Hulp nodig bij het kiezen van het beste internet-, tv- of telefoonabonnement?

Krijg gratis advies van onze telecom experts, vind het abonnement dat het beste bij jou past en bespaar op je telecomfactuur!

Hulp nodig bij het kiezen van het beste internet-, tv- of telefoonabonnement voor jou?

Laat ons je terugbellen, krijg gratis advies van onze telecom experts en vind het abonnement dat het beste bij jou past!

10 manieren om je internet problemen op te lossen!

internet problemen

Niets is zo vervelend als internet problemen bij jou in huis. Heb je geen internet, valt de WiFi verbinding regelmatig weg of de WiFi werkt niet zo snel als je wil? Hiervoor hoeft niet meteen een technieker aan de pas te komen. In dit artikel geven wij jou tien manieren om zelf je internetverbinding te verbeteren en problemen met internet te voorkomen.


1. Controleer je internet verbruik

Het eerste dat je kunt doen als je internet traag is of steeds wegvalt, is je internet verbruik controleren. Je kunt in de online klantenzone van je telecom provider nagaan hoeveel surfvolume je die maand verbruikt hebt. Als je door je surfvolume heen bent, zal je telecom provider ofwel je internet afsluiten ofwel je internet snelheid verlagen.

Heb je een onbeperkt internet abonnement afgesloten? Dan is het goed om de voorwaarden van je abonnement na te kijken. Onbeperkt internet is vaak niet 100 % onbeperkt. Ook hierbij zul je in de meeste gevallen te maken krijgen met een maximaal surfvolume waarna je internet snelheid wordt verlaagd.

Wil je een onbeperkt internet abonnement afsluiten? Lees dan eerst goed de voorwaarden door zodat je weet waar je aan toe bent. In België zijn er momenteel maar een paar telecom provider met 100 % onbeperkt internet, zoals bij de edpnet internet abonnementen het geval is.

Heb je onvoldoende internet in je huidige abonnement?

Bel CallMePower, vergelijk telecom providers en sluit een abonnement af dat beter bij je verbruik past!

Heb je onvoldoende internet in je huidige abonnement?

Laat ons jou terugbellen, vergelijk telecom providers en sluit een abonnement af dat beter bij je verbruik past!

2. Controleer de modem

Ben je nog niet door je surfvolume heen, dan kun je controleren of de modem goed aangesloten is.

  1. Ga na of de netwerk versterker in het stopcontact zit. Je kunt deze vinden op de plek waar de coax-kabel je woning binnen komt.
  2. Ga na of de coax-kabels goed zijn aangesloten.
  3. Ga na of de stroomvoorziening van de modem werkt.
  4. Ga na of de juiste lampjes van de modem branden.
  5. Ga na of de bekabeling tussen de router en computer juist aangesloten is.

Voor meer informatie over hoe de modem aangesloten moet zijn en welke lampjes er moeten branden, kun je het beste in de handleiding van de modem kijken. Deze heb je bij de levering van de modem ontvangen en / of kun je op de website van je telecom provider terug vinden.

Modem versus router Een modem en router zijn niet dezelfde apparaten. Een modem zorgt voor internet in je woning, deze maakt namelijk verbinding met je internet provider. Zodra er internet je woning binnen komt, zorgt de router vervolgens dat deze wordt verspreid door je woning zodat je met andere toestellen van internet gebruik kunt maken. Tegenwoordig worden er modem-routers gebruikt, zo heb je maar één apparaat nodig voor internet in je woning.

3. Start de modem opnieuw op

Is je modem op de juiste manier aangesloten, dan kan het helpen om je modem te herstarten. De procedure voor het opnieuw opstarten van je modem is afhankelijk van het type modem dat je hebt.

Bij de meeste gevallen zal er een aan- / uitknop op je modem zitten. Bij anderen zul je de stekker uit het stopcontact moeten halen. Het beste is om in de handleiding van de modem na te gaan hoe je de modem moet herstarten.

4. Test de internetverbinding met een ander apparaat

Je internet problemen hoeven niet aan de internetverbinding of de modem te liggen, het is ook mogelijk dat ze vanuit je toestel vandaan komen. Het is daarom goed om de internetverbinding te testen op een ander apparaat. Voor het testen van de internetverbinding kun je elk toestel dat verbinding maakt met internet gebruiken. Zorg dat je je op dezelfde plek bevindt als waar je de internet problemen ervaart en controleer of je met het andere toestel wel internet hebt.

Heb je met een ander toestel wel internet, dan kan het probleem vanuit het toestel komen. Ga in dit geval na of je een WiFi verbinding hebt. Ben je met een WiFi netwerk verbonden? Ben je met je eigen WiFi netwerk verbonden? Kun je een systeemupdate uitvoeren? Kloppen de internet instellingen op je toestel, dan kun je ook nog controleren of je internet probleem verholpen is als je je dichter bij de modem bevindt.

5. Gebruik een ethernet kabel

In het geval dat je op één toestel geen internet hebt, op een computer of laptop, dan kun je gebruik maken van een ethernet kabel. Een ethernet kabel zorgt voor een directe verbinding tussen het toestel en je modem, waardoor je geen gebruik hoeft te maken van de WiFi.

Door een bedrade internetverbinding te gebruiken, kan de internetverbinding op je computer of laptop sterk verbeteren. Daarnaast maakt er één toestel minder gebruik van de WiFi, dat tot gevolg heeft dat je WiFi verbinding in huis ook zal verbeteren. Er wordt namelijk minder van je internet gevraagd op dezelfde momenten.

6. Controleer de plaatsing van de router

De locatie van de router kan van invloed zijn op de sterkte van je WiFi-signaal. Je router verplaatsen zal niet altijd mogelijk zijn, bij een modem-router is het namelijk noodzakelijk om de modem-router bij het punt waar internet je woning binnenkomt te plaatsen. Ook dan zijn er methodes om je WiFi-signaal te verbeteren.

  • Indien het mogelijk is, zorg dan dat de router op een open plek staat. Achter een kast, deur, zetel of in de meterkast is dus niet aan te raden. Als je de router kunt zien staan op de plek waar je gebruik van internet wilt maken, dan staat hij op een goede plek.
  • Indien je de router aan een muur moet monteren, dan is het aan te raden om hiervoor een binnenmuur te kiezen in plaats van een buitenmuur. Een router straalt namelijk aan alle kanten WiFi-signalen uit, waardoor je signalen mist als je hem aan de buitenmuur monteert.
  • Zorg tevens dat je de router juist monteert of plaatst. Controleer goed hoe je de router moet plaatsen in de handleiding van de modem. In de meeste gevallen geldt dat de router correct geplaatst is als je de lampjes kunt zien en lezen als je ervoor staat. Staat de router in de kelder, zorg dan dat de lampjes naar boven wijzen.
  • Zorg dat elektrische toestellen op minimaal één meter van de router staan. Deze toestellen kunnen, evenals bijvoorbeeld een aquarium, de WiFi-verbinding verstoren waardoor je een slechte WiFi verbinding of helemaal geen WiFi kunt ervaren.

In het geval dat je hierna nog een slechte WiFi verbinding hebt, kun je ook gebruik maken van een WiFi booster. Een WiFi versterker pakt het WiFi-signaal vanuit de router op en versterkt deze. Hierdoor kun je de WiFi problemen in ruimtes waar je voorheen een slechte WiFi verbinding had verhelpen.

Heb je geen of langzaam internet?

Bel CallMePower voor gratis advies en sluit een internet abonnement met sneller internet af!

Heb je geen of langzaam internet?

Laat ons je terugbellen, krijg gratis advies van onze telecom experts en sluit een sneller internet abonnement af!

7. Voer een speedtest uit

Ervaar je traag internet, dan is het te adviseren om een speedtest te doen. Met een speedtest kun je namelijk de downloadsnelheid, de upload snelheid, de reactietijd en de betrouwbaarheid van je internetverbinding op dat moment meten.

Het is aan te raden om de speedtest op meerdere momenten uitvoeren. Voer de speedtest dan uit op verschillende dagen, op verschillende tijdstippen, op verschillende toestellen en in verschillende browsers. Dit zijn namelijk allemaal aspecten die van invloed kunnen zijn op de internetsnelheid.

Verander van telecom provider

Als je internetsnelheid te laag is, dan kun je overwegen om over te stappen naar een andere telecom provider of om een ander abonnement, bijvoorbeeld met fiber in plaats van VDSL, af te sluiten bij dezelfde provider.

Bij CallMePower helpen wij jou graag met het vergelijken van alle internet abonnementen. Bekijk hiervoor bijvoorbeeld onze artikelen waarin wij opzoek gaan naar het goedkoopste internet abonnement of waarin wij alle alleen internet abonnementen vergelijken. Je kunt ook bellen naar 02 588 44 02 voor gratis hulp bij het vergelijken, advies en hulp bij het afsluiten van een nieuw abonnement. Onze telecom experts zeggen tevens je oude internet abonnement voor je op!

Wil je veranderen van telecom provider?

Eén van onze experts helpt jouw de beste deal op de markt te vinden op basis van je behoeften en jouw abonnementen bij je huidige provider beëindigen.

Wil je veranderen van telecom provider?

Laat ons jou terugbellen! Eén van onze experts helpt jou de beste deal te vinden op basis van je behoeften en zegt je abonnementen bij je huidige provider op!

8. Verander het WiFi kanaal op de router

Als je internet steeds weg valt of je ervaart traag internet, dan kun je ook kijken of het kanaal van je router veranderen helpt om het probleem op te lossen. Als er namelijk heel veel mensen bij jou in de omgeving op hetzelfde kanaal gebruik maken van internet, dan kan dat kanaal erg druk worden. Dit heeft als gevolg dat de gemiddelde internet snelheid voor je woning lager kan zijn dan op een rustig kanaal.

Het wijzigen van het WiFi-kanaal op je router kun je via de instellingen van je router doen:

  1. Ga naar de instellingen van je modem.
  2. Ga naar "Signaal".
  3. Ga naar "WiFi-frequentie" en kies voor 2,4 of 5 Ghz.
  4. Ga naar "Configuratie" en kies voor een ander kanaal of voor automatisch.
  5. Sla je wijzigingen op.

9. Verander de DNS en wis het DNS geheugen

Een wellicht iets ingewikkeldere oplossing is gerelateerd aan de DNS, oftewel de Domain Name System. Dit is een systeem dat de website naam koppelt aan de server van de website. Het voordeel van DNS is dat jij niet het IP-adres van de website hoeft te kennen om op de juiste website uit te komen.

Hier kunnen echter storingen in voorkomen, je krijgt in dit geval in beeld te zien "DNS server reageert niet". Dit probleem kun je al oplossen door een andere internet browser te gebruiken. Zorg er hierbij tevens voor dat je gebruik maakt van de meeste recente versie van je browser.

Ook je modem herstarten of de firewall instellingen wijzigen kan helpen bij het probleem oplossen. Werkt dit ook niet, dan kan het probleem bij de DNS server vandaan komen.In dit geval kun je de DNS server wijzigen.

  1. Achterhaal de oorzaak van het probleem. Dit kun je doen via:
    • Windows 10 / 11: Klik op de startknop en zoek "cmd".
    • MacOS: Ga naar "Programma's", "Hulpprogramma's" en "Terminal".
    Er zal een zwart vlak verschijnen, vul hier "ping 8.8.8.8.8" in. Als je hier als reactie op krijgt "Antwoord van 8.8.8.8.8...", dan is er een probleem met de DNS server.
  2. Maak de keuze uit een alternatieve DNS server, zoals de Google DNS, Cloudfare of Open DNS.
  3. Stel een nieuw DNS-adres in:
    • Android: Ga naar "Instellingen", "WiFi", je huidige WiFi-netwerk, "Netwerk aanpassen", "Geavanceerd", "DHCP" en selecteer "Statisch". Ga vervolgens naar "DNS" en vul allereerst de primaire DNS-server in en daarna de secundaire DNS server. Controleer of de rest van de instellingen juist zijn ingesteld en sla de wijzigingen dan op.
    • iOS: Ga naar "Instellingen", "WiFi", je huidige WiFi-netwerk, "Configureer DNS", "Handmatig" en vervolgens op het nummer onder "DNS servers". Hier kun je het IP-adres aanpassen naar de alternatieve DNS server.
    • Windows 10 / 11: Ga naar "Instellingen", "Netwerk en Internet", "Adapteropties wijzigen" en klik met de rechtermuisknop je huidige WiFi-netwerk. Klik vervolgens op "Eigenschappen" en selecteer "Internet Protocol Version 4 (TCP/IPV4)". Klik dan nogmaals op "Eigenschappen" en selecteer "De volgende DNS-serveradressen gebruiken". Bij "Voorkeurs DNS-server" vul je de primaire alternatieve DNS-server in, bij "Alternatieve DNS-server" vul je de secundaire alternatieve DNS-server in.
    • MacOS: Ga naar "Systeemvoorkeuren", "Netwerk" en selecteer je huidige WiFi-netwerk. Ga vervolgens naar "Geavanceerd", "DNS" en het plusteken onderaan het scherm. Vul hier je alternatieve DNS-server in en klik op "OK".

Het kan ook helpen om je DNS geheugen te wissen. Dit gebeurt in principe elke 24 uur, maar bij problemen kan het helpen om het een keer handmatig te doen.

10. Schaf nieuwe toestellen aan

Werken alle deze tips niet om je internet problemen op te lossen? Je kunt dan met je telecom provider contact opnemen. Ook kun je onderzoek doen naar het aanschaffen van een nieuwe router. Wellicht vraagt je huishouden te veel van de router die jij in je woning hebt. Een nieuwe router met meer bandbreedte kan dan een oplossing bieden.

Een andere, mogelijke oplossing is het vervangen van toestellen van minimaal vijf jaar oud. Oude toestellen hebben niet alleen zelf al een mindere WiFi-verbinding, ook kunnen ze voor een slechte WiFi verbinding in je gehele woning en dus voor alle andere apparaten zorgen.

Geactualiseerd op