energie-vergelijken
energie vergelijken

Gratis adviesdienst energie België

Bel CallMePower voor advies over energiecontracten of om over te stappen. Onze medewerkers zijn nu bereikbaar (wachttijd bedraagt: 1 minuut).

Advertentie - CallMePower
energie-vergelijken
energie vergelijken

Gratis adviesdienst energie België

Wij zijn momenteel gesloten, maar bellen je graag terug. Dien een terugbelverzoek in of bel ons op maandag - vrijdag van 8:00 - 19:00 uur en zaterdag van 8:30 - 17:30 uur op: 02 588 69 44.

Advertentie - CallMePower 

Soorten energiefacturen België: alle informatie

Geactualiseerd op
minuten lezen

In België zijn er vier soorten energiefacturen: de voorschotfactuur, maandafrekening, jaarafrekening en de slotfactuur. De energiefactuur is opgebouwd uit een aantal verschillende componenten, waaronder belastingen, heffingen en de kosten voor energie. Bekijk in deze CallMePower energiegids alle informatie over de soorten energiefacturen in België.

Overzicht alle soorten energiefacturen België

Er zijn vier verschillende facturen die je van je energieleverancier kunt ontvangen:

  1. Voorschotfactuur.
  2. Maandafrekening.
  3. Jaarafrekening (ook wel eindafrekening genoemd).
  4. Slotfactuur.

Al deze facturen ontvang je op verschillende momenten en worden gebruikt voor verschillende doeleinden.

Vragen over je energiefactuur of -kosten?

Contacteer de energie-experts van CallMePower voor gratis advies. Onze medewerkers zijn nu bereikbaar (wachttijd bedraagt: 1 minuut).

energiefactuur
energiefactuur

Vragen over je energiefactuur of -kosten?

Wij zijn momenteel gesloten, maar bellen je graag terug. Dien een terugbelverzoek in of bel ons op maandag - vrijdag van 8:00 - 19:00 uur en zaterdag van 8:30 - 17:30 uur op: 02 588 69 44.

Voorschotfactuur

In België betaal je je energiefactuur in een voorschot. Er wordt een schatting gemaakt van het jaarlijkse energieverbruik, waarna de kosten worden berekend aan de hand van de verwachte energieprijzen. Maandelijks betaal je hetzelfde bedrag voor gas en/of elektriciteit op basis van de verwachte kosten die je gaat hebben. Dit is voordelig, aangezien op deze manier de kosten worden verspreid over het jaar. Als dit niet het geval zou zijn, kunnen de energiekosten in de winter flink hoger liggen dan in de zomer, wat budgetteren een stuk lastiger kan maken.

Maandafrekening

Voor huishoudens met een digitale energiemeter is het mogelijk om te kiezen voor een maandafrekening. Met een maandafrekening betaal je elke maand voor de daadwerkelijke kosten van energie die je in de voorbije maand hebt verbruikt. Met dit type energiefactuur betaal je dus geen voorschotten meer. Let wel op dat de kosten per maand flink kunnen verschillen afhankelijk van je energieverbruik.

Jaarafrekening (eindafrekening)

Ieder jaar ontvang je van je energieleverancier een jaarafrekening. Hier worden de daadwerkelijke kosten van energie over het hele jaar verrekend met de voorschotbedragen. Als je te veel aan voorschot hebt betaald, zal je dit bedrag binnen enkele weken terug ontvangen van je energieleverancier. Als je te weinig hebt betaalt, zal je het verschuldigde bedrag bij moeten betalen.

Slotfactuur

De slotfactuur ontvang je bij beëindiging van een contract. De werking van deze energiefactuur is hetzelfde als die van een jaarafrekening, maar de slotfactuur kan je op ieder moment ontvangen (afhankelijk van de opzegging). De energieleverancier maakt een slotfactuur op bij de opzegging van een contract of bij de overstap naar een andere leverancier.

Vragen over je energiefactuur of -kosten?

Contacteer de energie-experts van CallMePower voor gratis advies. Onze medewerkers zijn nu bereikbaar (wachttijd bedraagt: 1 minuut).

energiefactuur
energiefactuur

Vragen over je energiefactuur of -kosten?

Wij zijn momenteel gesloten, maar bellen je graag terug. Dien een terugbelverzoek in of bel ons op maandag - vrijdag van 8:00 - 19:00 uur en zaterdag van 8:30 - 17:30 uur op: 02 588 69 44.

Veelgestelde vragen over de energiefactuur

Wat als ik de energiefactuur niet meer kan betalen?

Als je de energiefactuur niet meer kunt betalen is het aan te raden om direct contact op te nemen met de klantendienst van je energieleverancier. Het kan zijn dat je een uitstel van betaling kunt ontvangen of de leverancier je een andere oplossing aanbiedt. Kijk daarnaast ook of je in aanmerking komt voor het sociale tarief voor energie.

Hoe kan ik de energiefactuur betalen?

De betaalmethoden voor de energiefactuur kunnen verschillen per leverancier en contract. Bij sommige contracten is het mogelijk om uitsluitend met domiciliëring te betalen, terwijl je bij andere contracten kunt kiezen uit een aantal verschillende betaalmethoden. Bekijk de algemene voorwaarden om te achterhalen welke betaalmethoden je energieleverancier hanteert.

Wanneer ontvang ik de energiefactuur?

Met welke frequentie je de energiefactuur ontvangt is afhankelijk van je energieleverancier en verschilt per factuur.

De jaarafrekening ontvang je één keer per jaar en de slotfactuur alleen bij de beëindiging van het contract. De voorschotfacturen worden in de meeste gevallen maandelijks verstuurd, maar sommige leveranciers bieden ook de mogelijkheid om om de twee maanden of per kwartaal te betalen.

Hoe kan ik mijn energiefactuur verlagen?

Een energiefactuur verlagen kan met een aantal verschillende maatregelen. De makkelijkste manier om snel een lagere factuur te krijgen is door tarieven te vergelijken en over te stappen naar een voordeligere leverancier.