jou de meterstand te noteren. Tot slot ontvang je een eindfactuur, zodat het contract kan worden stopgezet.
Let op! Het is belangrijk om te weten dat wanneer je jouw watercontract stopzet de Watergroep hier speciale afsluitkosten voor in rekening brengt.
Waterhardheid de Watergroep
De hardheid van water wordt bepaald door de hoeveelheid calcium en magnesium die aanwezig is in het water. Deze twee mineralen zijn in principe belangrijk voor je gezondheid, maar een hoge mate van calcium kan zorgen voor kalkafzetting. Daarom kan het geen kwaad om in de gaten te houden hoe hard het water is in jouw gemeente. De Watergroep houdt zich aan de Vlaamse Drinkwaterwetgeving die stipuleert dat een hardheid maximaal 67°F mag zijn.
De Watergroep meterstanden
Wanneer je aangesloten bent bij de Watergroep krijg je een watermeter. Het is belangrijk dat je goed jouw meterstanden controleert, en deze meterstanden ook jaarlijks doorgeeft. Zo zorg je ervoor dat de waterleverancier correcte berekeningen kan maken en je betaalt voor je daadwerkelijke verbruik.
De Watergroep contact
Word jouw vraag niet in dit artikel beantwoord? Of is er een technisch probleem wat je met de Watergroep wilt bespreken? In dat geval is het handig dat je direct contact met ze opneemt. Contact opnemen kan vijf verschillende manieren.
- Via het contactformulier
- Via het klachtenformulier
- Telefonisch op 02 238 96 99 (alleen voor dringende problemen)
- Via de maatschappelijke zetel
- Via de e-mail: [email protected]
.Lees meer over hoe je contact opneemt met de Watergroep.
Vlaamse watermaatschappij de Watergroep

Een verhuis bij de Watergroep: waterovername of -aansluiting regelen

Overnamedocument de Watergroep: invullen en doorsturen

De Watergroep watermeter: meterstand aflezen en doorgeven

De Watergroep contact: klantendienst, telefoonnummer en e-mail