Hulp nodig bij het kiezen van het beste internet-, tv- of telefoonabonnement?

Krijg gratis advies van de telecom experts van CallMePower, vind het abonnement dat het beste bij jou past en bespaar op je telecomfactuur!

Hulp nodig bij het kiezen van het beste internet-, tv- of telefoonabonnement voor jou?

Laat CallMePower je terugbellen, krijg gratis advies van onze telecom experts en vind het abonnement dat het beste bij jou past!

Hoe kun je veranderen van provider voor internet, TV en gsm?

veranderen van provider

Zit je al jaren bij dezelfde telecom provider of ben je eigenlijk ontevreden met je telecom abonnement of je telecom provider? Veranderen van provider is dan wellicht de oplossing! In deze gids behandelen wij alle procedures voor het veranderen van telecom provider zodat jij een antwoord krijgt op de vraag: "Hoe kan ik van provider veranderen?"


Hoe kun je veranderen van provider?

Mensen blijven vaak gedurende lange tijd klant bij dezelfde telecom provider, bijvoorbeeld uit loyaliteit, gewoonte of tevredenheid. Blijf jij echter klant met hetzelfde telecom abonnement en heb je geen idee of er wellicht betere aanbiedingen voor jou zijn of omdat je bang bent dat je dan tijdelijk zonder internet, TV of telefonie zit, dan kan deze gids je helpen.

Met veranderen van provider kan je:

  • besparen op je telecomfactuur;
  • een abonnement dat beter bij je wensen en behoeften past vinden;
  • sneller internet krijg;
  • een betere service van de klantendienst ontvangen;

Bang zijn dat het veranderen van provider veel werk oplevert, hoef je niet te zijn. Er zijn namelijk enkele procedures waardoor je zeer eenvoudig een abonnement bij een nieuwe provider kunt afsluiten. Zo kun je:

  • telecom providers vergelijken en veranderen van provider door CallMePower te bellen op: 02 588 71 43;
  • overstappen met behulp van Easy Switch;
  • veranderen van provider met nummerbehoud.

Wil je veranderen van telecom provider?

Eén van de experts van CallMePower helpt je de beste deal op de markt te vinden op basis van je behoeften en jouw abonnementen bij je huidige provider beëindigen.

Wil je veranderen van telecom provider?

Laat CallMePower jou terugbellen! Eén van onze experts helpt jou de beste deal te vinden op basis van je behoeften en zegt je abonnementen bij je huidige provider op!

Waarom zou je veranderen van provider in België?

Op het gebied van mobiele telefonie is 90 % van het klantenbestand klant bij Proximus, Orange, Telenet of BASE (de historische merken) (BIPT, "Resultaten van de vergelijking van de tarieven voor telecommunicatiediensten in België", 10 februari 2022). Deze telecom providers behoren echter vaak tot de duurste in de markt.

Gemiddeld ben je bij Proximus, Orange, Telenet of BASE voor een basis abonnement € 14,30 kwijt, dit is bij de andere providers gemiddeld € 10,00. Hierdoor kun je alleen voor mobiele telefonie al gemiddeld € 54,00 tot € 104,00 per jaar besparen. Dit kan lager zijn bij bijvoorbeeld een zwaarder gsm abonnement, maar ook veel meer met een gematigd gsm abonnement.

Hetzelfde is te zien als het om internet gaat. Ook hier zit zo'n 90 % van het klantenbestand bij Proximus, Telenet en VOO (de historische merken), die opnieuw tot de duurderde providers in de markt behoren. Uit het onderzoek van de BIPT is gebleken dat in het geval van het overstappen naar een goedkoper pack, je tot wel € 241,00 per jaar kunt besparen!

Dit wordt bevestigd Petra de Sutter, de minister voor telecommunicatie. In gesprek met Radio2 gaf zij in oktober 2022 aan dat veranderen van provider erg goed kan zijn voor je portemonnee. 44% van de Belgische huishoudens is nog nooit van operator veranderd. De Belg verandert heel moeilijk van operator en blijkt een trouwe klant te zijn. Dat is jammer, want je kan hier wel degelijk geld mee uitsparen. Je kan per jaar tot € 240,00 uitsparen als je op zoek gaat naar de goedkopere formules. Dit wordt mede versterkt doordat 66 % van de personen die in aanmerkingen zouden komen voor het sociaal tarief, het sociaal tarief niet aanvragen. Dit betekent dat ruim 400.000 abonnees een maandelijkse korting van maximaal € 11,50 mislopen, zo geeft minister De Stutter aan.

Waar wacht jij nog op? Bel naar CallMePower, vergelijk gratis alle Belgische telecom providers, krijg hulp bij een nieuw telecom abonnement afsluiten en bespaar op je telecom factuur! 02 588 71 43Advertentie - Dienst CallMePower

Hoe kun je veranderen van gsm provider?

Enkel veranderen van gsm provider is mogelijk. Hierbij dien je allereest de keuze te maken of je wilt veranderen van provider met nummerbehoud of niet. Het proces is namelijk niet hetzelfde.

  • Veranderen van provider zonder nummerbehoud: Als je jouw huidige nummer niet wilt behouden, geef je tijdens het bestelproces van je nieuwe gsm abonnement aan dat je een nieuw nummer wilt ontvangen. Je dient vervolgens zelf je oude gsm abonnement en telefoonnummer op te zeggen.
  • Veranderen van provider met nummerbehoud: Als je jouw huidige nummer wilt behouden, geef je dit aan tijdens het bestelproces van je nieuwe gsm abonnement. Je dient dan je huidige telefoonnummer door te geven, wie je huidige telecom provider is en wat je simkaartnummer is. Vervolgens zet je nieuwe telecom provider je nummer over op een nieuwe simkaart en zeggen zij het abonnement bij je oude provider op.

Voor beide processen kun je gebruik maken van de diensten van CallMePower: 02 588 44 02. Bij het veranderen van provider met nummerbehoud kun je zelf aangeven op welk moment het nummer overgezet moet worden naar je nieuwe gsm provider. Op dat moment zal je kort zonder bereik zitten. Zodra het nummer overgezet is, zul je binnen een paar uur weer bereik hebben en gebruik kunnen maken van je gsm.

Wil je niet alleen voor je gsm abonnement veranderen van provider, maar ook voor je internet en TV abonnement? Zolang dit dezelfde provider betreft, kun je van Easy Switch gebruik maken. Ook in dit geval zul je tijdens het bestelproces aan moeten geven of je wilt veranderen van provider met nummerbehoud of niet.

Veranderen van internet provider middels Easy Switch

Easy Switch is een procedure waardoor het veranderen van provider erg eenvoudig wordt gemaakt. Wanneer je gebruik maakt van Easy Switch, geef je namelijk je nieuwe provider in België toestemming dat zij je abonnement bij je oude telecom provider mogen opzeggen. Hierdoor hoef je zelf niets meer te doen behalve een bestelling plaatsen en je persoonlijke gegevens invullen!

Je kunt van Easy Switch gebruik maken bij het veranderen van internet provider en van TV provider, ongeacht of je deze diensten los of in een pack met andere diensten hebt afgesloten. In het bestelproces van je nieuwe internet abonnement, TV abonnement of pack geef je vervolgens aan dat je van Easy Switch gebruik wilt maken. Daarna dien je een aantal gegevens door te geven:

  • Wie je huidige telecom provider is.
  • Wat je klantnummer bij je huidige telecom provider is. Dit kan je op je facturen en in de klantenzone vinden.
  • Wat je Easy Switch ID is. Dit kun je op je facturen en in de klantenzone vinden.
  • Tot welke datum je de oude abonnementen actief wilt houden, ook al zijn ze bij je nieuwe provider dan wellicht al geactiveerd.
  • Wat het telefoonnummer is dat overgedragen moet worden in het geval dat je jouw vaste en / of mobiele telefoonnummer wilt behouden.

Een groot voordeel van Easy Switch is dat je het risico verkleint op een dubbele factuur. Dit komt doordat de overstap door je nieuwe telecom provider wordt geregeld en die je oude provider inlicht over de overstap. De oude provider moet uiterlijk één dag nadat hij werd ingelicht door je nieuwe provider stoppen met je diensten factureren.

Je dient tijdens het bestelproces aan te geven op welke datum je van provider wilt veranderen. Dit kan al meteen of zo snel mogelijk zijn, waarbij er wel rekening gehouden dient te worden met dat er nog een installatie van je nieuwe provider plaats dient te vinden, of op een later tijdstip naar keuze.

Wil je veranderen van telecom provider?

Eén van de experts van CallMePower helpt je de beste deal op de markt te vinden op basis van je behoeften en jouw abonnementen bij je huidige provider beëindigen.

Wil je veranderen van telecom provider?

Laat CallMePower jou terugbellen! Eén van onze experts helpt jou de beste deal te vinden op basis van je behoeften en zegt je abonnementen bij je huidige provider op!

Hoe werkt de installatie na het veranderen van internet provider?

Als je bent verandert van internet provider, zal er in je nieuwe woning een installatie plaats moeten vinden. Hoe groot deze installatie is, is afhankelijk van de aansluitingspunten in je woning. Als je bijvoorbeeld overstapt van Scarlet naar edpnet, hoeft er in je nieuwe woning enkel een modem geïnstalleerd worden. Dit komt doordat zowel Scarlet als edpnet gebruik maken van het Proximus netwerk. Een nieuw Proximus aansluitingspunt in je woning installeren, is dus niet nodig.

Wanneer de installatie dient plaats te vinden, kun je vaak tijdens het bestelproces aangeven. Je dient hierbij rekening te houden dat er een volwassen persoon tijdens de afspraak aanwezig moet zijn. Anders wordt de afspraak geannuleerd en kan het zijn dat je een boete dient te betalen. Komt echter de technieker niet opdagen, dan kun jij hiervoor een vergoeding ontvangen. Dit proces wordt dankzij het nieuwe, koninklijke besluit een stuk eenvoudiger.

"Vandaag krijg je een compensatie van € 10,00, waar je als klant zelf naar moet hengelen. Die compensatie wordt niet alleen verhoogd naar € 30,00, maar die gaat ook automatisch toegekend worden. We merken ook dat veel klanten niet eens op de hoogte waren dat ze recht hadden op deze vergoeding. Elke dag dat dit probleem zich blijft voordoen, krijgt de klant € 6,00 compensatie bij."

Minister De Sutter

Met CallMePower een nieuwe provider in België vinden

Bij CallMePower helpen we je graag met het vinden van een nieuw telecom abonnement dat perfect bij jou past. Dit doen wij door aan de hand van enkele vragen inzicht te krijgen in je wensen en behoeften. Daarna vergelijken we alle telecom providers om het abonnement te vinden dat het beste bij je wensen en behoeften aansluit.

Vervolgens zullen wij, indien je overtuigd bent, op hetzelfde moment je nieuwe telecom abonnement bestellen. Je hoeft ons hiervoor alleen enkele gegevens door te geven, de rest regelen wij voor je! Ook zullen wij ervoor zorgen dat je oude abonnement opgezegd wordt. Hier hoef je dus ook niet meer naar om te kijken!

Bel CallMePower op: 02 588 71 43. Vergelijk gratis telecom providers, vind een nieuwe provider en telecom abonnement, verander van provider en bespaar op je telecomfactuur!

Nieuwe provider in het buitenland vinden? Ga je verhuizen naar het buitenland? Dan is het niet mogelijk om van Easy Switch of van de diensten van CallMePower gebruik te maken. Je zult in dit geval zelf je telecom abonnement bij je huidige telecom provider op moeten zeggen.

Wanneer kan ik veranderen van provider?

Van provider veranderen is niet altijd op elk moment mogelijk. De regels omtrent je telecom abonnement opzeggen zijn namelijk afhankelijk van de duur van je contract.

  • Telecom contract met onbepaalde duur: Kan op elk moment beëindigd worden zonder dat er sprake is van een opzegtermijn of verbrekingsvergoeding.
  • Telecom contract met een bepaalde duur: Kan na zes maanden op elk moment opgezegd worden ongeacht de duur van het contract. Wordt het contract binnen zes maanden geannuleerd, dan zul je een verbrekingsvergoeding moeten betalen die gelijk staat aan het restant van de abonnementskost tot aan het einde van de zes maanden.
  • Telecom contract met onbepaalde duur en toestel: Hoewel je het contract op elk moment opgezegd kan worden, zul je nog wel de restwaarde van het toestel moeten afbetalen - ongeacht of dit voor of na de eerste zes maanden is - volgens de meegeleverde afschrijvingstabel.
  • Tariefverhoging: Bij een tariefverhogen of indexering kun je jouw telecom contract opzeggen. Dit kun je doen tot aan de eerste dag van de maand waarin de tariefverhoging in gaat.

Voordat je een telecom abonnement opzegt, is het belangrijk om de voorwaarden in je contract te controleren. Als je gebruik hebt gemaakt van een korting bij ingang van je abonnement, kan het zijn dat je wordt verwacht die (gedeeltelijk) terug te betalen. Ook staat in je contract beschreven hoe je een eventueel toestel afbetaalt en er kunnen nog andere voorwaarden voor het opzeggen van je abonnnement in opgenomen zijn.

Als je zeker weet dat je kunt veranderen van provider en je bent bekend met de voorwaarden in je contract, bel dan naar: 02 588 71 43. Samen met jou vergelijken de telecom experts van CallMePower gratis alle abonnementen in de markt. Heb je een abonnement gevonden die je wilt afsluiten? Dan regelen onze experts dit gratis voor je én zeggen ze je huidige abonnement voor je op.

Hoe kan ik mijn telecom abonnement opzeggen?

Het opzeggen van je abonnement kun je op een aantal manieren doen. Als je ook een nieuw telecom abonnement wilt afsluiten, bel dan CallMePower op: 02 588 44 02. Onze telecom experts zeggen je oude telecom abonnement voor je op, vergelijken alle telecom abonnement in België en helpen je met het afsluiten van een nieuw telecom abonnement.

Ook kun je er zelf voor kiezen om bij je telecom provider je abonnement op te zeggen. Bij de ene telecom provider dien je dit schriftelijk te doen, bij de ander telefonisch en bij een derde zul je het online formulier hiervoor in moeten vullen. Dit kan dus per telecom provider anders zijn.

Bij een product uit een pack opzeggen is het belangrijk om na te gaan of je nieuwe provider alle diensten aanbiedt of niet. in dit geval wordt namelijk je gehele pack opgezegd, ook de diensten die je zou willen behouden. Als je deze diensten niet bij je nieuwe provider wilt afsluiten, kun je eventueel bij je oude telecom provider eerst je abonnement wijzigen zodat je de diensten die je wilt behouden los afsluit.

Vergeet daarnaast niet om alle gehuurde materialen na het opzeggen van je abonnement bij je oude telecom provider in te leveren. Je kunt vaak in je contract, de algemene voorwaarden of de website van je telecom provider achterhalen welke materialen ingeleverd moet worden en hoe je de materialen kunt inleveren.

Wil je veranderen van telecom provider?

Eén van de experts van CallMePower helpt je de beste deal op de markt te vinden op basis van je behoeften en jouw abonnementen bij je huidige provider beëindigen.

Wil je veranderen van telecom provider?

Laat CallMePower jou terugbellen! Eén van onze experts helpt jou de beste deal te vinden op basis van je behoeften en zegt je abonnementen bij je huidige provider op!

Telecom providers vergelijken: Hoe kies je een nieuwe provider?

Als je wilt veranderen van provider, is het belangrijk om eerst alle abonnementen en telecom providers te vergelijken. Bij telecom providers vergelijken is het belangrijk om goed te kijken naar de inbegrepen diensten en extra's, evenals naar de klantendienst van die telecom provider en of er eventuele, bijkomende kosten zijn.

Als je graag hulp bij telecom providers vergelijken ontvangt, dan kun je bellen naar: 02 588 71 43. De telecom experts van CallMePower zoeken dan samen met jou naar het telecom abonnement dat het beste bij je wensen en behoeften past, sluiten het nieuwe telecom abonnement voor je af én zeggen je oude abonnement(en) op.

Aanbod telecom providers België
Providers TV Internet Mobiel Vaste telefonie Prepaid kaart
BASE In pack In pack Los en in pack ✔️
edpnet Los Los
hey telecom Los
JIM Mobile ✔️
Lycamobile Los ✔️
Mobile Vikings Los en in pack Los en in pack ✔️
Orange In pack Los en in pack Los en in pack In pack ✔️
Proximus In pack Los en in pack Los en in pack In pack ✔️
Scarlet In pack Los en in pack Los en in pack In pack
TADAAM In pack In pack In pack
Telenet In pack Los en in pack Los en in pack In pack ✔️
TV VLAANDEREN Los
VOO Los en in pack Los en in pack Los en in pack In pack
Youfone Los
Zuny In pack Los en in pack In pack
Gratis advies en hulp bij telecom providers vergelijken:
02 588 71 43
Advertentie - Dienst CallMePower
Bel mij gratis terug
Advertentie - Dienst CallMePower

Vergelijk telecom providers

Eerste provider

Tweede provider

 

Veelgestelde vragen over het veranderen van provider in België

Kan je zomaar van provider veranderen?

Als je een contract met onbepaalde duur hebt, kun je op elk gewenst moment het abonnement opzeggen. Heb je bij het afsluiten van je contract een toestel ontvangen, dan zul je dit toestel nog wel moeten afbetalen.

Als je een contract met een bepaalde duur hebt afgesloten, kun je na zes maanden opzeggen wanneer je wilt. Binnen deze zes maanden dien je een verbrekingsvergoeding die gelijk staat aan het restant van de abonnementkost tot aan het einde van die zes maanden moeten betalen.

Hoe verander je van operator?

  • Door CallMePower te bellen op: 02 588 71 43.
  • Door gebruik te maken van de Easy Switch procedure tijdens het bestellen van je nieuwe abonnement.
  • Door, als je enkel voor mobiele telefonie overstapt, tijdens het bestelproces aangeven dat je jouw huidige gsm nummer wilt behouden.

Hoe lang duurt het om van gsm provider te veranderen?

Als je een nieuw gsm nummer wilt ontvangen, dan vind het veranderen van gsm provider plaats op het moment dat jij wilt. Je hoeft dan alleen nog je nieuwe simkaart te activeren, waarna je meteen gebruik kunt maken van je gsm abonnement.

Wil je veranderen van provider met nummerbehoud, dan vind het veranderen van operator plaats op het door jou aangegeven moment. Je zult dan tijdelijk geen gebruik van je gsm kunnen maken, maar binnen een paar uur zal je nummer overgezet worden en ben je met het nieuwe netwerk verbonden.

Hoe kan ik mijn telefoonnummer behouden?

Bel CallMePower op: 02 588 71 43 en geef tijdens het bestellen van het nieuwe abonnement aan je telecom expert door dat je jouw huidige nummer wilt behouden.

Maak je geen gebruik van de CallMePower diensten, dan geef je zelf tijdens het afsluiten van je nieuwe gsm abonnement aan dat je jouw huidige gsm nummer wilt behouden.

Hoe lang moet je bij een provider blijven?

Dat is afhankelijk van de looptijd van je abonnement. Als je een contract met onbepaalde duur hebt, kun je jouw provider verlaten wanneer je wilt. Houd er wel rekening mee dat je wel eventuele toestellen nog verder dient af te betalen.

Als je een contract met bepaalde duur hebt, kun je na zes maanden kosteloos je provider verlaten. Binnen deze zes maanden dien je een verbrekingsvergoeding te betalen. Deze vergoeding is gelijk aan de abonnementskost tot aan het einde van die zes maanden.

Geactualiseerd op