Vraagteken
contact

Vraag over je energiemeter?

Bel CallMePower voor gratis advies over je energiemeter van onze energie-experts. (Wachttijd bedraagt momenteel: 1 minuut)

Vraagteken
contact

Vraag over je energiemeter?

Laat je gratis terugbellen door een energie-expert van CallMePower.

Fluvius meterstanden: hoe en wanneer doorgeven?

Geactualiseerd op
minuten lezen
fluvius meterstanden

Wat voor soort energiemeter je ook hebt, de meterstanden zijn voor elk verbruik en huishouden van belang. De meterstanden van elektriciteit en gas worden handmatig of automatisch doorgegeven aan de netbeheerder Fluvius. Op basis van de meterstanden wordt het verbruik berekend en dus ook de kosten op de jaarlijkse eindafrekening.

Waarom meterstanden doorgeven aan Fluvius?

Meterstanden doorgeven is belangrijk om je energiefactuur correct te kunnen berekenen. Meterstanden bevatten namelijk veel informatie over je verbruik.

Wat als je je meterstanden niet doorgeeft?

Wanneer je je meterstanden niet doorgeeft aan Fluvius, zal je verbruik worden geschat. Je krijgt in dat geval een afrekening die gebaseerd is op geschatte meterstanden en niet overeenkomt met je werkelijke verbruik, wat nadelig kan zijn voor je energiefactuur.

Fluvius meterstanden en verbruik online inzien

Met een digitale energiemeter is het mogelijk om je verbruik in de klantenzone van Fluvius in te zien. In de klantenzone vind je je verbruik terug in grafieken per maand, week en dag. Het is zelfs mogelijk om je elektriciteitsverbruik per kwartier en gasverbruik per uur op te vragen. Hierdoor kun je gemakkelijk en snel:

  • Sluipverbruik en apparaten met een (te) hoog verbruik opsporen.
  • Elektriciteitsafname en -injectie vergelijken als je zonnepanelen hebt.
  • Testen van veranderingen in je energieverbruik bij aanpassingen in je woning.

De klantenzone van Fluvius is gratis te gebruiken voor alle huishoudens met een digitale energiemeter. Eerst zul je moeten inloggen met je eID en kaartlezer of token of met een itsme-account. Vervolgens vind je onder “Menu - Mijn digitale meter - verbruik opvolgen” al je verbruiksinformatie terug. Het is ook mogelijk om alle informatie en meer terug te zien in een Fluvius digitale meter app.

Fluvius meterstanden online opvolgen?

Ga naar de Mijn Fluvius inlogpagina.

Wanneer meterstanden doorgeven aan Fluvius?

Er zijn verschillende momenten waarop je je meterstanden moet doorgeven aan Fluvius. We zetten ze hieronder kort op een rijtje.

Jaarlijkse meteropname Fluvius

Eens per jaar krijg je van Fluvius bericht om je meterstanden door te geven. Dit is niet voor iedereen op hetzelfde moment, maar is afhankelijk van je contract en de leverancier. De meterstanden kan je dan digitaal of schriftelijk doorgeven. Als je de meterstanden online doorgeeft wordt dit direct verwerkt. Indien je een digitale meter hebt in je woning, gaat deze handeling vanzelf en worden de meterstanden automatisch uitgelezen.

Meterstanden doorgeven bij veranderen van energieleverancier

Als je verandert van energieleverancier, wordt gevraagd om je meterstanden door te geven zodat je oude energieleverancier een correcte slotfactuur kan maken en je nieuwe energieleverancier over de juiste gegevens beschikt voor het nieuwe contract.

Meterstanden doorgeven bij verhuis

Als je verhuist moet je ook je meterstanden opnemen, deze vul je in op het energieovernamedocument. Ook worden de meterstanden van de nieuwe woning aan je doorgegeven en vastgesteld middels hetzelfde document. Dit is om de afrekening tussen de oude en nieuwe eigenaar of huurders vast te stellen en correct te berekenen en te verwerken.

Je neemt zelf de meterstanden op van je huidige woning en deze worden middels het energieovernamedocument aan de energieleverancier doorgegeven.

Meteropname op aanvraag

In uitzonderlijke gevallen kan het zijn dat een niet-periodieke meteropname nodig is. Dit kan op aanvraag van jou, van je energieleverancier of van Fluvius om ontbrekende of foutieve meterstanden aan te vullen.

Vraagteken
contact

Vraag over je energiemeter?

Bel CallMePower voor gratis advies over je energiemeter van onze energie-experts. (Wachttijd bedraagt momenteel: 1 minuut)

Vraagteken
contact

Vraag over je energiemeter?

Laat je gratis terugbellen door een energie-expert van CallMePower.

Meterstanden Fluvius digitale meter

Steeds meer huishoudens in Vlaanderen hebben een digitale energiemeter van Fluvius. Een groot voordeel van dit type energiemeter is dat de meterstanden automatisch worden doorgestuurd. Het is dus niet meer nodig om handmatig je meterstanden door te geven of te wachten op een medewerker van je netbeheerder voor de opname.

Op het scherm van je digitale elektriciteitsmeter kun je een aantal zaken zelf aflezen. De belangrijkste vier gegevens zijn:

  1. Code 1.8.1: totale afname van elektriciteit in kWh tijdens het dagtarief.
  2. Code 1.8.2: totale afname van elektriciteit in kWh tijdens het daltarief.
  3. Code 1.7.0: huidige elektriciteitsverbruik in kW.
  4. Code 1.6.0: maximale piekvermogen van de lopende maand voor berekening van het capaciteitstarief. Wordt elke maand teruggezet naar nul.
Codes meterstanden digitale meter

Fluvius meterstanden toegangscode

De toegangscode voor het doorgeven van meterstanden aan Fluvius is een unieke code die je ontvangt via een brief of e-mail van Fluvius. Deze code is nodig om in te loggen op de Fluvius-website en je meterstanden door te geven. Controleer eerst of het meternummer op de brief of e-mail overeenkomt met het meternummer van je meter thuis. Je kunt de meterstanden doorgeven via het portaal op de Fluvius-website door de instructies te volgen.

Meterstanden Fluvius zonnepanelen

Als je zonnepanelen geïnstalleerd hebt, zal je op de digitale energiemeter een aantal aanvullende gegevens kunnen terugvinden. De belangrijkste drie gegevens zijn:

  1. Code 2.8.1: totale injectie van elektriciteit in kWh tijdens het dagtarief.
  2. Code 2.8.2: totale injectie van elektriciteit in kWh tijdens het daltarief.
  3. Code 2.7.0: huidige injectie in kW.
Codes meterstanden zonnepanelen digitale meter

Vraagteken
contact

Vraag over je energiemeter?

Bel CallMePower voor gratis advies over je energiemeter van onze energie-experts. (Wachttijd bedraagt momenteel: 1 minuut)

Vraagteken
contact

Vraag over je energiemeter?

Laat je gratis terugbellen door een energie-expert van CallMePower.

FAQ meterstanden doorgeven

Hoe kan ik Fluvius contacteren voor vraag over meterstanden?

 Heb je een vraag over je meterstanden of werkt de digitale energiemeter niet goed? Dan kan je met de klantendienst van Fluvius contact opnemen. Voor minder urgente zaken is het aan te raden om gebruik te maken van het e-mailadres of contactformulier van de klantendienst. Op deze manier kun je ook foto’s meesturen van het probleem.

Mocht de energiemeter niet correct functioneren, controleer dan eerst of er een Fluvius storing is gemeld. Zo niet, kun je contact opnemen met het storingsnummer van Fluvius.

Kan ik mijn meterstanden online doorgeven?

Je kan je meterstanden eenvoudig doorgeven via de website van Fluvius. Fluvius zal nooit telefonisch naar meterstanden vragen, maar enkel bellen om een afspraak te maken voor de meteropname.

Waarom meterstanden doorgeven aan Fluvius?

Om je energiefactuur juist te kunnen berekenen, heeft Fluvius je meterstanden nodig. Daarom komen ze jaarlijks je meterstanden opnemen, meestal rond dezelfde periode.

Daarnaast zijn er nog een aantal specifieke momenten waarop Fluvius vraagt om je meterstanden door te geven zoals bij een verhuis of een verandering van energieleverancier.

Wat als je niet thuis bent bij meteropname Fluvius?

Als je niet thuis bent op het moment dat Fluvius voor de deur staat voor de meteropname, ontvang je een meteropnemingsbrief in de bus waarin we je vragen om je meterstanden online door te geven of een nieuwe afspraak te maken.

Vond je deze informatie nuttig? 100% van de 132 stemmen vond de informatie nuttig.