Eneco factuur betalen, verlagen en informatie vind je hier!

eneco factuur

Klant bij Eneco en ben je op zoek naar meer informatie over de Eneco factuur? Of nog geen klant, maar op zoek naar algemene informatie over de facturen van Eneco? In dit artikel geven we je alle informatie die je nodig hebt over de Eneco factuur. Hoe je de factuur kan verlagen, betalen en meer!


Eneco factuur betalen kan op deze manieren

Met de opkomst van nieuwe betaalmethoden, veranderen ook de manieren waarop je de Eneco factuur kan betalen. Hoewel de meeste methoden bij het grootste gedeelte van de energieleveranciers hetzelfde is, zijn er een aantal betaalmethoden die kunnen veranderen. Bij Eneco kan je de factuur op de volgende manieren betalen:

  • Overschrijving;
  • Domiciliëring;
  • Online betaling via betaalknop in e-mail of klantenzone (bancontact, Maestro, Visa, Mastercard en VPay).

Na een enquête onder de klanten van Eneco heeft deze energieleverancier besloten om ZoomIt niet beschikbaar te maken. Klanten van Eneco vonden dat deze energieleverancier beter in andere zaken kon investeren. Daarnaast is het niet mogelijk om de Eneco factuur met contant geld te betalen. Enkel bij energieleveranciers Ebem en Octa+ is het nog mogelijk om je energiefactuur met contant geld te betalen. ApplePay is ook niet beschikbaar.

telefoon eneco
telefoon eneco

Eneco klant worden of extra informatie ontvangen?

Neem contact met ons op voor advies over de Eneco tarieven en om een energiecontract af te sluiten!

telefoon eneco
telefoon eneco

Eneco klant worden of informatie ontvangen?

CallMePower belt je gratis terug of bel ons op maandag - vrijdag van 8:00 - 19:00 uur en zaterdag van 8:30 - 17:30 uur.

Vragen over de Eneco factuur stel je hier!

Heb je vragen over je Eneco factuur? Kijk dan eerst in de Eneco klantenzone! Hier kan je namelijk al je facturen inzien en ook je voorschotbedragen aanpassen. Lost dat het probleem niet op? Neem dan contact op met een van de onderstaande Eneco telefoonnummer.

Telefoonnummer vragen factuur Eneco
Reden contact Telefoonnummer
Vragen over energiefactuur 📞 015 25 66 77
Gratis Eneco factuur check 02 585 31 31
Eneco klant worden 02 585 31 31
Gratis teruggebeld worden Bel mij terug!

Met de gratis Eneco factuur check bekijkt CallMePower of je energiefactuur verlaagd kan worden door te veranderen van energiecontract of dat je beter je huidige energiecontract kan behouden. Dit kan ook als je geen klant bent bij Eneco. Zo kan je gemakkelijk besparen op je energiekosten!

Eneco tarieven vergelijken? Kijk op onze Eneco tarieven pagina, de Eneco Zon en Wind Flex pagina of de Eneco Zon en Wind Vast pagina om de tarieven te vergelijken en voor meer informatie! Bekijk ook de Eneco reviews om erachter te komen hoe klanten en ex-klanten deze leverancier beoordelen.

De Eneco jaarafrekening

Zoals de naam al aangeeft, ontvang je de Eneco jaarafrekening één keer per jaar. Zodra Eneco de meterstanden heeft ontvangen van de netbeheerder, zal de jaarafrekening worden opgemaakt. Na de meteropname kan het ongeveer 6 tot 8 weken duren voordat je de jaarafrekening ontvangt.

Je zal van de verantwoordelijke netbeheerder een brief ontvangen om de meterstanden door te geven of om een afspraak te maken om een medewerker langs te laten komen. Indien je een digitale meter hebt, zullen de meterstanden automatisch door worden gestuurd naar de netbeheerder. De verantwoordelijke netbeheerder in Vlaanderen is Fluvius.

De Eneco jaarafrekening is de factuur met de exacte hoeveelheid energie die je in dat jaar hebt verbruikt. Is de jaarafrekening hoger dan je voorschotfacturen, dan zal je bij moeten betalen. Als de voorschotten hoger waren dan de jaarafrekening, zal je dit geld terug ontvangen van Eneco. Je zal het tegoed binnen 18 dagen na de factuurdatum ontvangen op je rekening.

telefoon eneco
telefoon eneco

Eneco klant worden of extra informatie ontvangen?

Neem contact met ons op voor advies over de Eneco tarieven en om een energiecontract af te sluiten!

telefoon eneco
telefoon eneco

Eneco klant worden of informatie ontvangen?

CallMePower belt je gratis terug of bel ons op maandag - vrijdag van 8:00 - 19:00 uur en zaterdag van 8:30 - 17:30 uur.

De Eneco voorschotfactuur aanpassen en inzien

De voorschotfactuur dient ervoor je energiekosten te verspreiden over het jaar. Zo heb je niet aan het einde van het jaar een zeer grote kostenpost. De voorschotfactuur is een voorschot en dus niet het uiteindelijke bedrag dat je voor je energie zal betalen. De Eneco voorschotfactuur is gebaseerd op je verwachte energieverbruik en is dus een schatting. Zorg ervoor dat deze schatting zo exact mogelijk is. Zo hoef je aan het einde van het jaar niet bij te betalen of geld terug te ontvangen.

Je kan de Eneco voorschotfactuur zelf aanpassen in de online klantenzone. Als je dit gaat doen, houd dan wel rekening met een aantal factoren, zoals het weer en de overige bijkomende kosten (distributie- en transportkosten/ taksen en heffingen). Het weer kan van grote invloed zijn en hierdoor is je energieverbruik in de winter heel anders dan in de zomer. Let hier dus op als je de Eneco voorschotfactuur gaat aanpassen.

Eneco voorschotbedrag is veranderd, hoe kan dit? In enkele situaties kan het voorkomen dat je voorschotbedrag is verandert. Dit is als je net klant bent geworden, je verbruik verandert of bij een Eneco verhuis.

De Eneco herinneringskosten voor een late betaling

Het kan wel eens voorkomen dat je bent vergeten om de energiefactuur te betalen. In dit geval zal je van Eneco een herinneringsbrief ontvangen. De eerste betalingsherinnering is gratis. Voor de tweede herinnering wordt een bedrag in rekening gebracht. Afhankelijk van het dossier van de klant kan er tot 8,00 Euro worden aangerekend. Bij ingebrekestelling zal 20,00 Euro in rekening worden gebracht.

Is de betaaldatum niet gunstig? Dan kan je de Eneco betaaldatum aanpassen! Bij Eneco heb je de keuze uit vier verschillende momenten waarop je kan betalen. Je kan dit aanpassen in de online klantenzone. Bij een wijziging van de datum gaat dit in vanaf de eerstvolgende factuur. Dit geldt ook voor Eneco Business energiecontracten. De betaalmomenten zijn:

  • Tussen de 4e en de 11e van de maand;
  • Tussen de 11e en de 18e van de maand;
  • Tussen de 21e en de 25e van de maand;
  • Tussen de 28e en de 4e van de maand.
telefoon eneco
telefoon eneco

Eneco klant worden of extra informatie ontvangen?

Neem contact met ons op voor advies over de Eneco tarieven en om een energiecontract af te sluiten!

telefoon eneco
telefoon eneco

Eneco klant worden of informatie ontvangen?

CallMePower belt je gratis terug of bel ons op maandag - vrijdag van 8:00 - 19:00 uur en zaterdag van 8:30 - 17:30 uur.

De Eneco factuur en het incassotraject

Indien de energiefactuur niet wordt betaald, zal er een incassotraject worden gestart. Dit traject begint met herinneringen en stopt bij een beëindiging van het energiecontract en de energielevering. Kan je de Eneco factuur niet betalen? Neem dan contact met de Eneco klantendienst, zodat er gekeken kan worden naar de mogelijkheden! Het incassotraject bij Eneco gaat als volgt:

1

Je ontvangt je energiefactuur. Deze zal je binnen 18 dagen moeten betalen.

2

Indien de factuur twee dagen voor de vervaldatum niet of niet volledig is betaald, zal je een gratis herinnering ontvangen via e-mail.

3

Indien de factuur na de vervaldatum van de eerste herinnering nog niet of niet volledig is betaald, zal je een tweede herinnering ontvangen via post of e-mail. De kosten van deze herinnering vind je terug op de brief.

4

Na de vervaldatum van de tweede herinnering zal er een aangetekende ingebrekestelling worden verstuurd. Dit is de laatste kans om de factuur te betalen. De kosten voor de ingebrekestelling vind je terug op de brief.

5

Na de vervaldatum van de ingebrekestelling zal Eneco een incassobureau inschakelen om het openstaande saldo te innen. De kosten van het incassobureau worden doorgerekend.

6

Na de vervaldatum van de ingebrekestelling zal het energiecontract worden beëindigd en stopt Eneco de energielevering. De openstaande schulden moeten nog steeds worden betaald.

Kortingen op de Eneco factuur

Eneco heeft verschillende kortingen die terug zijn te vinden op de factuur. De Gezinsbond korting vind je terug in de detail rekening van de jaarafrekening. Je kan deze korting terugvinden onder “Energiekosten Eneco”. De welkomstkorting zal je alleen op de factuur terugvinden als je Eneco klant bent geworden in een periode waar deze korting actief was. Je zal de welkomstkorting terugvinden in de details van de eerstvolgende jaarafrekening.

De kortingen worden pro rata toegekend. Als je over zes maanden de jaarafrekening ontvangt, zal je de korting ontvangen over die zes maanden en niet over het volledige jaar. De resterende 6 maanden korting zal je het volgende jaar ontvangen.

telefoon eneco
telefoon eneco

Eneco klant worden of extra informatie ontvangen?

Neem contact met ons op voor advies over de Eneco tarieven en om een energiecontract af te sluiten!

telefoon eneco
telefoon eneco

Eneco klant worden of informatie ontvangen?

CallMePower belt je gratis terug of bel ons op maandag - vrijdag van 8:00 - 19:00 uur en zaterdag van 8:30 - 17:30 uur.

Geactualiseerd op