Last van langzaam of slecht internet?

Bel CallMePower voor hulp bij een slechte internetverbinding en / of informatie (gratis dienst).

Last van langzaam of slecht internet?

Laat CallMePower jou terugbellen voor hulp bij een slechte internetverbinding en / of informatie (gratis dienst).

10 tips om je internet problemen zelf op te lossen

Geactualiseerd op
minuten lezen
internet problemen

Niets is zo vervelend als internet problemen bij jou thuis hebben. Bij problemen met internet hoeft vaak geen technieker aan de pas te komen. Ontdek in dit artikel tien manieren waarop je zelf je internet problemen kunt oplossen.

Wat moet je doen bij internet problemen?

Problemen met internet kunnen verschillende oorzaken hebben. Zo kan er een algemene storing zijn aan het netwerk van je telecom provider of je netbeheerder voor elektriciteit, waardoor je geen wifi-signaal kunt ontvangen. Als dit het geval is, kun je zelf niets doen. Je kunt via de website of sociale media van je telecom provider en netbeheerder nagaan of er sprake is van een storing.

In de meeste gevallen komen de internet problemen bij jou in huis vandaan. Dit kan ofwel te maken hebben met de sterkte van de verbinding, je modem, de toestellen waarop je gebruik maakt van internet en zelfs met de materialen die in de bouw van je woning gebruikt zijn. Aan een deel van deze problemen kun je zelf iets doen, voor anderen zul je bij je telecom provider moeten zijn.

Wat je zelf kunt doen bij internet problemen, hebben wij hieronder opgesomd. Ervaar je na het uitvoeren van deze tips nog steeds problemen met internet? Neem dan met je telecom provider contact op.

Last van langzaam of slecht internet?

Bel CallMePower voor hulp bij een slechte internetverbinding en / of informatie (gratis dienst).

Last van langzaam of slecht internet?

Laat CallMePower jou terugbellen voor hulp bij een slechte internetverbinding en / of informatie (gratis dienst).

1. Controleer je internet verbruik

Het eerste dat je kunt doen bij internet problemen, is je internet verbruik controleren. Je kunt in de online klantenzone van je telecom provider nagaan hoeveel surfvolume je die maand verbruikt hebt. Als je door je surfvolume heen bent, zal je telecom provider ofwel je internet stopzetten ofwel je internetsnelheid verlagen tot aan het begin van de nieuwe maand.

Heb je een onbeperkt internet abonnement afgesloten? Dan is het goed om de voorwaarden van je abonnement na te kijken. Onbeperkt internet is vaak niet 100 % onbeperkt. Ook hierbij zul je in de meeste gevallen te maken krijgen met een maximaal surfvolume waarna je internetsnelheid wordt verlaagd.

Internet abonnement met onbeperkt internet Wil je een onbeperkt internet abonnement afsluiten? Lees dan eerst goed de voorwaarden door zodat je weet waar je aan toe bent. In België zijn er momenteel maar een paar telecom provider met 100 % onbeperkt internet. Bij vele anderen geldt een grens van 3 TB wanneer ze spreken over onbeperkt internet.

2. Controleer de modem

Ben je nog niet door je surfvolume heen, kun je controleren of de modem goed aangesloten is.

  1. Ga na of de netwerkversterker in het stopcontact zit. Je kunt deze vinden op de plek waar de coax-kabel je woning binnen komt.
  2. Ga na of de coax-kabels goed zijn aangesloten.
  3. Ga na of de stroomvoorziening van de modem werkt.
  4. Ga na of de juiste lampjes van de modem branden.
  5. Ga na of de bekabeling tussen de router en computer juist aangesloten is.

Voor meer informatie over hoe de modem aangesloten moet zijn en welke lampjes er moeten branden, kun je het beste in de handleiding van de modem kijken. Deze heb je bij de levering van de modem ontvangen en / of kun je op de website van je telecom provider terug vinden. Dit kan namelijk voor elke modem verschillen.

Modem versus router Een modem en router zijn niet dezelfde apparaten. Een modem zorgt voor internet in je woning, deze maakt namelijk verbinding met je internet provider. Zodra er internet je woning binnen komt, zorgt de router vervolgens dat deze wordt verspreid door je woning zodat je met andere toestellen van internet gebruik kunt maken. Tegenwoordig worden er modem-routers gebruikt, zo heb je maar één apparaat nodig voor internet in je woning.

3. Start de modem opnieuw op

Is je modem op de juiste manier aangesloten? Het kan het helpen om je modem te herstarten. De procedure voor het opnieuw opstarten van je modem is afhankelijk van het type modem dat je hebt.

Bij de meeste gevallen zal er een aan- / uitknop op je modem zitten. Bij anderen zul je de stekker uit het stopcontact moeten halen. Het beste is om in de handleiding van de modem na te gaan hoe je de modem moet herstarten.

4. Test de internetverbinding met een ander apparaat

Je internet problemen hoeven niet aan de internetverbinding of de modem te liggen, het is ook mogelijk dat ze vanuit je toestel vandaan komen. Het is daarom goed om de internetverbinding te testen op een ander apparaat. Voor het testen van de internetverbinding kun je elk toestel dat verbinding maakt met internet gebruiken. Zorg dat je je op dezelfde plek bevindt als waar je de internet problemen ervaart en controleer of je met het andere toestel wel internet hebt.

Heb je met een ander toestel wel internet, dan kan het probleem vanuit het toestel komen. Ga in dit geval na of je een wifi verbinding hebt. Ben je met een wifi netwerk verbonden? Ben je met je eigen wifi netwerk verbonden? Kun je een systeemupdate uitvoeren? Kloppen de instellingen op je toestel, dan kun je ook nog controleren of je internet probleem verholpen is als je je dichter bij de modem bevindt.

Last van langzaam of slecht internet?

Bel CallMePower voor hulp bij een slechte internetverbinding en / of informatie (gratis dienst).

Last van langzaam of slecht internet?

Laat CallMePower jou terugbellen voor hulp bij een slechte internetverbinding en / of informatie (gratis dienst).

5. Gebruik een ethernet kabel

In het geval dat je op een computer of laptop geen internet hebt, kun je gebruik maken van een ethernet kabel. Een ethernet kabel zorgt voor een directe verbinding tussen het toestel en je modem, waardoor je geen gebruik hoeft te maken van de wifi.

Door een bedrade internetverbinding te gebruiken, kan de internetverbinding op je computer of laptop flink verbeteren. Daarnaast maakt één toestel minder gebruik van de wifi, dat tot gevolg heeft dat je wifi verbinding in huis ook zal verbeteren. Er wordt namelijk minder van je internet gevraagd op dezelfde momenten.

6. Controleer de plaatsing van de router

De locatie van de router kan van invloed zijn op de sterkte van je wifi-signaal. Je router verplaatsen zal niet altijd mogelijk zijn, bij een modem-router is het namelijk noodzakelijk om de modem-router daar waar internet je woning binnenkomt te plaatsen. Ook in dit geval zijn er methodes om je wifi-signaal te verbeteren.

  • Indien het mogelijk is, zorg dat de router op een open plek staat. Achter een kast, deur, zetel of in de meterkast is dus niet aan te raden. Als je de router kunt zien staan vanwaar je wilt surfen op internet, dan staat het op een goede plek.
  • Indien je de router aan een muur moet monteren, is het aan te raden om dit op een binnenmuur te doen. Een router straalt namelijk aan alle kanten wifi-signalen uit, waardoor je signalen verliest als je het aan de buitenmuur monteert.
  • Zorg tevens dat je de router juist monteert of plaatst. Controleer goed hoe je de router moet plaatsen in de handleiding van de modem. In de meeste gevallen geldt dat de router correct geplaatst is als je de lampjes kunt zien als je ervoor staat. Staat de router in de kelder, zorg dan dat de lampjes naar boven wijzen.
  • Zorg dat elektrische toestellen op minimaal één meter van de router staan. Deze toestellen kunnen, evenals bijvoorbeeld een aquarium, de wifi-verbinding verstoren waardoor je problemen met internet kunt ervaren.

In het geval dat je hierna nog problemen met internet hebt, kun je gebruik maken van een wifi booster. Een wifi versterker pakt het wifi-signaal vanuit de router op en versterkt deze. Hierdoor kun je de internet problemen in ruimtes waar je voorheen een slechte wifi verbinding had verhelpen.

7. Voer een speedtest uit

Ervaar je traag internet, dan is het te adviseren om een speedtest te doen. Met een speedtest kun je namelijk de downloadsnelheid, de upload snelheid, de ping en de betrouwbaarheid van je internetverbinding op dat moment meten.

Het is aan te raden om de speedtest op meerdere momenten uit te voeren. Voer de speedtest uit op verschillende dagen, op verschillende tijdstippen, op verschillende toestellen en in verschillende browsers. Dit zijn namelijk allemaal aspecten die van invloed kunnen zijn op de internetsnelheid.

Heb jij thuis een fiberverbinding? Voer dan de speedtest voor fiber uit.

Verander van telecom provider

Als je internetsnelheid te laag is, kun je overwegen om te veranderen van telecom provider of om een ander internet abonnement, bijvoorbeeld met fiber, af te sluiten bij dezelfde provider.

Bij CallMePower helpen wij jou graag met het vergelijken van alle telecom providers. Als je hulp wilt met het vergelijken van telecom providers, kun je bellen naar: 02 588 71 43. Naast hulp met vergelijken, geven onze telecom experts je een persoonlijk advies en helpen ze met je oude abonnement opzeggen en een nieuw abonnement afsluiten.

8. Verander het wifi kanaal op de router

Bij problemen met internet kun je ook kijken of het kanaal van je router veranderen helpt. Als er namelijk heel veel mensen bij jou in de omgeving op hetzelfde kanaal surfen op internet, kan dat kanaal erg druk worden. Dit heeft als gevolg dat de gemiddelde internetsnelheid voor je woning lager kan zijn dan op een rustig kanaal.

Het wijzigen van het wifi-kanaal op je router kun je via de instellingen van je router doen:

  1. Ga naar de instellingen van je modem.
  2. Ga naar "Signaal".
  3. Ga naar "wifi-frequentie" en kies voor 2,4 of 5 Ghz.
  4. Ga naar "Configuratie" en kies voor een ander kanaal of voor automatisch.
  5. Sla je wijzigingen op.

Last van langzaam of slecht internet?

Bel CallMePower voor hulp bij een slechte internetverbinding en / of informatie (gratis dienst).

Last van langzaam of slecht internet?

Laat CallMePower jou terugbellen voor hulp bij een slechte internetverbinding en / of informatie (gratis dienst).

9. Verander de DNS en wis het DNS geheugen

Een wellicht iets ingewikkeldere oplossing bij internet problemen is gerelateerd aan de DNS, oftewel de Domain Name System. Dit is een systeem dat de website naam koppelt aan de server van de website. Het voordeel van DNS is dat jij niet het IP-adres van de website hoeft te kennen om op de juiste website uit te komen.

Hier kunnen echter storingen in voorkomen. Je krijgt in dit geval "DNS server reageert niet" in beeld te zien. Dit probleem kun je al oplossen door een andere internet browser te gebruiken. Zorg er hierbij tevens voor dat je gebruik maakt van de meeste recente versie van je browser.

Ook je modem herstarten of de firewall instellingen wijzigen kan helpen bij het probleem oplossen. Werkt dit ook niet, dan kan het probleem bij de DNS server vandaan komen. In dit geval kun je de DNS server wijzigen.

  1. Achterhaal de oorzaak van het probleem. Dit kun je doen via:

    • Windows 10 / 11: Klik op de startknop en zoek "cmd".
    • MacOS: Ga naar "Programma's", "Hulpprogramma's" en "Terminal".

    Er zal een zwart vlak verschijnen, vul hier "ping 8.8.8.8.8" in. Als je hier als reactie op krijgt "Antwoord van 8.8.8.8.8...", dan is er een probleem met de DNS server.

  2. Maak de keuze uit een alternatieve DNS server, zoals de Google DNS, Cloudflare of Open DNS.
  3. Stel een nieuw DNS-adres in:
    • Android: Ga naar "Instellingen", "wifi", je huidige wifi-netwerk, "Netwerk aanpassen", "Geavanceerd", "DHCP" en selecteer "Statisch". Ga vervolgens naar "DNS" en vul allereerst de primaire DNS-server in en daarna de secundaire DNS server. Controleer of de rest van de instellingen juist zijn ingesteld en sla de wijzigingen dan op.
    • iOS: Ga naar "Instellingen", "wifi", je huidige wifi-netwerk, "Configureer DNS", "Handmatig" en vervolgens op het nummer onder "DNS servers". Hier kun je het IP-adres aanpassen naar de alternatieve DNS server.
    • Windows 10 / 11: Ga naar "Instellingen", "Netwerk en Internet", "Adapteropties wijzigen" en klik met de rechtermuisknop op je huidige wifi-netwerk. Klik vervolgens op "Eigenschappen" en selecteer "Internet Protocol Version 4 (TCP/IPV4)". Klik dan nogmaals op "Eigenschappen" en selecteer "De volgende DNS-serveradressen gebruiken". Bij "Voorkeurs DNS-server" vul je de primaire, alternatieve DNS-server in, bij "Alternatieve DNS-server" vul je de secundaire, alternatieve DNS-server in.
    • MacOS: Ga naar "Systeemvoorkeuren", "Netwerk" en selecteer je huidige wifi-netwerk. Ga vervolgens naar "Geavanceerd", "DNS" en het plusteken onderaan het scherm. Vul hier je alternatieve DNS-server in en klik op "OK".

Het kan ook helpen om je DNS geheugen te wissen. Dit gebeurt in principe elke 24 uur, maar bij problemen kan het helpen om het een keer handmatig te doen.

10. Schaf nieuwe toestellen aan

Werken alle deze tips niet om je internet problemen op te lossen? Je kunt dan met je telecom provider contact opnemen. Ook kun je onderzoek doen naar het aanschaffen van een nieuwe router. Wellicht vraagt je huishouden te veel van de router die jij in je woning hebt. Een nieuwe router met meer bandbreedte kan dan een oplossing bieden.

Een andere, mogelijke oplossing is het vervangen van toestellen van minimaal vijf jaar oud. Oude toestellen hebben niet alleen zelf al een mindere wifi-verbinding, ook kunnen ze voor een slechte wifi-verbinding in je gehele woning en dus voor alle andere apparaten zorgen.

Vond je deze informatie nuttig? 100% van de 32 stemmen vond de informatie nuttig.

Contacteer ons

voor gratis hulp en advies!

Heb je vragen, problemen of wil je hulp met vergelijken?

Bel CallMePower voor hulp bij al je vragen en problemen en om
een vergelijing van alle abonnementen uit te voeren. (gratis dienst)

Advertentie - CallMePower 

Laat CallMePower jou terugbellen voor hulp bij al je vragen en problemen
en om een vergelijing van alle abonnementen uit te voeren. (gratis dienst)

Advertentie - CallMePower