Energie regelen België: alle procedures en stappenplannen
Voor het regelen van energie zal je rekening moeten houden met een aantal procedures en stappenplannen, zowel voor je energiecontract als voor energie in je woning. In deze categorie van de CallMePower energiegids vind je alle informatie over de procedures.
Wat te doen bij problemen elektriciteit en gas?
Problemen met gas en / of elektriciteit in je woning is nooit prettig. In sommige gevallen kun je zelf kijken of je een oplossing kunt vinden, maar in andere gevallen, zoals bij een vermoedelijk gaslek, moet je het noodnummer, de netbeheerder of een expert bellen. Gebruik de onderstaande stappenplannen en vind de informatie over welke procedures je moet volgen.
Stappenplan problemen elektriciteit
Problemen met elektriciteit? Volg het onderstaande stappenplan voor de juiste procedures om defecten en problemen op te lossen als je geen elektriciteit hebt.
Problemen elektriciteit oplossen
Controleer apparaten. Controleer of het probleem zich voordoet met één apparaat of meerdere. Indien andere apparaten die zijn aangesloten op dezelfde groep wel werken, controleer je het niet-werkende apparaat.
Controleer meterkast. Ga in de meterkast na of de zekeringen / automaten eruit liggen. Als dit het geval is, schakel ze weer in. Als dit het probleem niet oplost, controleer dan of een apparaat in je woning kortsluiting veroorzaakt door deze een voor een los te koppelen. Als dit het probleem niet oplost, contacteer je een elektricien.
Controleer de buren. Ga na of de buren elektriciteit hebben. Als de buren ook geen elektriciteit hebben neem je met Fluvius contact op.
Controleer de hoofdautomaat. Schakel de hoofdautomaat, de verliesstroomschakelaar en alle zekeringen uit en schakel de hoofdautomaat weer in. Als deze automatisch uitvalt neem je contact op met Fluvius.
Contacteer een elektricien. In dit geval is er een probleem in je elektrische installatie. Het is aan te raden om contact op te nemen met een elektricien om te achterhalen waar het probleem exact vandaan komt.
Let op dat je bij problemen met de elektriciteit nooit zelf gaat werken aan de installatie. Open in geen enkel geval het verzegelde gedeelte van de elektriciteitsinstallatie.
Als Fluvius heeft vastgesteld dat het om een stroompanne gaat, kun je mogelijk een vergoeding ontvangen. Bekijk alle informatie over de schadevergoeding stroompanne van Fluvius.
Stappenplan problemen gas
Bij problemen met je gastoevoer neem je altijd contact op met de verantwoordelijke netbeheerder. Indien je een gaslucht ruikt, volg je het onderstaande stappenplan.
Problemen gas oplossen
Gebruik geen elektriciteit of vuur. Schakel alle elektrische installaties en gebruik in geen enkel geval vuur.
Gaskraan dichtdraaien. Draai de gasmeterkraan direct dicht om de toevoer van gas te stoppen.
Zorg voor verluchting. Open alle ramen en deuren zodat het gas uit de woning kan ontsnappen.
Evacueer de woning. Breng iedereen in de woning op de hoogte en ga zo snel mogelijk naar buiten. Breng ook de buren op de hoogte bij een sterke gasgeur.
Bel het noodnummer. Eenmaal buiten bel je direct het noodnummer van de netbeheerder. In Vlaanderen bel je Fluvius op: 0800 65 0 65. Dit noodnummer is 24/7 bereikbaar. Blijf buiten wachten op het interventieteam van de netbeheerder.
Energie regelen in nieuwe woning: onderhoud en aansluiting
Iedere Belgische woning moet worden aangesloten op het energienet. Eenmaal aangesloten, zal een installatie ook onderhouden moeten worden. Bekijk hieronder alle procedures die je moet volgen voor het regelen van energie in een nieuwe woning.
Aansluitingen energie regelen
Alle woningen in België moeten worden aangesloten op het elektriciteitsnet en, indien mogelijk, ook op het gasnet. Ga altijd na of er aardgas beschikbaar is bij je woning en vraag een aansluiting aan bij je netbeheerder.
Een aansluiting voor energie moet in België altijd worden aangevraagd bij de verantwoordelijke netbeheerder (Fluvius in Vlaanderen). Ze zal de aansluiting maken en de benodigde energiemeters installeren. Dit zal gebeuren door een erkende technieker die werkt volgens het AREI-reglement. Hierin worden de regels voor een veilige installatie uiteengezet.
Bekijk bij het verbouwen van je woning of je ook in aanmerking kan komen voor de renovatiepremie. Deze premie is beschikbaar voor Vlaamse huishoudens die energiebesparende werken aan hun woning uitvoeren, zoals het verbeteren van de isolatie.
Bekijk ook:
Gratis adviesdienst energie België
Bel CallMePower voor advies over energiecontracten of om over te stappen. Onze medewerkers zijn nu bereikbaar (wachttijd bedraagt: 1 minuut).
Gratis adviesdienst energie België
Wij zijn momenteel gesloten, maar bellen je graag terug. Dien een terugbelverzoek in of bel ons op maandag - vrijdag van 8:00 - 19:00 uur en zaterdag van 8:30 - 17:30 uur op: 02 588 69 44.
Onderhoud energie Belgie
Maak je gebruik van aardgas of mazout voor het verwarmen van je woning en/of sanitair water? Het uitvoeren van periodiek onderhoud is verplicht in België. Als onderhoud niet wordt uitgevoerd kan je mogelijk een boete ontvangen en ben je niet verzekerd bij een ongeval veroorzaakt door de installatie. De regels verschillen per type energie:
- Mazoutketel: jaarlijks onderhoud is verplicht.
- Gasketel: tweejaarlijks onderhoud is verplicht.
Het onderhoud aan deze installaties moet altijd worden uitgevoerd door een erkende technieker. Het is dus niet mogelijk om dit onderhoud zelf te doen.
Vergeet daarnaast niet om de radiatoren te ontluchten. Dit onderhoud kan ook zorgen voor een betere werking van de verwarming en kan uiteindelijk resulteren in een lagere energiefactuur.
Procedures energiecontract afsluiten
Het afsluiten van een energiecontract in België is verplicht. Zonder een energiecontract is het niet mogelijk om gebruik te maken van gas of elektriciteit. Een energiecontract moet altijd worden afgesloten bij een van de commerciële energieleveranciers, met uitzondering van beschermde klanten die energie ontvangen van de netbeheerder. In België kun je kiezen uit drie verschillende energiecontracten:
- Vast energiecontract
- Variabel energiecontract
- Dynamisch energiecontract
Een energiecontract kan worden afgesloten bij een energievergelijker (zoals CallMePower), via de energieleverancier zelf of middels een groepsaankoop.
Student?
Bekijk alle informatie over energiecontracten voor studenten.
Gratis adviesdienst energie België
Bel CallMePower voor advies over energiecontracten of om over te stappen. Onze medewerkers zijn nu bereikbaar (wachttijd bedraagt: 1 minuut).
Gratis adviesdienst energie België
Wij zijn momenteel gesloten, maar bellen je graag terug. Dien een terugbelverzoek in of bel ons op maandag - vrijdag van 8:00 - 19:00 uur en zaterdag van 8:30 - 17:30 uur op: 02 588 69 44.
Hoe veranderen van leverancier?
Consumenten en kmo’s staan in België geheel vrij om te veranderen van energieleverancier wanneer ze willen. Als een van de weinige landen heeft België geen opzegvergoeding, waardoor overstappen altijd gratis is. Ook bij vaste contracten en als de looptijd van het contract nog niet is afgelopen, kun je vrij overstappen naar een andere leverancier. Houd rekening met een opzegtermijn van één maand.
Hoe energiecontract opzeggen?
Het opzeggen van een energiecontract is slechts in een aantal specifieke gevallen noodzakelijk. Bij een overstap naar een andere leverancier zal je nieuwe energieleverancier automatisch je oude contract opzeggen. Enkel in de volgende gevallen is een opzegging noodzakelijk:
- Bij een verhuis naar een regio waar de energieleverancier niet actief is of niet kan leveren.
- Als je gaat samenwonen met iemand die al een energiecontract heeft.
- Bij een overlijden.
Bekijk meer energiegidsen
Vergelijk alle leveranciers, stap over en bespaar op je facturen! ✔ 100% gratis