Hulp nodig bij het kiezen van het beste internet-, tv- of telefoonabonnement?

Krijg gratis advies van de telecom experts van CallMePower, vind het abonnement dat het beste bij jou past en bespaar op je telecomfactuur!

Hulp nodig bij het kiezen van het beste internet-, tv- of telefoonabonnement voor jou?

Laat CallMePower je terugbellen, krijg gratis advies van onze telecom experts en vind het abonnement dat het beste bij jou past!

Verander met Easy Switch gemakkelijk van telecom provider!

Easy Switch

Overstappen naar een andere provider kan veel werk zijn. Met Easy Switch wordt dit proces zo eenvoudig mogelijk gemaakt. In dit artikel helpen wij jou begrijpen wat Easy Switch is, hoe Easy Switch werkt, wat de Easy Switch ID is, waar je de Easy Switch ID kunt vinden en wat de ervaringen van Easy Switch zijn.


Wat is Easy Switch?

Easy Switch is een proces dat overstappen naar een andere telecom provider vereenvoudigd. Met dit proces hoef je de overstap namelijk niet zelf regelen, maar regelt je nieuwe telecom provider de gehele overstap en het opzeggen van je oude telecom abonnement.

Als je van Easy Switch gebruik maakt, dan dient je oude provider binnen twee dagen nadat je nieuwe provider met hen contact heeft opgenomen de diensten en facturering stop te zetten (inclusief de dag dat er contact wordt gezocht met je oude provider door je nieuwe provider).

Als gevolg hiervan verklein je het risico dat je zonder internet of TV komt te zitten of dat je dubbele facturen krijgt. Als je zelf je abonnement moet opzeggen, dan kan het gebeuren dat er een klein tijdsbestek zit tussen het stoppen van je oude abonnement en het ingaan van je nieuwe abonnement.

Hulp bij veranderen van telecom provider Wil je hulp bij het veranderen van andere telecom provider? Bel dan naar CallMePower voor gratis hulp: 02 588 71 43.

Wanneer kan ik van Easy Switch gebruik maken?

Je kunt van Easy Switch gebruik maken als je in ieder geval voor internet en / of TV van provider verandert. Als je enkel van gsm provider verandert, dan is het niet mogelijk om van Easy Switch gebruik te maken. In dit geval bieden veel provider wel een alternatieve manier aan om veranderen van telecom provider.

Als je van pack verandert, dan kun je Easy Switch ook gebruiken om je mobiele telefonie of vaste telefonie over te zetten naar je nieuwe provider. In dit geval is het erg belangrijk dat je aangeeft of je jouw huidige nummer wilt behouden of niet, en zo ja, wat je huidige nummer is.

Verander je van telecom provider en had je bij je oude provider een pack, dan wordt met Easy Switch je gehele pack opgezegd. Mocht je graag één van je diensten bij je oude provider behouden, dan dien je hiervoor een nieuw abonnement af te sluiten.

Veranderen van provider met Easy Switch

Als je van Easy Switch gebruik wilt maken, dan kun je dit tijdens het afsluiten van je nieuwe abonnement aangeven. In dit geval dien je jouw Easy Switch ID door te geven, waarmee je jouw nieuwe telecom provider toestemming geeft om je oude abonnement op te zeggen en de overstap te regelen.

Op het moment dat je bij het afsluiten van een nieuw abonnement aangeeft dat je van Easy Switch gebruik wilt maken, zul je een aantal gegevens door moeten geven zodat de nieuwe provider de overstap en het opzeggen van je oude abonnement kan regelen. Aan je nieuwe provider dien je door te geven:

  • wie je huidige telecom provider is van de diensten die je wilt veranderen;
  • wat je klantnummer is bij je huidige provider.
  • wat je Easy Switch ID is.
  • op welke datum je oude abonnement opgezegd moeten worden. Je kunt hier kiezen voor overlap met de activering van je nieuwe abonnementen. In dit geval betaal je wel een korte periode voor beide abonnementen.
  • wat je telefoonnummer is als je naast internet en / of TV ook mobiele telefonie of vaste telefonie overzet naar je nieuwe provider én je jouw huidige nummer wilt behouden.

Na het veranderen van je telecom provider moet je, indien je een modem of decoder in bruikleen had, de apparaten inleveren bij je telecom provider. Doe je dit niet, dan kan het zijn dat je telecom provider hier kosten voor in rekening brengt.

Vergelijk telecom providers Als je wilt veranderen van telecom provider, is het aan te raden om tijd te besteden aan abonnementen en telecom providers vergelijken.

Waar moet ik op letten voordat ik van Easy Switch gebruik maak?

Net als bij elke andere manier van veranderen van telecom provider, is het belangrijk om twee zaken te controleren voordat je van Easy Switch gebruik maakt:

  • Controleer het type abonnement dat je bij je oude provider hebt afgesloten. Als je een contract met een bepaalde duur hebt, dan kun je pas na zes maanden je abonnement beëindigen. Beëindig je jouw contract binnen voor afloop van de zes maanden, dan zul je een opzegvergoeding moeten betalen. Deze opzegvergoeding staat gelijk aan de abonnementskosten die je nog zou moeten betalen voor de resterende maanden.
  • Controleer of je een abonnement met toestel hebt afgesloten. In dit geval betaal je elke maand een deel van het toestel. Bij een beëindiging van je abonnement binnen 24 maanden kan het zijn dat er nog een restwaarde voor het toestel open staat. Deze restwaarde zou je eventueel nog moeten betalen. Hoe het afbetalen in zijn werk gaat, kun je terugvinden in de terugbetalingstabel in de bijlage van je contract.

Waar vind ik mijn Easy Switch ID?

Om van Easy Switch gebruik te kunnen maken, zul je jouw Easy Switch ID in moeten vullen. Dit is een unieke identificatiecode van cijfers en / of letters. De Easy Switch ID is gekoppeld aan je vaste internetverbinding en vaste TV-verbinding. Mocht je ook mobiele of vaste telefonie hebben afgesloten, dan zal deze code ook hierop van toepassing zijn.

Je kunt jouw Easy Switch nummer op drie locaties terugvinden:

  • In de e-mail of brief die je hebt ontvangen vanuit de provider toen je daar klant bent geworden. Dit is alleen het geval als je na 1 juli 2017 klant bent geworden bij deze provider.
  • Op je factuur die je elke maand vanuit je provider ontvangt. De Easy Switch ID zal, net als je klantnummer, bij je persoonlijke gegevens op de factuur getoond worden.
  • Bij je persoonlijke gegevens in de online klantenzone van je provider, zowel in de desktop versie als in de applicatie. Hierin kun je ook je klantnummer vinden.

Om te voorkomen dat je extra kosten moet maken omdat de opzegging van jecontract niet goed verlopen is, is het belangrijk om goed te controleren of je jouw Easy Switch ID correct hebt ingevuld. Bij sommige providers kan het Easy Switch nummer erg lang zijn, waardoor een foutje zo gemaakt is.

Wil je veranderen van telecom provider?

Eén van de experts van CallMePower helpt je de beste deal op de markt te vinden op basis van je behoeften en jouw abonnementen bij je huidige provider beëindigen.

Wil je veranderen van telecom provider?

Laat CallMePower jou terugbellen! Eén van onze experts helpt jou de beste deal te vinden op basis van je behoeften en zegt je abonnementen bij je huidige provider op!

Wat zijn de ervaringen met Easy Switch?

Easy Switch is een vrij jonge manier van overstappen. Pas sinds 2017 werd deze overstapmethode in het leven geroepen. Ook het gebruik van Easy Switch blijft nog laag. In 2020 werd slechts 23 % van de overstappen via Easy Switch gedaan.

Uit het jaarverslag van de Ombudsman voor 2021 is gebleken dat er 560 klachten bij hen zijn binnengekomen over Easy Switch. Hierbij werden de meeste klachten (535) ervaren betreffende overstappen tussen:

  • Proximus en Scarlet: 180 klachten
  • Proximus en Telenet: 100 klachten
  • Orange en Proximus: 93 klachten
  • Orange en Telenet: 85 klachten
  • Proximus en VOO: 77 klachten

Zo zijn veelvoorkomende klachten dat de provider is afgeweken van de standaardprocedure en dat de consumenten dus zelf het abonnement moesten opzeggen, wat zij niet door hadden. Ook zijn er veel klachten waaruit blijkt dat het proces onduidelijk is doordat de providers niet duidelijk aangeven welke diensten zij op zullen zeggen.

Easy Switch edpnet

In heel 2021 zijn er maar elf edpnet Easy Switch klanten binnengekomen. Dit zijn er erg weinig over edpnet in vergelijking tot de grote telecom providers Oange, Proximus, Telenet en VOO.

Als je geïnteresseerd bent in overstappen naar edpnet, dan kun je kiezen uit een aantal abonnementen voor internet en mobiele telefonie. Bij internet ontvang je echt 100 % onbeperkt internet en de optie om vaste telefonie gratis te activeren.

Easy Switch Orange

De meeste klachten die in 2021 bij Orange zijn binnengekomen bij de Ombudsdienst, zijn klachten over Orange Easy Switch. Dit betreffen vooral klachten over overstappen naar Orange vanaf Proximus of Telenet of vanaf Orange naar één van deze twee telecom providers.

Wil je graag naar Orange overstappen, dan kun je kiezen tussen het afsluiten van een los abonnement of een pack. Je hebt de keuze tussen meerdere abonnementen voor enkel internet of mobiele telefonie, maar je kunt ook een pack afsluiten met internet, TV, mobiele telefonie en / of vaste telefonie.

Sluit nu telefonisch een internetabonnement bij Orange af!

Sluit gemakkelijk, snel en telefonisch een internetabonnement bij Orange af! Indien nodig helpen we je om je abonnement bij je huidige provider op te zeggen.

Sluit nu telefonisch een Orange internetabonnement af!

Laat ons je terugbellen voor hulp bij het afsluiten van een Orange internetabonnement!

Easy Switch Proximus

Bij de Ombudsdienst zijn er 359 klachten met betrekking tot Proximus Easy Switch binnengekomen. Dit was tevens één van de meest voorkomende problemen bij Proximus van het vorige jaar. Van de 359 klachten werd het merendeel van de klachten ervaren tussen overstappen van Proximus van en naar Scarlet, Telenet, Orange en VOO.

Wil je toch overstappen naar Proximus met gebruik van Easy Switch, dan is het belangrijk om goed na te gaan welke abonnementen je wilt afsluiten. Proximus biedt abonnementen aan voor internet en mobiele telefonie. Je kunt daarnaast ook een groot aantal verschillende packs kiezen, waarin internet met TV, mobiele telefonie en / of vaste telefonie gecombineerd wordt.

Easy Switch Telenet

In 2021 zijn er 194 klachten bij de Ombudsdienst binnen gekomen betreffende Telenet Easy Switch, wat tevens één van de meest voorkomende problemen bij Telenet in 2021 was. Het merendeel van deze problemen betroffen mensen die overstappen van Telenet naar Proximus of andersom of van Telenet naar Orange of andersom.

Als je wenst naar Telenet over te stappen, dan kun je verschillende abonnementen afsluiten. Als los abonnement kun je bij Telenet internet en mobiele telefonie afsluiten. Wil je een pack? Dan zijn er verschillende mogelijkheden waarin internet, TV, mobiele telefonie en / of vaste telefonie gecombineerd worden.

Easy Switch VOO

In 2021 heeft de Ombudsdienst 107 VOO Easy Switch klachten ontvangen, wat de voornaamste reden voor VOO klachten is. Het merendeel van deze klachten betreffen klachten over het overstappen van Proximus naar VOO en andersom.

Mocht je naar VOO willen overstappen, dan heb je de keuze tussen meerdere abonnementen. Zo heb je voor een los abonnement de keuze tussen verschillende internet, TV en mobiele telefonie abonnementen. Ook worden er een groot aantal packs aangeboden waarbij internet, TV, mobiele telefonie en / of vaste telefonie gecombineerd wordt.

Geactualiseerd op