energie-vergelijken
energie vergelijken

Gratis adviesdienst energie België

Bel CallMePower voor advies over energiecontracten of om over te stappen. Onze medewerkers zijn nu bereikbaar (wachttijd bedraagt: 1 minuut).

Advertentie - CallMePower
energie-vergelijken
energie vergelijken

Gratis adviesdienst energie België

Wij zijn momenteel gesloten, maar bellen je graag terug. Dien een terugbelverzoek in of bel ons op maandag - vrijdag van 8:00 - 19:00 uur en zaterdag van 8:30 - 17:30 uur op: 02 588 69 44.

Advertentie - CallMePower 

Maandelijkse afrekening energie Vlaanderen aanvragen

Geactualiseerd op
minuten lezen
Maandelijkse afrekening

Sinds 2024 is het voor alle energieleveranciers in Vlaanderen verplicht om een maandelijkse afrekening aan te bieden. Hierbij betaal je maandelijks direct voor de energie die je hebt verbruikt en is het dus niet nodig om aan het einde van je contractjaar de daadwerkelijke kosten te verrekenen. Houd er wel rekening mee dat betalen per maand fluctuerende kosten met zich mee kan brengen door de seizoensgebondenheid van energieverbruik.

Wat is een maandelijkse afrekening voor energie?

Digitale energiemeters kunnen de meterstanden automatisch doorgeven aan de netbeheerder. Dit kunnen ze maandelijks, jaarlijks of ieder kwartier doen. Indien je kiest voor een maandelijkse afrekening, geeft je energiemeter iedere maand de meterstanden door en ontvang je een factuur met de energiekosten van die maand. Na het aanvragen van een maandelijkse afrekening ontvang je geen jaarafrekening meer, omdat er geen verschil is tussen je daadwerkelijke verbruik en je energiekosten.

In tegenstelling tot een voorschotfactuur kunnen je kosten dus variëren als je kiest voor een maandelijkse afrekening. Dit kan handig zijn als je meer grip wilt hebben op je kosten, maar houdt er wel rekening mee dat je kosten in de winter aanzienlijk hoger kunnen liggen dan in de zomer.

Een maandelijkse afrekening brengt geen extra kosten met zich mee en het meetregime hoeft niet te worden aangepast. Een digitale meter ondersteunt twee meetremiges:

  1. SMR1: meterstanden worden jaarlijks of maandelijks doorgegeven.
  2. SMR3: meterstanden worden ieder kwartier doorgegeven (uitsluitend voor dynamisch tarief).

Het aanvragen van een maandelijkse afrekening verloopt altijd via je energieleverancier. Deze dient een verzoek in bij de netbeheerder en zal de aanvraag goedkeuren. Zodra alles is goedgekeurd, ontvang je vanaf de eerste dag van de volgende maand een maandelijkse afrekening.

Vragen over je energiefactuur of -kosten?

Contacteer de energie-experts van CallMePower voor gratis advies. Onze medewerkers zijn nu bereikbaar (wachttijd bedraagt: 1 minuut).

energiefactuur
energiefactuur

Vragen over je energiefactuur of -kosten?

Wij zijn momenteel gesloten, maar bellen je graag terug. Dien een terugbelverzoek in of bel ons op maandag - vrijdag van 8:00 - 19:00 uur en zaterdag van 8:30 - 17:30 uur op: 02 588 69 44.

Voor- en nadelen maandelijkse afrekening gas en elektriciteit

Voordelen:

  • Meer inzicht in je verbruik.
  • Meer grip op je kosten doordat aanpassingen in je verbruik direct merkbaar zijn.
  • Geen verrassing aan het einde van het jaar door grote verschillen in de afrekening.
  • Je betaalt nooit te veel aan je energieleverancier, waardoor een verrekening niet meer nodig is.

Nadelen:

  • Hogere kosten tijdens maanden met groot verbruik door seizoensgevoeligheid van energie.
  • Kans op onverwacht hoge afrekening door stijging in verbruik.

Indien je kiest voor een maandelijkse afrekening is het belangrijk om te weten dat het grootste nadeel de seizoensgevoeligheid is. In de winter ligt het energieverbruik doorgaans een stuk hoger, vooral voor huishoudens met aardgas. In deze maanden valt je energiefactuur dus een stuk hoger uit doordat de kosten niet worden verspreid over het hele jaar.

Sebastian

Energie-expert bij CallMePower

Advies van Sebastian

"Een maandelijkse afrekening helpt je om meer grip te hebben op je uitgaven. Voor gas is het echter niet heel interessant om direct te betalen voor je verbruik doordat je in de winter aanzienlijk meer verbruikt. In deze maanden zal je dus een hoge factuur ontvangen. Met elektriciteit zijn deze verschillen minder groot, vooral als je ervoor kiest om een dynamisch contract af te sluiten."

Dynamisch tarief met maandelijkse afrekening

Met een dynamisch tarief worden de meterstanden ieder kwartier doorgegeven aan de netbeheerder (SMR3). Dit is noodzakelijk bij dit type energietarief, omdat de prijzen ieder uur worden aangepast aan de energiemarkt. Doordat de meterstanden ieder kwartier worden doorgegeven, kan je energieleverancier bijhouden tegen welke prijs je elektriciteit hebt verbruikt.

Met een dynamisch tarief ontvang je altijd een maandelijkse afrekening. Je betaalt dus direct voor de gebruikte elektriciteit en hebt geen voorschotbedrag.

energie advies
energie advies

Meer informatie ontvangen?

Contacteer de energie-experts van CallMePower voor meer informatie of advies. Onze medewerkers zijn nu bereikbaar (wachttijd bedraagt: 1 minuut).

energie advies
energie advies

Meer informatie ontvangen?

Wij zijn momenteel gesloten, maar bellen je graag terug. Dien een terugbelverzoek in of bel ons op maandag - vrijdag van 8:00 - 19:00 uur en zaterdag van 8:30 - 17:30 uur op: 02 588 69 44.

Maandelijkse afrekening energie aanvragen

ENGIE

Bij ENGIE is het mogelijk om de frequentie waarmee je de afrekening ontvangt aan te passen in de online klantenzone. Het is mogelijk om de maandelijkse afrekening bij ENGIE zelf aan te vragen of door contact op te nemen met de klantendienst.

Het aanvragen van een maandelijkse afrekening is mogelijk bij alle tarieven van ENGIE. Het voordeligste contract voor elektriciteit van ENGIE in juli 2025 voor een gemiddeld huishouden is het ENGIE Easy Indexed tarief. Voor gas is dit het ENGIE Empower Variabel tarief.

Luminus

Bij Luminus is het alleen mogelijk om een maandelijkse afrekening aan te vragen via de klantendienst. Neem telefonisch contact op met Luminus en ze zullen de aanvraag indienen bij de netbeheerder.

Het aanvragen van een maandelijkse afrekening is mogelijk bij alle tarieven van Luminus. Het voordeligste contract voor elektriciteit van Luminus in juli 2025 voor een gemiddeld huishouden is het Luminus BasicFlex tarief. Voor gas is dit het Luminus BasicFlex tarief.

Eneco

Bij Eneco vraag je een maandelijkse afrekening aan via de klantenzone. Log in bij My Eneco en ga naar “Frequentie afrekening” op en klik op “Wijzigen” om je voorkeuren aan te passen. Bij problemen of vragen kan je ook met de klantendienst van Eneco contact opnemen.

Het aanvragen van een maandelijkse afrekening is mogelijk bij alle tarieven van Eneco. Het voordeligste contract voor elektriciteit van Eneco in juli 2025 voor een gemiddeld huishouden is het Eneco Zon & Wind Flex tarief. Voor gas is dit het Eneco Aardgas Flex tarief.

TotalEnergies

Een maandelijkse afrekening aanvragen bij TotalEnergies kan uitsluitend via de telefonische klantendienst. Vervolgens zal TotalEnergies je aanvraag indienen bij de netbeheerder en je op de hoogte stellen en de beslissing doorgeven.

Het aanvragen van een maandelijkse afrekening is mogelijk bij alle tarieven van TotalEnergies. Het voordeligste contract voor elektriciteit van TotalEnergies in juli 2025 voor een gemiddeld huishouden is het TotalEnergies Pixel Next Variabel tarief. Voor gas is dit het TotalEnergies Pixel Next Variabel tarief.

Mega

Om bij Mega een maandelijkse afrekening aan te vragen moet je het contactformulier op de website van deze leverancier indienen. Vervolgens zal je een e-mail ontvangen van de klantendienst over de volgende stappen.

Het aanvragen van een maandelijkse afrekening is mogelijk bij alle tarieven van Mega. Het voordeligste contract voor elektriciteit van Mega in juli 2025 voor een gemiddeld huishouden is het Mega Smart Flex tarief. Voor gas is dit het Mega Smart Flex tarief.

Vragen over je energiefactuur of -kosten?

Contacteer de energie-experts van CallMePower voor gratis advies. Onze medewerkers zijn nu bereikbaar (wachttijd bedraagt: 1 minuut).

energiefactuur
energiefactuur

Vragen over je energiefactuur of -kosten?

Wij zijn momenteel gesloten, maar bellen je graag terug. Dien een terugbelverzoek in of bel ons op maandag - vrijdag van 8:00 - 19:00 uur en zaterdag van 8:30 - 17:30 uur op: 02 588 69 44.

Vond je deze informatie nuttig? 100% van de 156 stemmen vond de informatie nuttig.

Lees meer over de energiefactuur

Contacteer ons

voor gratis hulp en advies

Energie-advies van CallMePower

Bel de energie-experts van CallMePower voor advies of als je vragen hebt. (Wachttijd bedraagt momenteel: 1 minuut)

De energie-experts van CallMePower bellen je gratis terug tijdens onze openingsuren.