Mijn energiecontract opzeggen: wanneer en hoe stopzetten?

gas en elektriciteit

Heb je een vraag of wil je ook besparen op je energiefactuur?

Bel voor gratis energieadvies van CallMePower en start met besparen!

energiecontract opzeggen

Je bent volledig vrij om je energiecontract op te zeggen wanneer je wilt. Ook al is dit om te wisselen van energieleverancier of als je even geen energie op jouw naam nodig hebt. Sinds dat huishoudelijke klanten geen verbrekingsvergoeding meer betalen bij opzeg van hun energiecontract is de drempel verlaagd om je contract stop te zetten. Stel: je verhuist naar het buitenland. Of je gaat samenwonen en trekt bij iemand in die al een energiecontract voor gas en elektriciteit heeft. Dan dien je tijdig je elektriciteits- en/of gascontract bij je energieaanbieder op te zeggen. We zetten de verschillende situaties even op een rij en leggen uit wat je moet doen.

energie familie woning

Energiecontract

Iedereen die aangesloten is bij een energieleverancier is eerder een contract aangegaan waarop energietarieven en voorwaarden zijn vastgesteld. Een dergelijk contract is bedoeld om vast te leggen bij wie je energie afneemt, met welk tariefplan en voor welke duur. Echter is de duur een indicatie. Dit geeft weer voor hoe lang je recht hebt op bepaalde (vastgestelde) tarieven. Je bent echter vrij om te wisselen van contract wanneer je wilt, dit is vaak met een maand opzegtermijn van de huidige leverancier. Er zijn verschillende redenen om je contract op te zeggen, onderstaand geven we je een aantal voorbeelden weer.

Wanneer een energiecontract opzeggen?

​Maar waarom zou je je contract opzeggen? Als je tevreden bent met je huidige leverancier en de energie voorlopig nog nodig hebt is dit uiteraard nergens voor nodig. Echter als je woonsituatie wijzigt of je bent niet meer tevreden, dan heb je de mogelijkheid om je contract stop te zetten. Er zijn verschillende redenen waarom je een energiecontract zou kunnen opzeggen:

energiecontract opzeggen
  • Stopzetten contract, omdat je gaat wonen in het buitenland
  • Opzeggen wegens een verhuis
  • Opzegging wegens verandering van energieleverancier
  • Opzegging wegens contractwijziging
  • Opzegging in het kader van een huis-aan-huisverkoop
  • Stopzetten contract, geen elektriciteits- of gasmeter in je nieuwe woning
  • Opzegging van het contract door de elektriciteits- of gasleverancier
  • Je neemt intrek bij iemand die al een energiecontract heeft
  • Opzegging zonder speciale reden
energieverbruik berekenen

Wat is jouw energieverbruik op jaarbasis?

Bereken jouw verbruik met de energiecalculator!

Wat moet je doen om een contract op te zeggen?

Er zijn een aantal stappen die je moet doorlopen om je contract op te zeggen. Om er zeker van te zijn dat je nergens aan vastzit en dat je weet waar je recht op hebt, let op de volgende punten:

  1. Check de opzegvoorwaarden van het contract. Elk contract is anders. Zo kan een contract van onbepaalde duur op elk moment opgezegd worden, mits een opzegperiode van 1 maand. Er bestaan echter ook contracten van bepaalde duur (meestal één, twee of drie jaar) die je in principe kunt beëindigen voor de einddatum. Dit is vaak het geval bij professionele contracten.
    Tenslotte zijn er ook professionele overeenkomsten die pas opzegbaar zijn na een bepaalde minimumperiode. Ga daarom eerst de opzegvoorwaarden van het contract zorgvuldig na. Zet je de overeenkomst stop zonder de opzegvoorwaarden te respecteren, dan riskeer je een verbrekingsvergoeding.
  2. Neem contact op met je huidige leverancier. Bij de meeste energieleveranciers kan je telefonisch of online een contract opzeggen. We raden echter aan om de stopzetting van de overeenkomst ook te melden via een aangetekend schrijven.
  3. Vergeet niet een nieuw contract af te sluiten indien van toepassing.

Andere mogelijkheden om op te moeten zeggen zijn:

  • Je bent niet tevreden over je huidige leverancier of met de tariefverhoging die hij invoert.
  • Jouw contract (van bepaalde duur) loopt ten einde en je wilt het niet verlengen.
  • Je wilt overstappen naar een ander type contract (particulier –> professioneel, of omgekeerd).

Hoe een energiecontract opzeggen als je verhuist?

Bij een verhuis en in een aantal van de bovenstaande gevallen dien je enkel het energieovernamedocument in te vullen en op te sturen naar jouw leverancier binnen de 7 dagen na verhuis. Hij maakt op basis van de opgegeven meterstanden de eindafrekeningen klaar.

energie verhuizen

Gas en/of elektriciteit nodig in je nieuwe woning?

Bel ons om de meter(s) op jouw naam te zetten!

Wanneer is het niet nodig een contract op te zeggen

energiecontract opzeggen

Je hoeft niet op te zeggen als je wil veranderen van energieleverancier. Wanneer je een nieuwe energieleverancier selecteert en aangeeft bij wie je oorspronkelijk energie afneemt, dan wordt dit onderling tussen de leveranciers overgedragen. In dat geval is het dus niet nodig om persoonlijk ook nog je eigen leverancier te informeren. Hiernaast hoef je niet op te zeggen indien je verhuist en je wil je huidige leverancier behouden in de nieuwe woning. In dit geval vul je het energieovernamedocument in tweevoud in, met vermelding van je huidige en nieuwe woonadres en de meterstanden. Dit formulier bezorg je vervolgens binnen de 7 dagen aan je leverancier. Deze partij zorgt voor een vlotte overstap. Op onze verhuispagina lees je alles over verhuizen en energie.

 

Hoe vind je een nieuwe leverancier?

Om een nieuwe leverancier te vinden is het verstandig een vergelijking uit te voeren en voor jezelf te bepalen wat je belangrijk vindt. Zo zijn er bijvoorbeeld leveranciers die vooral duurzame of groene energie produceren. Dit is afkomstig van hernieuwbare bronnen zoals zonnepanelen of windmolens. Andere leveranciers leggen meer de focus op lage tarieven of service. Aan jou de keuze waar je voorkeur naar uit gaat. Je kan meer informatie vinden over de verschillende leveranciers in onze artikels, ook vergelijken we de verschillende aanbieders en zetten ze op een rijtje.

energieleveranciers vergelijken

Energietarieven vergelijken in de vergelijker van CallMePower!

Vergelijk de energieleveranciers en tarieven, stap over en bespaar. Alle prijzen, groene energieleveranciers en deals op een rijtje!

Hulp bij energie aansluiten

Wij helpen je een handje bij het aansluiten van je energie. Onze energie-experts kunnen je gratis adviseren en een vergelijking voor je maken.

Wil je graag persoonlijk advies voor energie in je woning?Bel  ☎ 02 588 92 38 voor een gratis vergelijking en bespaar!

Geactualiseerd op