Meterstanden doorgeven gas en elektriciteit 2025

De meterstanden moeten worden doorgegeven bij een verhuis, bij de jaarlijkse afrekening of bij een overstap van leveranciers. In dit geval zal de netbeheerder de meterstanden komen opnemen of opvragen. Bij een digitale energiemeter gebeurt de meteropname automatisch.
Meterstanden doorgeven netbeheerder
De meteropname dient om het jaarlijkse energieverbruik te kunnen meten door de huidige meterstand te vergelijken met de meterstand van het voorgaande jaar. Op basis van de meterstanden kan je energieleverancier opmaken hoeveel energie je exact hebt verbruikt.
De meteropname is nodig om een jaarafrekening of slotfactuur op te kunnen maken. Het bedrag dat je maandelijks betaalt voor energie, is namelijk slechts een inschatting. Als je verbruikskosten afwijken van de daadwerkelijke verbruikskosten, zal je dit terug kunnen zien op de jaarafrekening of slotfactuur.
Daarnaast wordt het werkelijke verbruik gebruikt om het voorschotbedrag voor het volgende jaar te bepalen. Hiermee wordt er voorkomen dat je maandelijks te veel of te weinig gaat betalen, wat vervolgens bij de jaarafrekening of slotfactuur gecorrigeerd moet worden.
Wanneer meterstanden doorgeven?
In principe hoeft het doorgeven van de meterstanden maar één keer per jaar. De meteropname of het doorgeven van de meterstanden moet gebeuren in de volgende situaties:
- bij de vaste openingsmaand voor de jaarlijkse afrekening;
- als je gaat veranderen van energieleverancier;
- bij een verhuis;
- als de contractant van de woning verandert.
In Vlaanderen zijn digitale energiemeters gebruikelijk geworden, die de meterstanden automatisch aan de netbeheerder versturen. Als je dus een digitale meter hebt, hoef je zelf geen meterstanden meer door te geven. Voor gebruikers met een dynamisch energiecontract kunnen deze meters de standen zelfs elk kwartier versturen.


Gratis adviesdienst energie België
Bel CallMePower voor advies over energiecontracten of om over te stappen. Onze medewerkers zijn nu bereikbaar (wachttijd bedraagt: 1 minuut).


Gratis adviesdienst energie België
Wij zijn momenteel gesloten, maar bellen je graag terug. Dien een terugbelverzoek in of bel ons op maandag - vrijdag van 8:00 - 19:00 uur en zaterdag van 8:30 - 17:30 uur op: 02 588 69 44.
Meterstand doorgeven Fluvius
Als je van Fluvius een brief of e-mail hebt ontvangen om zelf je meterstanden door te geven, zal je deze online moeten opgeven. Dit doe je via Mijn Fluvius Meterstanden klantenzone met de toegangscode die je hebt ontvangen.
Het is niet nodig om een afspraak te maken voor een (periodieke) meteropname, omdat Fluvius automatisch om de twee jaar langskomt om de meterstanden op te nemen. Mocht je niet thuis zijn, dan ontvang je een brief met het verzoek om de meterstanden gratis online door te geven of een afspraak te maken voor een meteropname.
Soms kan een niet-periodieke meteropname worden aangevraagd door jezelf, je energieleverancier of Fluvius. Deze speciale meteropname gebruikt Fluvius om ontbrekende of foutieve meterstanden aan te vullen. Let op: een niet-periodieke meteropname is niet gratis. Je kunt een afspraak maken door te bellen naar 078 35 35 34, van maandag tot en met vrijdag (met uitzondering van feestdagen).
Meterstand doorgeven Sibelga
In de brief die je van Sibelga hebt ontvangen, nadat een meteropnemer geen toegang kon krijgen tot je meters, vind je bovenaan de invulstrook het referentienummer. Dit nummer heb je nodig om je meterstanden online door te geven. Je kunt je meterstanden bij Sibelga op verschillende manieren doorgeven:
- Online doorgeven via het klantenportaal: het doorgeven van de meterstanden kan via Sibelga meterstanden doorgeven portaal met het referentienummer dat je hebt ontvangen.
- Persoonlijk bezoek van een meteropnemer: Als je niet in staat bent om de meterstanden zelfstandig door te geven, komt er eens per jaar een meteropnemer van Sibelga langs om de standen op te nemen.
De jaarlijkse meteropname vindt plaats volgens een vastgesteld schema dat Sibelga hanteert om alle meterstanden in de regio Brussel nauwkeurig en tijdig te noteren. Je wordt vooraf geïnformeerd over de komst van de meteropnemer, zodat je voorbereid bent en indien nodig toegang tot je meter kunt verlenen.
Meterstand doorgeven ORES
Als je een digitale meter hebt, gaat alles automatisch: je meterstanden worden dagelijks naar ORES en jaarlijks naar je energieleverancier gestuurd. Je kunt je verbruik volgen en analyseren via de myORES-klantenzone.
Heb je een analoge meter, dan vraagt ORES je elke twee jaar via een brief om je meterstanden door te geven. Dit doe je simpelweg door de laatste vier cijfers van je meternummer en de meterstanden (alleen de cijfers vóór de komma) te noteren en terug te sturen.
Voor specifieke gevallen zoals het aanvragen van informatieve meterstanden of bij een wijziging van energieleverancier, kun je dit aanvragen via de myORES-klantenzone of zoals aangegeven in de communicatie die je ontvangt.
Wie komt mijn meterstanden opnemen?
Het doorgeven van de meterstanden gebeurt via de verantwoordelijke netbeheerder van jouw regio. In sommige gevallen heb je de keuze om de meterstanden online door te geven en in andere gevallen komt er een meteropnemer van de netbeheerder langs.
Voordat de meterstanden moeten worden opgenomen, zal je een bericht ontvangen van de netbeheerder. Als het mogelijk is om de meterstanden online door te geven, zal je dat hier kunnen inzien.
In heel Vlaanderen is Fluvius de verantwoordelijke netbeheerder en in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is dit Sibelga. In Wallonië is ORES de grootste netbeheerder, maar er zijn ook nog een aantal kleinere spelers actief. Gebruik de tool hieronder om de netbeheerder van jouw regio te achterhalen.
Vind je distributienetbeheerder
- Aarschot (3200 / 3201 / 3202)
- Aartselaar (2630)
- Affligem (1790)
- Antwerpen (2000 / 2040 / 2100 / 2140 / 2150 / 2170 / 2180 / 2600 / 2610 / 2660)
- Arendonk (2370)
Niet aanwezig bij meteropname
Als je niet thuis bent wanneer de meteropnemer langs komt, dan wordt er een briefje achtergelaten met een nieuw tijdstip. Ben je ook de tweede keer niet thuis, dan wordt er een brief gestuurd met de vraag om ofwel zelf de meterstanden online door te geven of om een afspraak te maken voor de meteropname.
Hoe meteropnemer Fluvius herkennen?
Een medewerker van de netbeheerder Fluvius is altijd te identificeren. Zo draagt hij of zij een uniform met het Fluvius-logo en draagt hij bovendien een officiële badge bij zich. Daarnaast wordt er altijd gereden in een officiële Fluvius-wagen en wordt er niets verkocht / wordt er nooit geld gevraagd voor zijn of haar diensten. Vertrouw je het niet, laat hem of haar dan niet binnen. Je mag natuurlijk ook altijd meelopen naar de meters.
In de jaren dat er geen meteropnemer bij jou langs komt voor de meteropname, zul je zelf de meterstand moeten doorgeven. Je krijgt dan een brief of e-mail van jouw distributienetbeheerder met de vraag om de meterstanden in te vullen.
Vragen over je energiefactuur of -kosten?
Contacteer de energie-experts van CallMePower voor gratis advies. Onze medewerkers zijn nu bereikbaar (wachttijd bedraagt: 1 minuut).


Vragen over je energiefactuur of -kosten?
Wij zijn momenteel gesloten, maar bellen je graag terug. Dien een terugbelverzoek in of bel ons op maandag - vrijdag van 8:00 - 19:00 uur en zaterdag van 8:30 - 17:30 uur op: 02 588 69 44.
Meterstanden aflezen
Het aflezen van de meterstanden is een eenvoudig proces, ongeacht het type meter dat je in huis hebt. In België kennen we drie verschillende soorten energiemeters:
- Enkelvoudige elektriciteitsmeter: Deze meter houdt je totale stroomverbruik bij, zonder onderscheid tussen piek- en daluren. De meterstand, weergegeven op een digitaal of mechanisch display, is gemakkelijk af te lezen; je noteert simpelweg de cijfers voor de komma.
- Tweevoudige elektriciteitsmeter: Deze meter heeft aparte registraties voor de piek- en daluren, zodat je gemakkelijk je verbruik gedurende de dag kunt bijhouden.
- Uitsluitend nachtmeter: Gebruikt in installaties die alleen 's nachts energie nodig hebben, zoals nachtverwarming of boilers. De standen voor deze periode worden afzonderlijk weergegeven.
In de afbeelding hieronder zijn alle gegevens die je kunt terugvinden op een energiemeter toegelicht.


Meterstanden elektriciteit
Op een elektriciteitsmeter zijn de meterstanden uitgedrukt in kWh. Je hoeft alleen de cijfers af te lezen en je weet precies wat de meterstand van de elektriciteitsmeter is, dat overeenkomt met de getallen die op je energiefactuur staan. Als je nog een oude, analoge meter hebt, dan lees je de meterstanden van een wijzerplaat / telwerk af.
Meterstanden aardgas
Net zoals op de elektriciteitsmeter hoef je op de aardgasmeter alleen de cijfers op de meter af te lezen. Het verschil met de cijfers op een elektriciteitsmeter is dat op een gasmeter de meterstanden in kubieke meter of m3 zijn uitgedrukt.
In België wordt gasverbruik weergegeven in kubieke meter (m³) omdat dit de standaard meeteenheid voor gasvolume is, zoals geregistreerd door de gasmeter. De facturatie gebeurt echter in kilowattuur (kWh) omdat dit een energie-eenheid is die rekening houdt met de variërende calorische waarde van gas. Door het volume gas om te rekenen naar energie (kWh), wordt een eerlijke betaling gegarandeerd op basis van de daadwerkelijke hoeveelheid energie die uit het gas gehaald wordt.
Mijn meterstanden bekijken bij Fluvius
Met een digitale meter kun je eenvoudig de meest actuele meterstanden bekijken in de online klantenzone van Fluvius. In deze toepassing vind je alle gebruiksgegevens van je gas- en elektriciteitsmeter, evenals gedetailleerde verbruiksstatistieken en historische data.
Om toegang te krijgen tot Mijn Fluvius, moet je eerst een account aanmaken. Hiervoor heb je de EAN-codes van je energiemeters nodig, die je kunt vinden op je energiefactuur of de meters zelf. Als je de verbruikshistoriek wilt opvragen voor meters die niet op jouw naam staan, zal Fluvius eerst schriftelijke of elektronische toestemming vragen aan de contracthouder.
Daarnaast biedt Mijn Fluvius extra functies, zoals meldingen bij afwijkend verbruik en de mogelijkheid om je energieverbruik te vergelijken met vergelijkbare huishoudens.
Vragen over je energiefactuur of -kosten?
Contacteer de energie-experts van CallMePower voor gratis advies. Onze medewerkers zijn nu bereikbaar (wachttijd bedraagt: 1 minuut).


Vragen over je energiefactuur of -kosten?
Wij zijn momenteel gesloten, maar bellen je graag terug. Dien een terugbelverzoek in of bel ons op maandag - vrijdag van 8:00 - 19:00 uur en zaterdag van 8:30 - 17:30 uur op: 02 588 69 44.
Meteropname verhuis
Als je gaat verhuizen is het nodig om de meterstanden door te geven. Hiermee kan er een slotfactuur worden opgemaakt en het energiecontract in je oude woning worden afgesloten. De meterstanden zal je door moeten geven aan je energieleverancier via het overnamedocument.
Het energieovernamedocument dient alleen voor het vastleggen van de elektriciteits- en gasmeterstanden, niet om het energiecontract over te nemen van de oude bewoners. De nieuwe bewoners van de woning zijn vrij om zelf te kiezen van welke energieleverancier ze hun energie willen ontvangen.
Nieuw energiecontract kiezen bij verhuizing
Bij een verhuis is het altijd aan te raden om de energietarieven met elkaar te vergelijken. De tarieven en voorwaarden kunnen sterk verschillen per leverancier en in sommige gevallen zelfs per contract. Hierdoor kan het besparingspotentieel oplopen tot wel enkele honderden euro’s per jaar indien je kiest voor het juiste energiecontract. In veel gevallen kan je dus flink besparen door over te stappen naar een goedkopere energieleverancier.
Volgens de CallMePower vergelijker is in februari 2025 het TotalEnergies Pixel Next Variabel tarief het voordeligste elektriciteitscontract en het OCTA+ Eco Clear tarief het voordeligste gascontract voor een gemiddeld huishouden.