Ben je jouw puk code kwijt? Zo vind je jouw puk code terug

Geactualiseerd op
minuten lezen
puk code kwijt

Ben je zowel je pin- als je puk code kwijt? Je kunt hierdoor niet meer in je gsm komen. Wij begrijpen dat dit erg vervelend is. Gelukkig bestaan er manieren om alsnog achter je puk code te komen zodat je weer opnieuw bij je gsm kunt inloggen. Hoe je achter je puk code komt, ontdek je hier!

Wat moet je doen als je jouw pin- en puk code kwijt bent?

Je hebt maximaal drie pogingen voor het invullen van de juiste pincode. Ben je jouw pincode vergeten en heb je dus niet binnen die drie keer de juiste pincode ingevuld, zul je jouw puk code moeten invullen.

Je krijgt negen pogingen om de juiste puk code in te vullen, lukt je dit niet, dan wordt je simkaart geblokkeerd. In dit geval kun je de simkaart niet meer deblokkeren en moet je een nieuwe simkaart aanvragen of kopen bij je telecom provider.

In het geval dat je jouw puk code kwijt bent, is het daarom aan te raden om vooral niet verschillende codes te proberen. Je kunt namelijk bij je telecom provider je puk code opvragen als je jouw puk code vergeten bent of er op dat moment geen toegang tot hebt.

Wat betekent puk code? Puk code is een Engelse term die "personal unblocking key", ofwel een persoonlijke ontgrendelcode, betekent. Deze code heb je nodig om je simkaart te ontgrendelen als je jouw pincode niet meer weet.

Puk code opvragen als je de puk code kwijt bent

Ben je jouw puk code kwijt of vergeten? Bij je telecom provider kun je jouw puk code opvragen. Heb je jouw simkaart geblokkeerd, dan zul je een nieuwe simkaart moeten aanvragen bij je telecom provider. Op welke manieren je dit kunt doen, zie je in onderstaande tabel. Deze procedure verschilt namelijk per provider.

Pin- en puk code kwijt, wat nu?

Telecom provider

Hoe kun je de puk code opvragen?

Hoe kun je een nieuwe simkaart aanvragen?

BASE puk code kwijt
Met BASE contact opnemen
Bel:
met BASE nummer: 1999;
met ander nummer: 0486 19 19 19;
vanuit het buitenland: +32 486 19 19 99.
Via de My BASE klantenzone of in een BASE winkel.
edpnet puk code kwijt
Met edpnet contact opnemen
Bel: 03 265 67 00.Schriftelijk (bijvoorbeeld via het contactformulier of de post).
hey telecom puk code kwijt
Met hey! contact opnemen
Via de online chat.Via de hey! klantenzone of de online chat.
Lycamobile puk code kwijt
Met Lycamobile contact opnemen
Eén van de Lycamobile contact mogelijkheden.Eén van de Lycamobile contact mogelijkheden.
Mobile Vikings puk code kwijt
Met Mobile Vikings contact opnemen
Bel:
met Mobile Vikings nummer: 1976;
vanuit het buitenland: +32 4 56 19 19 76.
Via de My Viking klantenzone.
Orange puk code kwijt
Met Orange contact opnemen
Bel:
met Orange nummer: 5000;
vanuit het buitenland: +32 2 745 95 00.
Via de My Orange klantenzone of in een Orange winkel.
Proximus puk code kwijt
Met Proximus contact opnemen
Gebruik het online contactformulier.In een Proximus winkel.
Scarlet puk code kwijt
Met Scarlet contact opnemen
Gebruik het online contactformulier.Via de Mijn Scarlet klantenzone.
Telenet puk code kwijt
Met Telenet contact opnemen
Via één van de Telenet contact mogelijkheden.Via de Mijn Telenet klantenzone, in een Telenet winkel of bel: 015 66 66 66.
VOO puk code kwijt
Met VOO contact opnemen
Bel: 078 50 50 50;
via sociale media.
In een VOO winkel.
Youfone puk code kwijt
Met Youfone contact opnemen
Via één van de Youfone contact mogelijkheden.In de My Youfone klantenzone.
Zuny puk code kwijt
Met Zuny contact opnemen
Via één van de Zuny contact mogelijkheden.Via één van de Zuny contact mogelijkheden.

Niet tevreden met je telecom provider? Ben je niet tevreden met je telecom provider? Bijvoorbeeld doordat je facturen te hoog zijn of door een mindere dienstverlening? Bel dan CallMePower! Wij hebben jou met het vergelijken van alle abonnementen en telecom providers en regelen alles om de overstap naar je nieuwe telecom provider soepel te laten verlopen. Je kunt CallMePower bellen op: 02 588 72 03.Advertentie - Dienst CallMePower

Puk code kwijt van Orange

Je kunt eenvoudig in My Orange je puk code achterhalen als je jouw pincode niet meer weet.

  1. Login bij My Orange.
  2. Ga naar "Toestellen".
  3. Klik op "Mijn simkaart deblokkeren".
  4. Je ziet jouw puk code in beeld staan.

Puk code kwijt van Proximus

Als je een Proximus eSIM gebruikt, dan is de puk code terug te vinden op de voucher of in de e-mail waarin ook je activatiecode van je puk code staat. Als hier twee puk codes te vinden zijn, dan dien je PUK1 te gebruiken. Je kunt ook in My Proximus terecht om je Proximus puk code te vinden.

  1. Login bij My Proximus.
  2. Ga naar "Producten".
  3. Ga naar je "gsm-nummer".
  4. Ga naar "Simkaartnummer en puk code".
  5. Klik op het oogje naast "Puk code".

Puk code kwijt van Telenet

Bij Telenet kun je de puk code op verschillende plekken vinden, die afhankelijk zijn van hoe je de Telenet simkaart hebt geactiveerd.

  • Heb je de simkaart online geactiveerd? Dan heb je zowel de pin- als de puk code per e-mail ontvangen.
  • Heb je de simkaart per post geactiveerd door het contract terug te sturen naar Telenet? Dan heb je zowel de pin- als puk code per post ontvangen.
  • Heb je de simkaart niet hoeven activeren omdat je bent overgestapt van gsm provider én je gsm nummer hebt behouden? Dan heb je zowel de pin- als puk code per SMS ontvangen.
  • Je kunt ongeacht de manier van activeren zowel de pin- als puk code terugvinden in Mijn Telenet onder "Mijn mobiele diensten".

Wat is een puk code?

Als je een (nieuwe) simkaart ontvangt, zul je ook de puk code van deze kaart ontvangen. Dit is een speciale code - een "persoonlijke ontgrendelcode" - die gekoppeld is aan je simkaart. De puk code is een code van acht cijfers en is uniek voor de simkaart. Een puk code kun je, in tegenstelling tot de pincode van de simkaart, niet aanpassen na het ontvangen van de simkaart.

Je kunt op verschillende plekken de puk code vinden:

  • De puk code staat op de verpakking van de simkaart als je hem ontvangt. De simkaart druk je hieruit, gooi het restant dus niet weg!
  • De puk code staat in de brief die bij de simkaart zit wanneer je hem ontvangt.
  • De puk code kun je vaak terug vinden in de persoonlijke klantenzone van je telecom provider.

Simkaart deblokkeren zonder puk code

Een simkaart deblokkeren zonder puk code is niet mogelijk! Zorg er daarom voor dat je de puk code goed bewaart zodat je er altijd bij kunt als je jouw pincode vergeten bent. Ben je jouw puk code kwijt of vergeten, dan wordt je simkaart geblokkeerd en dien je een nieuw simkaart aan te vragen bij je telecom provider. Dit kan geld kosten, dus je puk code op een veilige plek bewaren is aan te raden.

Wat is een pincode?

De pincode is de vergrendeling van je simkaart. Pin code staat voor "Personal Identification Number" en is een viercijferige code. Je hoeft deze code enkel in te vullen wanneer je jouw gsm opstart of opnieuw opstart.

Wanneer je de simkaart ontvangt, zal er een simpele pincode bijhoren. Het is aan te raden om na de eerste keer inloggen je pincode te wijzigen naar een persoonlijke pincode. Zo is het voor buitenstaanders moeilijker om in je telefoon te komen.

Je pincode wijzigen op een iPhone doe je op de volgende manier:

  1. Ga na de instellingen op je smartphone.
  2. Ga naar "Mobiel netwerk" of "Telefoon".
  3. Ga naar "Simpincode".
  4. Ga naar "Wijzig pincode".
  5. Voer de huidige pincode van je simkaart in.
  6. Voer twee keer de nieuwe pincode van je simkaart in.

Je pincode wijzigen op een Android doe je op de volgende manier:

  1. Ga naar de instellingen op je smartphone.
  2. Ga naar "Schermvergrendeling en locatie".
  3. Ga naar "Andere beveiligingsinstellingen".
  4. Ga naar "Vergrendeling simkaart instellen".
  5. Ga naar "Pin simkaart wijzigen".
  6. Voer de huidige pincode van je simkaart in.
  7. Voer twee keer de nieuwe pincode van je simkaart in.
  8. Klik op "Ok".

Pincode versus schermvergrendeling De pincode is niet hetzelfde als de vergrendeling. De pincode voer je enkel in wanneer je een gsm opstart. Je telefoon ontgrendelen doe je elke keer als je het toestel aan zet nadat die in stand-by modus stond. Waar de pincode een vier cijferige code is, kan je schermvergrendeling een code zijn (met een door jou gewenste lengte), een patroon, een vingerafdruk of gezichtsherkenning.

Contacteer ons

voor gratis hulp en advies!

Heb je vragen, problemen of wil je hulp met vergelijken?

Bel CallMePower voor hulp bij al je vragen en problemen en om
een vergelijing van alle abonnementen uit te voeren. (gratis dienst)

Laat CallMePower jou terugbellen voor hulp bij al je vragen en problemen
en om een vergelijing van alle abonnementen uit te voeren. (gratis dienst)