Fluvius stroompanne melden en procedures bij een storing
Bij een stroompanne in Vlaanderen moet je Fluvius contacteren. Controleer eerst of het probleem binnen je eigen elektrische installatie ligt, zoals een kortsluiting. Als het probleem extern is, zoals een panne op het net in je straat of aan je elektriciteitsmeter, bel dan Fluvius op nummer 078 35 35 00.
Fluvius stroompanne melden
Ga voordat je de stroompanne bij Fluvius meldt na of de panne veroorzaakt wordt door een probleem in je elektrische installatie, zoals kortsluiting. Indien dit het geval is zal je zelf het probleem moeten oplossen en heeft het geen zin om Fluvius te contacteren.
Een stroomstoring melden
- Aarschot
- Aartselaar
- Affligem
- Antwerpen
- Arendonk
Zoek je stad of postcode.
Voer hier je adres en woonplaats in
Stroompanne Fluvius melden
Bij een panne op het net in de straat of aan je elektriciteitsmeter bel je Fluvius op het nummer: 078 35 35 00. Bekijk de Fluvius contactpagina voor een overzicht van alle contactgegevens.
Problemen met gas of elektriciteit?
Bel CallMePower om direct hulp te ontvangen van onze energie-experts. (Wachttijd bedraagt momenteel: 1 minuut)
Problemen met gas of elektriciteit?
Laat je gratis terugbellen door een energie-expert van CallMePower.
Fluvius is actief in heel Vlaanderen
Fluvius is de netbeheerder in heel Vlaanderen. Ze zijn onder andere verantwoordelijk voor het plaatsen van energiemeters en het aanleggen en onderhouden van het energienet. Bij een stroompanne in Vlaanderen zal je dus altijd met Fluvius contact op moeten nemen.
Woon je niet in Vlaanderen? Dan zal je met de netbeheerder van jouw regio contact op moeten nemen. In Brussel is dit Sibelga en in grote delen van Wallonië is dit ORES. Vul hieronder je postcode in om je netbeheerder te achterhalen.
Vind je distributienetbeheerder
- Aarschot (3200 / 3201 / 3202)
- Aartselaar (2630)
- Affligem (1790)
- Antwerpen (2000 / 2040 / 2100 / 2140 / 2150 / 2170 / 2180 / 2600 / 2610 / 2660)
- Arendonk (2370)
Wat te doen bij een Fluvius stroompanne?
Ga als eerste na waar de oorzaak van het probleem ligt. Het kan namelijk zo zijn dat het niet bij Fluvius ligt, maar in je eigen huis. De stappen die je moet ondernemen zijn afhankelijk van of je op bepaalde plekken in je woning nog stroom hebt of niet. Volg het onderstaande stappenplan in het geval van een stroompanne of problemen met je elektrische installatie.
Problemen met je zonnepanelen? Indien je problemen hebt met je zonnepanelen zal je contact op moeten nemen met een technieker en niet met Fluvius. De klantendienst van Fluvius is enkel te bereiken voor het aanmelden van zonnepanelen.
Er is geen stroom meer in de woning
Indien er in de hele woning geen stroom meer is, is er een grote kans dat je te maken hebt met een stroompanne. Toch kan het voorkomen dat een probleem in je elektrische installatie ervoor zorgt dat de stroom volledig wegvalt. Volg deze stappen als je geen stroom meer hebt in je woning:
- Ga na of je buren stroom hebben of niet. Als je buren geen stroom meer hebben, heb je te maken met een stroompanne. Neem in dit geval met Fluvius contact op via het nummer: 078 35 35 00.
- Als de buren nog wel stroom hebben, controleer of de hoofdautomaat of verliesstroomschakelaar uitstaat. Als beide zijn ingeschakeld, neem je met Fluvius contact op.
- Als de hoofdautomaat en/of verliesstroomschakelaar uitgeschakeld zijn, schakel je deze weer in. Lukt het niet om ze in te schakelen of schakelen ze automatisch weer uit? Neem dan met Fluvius contact op.
- Blijft de hoofdautomaat aan staan? Schakel de automaten of zekeringen één voor één weer in. Als de installatie uitvalt na het inschakelen van een zekering, weet je dat het probleem in die groep zit. Controleer de apparaten en schakel ze eventueel uit. Als dit het probleem niet oplost, neem je met een technieker contact op.
Problemen met gas of elektriciteit?
Bel CallMePower om direct hulp te ontvangen van onze energie-experts. (Wachttijd bedraagt momenteel: 1 minuut)
Problemen met gas of elektriciteit?
Laat je gratis terugbellen door een energie-expert van CallMePower.
Op enkele plaatsen in de woning is er nog stroom
Als je op enkele plaatsen in je woning nog wel stroom hebt, wordt het probleem hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door een panne in je installatie. Volg de onderstaande stappen om de stroompanne op te lossen:
- Ga na of de zekeringen / automaten eruit liggen. Als deze nog allemaal zijn ingeschakeld, neem je met Fluvius contact op. Er is waarschijnlijk een probleem met je energiemeter en/of aansluiting.
- Als de zekeringen / automaten eruit liggen, schakel je deze één voor één weer in. Als na het inschakelen van een zekering / automaat de installatie weer afslaat, weet je in welke groep het probleem zit. Controleer de apparaten en schakel ze eventueel uit. Als dit het probleem niet oplost, neem je met een technieker contact op.
Het kan zijn dat na het installeren van een apparaat dat veel elektriciteit verbruikt, zoals een warmtepomp of laadpaal, je installatie overbelast raakt. In dit geval kan je bij Fluvius een verzwaring aanvragen.
Vergoeding Fluvius storingen
Het kan zijn dat je recht hebt op een vergoeding voor de stroomonderbreking. In de volgende gevallen kun je aanspraak maken hierop:
- Je aansluiting op het elektriciteits- of aardgasnet na een buitendienststelling die onterecht was, werd niet binnen 24 uur opnieuw in dienst gesteld.
- Je aansluiting op het elektriciteits- of aardgasnet werd niet gerealiseerd binnen de termijnen die staan in het technisch reglement.
- Je hebt meer dan vier uur zonder elektriciteit gezeten, vanwege een ongeplande onderbreking met een technische oorzaak.
- Je digitale meter werd niet geplaatst binnen de 30 werkdagen na de ontvangstbevestiging. Deze vergoeding vraag je één keer aan en geldt voor al de meters bij elkaar. Het is alleen geldig als je vanaf 1 april 2023 hebt gevraagd je analoge meter te vervangen.
Problemen met gas of elektriciteit?
Bel CallMePower om direct hulp te ontvangen van onze energie-experts. (Wachttijd bedraagt momenteel: 1 minuut)
Problemen met gas of elektriciteit?
Laat je gratis terugbellen door een energie-expert van CallMePower.
De vergoeding kun je vervolgens online of in het kantoor aanvragen of door te bellen naar de Fluvius Infolijn. Binnen zestig dagen zal je antwoord ontvangen over je aanvraag en, indien aanvaarding, je geld op je rekening gestort krijgen.
Veelgestelde vragen
Hoeveel vergoeding ontvang je bij een stroompanne?
Bij een stroompanne in Vlaanderen ontvang je een vergoeding van €35 als de stroomonderbreking minstens 4 uur duurt. Voor elke extra ononderbroken periode van 4 uur komt er €20 bij. Dus bij een onderbreking van 8 uur krijg je in totaal €55, en bij 12 uur ontvang je €75. Deze vergoeding geldt alleen als de stroomuitval wordt veroorzaakt door een probleem in het distributienet en niet door overmacht zoals extreem weer. Je moet de stroomonderbreking melden bij Fluvius en een aanvraag indienen om de vergoeding te ontvangen.
Hoe lang kan een diepvries zonder stroom?
Bij een stroomuitval blijft een goed gevulde vriezer meestal 24 tot 48 uur koud, afhankelijk van hoe vol de vriezer is en hoe goed geïsoleerd deze is. Het is belangrijk om de deur van de vriezer gesloten te houden om de koude lucht binnen te houden. Een volledig gevulde vriezer blijft langer koud dan een halfvolle, aangezien de bevroren items elkaar helpen koud te blijven.
Heb je nog steeds stroom van zonnepanelen als de stroom uitvalt?
Bij een stroomuitval leveren zonnepanelen op een standaard netgekoppeld systeem geen stroom aan je huis, omdat de omvormer automatisch uitschakelt om de veiligheid van de techniekers te garanderen die aan het elektriciteitsnet werken. Zonder speciale voorzieningen zoals een thuisbatterij of een back-up systeem dat losgekoppeld kan worden van het net, kun je dus geen gebruik maken van de elektriciteit die door je zonnepanelen wordt opgewekt tijdens een stroomuitval.