Wat is Easy Switch en hoe verander je van provider?

Geactualiseerd op
minuten lezen
Easy Switch

Easy Switch is een procedure waarmee het overstappen naar een andere telecom provider vereenvoudigd wordt. In dit artikel helpen wij jou alles omtrent de Easy Switch procedure begrijpen, zodat je snel en eenvoudig kunt veranderen van telecom provider.

Wat is Easy Switch?

Easy Switch is een proces dat overstappen naar een andere telecom provider vereenvoudigt. Met dit proces hoef je de overstap namelijk niet zelf regelen, maar regelt je nieuwe telecom provider de gehele overstap en het opzeggen van je oude telecom abonnement. Je kunt enkel van Easy Switch gebruik maken als je voor in ieder geval internet of TV verandert van provider.

Als je van Easy Switch gebruik maakt, dient je oude provider binnen twee dagen nadat je nieuwe provider met hen contact heeft opgenomen de diensten en facturering stop te zetten (inclusief de dag dat er contact wordt gezocht met je oude provider door je nieuwe provider). Bovendien zal je nieuwe provider je per SMS op de hoogte moeten houden van de genomen stappen.

Als gevolg hiervan verklein je het risico dat je zonder internet of TV komt te zitten of dat je dubbele facturen krijgt. Als je zelf je abonnement moet opzeggen wanneer je verandert van provider, kan het gebeuren dat er een klein tijdsbestek zit tussen het stoppen van je oude abonnement en het ingaan van je nieuwe abonnement.

Wil je veranderen van telecom provider?

Bel CallMePower om gratis een vergelijking van alle telecom abonnementen uit te voeren. (gratis dienst)

Wil je veranderen van telecom provider?

Laat CallMePower jou terugbellen om gratis een vergelijking van alle telecom abonnementen uit te voeren. (gratis dienst)

Wanneer kun je Easy Switch niet gebruiken?

Hoewel het gebruiken van Easy Switch erg handig is, is het niet in alle gevallen mogelijk om gebruik te maken van deze procedure. Zo kun je Easy Switch niet gebruiken:

  • wanneer je enkel voor mobiele telefonie verandert van provider;
  • wanneer je verhuist en bij dezelfde provider klant blijft;
  • wanneer je naar het buitenland verhuist;
  • wanneer je van verschillende providers naar één provider verandert, je kunt Easy Switch namelijk maar voor één provider gebruiken;

Vergelijk telecom providers Als je wilt veranderen van telecom provider, is het aan te raden om tijd te besteden aan abonnementen en telecom providers vergelijken.

Werking Easy Switch

Als je Easy Switch wilt gebruiken, kun je dit tijdens het afsluiten van je nieuwe abonnement aangeven. In dit geval dien je jouw Easy Switch ID door te geven, waarmee je jouw nieuwe telecom provider toestemming geeft om je oude abonnement op te zeggen en de overstap te regelen.

Op het moment dat je bij het afsluiten van een nieuw abonnement aangeeft dat je Easy Switch wilt gebruiken, zul je een aantal gegevens door moeten geven zodat de nieuwe provider de overstap en het opzeggen van je oude abonnement kan regelen.

  • Wie je huidige telecom provider is.
  • Wat je klantnummer bij je huidige provider is.
  • Wat je Easy Switch ID bij je huidige provider is.
  • Of je een eventueel e-mailadres van je huidige provider voor achttien maanden wilt behouden.
  • Op welke datum je oude abonnement opgezegd moeten worden. Je kunt hier kiezen voor overlap met de activering van je nieuwe abonnementen. In dit geval betaal je wel een korte periode voor beide abonnementen.
  • Wat je telefoonnummer is als je naast internet en / of TV ook mobiele telefonie of vaste telefonie overzet naar je nieuwe provider én je jouw huidige nummer wilt behouden.

Nadat je de aanvraag voor Easy Switch hebt gedaan, zal je nieuwe telecom provider bezig gaan met de overstap. Als er voor je overstap een installatie benodigd is, zal er een technieker bij jou langs moeten komen. Vanaf oktober 2023 geldt dat als de technieker de afspraak niet na komt, dat jij als klant automatisch € 30,00 vergoeding zult ontvangen. Voor elke extra dag dat de installatie niet plaatsvindt, zul je € 10,00 extra als vergoeding ontvangen.

Wil je hulp ontvagen bij het veranderen van telecom provider?

Wil je gratis hulp bij het veranderen van andere telecom provider? Bel dan CallMePower!

Advertentie - CallMePower 

Aandachspunten Easy Switch

Net als bij elke andere manier van veranderen van telecom provider, is het belangrijk om twee zaken te controleren voordat je Easy Switch gebruikt:

  • Controleer het type abonnement dat je bij je oude provider hebt afgesloten 
    Als je een contract met een bepaalde duur hebt, kun je pas na zes maanden je abonnement beëindigen. Beëindig je jouw contract voor afloop van de zes maanden, dan zul je een opzegvergoeding moeten betalen. Deze opzegvergoeding staat gelijk aan de abonnementskosten die je nog zou moeten betalen voor de resterende maanden.
  • Controleer of je een abonnement met toestel hebt afgesloten 
    In dit geval betaal je elke maand een deel van het toestel. Bij een beëinDiging van je abonnement binnen 24 maanden kan het zijn dat er nog een restwaarde voor het toestel open staat. Deze restwaarde zou je eventueel nog moeten betalen. Hoe het afbetalen in zijn werk gaat, kun je terugvinden in de terugbetalingstabel in de bijlage van je contract.

Na het veranderen van je telecom provider moet je, indien je een modem of decoder in bruikleen had, de apparaten inleveren bij je telecom provider. Dit zal je nieuwe telecom provider niet voor je regelen. Doe je dit niet, dan kan het zijn dat je telecom provider hiervoor kosten in rekening brengt.

Easy Switch ID

Om van Easy Switch gebruik te kunnen maken, zul je jouw Easy Switch ID in moeten vullen. Dit is een unieke identificatiecode van cijfers en / of letters. De Easy Switch ID is gekoppeld aan je vaste internetverbinding en vaste TV-verbinding. Mocht je ook mobiele of vaste telefonie hebben afgesloten, dan zal de Easy Switch ID ook hierop van toepassing zijn.

Je kunt jouw Easy Switch ID op drie locaties terugvinden:

  • In de e-mail of brief die je hebt ontvangen vanuit de provider toen je daar klant bent geworden. Dit is alleen het geval als je na 1 juli 2017 klant bent geworden bij deze provider.
  • Op je factuur die je elke maand vanuit je provider ontvangt. De Easy Switch ID zal, net als je klantnummer, bij je persoonlijke gegevens op de factuur getoond worden.
  • Bij je persoonlijke gegevens in de online klantenzone van je provider. Hierin kun je ook je klantnummer vinden.

Je moet de Easy Switch ID op de eerste pagina van de factuur terug moeten vinden. Bovendien zal er vanaf oktober 2023 een controlenummer toegevoegd worden, zodat er technisch gezien vrijwel niets meer fout kan gaan met je overstap.

Wil je veranderen van telecom provider?

Bel CallMePower om gratis een vergelijking van alle telecom abonnementen uit te voeren. (gratis dienst)

Wil je veranderen van telecom provider?

Laat CallMePower jou terugbellen om gratis een vergelijking van alle telecom abonnementen uit te voeren. (gratis dienst)

Veelgestelde vragen over Easy Switch

Wat houdt Easy Switch in?

Easy Switch is een administratieve procedure waardoor veranderen van provider eenvoudiger gemaakt wordt. Je geeft namelijk aan je nieuwe telecom provider toestemming om je huidige abonnementen stop te zetten, waardoor de kans verkleint wordt dat je tijdelijk twee facturen hebt en dat je tijdelijk geen internet en / of TV hebt.

Hoe lang duurt Easy Switch?

Voor jou duurt Easy Switch maar enkele minuten, aangezien je enkel een aantal gegevens tijdens de besteling van je nieuwe abonnement dient door te geven. Je nieuwe provider regelt vervolgens de rest en binnen twee dagen nadat je nieuwe provider aan je oude provider heeft doorgegeven dat het abonnement opgezegd moet worden, moet dit ook geregeld zijn.

Hoe werkt Easy Switch?

Als je een nieuw abonnement besteld, kun je aangegeven dat je van Easy Switch gebruik wilt maken, waarna je verschillende gegevens dient door te geven, zoals: je Easy Switch ID, wie je huidige provider is, wat bij die provider je klantnummer is en op welke datum je abonnementen opgezegd dienen te worden. Vervolgens regelt je nieuwe provider dat op die datum de overstap geregeld is.

Wanneer kan ik Easy Switch gebruiken?

Van Easy Switch gebruik maken is enkel mogelijk als je voor in ieder geval internet en / of TV verandert van telecom provider.

Wat is de Easy Switch ID en waar vind ik die?

De Easy Switch ID is een uniek nummer bestaande uit een reeks van letters en getallen dat gekoppeld is aan je internet en / of TV abonnement. De Easy Switch ID kun je terugvinden op elke favtuur, in de online klantenzone bij je persoonlijke gegevens en - als je na 1 februari 2017 een nieuw abonnement bent aangegaan, op de welkomstbrief van je telecom provider.

Contacteer ons

voor gratis hulp en advies!

Heb je vragen, problemen of wil je hulp met vergelijken?

Bel CallMePower voor hulp bij al je vragen en problemen en om
een vergelijing van alle abonnementen uit te voeren. (gratis dienst)

Laat CallMePower jou terugbellen voor hulp bij al je vragen en problemen
en om een vergelijing van alle abonnementen uit te voeren. (gratis dienst)