Betaalmethoden energiefactuur: welke zijn er?
Het betalen van een energiefactuur kan bij de meeste energieleveranciers op een aantal manieren, waaronder met domiciliëring, overschrijving of Zoomit. De mogelijkheden zijn afhankelijk van je leverancier en de voorwaarden in je contract. Bekijk op deze pagina alle betaalmethoden en wat te doen als je de factuur (tijdelijk) niet kunt betalen.
Alle betaalmethodes energiefactuur
Voor het betalen van je voorschotfactuur, slotfactuur of jaarafrekening kun je bij de meeste leveranciers kiezen uit een aantal verschillende betaalmethoden. Een aantal jaar geleden was Acceptgiro nog een veelvoorkomende betaalwijze, maar inmiddels gaan bijna alle betalingen digitaal.
Het kan zijn dat je de betalingen van je energiefactuur graag zelf in de hand hebt en dus de voorkeur geeft aan betalen met een overschrijving. Anderen vinden het juist prettig om niet te kijken naar hun energiefactuur en kiezen voor een automatische afschrijving. Let er wel op dat de betaalmethoden verschillen per energieleverancier en contract. Bij sommige contracten is betalen met domiciliëring verplicht.
Vragen over je energiefactuur of -kosten?
Contacteer de energie-experts van CallMePower voor gratis advies. Onze medewerkers zijn nu bereikbaar (wachttijd bedraagt: 1 minuut).
Vragen over je energiefactuur of -kosten?
Wij zijn momenteel gesloten, maar bellen je graag terug. Dien een terugbelverzoek in of bel ons op maandag - vrijdag van 8:00 - 19:00 uur en zaterdag van 8:30 - 17:30 uur op: 02 588 69 44.
Betaling met domiciliëring
Veel energieleveranciers adviseren betaling met domiciliëring. Niet alleen is dit voor jou als consument handig om achterstanden te voorkomen en minder tijd kwijt te zijn aan het betalen van je rekeningen, maar ook biedt het de energieleverancier meer zekerheid.
Domiciliëring houdt in dat je automatische betaling van je bankrekening toestaat. Oftewel, het bedrag wordt van je rekening afgehaald zonder dat je hier elke maand naar hoeft om te kijken. Uiteraard moet je hier wel toestemming voor geven alvorens een bedrijf of instantie dat kan instellen.
Voordeel betaling met domiciliëring
Sommige energieleveranciers bieden voordelen aan voor klanten die betalen met domiciliëring, zoals een aanvullende korting. Informeer bij het afsluiten van een nieuw contract naar de mogelijke kortingen.
Betaling door bank transfer of acceptgiro
Het is mogelijk handmatig de overmaking te voldoen aan de energieleverancier. Hier gaat echter meer werk in zitten en je zult er zelf voor moeten zorgen dat de transactie tijdig wordt gemaakt. Vergeet je de betaling meerdere keren, kan je energieleverancier mogelijk stappen ondernemen.
Acceptgiro's kunnen tegenwoordig ook digitaal voldaan worden, dit houdt in dat je dan het referentienummer dat op de acceptgiro check staat moet invullen bij je betaling. Volg hierbij altijd de instructies zoals aangegeven op de factuur om fouten en verkeerde betalingen te voorkomen.
Betaling via Zoomit
Een paar leveranciers bieden de mogelijkheid om via Zoomit te betalen, zoals ENGIE, TotalEnergies en Luminus. Het voordeel van Zoomit is dat het geen aparte app is die je moet downloaden, maar dat het onderdeel is van de applicatie van je bank. Daarnaast krijg je een melding zodra er een nieuw document beschikbaar is, waardoor je de betaling niet kunt missen.
Wat is Zoomit?
Zoomit is een gratis service waar je alle facturen en loonbrieven kunt verzamelen en betalen. Zoomit dient eigenlijk als een soort online bank waar je alles op één plek hebt staan en wordt gebruikt door dertien verschillende banken. Het is te vergelijken met een soort mailaccount in de bankapplicatie waar alle documenten worden verzameld.
Vragen over je energiefactuur of -kosten?
Contacteer de energie-experts van CallMePower voor gratis advies. Onze medewerkers zijn nu bereikbaar (wachttijd bedraagt: 1 minuut).
Vragen over je energiefactuur of -kosten?
Wij zijn momenteel gesloten, maar bellen je graag terug. Dien een terugbelverzoek in of bel ons op maandag - vrijdag van 8:00 - 19:00 uur en zaterdag van 8:30 - 17:30 uur op: 02 588 69 44.
Wat als ik mijn energiefactuur niet kan betalen?
Mocht je verkeren in een situatie waardoor de maandelijkse betaling voor jou niet mogelijk is om te voldoen, dan zijn er verschillende mogelijkheden en stappen die genomen worden. Het is in ieder geval altijd aan te raden om contact op te nemen met de klantendienst van je energieleverancier als je de rekening niet kunt betalen. Sommige leveranciers kunnen bijvoorbeeld uitstel van betaling aanbieden.
Herinneringsbrieven voor schulden
Als de energiefactuur niet binnen de betalingstermijn voldoet, dan krijg je van de leverancier allereerst een herinneringsbrief. Wanneer de betaling dan niet binnen de twee weken na aantekening van de brief is voldaan, volgt er een ingebrekestelling. Vanaf dit moment kan de energieleverancier het contract verbreken en eventueel een deurwaarder aanstellen.
Let op: sommige energieleveranciers brengen extra kosten in rekening als ze meerdere malen een herinneringsbrief moeten versturen. In bijna alle gevallen is de eerste betalingsherinnering gratis.
Afbetalingsplan voor achterstand betaling
Er kan bij wanbetaling ook een afbetalingsplan worden opgezet. Deze wordt dan met behulp van het OCMW of een schuldbemiddelaar opgesteld en dient te worden nageleefd. Een afbetalingsplan kan worden opgesteld voor zowel het aflossen van een schuld als voor het betalen van een hoog opgelopen factuur.
Hoe dit plan wordt opgesteld is afhankelijk van jouw situatie, de hoogte van het bedrag en van de energieleverancier. Ook zou het kunnen dat je onder de beschermde klanten komt te vallen, waarbij het sociaal tarief kan gelden. Voor meer informatie neem je contact op met de klantendienst van je energieleverancier.
Sociaal tarief en budgetmeter
Als je de betaalherinneringen meermaals hebt genegeerd en geen contact hebt opgenomen met je energieleverancier, kan deze je contract verbreken. In dit geval wordt automatisch de netbeheerder (Fluvius in Vlaanderen) je energieleverancier en zal er een budgetmeter worden geplaatst. Met dit type meter moet je eerst het krediet opwaarderen voordat je gas of elektriciteit kunt gebruiken. Hierdoor blijven er geen rekeningen open staan.
Voor huishoudens die in een kwetsbare situatie zitten is er het sociale energietarief. Dit is een laag energietarief vastgesteld door de nationale energieregulator. Het sociale energietarief kan bij alle energieleveranciers worden afgesloten.
Vragen over je energiefactuur of -kosten?
Contacteer de energie-experts van CallMePower voor gratis advies. Onze medewerkers zijn nu bereikbaar (wachttijd bedraagt: 1 minuut).
Vragen over je energiefactuur of -kosten?
Wij zijn momenteel gesloten, maar bellen je graag terug. Dien een terugbelverzoek in of bel ons op maandag - vrijdag van 8:00 - 19:00 uur en zaterdag van 8:30 - 17:30 uur op: 02 588 69 44.