Veranderen van energieleverancier: info energie overstap
Veranderen van energieleverancier is in België geheel gratis. Er geldt een opzegtermijn van één maand voor alle soorten energiecontracten. In geen enkel geval mag de energieleverancier een verbrekingsvergoeding aanrekenen bij het vroegtijdig opzeggen van een contract. De vaste abonnementskosten mogen wel per leveringsjaar worden aangerekend. Bekijk alle informatie met betrekking tot de overstap energie in België.
Waarom veranderen van energieleverancier?
Veranderen van energieleverancier is belangrijk om de laagste prijzen te betalen. De gas- en elektriciteitsprijzen verschillen sterk per contract en voor veel huishoudens is het mogelijk om enkele honderden euro’s per jaar te besparen door over te stappen naar een voordeliger contract. Bovendien is overstappen in België geheel gratis en zit je nergens aan vast.
Het is aan te raden om in ieder geval één keer per jaar een telefonische of online vergelijking uit te voeren van alle aanbieders in België. Overstappen is nooit verplicht, maar het vergelijken van aanbiedingen geeft een bevestiging of de prijzen van je huidige contract nog steeds voordelig zijn in vergelijking met de rest van de markt.
Reden contact | Telefoonnummer |
---|---|
Veranderen van leverancier in Vlaanderen of Wallonië | |
Veranderen van leverancier in Brussel | |
Vergelijking van alle energieleveranciers uitvoeren |
*Telefoonnummers behoren tot CallMePower, een gratis vergelijkingsdienst voor energiecontracten in België. Het is mogelijk om een energiecontract naar keuze af te sluiten of informatie te ontvangen via CallMePower (gratis dienst) door een samenwerkingsverband met meerdere Belgische energieleveranciers.
Energie-expert bij CallMePower
Advies van Sebastian
"Veranderen van energieleverancier is de makkelijkste manier om te besparen op je energiekosten. Veel huishoudens hebben onnodig een duur energiecontract en door over te stappen kunnen ze hun factuur direct verlagen zonder ook maar iets aan hun woning of verbruik te veranderen."
Vergelijk voordat je gaat veranderen van energieleverancier Gebruik de gratis CallMePower energievergelijker om alle contracten in België te vergelijken. De vergelijker van CallMePower bevat alle energiecontracten die op dit moment beschikbaar zijn.
Hoe veranderen van energieleverancier?
In België staan consumenten en kmo’s geheel vrij om over te stappen naar een andere energieleverancier wanneer ze dit willen. Om te veranderen van energieleverancier zal je wel rekening moeten houden met een aantal stappen.
Overstappen is erg makkelijk en kan al binnen een aantal minuten worden geregeld. CallMePower doorloopt alle stappen.
Stap 1: vergelijk energietarieven
De prijzen en voorwaarden van energiecontracten kunnen sterk verschillen. Het is daarom sterk aan te raden om een vergelijking uit te voeren op basis van je jaarlijkse gas- en/of elektriciteitsverbruik met een vergelijker die de richtlijnen van de energieregulator volgt. Kijk bij het vergelijken naar de prijs, oorsprong van de elektriciteit en de voorwaarden van het contract, zoals de toegang tot de klantendienst.
In de CallMePower energievergelijker kan je geheel gratis alle beschikbare contracten in België vergelijken op basis van de huidige prijzen (CREG-methode) en de verwachte jaarlijkse prijzen (VREG-methode).
Stap 2: sluit een nieuw contract af
Zodra je een energiecontract hebt gevonden met een aantrekkelijke prijs en voorwaarden die aan je eisen voldoen, kan je gaan overstappen. Nadat je het voorstel van je nieuwe energieleverancier hebt ontvangen en hiermee akkoord bent gegaan, zal je oude contract automatisch worden opgezegd.
Je oude energiecontract opzeggen per (aangetekende) brief of contact opnemen met je vorige leverancier om het contract op te zeggen is dus niet nodig. Je nieuwe energieleverancier regelt dit automatisch voor je.
Stap 3: geef de meterstanden door
Vervolgens zal de netbeheerder contact met je opnemen voor het doorgeven van de meterstanden. Met de meterstanden kan je oude energieleverancier de eindafrekening opmaken. Dit is de laatste factuur, waarna het energiecontract officieel is afgesloten.
In deze afrekening worden ook de bedragen verwerkt die je eventueel terug moet ontvangen van je leverancier of nog bij moet betalen. Tegoeden worden bij de meeste energieleveranciers binnen een aantal weken na het ontvangen van de afrekening terugbetaald.
Stap 4: ontvang de facturen van je nieuwe energieleverancier
Op de afgesproken datum zal je nieuwe energiecontract in werking treden en ontvang je nieuwe tussentijdse facturen. Het is aan te raden om je verbruik van de voorgaande jaren door te geven aan je nieuwe energieleverancier, zodat het voorschotbedrag zo exact mogelijk kan worden afgesteld op je verbruik. Zo voorkom je verrassingen in de toekomst.
Bij je nieuwe energieleverancier zal je automatisch jaarlijks een jaarafrekening ontvangen. Als je een Digitale meter hebt, kan je voor de elektriciteitsfactuur ook kiezen voor een maandafrekening.
Veranderen van energieleverancier?
Bel CallMePower om gratis een energiecontract af te sluiten bij een energieleverancier naar keuze in België. (Wachttijd bedraagt momenteel: 1 minuut)
Veranderen van energieleverancier?
Wij zijn momenteel gesloten, maar bellen je graag terug. Dien een terugbelverzoek in of bel ons op maandag - vrijdag van 8:00 - 19:00 uur en zaterdag van 8:30 - 17:30 uur op: 02 588 69 44.
Opzegtermijn bij een energie overstap
Indien je wilt veranderen van energieleverancier, zal je rekening moeten houden met een opzegtermijn van één maand. Dit is standaard bij alle energiecontracten in België.
Heb je een nieuw energiecontract aangevraagd of je oude energiecontract opgezegd, dan zal je nog één volledige maand klant blijven bij deze leverancier. Na deze maand zal je energie ontvangen van je nieuwe leverancier of zal het contract opgezegd zijn.
Is overstappen gratis?
Consumenten en kmo’s kunnen in België geheel gratis van energieleverancier veranderen. Ook als de looptijd van je energiecontract nog niet is afgelopen, is het altijd mogelijk om over te stappen naar een andere energieleverancier.
Dit komt doordat de energieleveranciers sinds enkele jaren geen verbrekingsvergoeding meer mogen aanrekenen. Let op dat bij Mega, OCTA+ en Luminus de vaste vergoeding wordt aangerekend per gestart leveringsjaar. Bij alle andere leveranciers betaal je de vaste vergoeding pro rata.
Veranderen van energiecontract bij dezelfde leverancier
Het is in de meeste gevallen mogelijk om te veranderen van energiecontract bij dezelfde leverancier, bijvoorbeeld als je situatie verandert of je kunt besparen door te kiezen voor een ander contract. Het contract kun je aanpassen in de online klantenzone of door contact op te nemen met de klantendienst.
Wanneer veranderen van energieleverancier?
Er is geen maand waarin de energieprijzen aantrekkelijker zijn dan in andere maanden. Hierdoor is het best lastig om te zeggen wanneer je moet veranderen van energieleverancier. Bovendien is dit ook afhankelijk van het feit of je een vast of variabel energiecontract hebt.
Indien je een vast energiecontract hebt afgesloten, raden wij aan om de energietarieven te vergelijken zodra de looptijd van je contract bijna is afgelopen en vervolgens te veranderen van energieleverancier.
Indien je een variabel energiecontract hebt afgesloten, hangt het moment van overstappen af van de marktsituatie. Het is aan te raden om een aantal keer per jaar de actuele prijzen per kWh te vergelijken met de prijs per kWh die jij betaalt.
Ontevreden over je energieleverancier?
Overstappen is in België altijd gratis en kan op ieder moment. Bel nu een energie-expert van CallMePower om direct over te stappen naar een andere leverancier. Onze medewerkers zijn nu bereikbaar.
Ontevreden over je energieleverancier?
Overstappen is in België altijd gratis en kan op ieder moment. Laat je terugbellen door een energie-expert van CallMePower om direct over te stappen naar een andere leverancier.