Energieovername- document: verhuis je energie
Download het energieovernamedocument om gemakkelijk en snel je energiecontracten te verhuizen
Huurcontracten: waarom zijn ze belangrijk
Ontdek alles over het belang van een uitgebreid huurcontract, en welke elementen niet mogen ontbreken
Adreswijziging: hoe geef je deze door
Het doorgeven van een adreswijziging is wettelijk verplicht. Lees bij welke instanties je de adreswijziging moet doorgeven
Verhuis checklist: vergeet niks belangrijks
Download de verhuis checklist om er zeker van te zijn dat je bij de verhuis geen stappen overslaat
-
Vergelijk tarievenmet de gratis vergelijkingshulp
-
Overstappen kan op elk momentkosteloos en in minder dan 10 minuten
-
Kies de voordeligste optieen bespaar op je facturen

Wat te doen bij een verhuis met de energie?
Wanneer je gaat verhuizen dien je de verhuis door te geven aan je huidige energieleverancier. Daarnaast is een verhuis een geschikt moment om energieleveranciers te vergelijken en eventueel naar een andere leverancier over te stappen.
Onze verhuisexperts zijn goed geïnformeerd over de meest voordelige energieaanbiedingen. Neem telefonisch contact op met een van onze experts om te ontdekken of het voor jou gunstig is om van energieleverancier te veranderen. Ze kunnen je adviseren over de beste opties die passen bij jouw behoeften en helpen om geld te besparen.

Wat te doen als je naar een andere gemeente verhuist?
Wanneer je naar een andere gemeente verhuist, is het belangrijk om tijdig je adreswijziging door te geven aan de dienst Burgerzaken in de nieuwe en oude gemeente. We hebben een artikel geschreven waarin uitgelegd staat hoe je de adreswijziging kunt doorgeven.
Ook als je binnen dezelfde gemeente verhuist, is het belangrijk dat je het nieuwe adres doorgeeft aan de gemeente waarin je woont. Zorg ervoor dat je op tijd de adreswijziging doorgeeft, anders riskeer je een boete!

Wat te regelen bij een verhuis op een rij
Als je gaat verhuizen naar een nieuwe plek zijn er ontzettend veel dingen waar je rekening mee moet houden. Naast het verplaatsen van je daadwerkelijke inboedel moet onder andere je de energiecontracten verhuizen, je watercontract regelen en de adreswijziging doorgeven.
We hebben alle formaliteiten die je moet regelen bij een verhuis op een rijtje gezet. Neem een kijkje in ons artikel over het verhuisproces om er zeker van te zijn dat je tijdig alle juiste stappen zet.
Meest gelezen artikelen deze maand

Geluidsoverlast door de buren melden

Opzegbrief huur gratis voorbeeld

Huursubsidie aanvragen in Vlaanderen

Heb je recht op een verhuisvergoeding?

Huurcontract registreren: Hoe en waar doe je dit?

Energieovernamedocument elektriciteit en/of aardgas (PDF)
Welke energieleverancier en telecomprovider is er in mijn gemeente?
Wie zijn de beschikbare energie- en telecom leveranciers op je nieuwe adres?
- Aalst (9300 / 9308 / 9310 / 9320)
- Aalter (9880 / 9881 / 9910)
- Aarschot (3200 / 3201 / 3202)
- Aartselaar (2630)
- Affligem (1790)
Zo worden wij beoordeeld
Documenten voor je verhuis
Deel op:
Veelgestelde vragen
Waar moet ik op letten bij het organiseren van een verhuis?
Jaarlijks verhuizen er meer dan een miljoen mensen in België. Wanneer je binnen België verhuist, of vanaf het buitenland naar België verhuist, of naar Duitsland verhuist zijn er behoorlijk veel zaken waar je rekening mee moet houden. Zo moet je niet alleen denken aan het verhuizen van je telecomcontract, energie- en watercontracten, ook moet je niet vergeten om verhuisdozen en andere benodigde verhuismaterialen te kopen.
Is er sprake van een grote verhuizing? Dan kun je er goed aan doen om een verhuisfirma in te schakelen. Zij helpen je met het stevig inpakken en transporteren van je inboedel en zware meubels, zoals het verhuizen van de wasmachine. Tevens is het een goed idee om even te controleren of je recht hebt op een verhuisvergoeding of een sociale woonlening van het Vlaams Woningfonds. Deze vergoeding is beschikbaar voor zeer specifieke situaties, bijvoorbeeld bij een gedwongen verhuis door de gemeente.
Om er zeker van te zijn dan je niks belangrijks vergeet helpt CallMePower je een handje. Zo hebben we een verhuischecklist gemaakt, waarin je alle noodzakelijke stappen voor de verhuis overzichtelijk op een rijtje hebt.
Wat is de plaatsbeschrijving en hoe stel je die op?
Voordat je een huurwoning betrekt dien je een gedetailleerde plaatsbeschrijving op te stellen. Dit document stelt vast wat de toestand is van onroerend goed op een bepaald moment, zodat er geen problemen ontstaan in de toekomst over de huurwaarborg of de borgstelling. Het document vermeld op gedetailleerde wijze de kenmerken van het goed, en bevat in de meeste gevallen enkele foto´s. Verder dient de plaatsbeschrijving:
- Te worden opgesteld in aanwezigheid van huurder en verhuurder,
- Te worden ondertekend door beide partijen.
Hoe kies je een nieuwe energieleverancier?
Bij een verhuis ben je volledig vrij in je keuze voor je gas- en elektriciteitsleverancier (niet altijd bij mede-eigendom. Je kunt je contract behouden, of besluiten om een contract aan te gaan met een nieuwe leverancier. CallMePower heeft meerdere energiegidsen voor je samengesteld, zodat je precies weet waar je op moet letten bij het kiezen voor een nieuwe leverancier.
Daarnaast hebben we informatiepagina´s over verschillende energieleveranciers. Neem bijvoorbeeld een kijkje Luminus verhuis, ENGIE verhuis, Mega verhuis, Total Energies verhuis of Eneco verhuis.
Hoe gebruik je het energieovernamedocument voor gas en elektriciteit?
Wanneer je verhuist, kun je het energieovernamedocument gebruiken om een energieovername van aardgas en/of elektriciteit gebruiken om de meterstanden definitief vast te leggen. Wanneer je deze doorgeeft, kan de energieleverancier een slotfactuur opmaken. Blijf je bij dezelfde leverancier? Dan moet je tevens de meterstanden van het nieuwe adres doorgeven, zodat de leverancier op dat adres de facturatie kan starten.
We hebben gratis een energieovernamedocument voor je ter beschikking gesteld. Download het overnamedocument Fluvius, overnamedocument Eneco, overnamedocument ENGIE of overnamedocument TotalEnergies.
Hoe moet je een watercontract regelen bij een verhuis?
In tegenstelling tot gas en elektriciteit, kun je niet zelf voor je waterleverancier kiezen. Wie je waterleverancier is, is afhankelijk van de gemeente waar je gaat wonen. Het water overnamedocument wordt gebruikt om je bestaande watercontract en bijbehorende meterstanden te laten overnemen door de nieuwe bewoner - en vice versa, een watercontract en de meterstanden op het nieuwe adres over te nemen.
Wat is een verzekeringsattest?
Een verzekeringsattest is bedoeld als bescherming voor zowel de huurder als de verhuurder. Dit attest geeft de garantie dat eventuele schade door een van beide partijen zal worden vergoed. Het gaat in het specifiek om de afsluiting van een brandverzekering.
Goed om te weten: een brandverzekering dekt niet alleen schade door brand, maar ook schade door vele andere oorzaken zoals, onder andere: natuurrampen, schade door mazout, waterschade, glasbreuk of schade na een inbraak. Lees meer over je verzekeringen verhuizen.
Wat is een energieprestatiecertificaat en waarom is het belangrijk?
Het energieprestatiecertificaat (EPC) is een document dat aangeeft hoe energiezuinig een gebouw is. Dit certificaat is verplicht vanaf het moment dat een woning te koop of te huur wordt aangeboden. Het certificaat dient te worden afgeleverd door een erkend energiedeskundige of keuringsorganisme. Wanneer het EPC-door een officieel organisme is erkend, kun je dat herkennen aan de ronde stempel ´´Energiecertificaat bestaand gebouw met woonfunctie´´.
Er zijn enkele gevallen waarin een EPC niet verplicht is, bijvoorbeeld bij de verkoop van een woonboot, of wanneer de woning geen enkele vorm van verwarming heeft. Bekijk de volledige lijst van uitzonderingen op de verplichting van een EPC.
Wat te doen met de documenten bij een verhuis?
Wanneer je verhuist, kan het een behoorlijke klus zijn om door al documenten en facturen bekijken en te controleren wat je moet bewaren. Daarnaast zijn er bepaalde documenten die gemoeid zijn met de woning, en die moeten worden overgedragen aan de nieuwe bewoners. Dit zijn bijvoorbeeld het EPC certificaat, de bouwplannen en de keuringsattesten.
Neem een kijkje op onze pagina over het bewaren van documenten bij een verhuis om precies te zien welke documenten je bij de oude woning moet laten, welke documenten je mee moet nemen naar je nieuwe huis en welke documenten niet van belang zijn.