gas en elektriciteit

Hulp nodig bij het afsluiten van een energiecontract?

Bel gratis om te veranderen van energieleverancier of voor energieadvies!

gas en elektriciteit

Hulp nodig bij het afsluiten van een energiecontract?

CallMePower belt je gratis terug of bel ons op maandag - vrijdag van 8:00 - 19:00 uur en zaterdag van 8:30 - 17:30 uur.

Slotfactuur: wat is de slotfactuur en wanneer ontvang je hem?

slotfactuur

In de energiemarkt wordt er gesproken over een voorschotfactuur, een jaarafrekening en ook over een slotfactuur. Alle drie de facturen ontvang je op een ander moment en hebben een andere insteek. Wat een slotfactuur is en wanneer je die ontvangt, lees je in dit artikel.


Wat is een slotfactuur?

slotfactuur

De slotfactuur ontvang je aan het einde van jouw contractperiode en toont het verbruik tussen de laatst jaarafrekening en het moment waarop het energiecontract wordt beëindigd. Er wordt gekeken of je dat de voorgaande maanden te veel of te weinig hebt betaald, waarbij je aan het einde van de looptijd van jouw contract ofwel geld terug krijgt ofwel nog extra moet betalen.

De slotafrekening wordt opgemaakt door jouw laatste energieleverancier en gaat uit van de werkelijke meterstanden. Controleer deze dus altijd zodra je een slotfactuur hebt ontvangen, zodat je niet te veel betaald.

Het opzeggen van jouw energiecontract, middels het overstappen naar een nieuwe energieleverancier, kun je sinds de liberalisering van de energiemarkt in België op elk moment doen zonder consequenties. Je hoeft alleen het opzegtermijn in acht te nemen.

Wanneer ontvang je een slotfactuur?

Je kunt een slotfactuur in enkele situaties ontvangen. Jouw energieleverancier stuurt jou een slotafrekening:

  1. Als je van energieleverancier verandert ;
  2. Als je verhuist ;
  3. Als he energiecontract wordt overgedragen naar een andere bewoner ;
  4. Als je de status van een beschermde klant krijgt.

Overstappen naar een nieuwe energieleverancier

Wanneer je overstapt naar een nieuwe energieleverancier, zul je een slotfactuur ontvangen van de maatschappij die als laatste de energie bij jou in huis verzorgde. Zij zullen jouw meterstand zo kort mogelijk op de overstapdatum opnemen en dat naast de meest recente, jaarlijkse meteropname leggen, waarna de slotfactuur wordt opgesteld. Verder hoef je hier niets voor te doen, aangezien jouw nieuwe energieleverancier alles regelt.

Verhuis

slotfactuur verhuizen

Bij een verhuis dien je een energieovernamedocument in te vullen voor zowel gas als elektriciteit. Op deze documenten worden de reële meterstanden ingevuld op het moment dat je uit een huis vertrekt / in een huis komt en moet door zowel de laatste als nieuwe bewoner ondertekend zijn.

Het is van belang dat je binnen 30 dagen jouw laatste energieleverancier op de hoogte hebt gebracht van jouw verhuis zodat zij de slotfactuur kunnen opstellen, ongeacht of jij in jouw nieuwe huis bij dezelfde energieleverancier blijft of niet.

Indien je in België blijft wonen, kun je met het energieovernamedocument vervolgens een nieuw energiecontract tekenen. Het nieuwe energiecontract kan bij dezelfde, als jouw oude energieleverancier ook in jouw nieuwe regio actief is, of bij een nieuwe energieleverancier zijn.

Als je een nieuwe woning hebt gekocht of je bent in bezit van een woning waarvan de huurder verhuist en er het huis zal tijdelijk leeg staan, dan is het aan te raden om een leegstaandscontract te tekenen. Het voordeel van dit contract is namelijk dat jouw voorschotfactuur lager zal zijn dan bij een normaal contract.

Gas en Licht Verhuizen
Gas en Licht Verhuizen

Gas en/of elektriciteit nodig in je nieuwe woning?

Bel ons om de meter(s) op jouw naam te zetten en om een energiecontract in je nieuwe woning af te sluiten!

Gas en Licht Leverancier
Gas en Licht Leverancier

Gas en/of elektriciteit nodig in je nieuwe woning?

Bel ons op maandag - vrijdag van 8:00 - 19:00 uur en zaterdag van 8:30 - 17:30 uur of laat je gratis terugbellen door ons.

Het energiecontract wordt overgedragen naar een andere bewoner

Naast de situatie waarin jij verhuist, kan een energiecontract ook worden overgedragen naar een andere bewoner na bijvoorbeeld een echtscheiding of overlijden waarbij degene op wiens naam het contract stond het huis verlaat of is overleden. Ook in dit geval dien je een energieovernamedocument op te stellen.

Beschermde klanten

Indien jij in verband met jouw financiële situatie recht hebt op het sociaal tarief, dan krijg je de status van een beschermde klant. Hierin wordt nog onderscheid gemaakt tussen het feit of je een federaal of regionaal beschermde klant bent, waarbij de netbeheerder altijd als energieleverancier optreedt bij een regionaal beschermde klant.

Indien je geen beschermde klant meer bent, zul je weer een contract moeten afsluiten bij een energieleverancier, anders ga je het hoogste tarief betalen bij de netbeheerder. Jouw netbeheerder, in Vlaanderen is dat Fluvius, zal jou dan een afsluitende factuur toesturen.

Geef altijd de meterstanden door Doe je dit niet, dan wordt de factuur gebaseerd op het energieverbruik dat door de netbeheerder wordt ingeschat, wat hoger kan zijn dan jouw daadwerkelijke verbruik.

Indien jouw energieleverancier het contract opzegt voor de stopdatum, dan mag hij geen slotfactuur opmaken. Een leverancier mag alleen jouw contract voor de stopdatum stopzetten in het geval van wanbetaling, waarbij de energiefactuur ook na een herinneringsbrief en een ingebrekestelling nog niet betaald is.

Wat moet je doen als je jouw slotfactuur nog niet hebt ontvangen?

Enkele dagen na de verwachte einddatum zul je jouw slotfactuur ontvangen moeten hebben. Is dit niet het geval, dan moet je contact opnemen met jouw oude energieleverancier. Dit kan telefonisch of via de mail met de klantenzone, via de post of wellicht via een online chat. Controleer ook goed jouw e-mail en Spam-box, wellicht dat de slotfactuur daarin staat.

Het kan ook zo zijn dat je nog geen slotfactuur hebt ontvangen omdat je de meterstanden nog niet doorgegeven hebt. Dit zul je dan als nog zo snel mogelijk moeten doen.

Uit welke onderdelen bestaat een slotafrekening?

De slotfactuur bestaat uit enkele standaard onderdelen, al kan de opbouw en/of het uiterlijk van de afrekening van de verschillende energieleveranciers wel afwijken. In principe lijken de onderdelen op een slotafrekening erg op die op de jaarafrekening.

De vaste onderdelen op een slotfactuur zijn:

  • Duur en periode van het contract ;
  • Jouw adres ;
  • De gefactureerde bedragen ;
  • De EAN-code van jouw elektriciteits- en/of gasmeter ;
  • Het meternummer ;
  • De meterstanden op het begin en einde van de periode ;
  • De verbruikte energie ;
  • Een gedetailleerde berekening van het te betalen bedrag. Deze bestaat uit de energiekost, de kosten voor de distributie en transport van de energie en overheidsbelastingen en taksen of toeslagen.
Consumptie energie
changer de fournisseur

Ken jij al jouw energieverbruik?

Bel voor een gratis berekening of bereken het zelf in 2 minuutjes met de online energiecalculator!

Consumptie energie
changer de fournisseur

Ken jij al jouw energieverbruik?

Bereken het online met de energiecalculator of bel CallMePower tijdens de openingsuren op maandag - vrijdag van 8:00 - 19:00 uur en zaterdag van 8:30 - 17:30 uur.

Wat zijn de verschillen tussen een slotfactuur, voorschotfactuur en jaarafrekening?

Met al die verschillende facturen begrijpen wij dat het verwarrend kan worden wanneer je een voorschotfactuur, jaarafrekening en slotfactuur ontvangt. Daarom hebben wij voor jou deze drie facturen op een rijtje gezet.

  • Voorschotfactuur: Een maandelijkse energiefactuur. Je betaald elke maand een bedrag, ongeacht de hoeveelheid energie die je verbruikt, op basis van jouw gemiddelde verbruik van de laatste jaren. Je kunt jouw voorschotbedrag aanpassen als je veel meer, of juist minder, verbruikt dan waarvoor je maandelijks betaald om bij de jaarafrekening zo dicht mogelijk op €0 uit te komen.
  • Jaarafrekening: Een overzicht dat je één keer per jaar ontvangt en het verschil weergeeft tussen het bedrag dat je betaald hebt voor jouw energie en dat wat je had moeten betalen voor jouw energie. Indien je minder energie verbruikt hebt dan jouw voorschotbedragen, dan krijg je geld terug. Heb je meer energie verbruikt dan waarvoor je hebt betaald, dan moet je aan het einde van het jaar nog extra bij betalen.
  • Slotfactuur: Een overzicht dat je aan het einde van jouw contract ontvangt, dit hoeft dus niet aan het einde van het jaar te zijn (zoals bij een jaarafrekening). Het principe is in basis hetzelfde als bij een jaarafrekening, alleen wanneer je de afrekening ontvangt en waarom je hem ontvangt verschilt.
soorten energiefacturen

Hoe kan ik mijn slotfactuur betalen?

Je kunt op een aantal verschillenden manieren jouw energiefactuur betalen. Zo heb je de bekende methodes als betalen via acceptgiro en het bedrag zelf overschrijven, maar je kunt het ook via automatische afschrijving of Zoomit betalen.

Acceptgiro

Het betalen van jouw rekeningen met acceptgiro is een betaalmethode die tot een aantal jaren geleden heel veel gebruikt werd. Jij vulde als klant de acceptgiro handmatig in waarna de bank zorgde dat het bedrag afgeschreven werd van jouw rekening en bij de energieleverancier terecht kwam.

Tegenwoordig is het ook mogelijk om acceptgiro’s digitaal te betalen, wat een veel snellere manier van betalen is. Hierbij moet je gebruik maken van het referentienummer en goed de instructies moet volgen.

Zelf overschrijven

Wanneer je er voor kiest om jouw energiefactuur zelf via de bank over te maken naar de energieleverancier, dan moet je er goed op letten dat het geld op tijd op de rekening staat. Deze manier vergt dus meer tijd van jou als klant.

Domiciliëring

slotfactuur betalen

Domiciliëring is een makkelijke manier die weinig tijd kost en door veel energieleveranciers wordt geadviseerd. Bij een automatische afschrijving wordt het bedrag automatisch, na jouw goedkeuring, door de energieleverancier van jouw rekening afgehaald.

Doordat dit een manier is die de energieleverancier meer zekerheid biedt en er voor hen minder administratief werk in gaat zitten, hebben verschillende leveranciers speciale, goedkopere tariefplannen. Niet alleen kost dit dus minder tijd en biedt het meer zekerheid, het kan jou ook helpen om te besparen op jouw energiefactuur.

Zoomit

Zoomit is een relatief nieuwe manier van rekeningen betalen. Deze gratis, digitale service wordt door een aantal energieleveranciers gebruikt en kan aan jouw bank applicatie worden toegevoegd.

In Zoomit kun je alle rekeningen en loonbrieven verzamelen en je kunt een notificatie ontvangen wanneer er een nieuwe rekening voor je klaar staat. Deze kun je vervolgens snel en overal betalen, zodat jij nooit meer vergeet om jouw rekeningen te betalen.

gas en elektriciteit

Vergelijk energie, stap over en bespaar!

Bel CallMePower voor gratis vergelijkingshulp en om te veranderen van energieleverancier!

gas en elektriciteit

Vergelijk energie, stap over en bespaar!

CallMePower belt je gratis terug tijdens de openingsuren met energieadvies of bel op maandag - vrijdag van 8:00 - 19:00 uur en zaterdag van 8:30 - 17:30 uur.

Geactualiseerd op