Wat is Easy Switch en hoe werkt het?
Easy Switch is een procedure die het overstappen naar een andere telecom provider vereenvoudigt. Bij het gebruiken van Easy Switch zal je nieuwe telecom provider namelijk je abonnement bij je huidige provider voor jou opzeggen. In dit artikel helpen wij jou alles omtrent de Easy Switch procedure begrijpen.
Wat is Easy Switch?
Easy Switch is een proces dat overstappen naar een andere telecom provider vereenvoudigt. Met dit proces hoef je de overstap namelijk niet zelf regelen, maar regelt je nieuwe telecom provider de gehele overstap en het opzeggen van je oude telecom abonnement.
Tijdens het bestelproces van je nieuwe internet abonnement of pack met internet en / of TV kun je aangeven dat je gebruik wilt maken van Easy Switch. Je nieuwe provider zal vervolgens met je oude provider contact opnemen, waarna zij binnen twee dagen de diensten en facturering stop moeten zetten (inclusief de dag dat er contact wordt gezocht met je oude provider door je nieuwe provider).
Wil je veranderen van telecom provider?
Bel CallMePower om gratis een vergelijking van alle telecom abonnementen uit te voeren (gratis dienst).
Wil je veranderen van telecom provider?
Laat CallMePower jou terugbellen om gratis een vergelijking van alle telecom abonnementen uit te voeren (gratis dienst).
Voordelen van Easy Switch
Het grootste voordeel van het gebruiken van Easy Switch is dat jij zelf je abonnement bij je huidige telecom niet hoeft op te zeggen. Dit wordt namelijk door je nieuwe telecom provider voor jou gedaan.
Bovendien verklein je het risico dat je zonder internet of TV komt te zitten of dat je dubbele facturen krijgt. Als je zelf je abonnement moet opzeggen wanneer je verandert van provider, kan het gebeuren dat er een klein tijdsbestek zit tussen het stoppen van je oude abonnement en het ingaan van je nieuwe abonnement.
Voorwaarden voor het gebruiken van Easy Switch
Het is enkel mogelijk om gebruik te maken van Easy Switch wanneer je:
- verandert van telecom provider als particuliere klant.
- voor internet en / of TV een nieuw abonnement of pack met minstens internet of TV afsluit.
Situatie | Is Easy Switch mogelijk? |
---|---|
Je wilt een nieuw internet abonnement afsluiten en je oude internet abonnement opzeggen. | ✔️ |
Je wilt een nieuw TV abonnement afsluiten en je oude TV abonnement opzeggen. | ✔️ |
Je wilt een nieuw pack met internet en TV afsluiten en je oude pack opzeggen. | ✔️ |
Je wilt een nieuw pack met internet en gsm afsluiten en je oude pack opzeggen. | ✔️ |
Je wilt een nieuw pack met internet, TV en gsm afsluiten en je oude pack opzeggen. | ✔️ |
Je wilt een nieuw gsm abonnement afsluiten en je oude gsm abonnement opzeggen. | ❌ |
Je wilt voor het eerst een internet of TV abonnement of pack met internet en / of TV afsluiten. | ❌ |
Je wilt voor het eerst een gsm abonnement afsluiten. | ❌ |
Wanneer kun je Easy Switch niet gebruiken?
Hoewel het gebruiken van Easy Switch erg handig is, is het niet in alle gevallen mogelijk om gebruik te maken van deze procedure. Zo kun je Easy Switch niet gebruiken:
- wanneer je enkel voor mobiele telefonie verandert van provider;
- wanneer je verhuist en bij dezelfde provider klant blijft;
- wanneer je naar het buitenland verhuist;
- wanneer je van verschillende providers naar één provider verandert.
Hulp nodig met een abonnement kiezen?
Bel CallMePower om gratis een vergelijking van alle telecom abonnementen uit te voeren (gratis dienst).
Hulp nodig met een abonnement kiezen?
Laat CallMePower jou terugbellen om gratis een vergelijking van alle telecom abonnementen uit te voeren (gratis dienst).
Werking Easy Switch
Als je Easy Switch wilt gebruiken, kun je dit tijdens het afsluiten van je nieuwe abonnement aangeven. In dit geval dien je jouw Easy Switch ID door te geven, waarmee je jouw nieuwe telecom provider toestemming geeft om je oude abonnement op te zeggen en de overstap te regelen.
Op het moment dat je bij het afsluiten van een nieuw abonnement aangeeft dat je Easy Switch wilt gebruiken, zul je een aantal gegevens door moeten geven zodat de nieuwe provider de overstap en het opzeggen van je oude abonnement kan regelen.
- Wie je huidige telecom provider is.
- Wat je klantnummer bij je huidige provider is.
- Wat je Easy Switch ID bij je huidige provider is.
- Of je een eventueel e-mailadres van je huidige provider voor achttien maanden wilt behouden.
- Op welke datum je oude abonnement opgezegd moeten worden. Je kunt hier kiezen voor overlap met de activering van je nieuwe abonnementen. In dit geval betaal je wel een korte periode voor beide abonnementen.
- Wat je telefoonnummer is als je naast internet en / of TV ook mobiele telefonie of vaste telefonie overzet naar je nieuwe provider én je jouw huidige nummer wilt behouden.
Nadat je de aanvraag voor Easy Switch hebt gedaan, zal je nieuwe telecom provider bezig gaan met de overstap. Als er voor je overstap een installatie benodigd is, zal er een technieker bij jou langs moeten komen.
Vergelijk telecom providers Als je wilt veranderen van telecom provider, is het aan te raden om tijd te besteden aan abonnementen en telecom providers vergelijken.
Aandachtspunten Easy Switch
Net als bij elke andere manier van veranderen van telecom provider, is het belangrijk om twee zaken te controleren voordat je Easy Switch gebruikt:
- Controleer het type abonnement dat je bij je oude provider hebt afgesloten
Als je een contract met een bepaalde duur hebt, kun je pas na zes maanden je abonnement beëindigen. Beëindig je jouw contract voor afloop van de zes maanden, dan zul je een opzegvergoeding moeten betalen. Deze opzegvergoeding staat gelijk aan de abonnementskosten die je nog zou moeten betalen voor de resterende maanden. - Controleer of je een abonnement met toestel hebt afgesloten
In dit geval betaal je elke maand een deel van het toestel. Bij een beëindiging van je abonnement binnen 24 maanden kan het zijn dat er nog een restwaarde voor het toestel open staat. Deze restwaarde zou je eventueel nog moeten betalen. Hoe het afbetalen in zijn werk gaat, kun je terugvinden in de terugbetalingstabel in de bijlage van je contract.
Na het veranderen van je telecom provider moet je, indien je een modem of decoder in bruikleen had, de apparaten inleveren bij je telecom provider. Dit zal je nieuwe telecom provider niet voor je regelen. Doe je dit niet, dan kan het zijn dat je telecom provider hiervoor kosten in rekening brengt.
Wat is de Easy Switch ID?
De Easy Switch ID is een unieke identificatiecode van cijfers en / of letters die gekoppeld is aan je vaste internetverbinding en vaste TV-verbinding. Doordat de Easy Switch ID uniek is voor iedere internet- en TV-klant, is het een erg belangrijk nummer als je wilt veranderen van telecom provider middels Easy Switch.
De Easy Switch ID vind je op drie locaties terug:
- In de e-mail of brief die je hebt ontvangen vanuit de provider toen je daar klant bent geworden. Dit is alleen het geval als je na 1 juli 2017 klant bent geworden bij deze provider.
- Op je factuur die je elke maand vanuit je provider ontvangt. De Easy Switch ID zal, net als je klantnummer, bij je persoonlijke gegevens op de eerste pagina van de factuur getoond worden.
- Bij je persoonlijke gegevens in de online klantenzone van je provider. Hierin kun je ook je klantnummer vinden.
De Easy Switch ID is een lange code die gekoppeld is aan jou internet en / of TV abonnement, waardoor het dus belangrijk is om deze zonder fouten door te geven aan je nieuwe provider. Als er ook maar één klein foutje in de doorgegeven code zit, kan de procedure niet goed afgerond worden, waardoor je oude abonnement niet opgezegd zal worden door je nieuwe provider.
Het is dus sterk aan te raden om de doorgeven Easy Switch ID goed te controleren voordat je jouw nieuwe abonnement besteld om te voorkomen dat er fouten in zitten en de Easy Switch procedure niet afgerond kan worden.
Wil je veranderen van telecom provider?
Bel CallMePower om gratis een vergelijking van alle telecom abonnementen uit te voeren (gratis dienst).
Wil je veranderen van telecom provider?
Laat CallMePower jou terugbellen om gratis een vergelijking van alle telecom abonnementen uit te voeren (gratis dienst).
Veelgestelde vragen over Easy Switch
Wat houdt Easy Switch in?
Easy Switch is een administratieve procedure waardoor veranderen van provider eenvoudiger gemaakt wordt. Je geeft namelijk aan je nieuwe telecom provider toestemming om je huidige abonnementen stop te zetten.
Door het gebruiken van Easy Switch verklein je de kans dat je tijdelijk twee facturen hebt en dat je tijdelijk geen internet en / of TV hebt. Bovendien hoef je zelf je abonnement of pack bij je huidige provider niet op te zeggen, dat doet je nieuwe provider namelijk voor je.
Hoelang duurt Easy Switch?
Voor jou duurt Easy Switch maar enkele minuten, aangezien je enkel een aantal gegevens tijdens de bestelling van je nieuwe abonnement dient door te geven.
Je nieuwe provider regelt vervolgens de rest en binnen twee dagen nadat je nieuwe provider aan je oude provider heeft doorgegeven dat het abonnement opgezegd moet worden, moet dit ook geregeld zijn.
Vervolgens vindt de installatie in je woning plaats. Hierbij moeten de nieuwe diensten eerst geactiveerd worden voordat de oude diensten stopgezet worden. Dit is echter niet mogelijk wanneer de providers van hetzelfde netwerk gebruik maken. In dit geval zal er een korte onderbreking van de diensten zijn.
Hoe werkt Easy Switch?
Als je een nieuw abonnement besteld, kun je aangegeven dat je van Easy Switch gebruik wilt maken, waarna je verschillende gegevens dient door te geven, zoals: je Easy Switch ID, je huidige provider, je klantnummer en de opzegdatum. Vervolgens regelt je nieuwe provider dat op die datum de overstap geregeld is.
Wanneer kan ik Easy Switch gebruiken?
Van Easy Switch gebruik maken is enkel mogelijk als je voor in ieder geval internet en / of TV verandert van telecom provider. Dit is zowel mogelijk bij een los internet of TV abonnement, als in een pack met minimaal internet en / of TV.
Als je enkel een gsm of vaste telefoon abonnement hebt, kun je geen gebruik maken van Easy Switch. Heb je echter een telefonie abonnement in een pack met internet en / of TV, dan kun je wel gebruik maken van Easy Switch.
Wat is de Easy Switch ID en waar vind ik die?
De Easy Switch ID is een nummer bestaande uit een reeks van letters en getallen dat gekoppeld is aan je internet en / of TV abonnement en die uniek is voor ieder persoon.
Het juist doorgeven van dit nummer is van groot belang als je gebruik maakt van Easy Switch, omdat anders de Easy Switch procedure niet uitgevoerd kan worden en je nieuwe provider je oude abonnement niet voor jou kan opzeggen.
De Easy Switch ID kun je terugvinden op elke factuur (op de eerste pagina bij je persoonlijke gegevens), in de online klantenzone bij je persoonlijke gegevens en op de welkomstbrief van je telecom provider (als je na 1 februari 2017 een nieuw abonnement bent aangegaan).