Verhuizen

Met onze verhuishulp

maken we van het regelen van je verhuis een peulschil!

  • Checklist voor je verhuis
  • Alles over het energieovernamedocument
  • Voorbeeld plaatsbeschrijving voor (ver)huur woning/pand
  • Gratis overstapservice voor energie, telecom, water, verzekeringen
02 588 03 92 Verhuizen? Bel ons voor een nieuw telecom- en energiecontract: Ma-Vr | 8:00 - 19:00 uur en Za | 8:30 - 17:30 uur
Of
We hebben jouw terugbelverzoek helaas niet kunnen verwerken. Jouw terugbelverzoek is correct verwerkt.
We hebben jouw terugbelverzoek helaas niet kunnen verwerken. Jouw terugbelverzoek is correct verwerkt.
Of
Van maandag-vrijdag 8:00 - 19:00 & zaterdag 8:30 - 17:30 uur is ons callcenter geopend
Bel mij terug
  • Vergelijk tarieven
    Vergelijk tarieven
    met de gratis vergelijkingshulp
  • Overstappen
    Overstappen kan op elk moment
    kosteloos en in minder dan 10 minuten
  • Kies de voordeligste optie
    Kies de voordeligste optie
    en bespaar op je facturen

Meest gelezen artikelen deze maand

Zo worden wij beoordeeld

4.9 /5
Gebaseerd op 4.067 beoordelingen
5
90%
4
5%
3
1%
2
1%
1
3%
4.9 / 5
4.7 / 5

Veelgestelde vragen

Waar moet ik op letten bij het organiseren van een verhuis?

Jaarlijks verhuizen er meer dan een miljoen mensen in België. Wanneer je binnen België verhuist, of vanaf het buitenland naar België verhuist, zijn er behoorlijk veel zaken waar je rekening mee moet houden. Zo moet je niet alleen denken aan het verhuizen van je energie- en watercontracten, ook moet je niet vergeten om verhuisdozen te kopen. Tevens is het een goed idee om even te controleren of je recht hebt op een verhuisvergoeding. Deze vergoeding is beschikbaar voor zeer specifieke situaties, bijvoorbeeld bij een gedwongen verhuis door de gemeente.

Om er zeker van te zijn dan je niks belangrijks vergeet helpt CallMePower je een handje. Zo hebben we een verhuischecklist gemaakt, waarin je alle noodzakelijke stappen voor de verhuis overzichtelijk op een rijtje hebt.

Hoe en wanneer geef je een adreswijziging door?

Je dient de verhuis en adreswijziging aan meerdere verschillende partijen door te geven. De belangrijkste partij hier is de dienst Burgerzaken. Zo ben je verplicht om je nieuwe adres binnen acht werkdagen na de verhuis door te geven, anders riskeer je een boete. Let wel op: je kunt de verhuizing pas doorgeven nadat je effectief bent verhuisd.

Naast officiële instanties is het een goed idee om ten minste de volgende partijen op de hoogte te brengen van je verhuis: je werkgever, energieleverancier, telecomprovider, waterleverancier, de bank en Bpost.

Wat is de plaatsbeschrijving en hoe stel je die op?

Voordat je een woning betrekt dien je een gedetailleerde plaatsbeschrijving op te stellen. Dit document stelt gedetailleerd vast wat de toestand is van onroerend goed op een bepaald moment. Het document vermeld op gedetailleerde wijze de kenmerken van het goed, en bevat in de meeste gevallen enkele foto´s. Verder dient de plaatsbeschrijving:

  • Te worden opgesteld in aanwezigheid van huurder en verhuurder,
  • Te worden ondertekend door beide partijen.
Het is mogelijk om een dienst in te schakelen voor het opstellen van de plaatsbeschrijving, zoals een immokantoor of een landmeter expert. Hier dien je echter wel een prijs voor te betalen. Indien je geen expert wilt inschakelen, kun je ook een kijkje nemen naar de voorbeeld plaatsbeschrijving. Verhuis je naar een studentenkot? Dan hoef je doorgaans geen plaatsbeschrijving aan te maken.

Hoe kies je een nieuwe energieleverancier?

Bij een verhuis ben je volledig vrij in je keuze voor je gas- en elektriciteitsleverancier. Je kunt je contract behouden, of besluiten om een contract aan te gaan met een nieuwe leverancier. CallMePower heeft meerdere energiegidsen voor je samengesteld, zodat je precies weet waar je op moet letten bij het kiezen voor een nieuwe leverancier.

Daarnaast hebben we informatiepagina´s over verschillende energieleveranciers. Neem bevoorbeeld een kijkje Luminus verhuis, ENGIE verhuis, Mega verhuis, Total Energies verhuis of Eneco verhuis.

Hoe gebruik je het energieovernamedocument voor gas en elektriciteit?

Wanneer je verhuist, kun je het energieovernamedocument gebruiken om een energieovername van aardgas en/of elektriciteit gebruiken om de meterstanden definitief vast te leggen. Wanneer je deze doorgeeft, kan de energieleverancier een slotfactuur opmaken. Blijf je bij dezelfde leverancier? Dan moet je tevens de meterstanden van het nieuwe adres doorgeven, zodat de leverancier op dat adres de facturatie kan starten.

Hoe gebruik je het water overnamedocument?

In tegenstelling tot gas en elektriciteit, kun je niet zelf voor je waterleverancier kiezen. Wie je waterleverancier is, is afhankelijk van de gemeente waar je gaat wonen. Het water overnamedocument wordt gebruikt om je bestaande watercontract en bijbehorende meterstanden te laten overnemen door de nieuwe bewoner - en vice versa, een watercontract en de meterstanden op het nieuwe adres over te nemen.

Wat is een verzekeringsattest?

Een verzekeringsattest is bedoeld als bescherming voor zowel de huurder als de verhuurder. Dit attest geeft de garantie dat eventuele schade door een van beide partijen zal worden vergoed. Het gaat in het specifiek om de afsluiting van een brandverzekering.

Goed om te weten: een brandverzekering dekt niet alleen schade door brand, maar ook schade door vele andere oorzaken zoals, onder andere: natuurrampen, schade door mazout, waterschade, glasbreuk of schade na een inbraak.

Wat is een energieprestatiecertificaat en waarom is het belangrijk?

Het energieprestatiecertificaat (EPC) is een document dat aangeeft hoe energiezuinig een gebouw is. Dit certificaat is verplicht vanaf het moment dat een woning te koop of te huur wordt aangeboden. Het certificaat dient te worden afgeleverd door een erkend energiedeskundige of keuringsorganisme. Wanneer het EPC door een officieel organisme is erkend, kun je dat herkennen aan de ronde stempel ´´Energiecertificaat bestaand gebouw met woonfunctie´´.

Er zijn enkele gevallen waarin een EPC niet verplicht is, bijvoorbeeld bij de verkoop van een woonboot, of wanneer de woning geen enkele vorm van verwarming heeft. Bekijk de volledige lijst van uitzonderingen op de verplichting van een EPC.

Welke documenten moet ik bij een verhuis bewaren?

Wanneer je verhuist, kan het een behoorlijke klus zijn om door al documenten en facturen bekijken en te controleren wat je moet bewaren. Daarnaast zijn er bepaalde documenten die gemoeid zijn met de woning, en die moeten worden overgedragen aan de nieuwe bewoners. Dit zijn bevoorbeeld het EPC certificaat, de bouwplannen en de keuringsattesten.

Neem een kijkje op onze pagina over het bewaren van documenten bij een verhuis om precies te zien welke documenten je bij de oude woning moet laten, welke documenten je mee moet nemen naar je nieuwe huis en welke documenten niet van belang zijn.