Veranderen van provider: alle stappen en mogelijkheden

Veranderen van provider kan middels Easy Switch (bij een internet en / of TV abonnement) of door gebruik te maken van de nummerbehoudoptie (gsm en vaste telefonie). Het is bvoendien mogelijk om gebruik te maken van de diensten van CallMePower (gratis dienstverlening) voor het overschakelen van provider, ongeacht welk abonnement je hebt afgesloten: 02 588 71 43.
Veranderen van provider middels Easy Switch
Veranderen van provider voor internet is erg eenvoudig dankzij Easy Switch. Easy Switch is een procedure waarbij jij je nieuwe provider toestemming geeft dat zij je internet en / of TV abonnement bij je oude telecom provider mogen opzeggen.
Volg de volgende stappen om gebruik te maken van Easy Switch:
- Vergelijk telecom providers en abonnementen en besluit welk abonnement je wilt afsluiten.
- Start het bestelproces van je nieuwe telecom provider.
- Geef, wanneer hierom gevraagd wordt, aan dat je gebruik wilt maken van Easy Switch.
- Geef aan wie je huidige telecom provider is.
- Vul je huidige klantnummer en Easy Switch ID in.
- Indien nodig, vul in wat het telefoonnummer is dat overgedragen moet worden.
- Geef aan per wanneer je wilt overstappen naar je nieuwe provider.
- Rond het bestelproces af.
Wil je veranderen van telecom provider?
Bel CallMePower om gratis een vergelijking van alle telecom abonnementen uit te voeren (gratis dienst).
Wil je veranderen van telecom provider?
Laat CallMePower jou terugbellen om gratis een vergelijking van alle telecom abonnementen uit te voeren (gratis dienst).
Overschakelen van provider met een nieuwe installatie
Als je verandert van internet provider, zal er in je nieuwe woning een installatie plaats moeten vinden. Blijf je gebruik maken van hetzelfde internetnetwerk, dan zal er enkel een nieuwe modem geïnstalleerd moeten worden. Als dit niet het geval is, dan moet je woning ook nog op het netwerk aagesloten worden.
Tijdens het bestelproces kun je aangeven wanneer de installatie moet plaatsvinden. Zorg dat er altijd een volwassene aanwezig is tijdens de afspraak, anders wordt de afspraak geannuleerd en moet je een boete betalen.
Wanneer de technieker niet komt opdagen, zul jij hiervoor een vergoeding ontvangen van € 30,00. De vergoeding wordt automatisch toegekend en neemt met € 6,00 per extra dag zonder aansluiting toe.
Wat doe ik met mijn oude apparatuur?
Als je bent gewijzigd van internet provider, zul je alle apparatuur terug moeten sturen naar de telecom provider. Denk hierbij aan de modem, TV-decoder, wifi-versterkers, bekabeling en alle andere accessoires.
Het is belangrijk dat je op korte termijn de materialen terugstuurt, omdat er anders kosten in rekening gebracht kunnen worden. Deze zul je in de meeste gevallen terug zien op je laatste factuur. Komen de materialen na de laatste factuur bij de provider binnen, dan zullen de kosten aan jou terug betaald worden.
Je kunt in je contract terugvinden welke materialen je exact terug dient te sturen naar je oude telecom provider. Als je enige twijfels hebt, kun je hiervoor contact opnemen met je oude telecom provider.
Je nieuwe telecom provider neemt je oude apparatuur niet mee, noch zorgen zij dat die bij je oude provider komt. Dit dien je zelf te doen en is 100 % jouw verantwoordelijkheid.
Veranderen van provider voor mobiele telefonie
In beginsel is het veranderen van provider voor mobiele telefonie erg simpel. Wil je echter veranderen van provider met nummerbehoud, dan komen er een paar extra stappen bij kijken.
Wil je een nieuw nummer ontvangen - en dus niet veranderen van provider met nummerbehoud - dan moet je zelf je huidige abonnement opzeggen. Wil je jouwe huidige nummer behouden, dan zegt je nieuwe provider je huidige abonnement op.
Hoe kun je veranderen van provider met nummerbehoud?
Volg de volgende stappen om te veranderen van provider met nummerbehoud:
- Vergelijk telecom providers en abonnementen en besluit welk abonnement je wilt afsluiten.
- Start het bestelproces van je nieuwe telecom provider.
- Geef - wanneer je hierom gevraagd wordt - aan dat je jouw huidige gsm nummer wilt behouden.
- Geef aan wie je huidige gsm provider is.
- Vul je simkaartnummer in.
- Geef aan per wanneer je wilt overstappen naar je nieuwe provider.
- Rond het bestelproces af.
Je nieuwe telecom provider zal vervolgens je gsm nummer overzetten op een nieuwe simkaart en het abonnement bij je oude provider voor je opzeggen.
Hoe lang duurt het wisselen van gsm provider?
Elke gsm provider maakt gebruik van zijn eigen simkaart. Je zult bij het wisselen van provider dus altijd een nieuwe simkaart thuis gestuurd krijgen. Bij sommige telecom providers kun je ook een eSIM aanvragen, die je vervolgens direct via de mail ontvangt.
Je zult een SMS ontvangen waarin aangegeven staat wanneer de overstap exact plaatsvindt. Op dit moment zal je bereik op je oude simkaart wegvallen. Pas wanneer dit gebeurt, verander je de simkaart in je smartphone. Met je nieuwe simkaart heb je direct bereik.
Wil je veranderen van telecom provider?
Bel CallMePower om gratis een vergelijking van alle telecom abonnementen uit te voeren (gratis dienst).
Wil je veranderen van telecom provider?
Laat CallMePower jou terugbellen om gratis een vergelijking van alle telecom abonnementen uit te voeren (gratis dienst).
Moet mijn gsm afbetaald zijn voordat ik kan veranderen van provider?
Als jij een gsm abonnement met smartphone hebt afgesloten, betaal je in principe elke maand een bepaald bedrag voor je smartphone. Op deze manier zul je vaak na twee jaar jouw smartphone volledig afbetalen.
In je contract is in dit geval ook een afbetalingsplan opgenomen, waarbij precies aangegeven staat hoeveel jij maandelijks bovenop je abonnementskosten betaalt voor je smartphone en hoeveel de resterende schuld nog bedraagt.
Is je smartphone nog niet volledig afbetaald, maar wil je al wel veranderen van provider? Dit is mogelijk! Houd echter wel in gedachten dat je na de overstap nog wel je smartphone dient af te betalen. Hiervoor kan je provider jouw een factuur sturen die gelijk staat aan de restwaarde van het toestel op dat moment.
Veranderen van provider met CallMePower
Bij CallMePower helpen we je gratis en vrijblijvend met het vinden van een nieuw telecom abonnement dat perfect bij jou past.
Hoe werkt de dienst van CallMePower?
Onze telecom experts stellen jou enkele vragen om inzicht te krijgen in je wensen en behoeften. Samen vergelijken we alle providers en abonnement. Vervolgens helpen wij jou met het afsluiten van abonnement dat als beste uit de vergelijking naar voren komt. Bovendien zorgen wij ervoor dat je huidige abonnement wordt opgezegd.
De dienst van CallMePower is gratis en vrijblijvend en hoeft maar enkele minuten in beslag te nemen.
Wil je wisselen van gsm abonnement? Zorg dan dat je het simkaartnummer en telefoonnummer van het abonnement dat je wilt wisselen bij de hand bent. Zorg voor het wijzigen van internetprovider dat je je Easy Switch ID en klantnummer bij de hand hebt.
Wanneer kun je van provider veranderen?
Wanneer je kunt veranderen van provider, is afhankelijk van de looptijd van je contract.
Duur contract | Wanneer kan het contract opgezegd worden? |
---|---|
Onbepaalde duur | Het contract kan op elk moment beëindigd worden zonder dat er sprake is van een opzegtermijn of verbrekingsvergoeding. |
Bepaalde duur | Het contract kan na zes maanden op elk moment opgezegd worden ongeacht de duur van het contract. Wordt het contract binnen zes maanden geannuleerd, dan zul je een verbrekingsvergoeding moeten betalen die gelijk staat aan het restant van de abonnementskost tot aan het einde van de zes maanden. |
Onbepaalde duur met toestel | Hoewel je het contract op elk moment opgezegd kan worden, zul je nog wel de restwaarde van het toestel moeten afbetalen volgens de meegeleverde afschrijvingstabel. |
Wanneer er een tariefverhoging of nieuwe indexering wordt doorgevoerd door je telecom provider, kun je kosteloos je contract opzeggen. Dit kun je doen tot aan de eerste dag van de maand waarin de tariefverhoging in gaat.
De exacte procedure voor het opzeggen van je contract verschilt per telecom provider.
Hoe kun je overschakelen van Telenet naar Proximus?
Je kunt via Easy Switch overstappen van Telenet naar Proximus bij een internet abonnement of een pack. Ook kun je wisselen van provider met nummerbehoud voor mobiele telefonie.
Als je geen gebruik wilt maken van één van deze twee opties, kun je ook een abonnement bij Proximus afsluiten en zelf je abonnement bij Telenet opzeggen. Je dient hiervoor telefonisch met Telenet contact op te nemen.
Hoe kun je overstappen van Orange naar Telenet?
Je kunt via Easy Switch overschakelen van Orange naar Telenet bij een internet abonnement of een pack. Ook kun je wisselen van provider met nummerbehoud voor mobiele telefonie.
Als je geen gebruik wilt maken van één van deze twee opties, kun je ook een abonnement bij Telenet afsluiten en zelf je abonnement bij Orange opzeggen. Je dient hiervoor het online webformulier in te vullen.
Hoe kun je overschakelen van Proximus naar Telenet?
Je kunt via Easy Switch overstappen van Proximus naar Telenet bij een internet abonnement of een pack. Ook kun je wisselen van provider met nummerbehoud voor mobiele telefonie.
Als je geen gebruik wilt maken van één van deze twee opties, kun je ook een abonnement bij Telenet afsluiten en zelf je abonnement bij Proximus opzeggen. Je dient hiervoor naar MyProximus te gaan.
Waarom is het goed om te wijzigen van telecom abonnement?
De voornaamste reden voor het veranderen van provider is dat je veel geld kunt besparen. Zo kun je alleen voor mobiele telefonie al tot € 312,00 per jaar besparen, zo is gebleken uit het onderzoek van het BIPT van oktober 2023 over de Belgische gsm-markt.
Hetzelfde is te zien als het om internet en packs gaat. Ook hier kun je veel besparen als je overstapt van een historische telecom provider naar één van de andere providers. Uit het onderzoek van het BIPT van oktober 2024 is gebleken dat met het veranderen van provider voor packs je tot wel € 663,52 per jaar kunt besparen!
Meer huishoudens besluiten te veranderen van provider
Uit onderzoek van CallMePower is gebleken dat nog een groot aantal huishoudens een telecom pack hebben. Desalniettemin blijkt uit het onderzoek wel een trend, met een afname van 7 % in de hoeveelheid afgesloten packs lijken meer huishoudens hun abonnementen los (en eventueel bij verschillende providers) af te sluiten.
Dit wordt ondersteunt door het feit dat er juist 8 % meer abonnementen zijn afgesloten bij de niet traditionele telecom providers (Orange, Proximus, Telenet en VOO). Desalniettemin blijkt dat ruim 80 % van de huishoudens nog steeds bij deze traditionele providers klant worden.
Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat steeds minder packs met een vaste lijn afgesloten worden (2 % in 2024 tegenover 6 % in 2022) en dat de hoeveelheid huishoudens die besluiten een TV abonnement zonder decoder af te sluiten zeer laag blijft (5 % van alle afgesloten packs met TV in 2024).
Heb je een hoge telecomfactuur?
Bel CallMePower om gratis een vergelijking van alle telecom abonnementen uit te voeren (gratis dienst).
Heb je een hoge telecomfactuur?
Laat CallMePower jou terugbellen om gratis een vergelijking van alle telecom abonnementen uit te voeren (gratis dienst).
Veelgestelde vragen over het veranderen van provider in België
Kan je zomaar van provider veranderen?
Als je een contract met onbepaalde duur hebt, kun je op elk gewenst moment het abonnement opzeggen. Heb je bij het afsluiten van je contract een toestel ontvangen, dan zul je dit toestel nog wel moeten afbetalen.
Als je een contract met een bepaalde duur hebt afgesloten, kun je na zes maanden opzeggen wanneer je wilt. Binnen deze zes maanden dien je een verbrekingsvergoeding die gelijk staat aan het restant van de abonnementkost tot aan het einde van die zes maanden moeten betalen.
Hoe verander je van provider?
- Door CallMePower te bellen op: 02 588 71 43.
- Door gebruik te maken van de Easy Switch procedure tijdens het bestellen van je nieuwe abonnement (enkel bij internet en TV).
- Door tijdens het bestelproces aangeven dat je jouw huidige nummer wilt behouden (mobiele en vaste telefonie).
Hoe lang duurt het om van gsm provider te veranderen?
Als je een nieuw gsm nummer wilt ontvangen, dan vind het veranderen van gsm provider plaats op het moment dat jij wilt. Je hoeft dan alleen nog je nieuwe simkaart te activeren, waarna je meteen gebruik kunt maken van je gsm abonnement.
Wil je veranderen van provider met nummerbehoud, dan vind het veranderen van operator plaats op het door jou aangegeven moment. Je zult dan tijdelijk geen gebruik van je gsm kunnen maken, maar binnen een paar uur zal je nummer overgezet worden en ben je met het nieuwe netwerk verbonden.
Hoe kan ik mijn telefoonnummer behouden?
Bel CallMePower op: 02 588 71 43 en geef tijdens het bestellen van het nieuwe abonnement aan je telecom expert door dat je jouw huidige nummer wilt behouden.
Maak je geen gebruik van de CallMePower diensten, dan geef je zelf tijdens het afsluiten van je nieuwe gsm abonnement aan dat je jouw huidige gsm nummer wilt behouden.
Kan je van gsm provider wisselen als je een smartphone afbetaalt?
Het is mogelijk om van gsm provider te wisselen als je nog steeds een smartphone aan het afbetalen bent. Je zult na het veranderen van provider nog wel je smartphone moeten afbetalen aan je oude provider.
In het contract dat je met je oude provider bent aangegaan is een afbetalingsplan opgenomen waarin aangegeven staat hoeveel je maandelijks dient af te betalen voor je smartphone en wat de restwaarde van je smartphone is. Voor deze restwaarde kan je oude provider jouw een factuur sturen.
Hoe lang moet je bij een provider blijven?
Dat is afhankelijk van de looptijd van je abonnement. Als je een contract met onbepaalde duur hebt, kun je jouw provider verlaten wanneer je wilt. Houd er wel rekening mee dat je wel eventuele toestellen nog verder dient af te betalen.
Als je een contract met bepaalde duur hebt, kun je na zes maanden kosteloos je provider verlaten. Binnen deze zes maanden dien je een verbrekingsvergoeding te betalen. Deze vergoeding is gelijk aan de abonnementskost tot aan het einde van die zes maanden.