Eneco contract opzeggen: procedures en gegevens

Geactualiseerd op
minuten lezen
Eneco opzeggen

Het energiecontract van Eneco kan altijd zonder opzegvergoeding worden beëindigd met een opzegtermijn van één maand. In bepaalde situaties, zoals samenwonen, verhuizing naar het buitenland, een echtscheiding of overlijden, is het noodzakelijk om het contract op te zeggen of over te dragen aan een nieuwe contracthouder. Bij overlijden of verhuizing naar een gebied waar Eneco niet actief is, moet het contract worden beëindigd, terwijl een overstap naar een andere energieleverancier meestal automatisch door die nieuwe leverancier wordt geregeld.

Energiecontract Eneco opzeggen

In België sta je als consument geheel vrij om te veranderen van energieleverancier wanneer je dit wilt. Er bestaat namelijk geen opzegvergoeding meer, waardoor je vrij kunt overstappen. Dit geldt ook als de contractperiode nog niet is afgelopen. Eneco opzeggen kan dus altijd zonder opzegvergoeding met een opzegtermijn van één maand.

Om je contract op te zeggen neem je contact op met de klantendienst van Eneco. Let wel op dat er altijd een energiecontract moet worden afgesloten om gas of elektriciteit te gebruiken. Als je overstapt naar een andere leverancier zal het niet nodig zijn om Eneco op de hoogte te brengen van je overstap.

Eneco opzeggen telefoonnummer

Het telefoonnummer om een contract bij Eneco op te zeggen voor particulieren is 015 25 66 66 en voor zakelijke klanten 015 25 66 88. Om over te stappen naar een andere leverancier zijn de medewerkers van CallMePower beschikbaar op: 02 588 69 44.

Let op: als je het Eneco contract opzegt, heb je geen recht meer op de Eneco Comfort Bonus. Deze ontvang je na 3 maanden Eneco klant te zijn geweest. Deze Comfort Bonus heeft een groot aantal voordelen en wij adviseren dit dan ook in acht te nemen voordat je het contract bij Eneco gaat stopzetten.

energie advies
energie advies

Meer informatie ontvangen?

Contacteer de energie-experts van CallMePower voor meer informatie of advies. Onze medewerkers zijn nu bereikbaar (wachttijd bedraagt: 1 minuut).

energie advies
energie advies

Meer informatie ontvangen?

Wij zijn momenteel gesloten, maar bellen je graag terug. Dien een terugbelverzoek in of bel ons op maandag - vrijdag van 8:00 - 19:00 uur en zaterdag van 8:30 - 17:30 uur op: 02 588 69 44.

Wanneer Eneco contract opzeggen?

In de meeste gevallen zal het niet nodig zijn om je Eneco contract stop te zetten. Er zijn echter een aantal gevallen waarbij je wel contact op moet nemen met deze leverancier voor het stopzetten van je contract. Dit (onder andere) in de volgende situaties:

  • Als je gaat samenwonen en de persoon waarbij je intrekt al een energiecontract heeft;
  • Bij een verhuizing naar het buitenland;
  • Bij een verhuizing naar een gebied in België waar Eneco niet levert;
  • Bij een echtscheiding;
  • Bij een overlijden.

Opzegging contract door Eneco

Eneco België kan het energiecontract eenzijdig opzeggen in specifieke gevallen, zoals wanneer de klant zijn contractuele verplichtingen niet nakomt, bijvoorbeeld door niet te betalen binnen de gestelde termijn. Daarnaast kan Eneco het contract beëindigen als er sprake is van fraude, onjuiste informatieverstrekking door de klant, of bij gewijzigde regelgeving die de uitvoering van het contract onmogelijk maakt. Ook in situaties waarin Eneco constateert dat het energieverbruik buiten de normale grenzen valt of bij een ernstige schending van de voorwaarden, kan het contract worden beëindigd.

Wanneer contract Eneco niet opzeggen?

Een Eneco contract stopzetten is niet altijd nodig. Indien je niet tevreden bent met de dienstverlening van Eneco of een beter aanbod hebt gevonden bij een andere leverancier, zal het niet nodig zijn om je contract op te zeggen.

Als je overstapt naar een nieuwe energieleverancier zal deze leverancier automatisch Eneco informeren over je overstap en het contract beëindigen. Controleer wel of dit ook daadwerkelijk is gebeurd om een dubbele facturatie te voorkomen.

Eneco opzeggen bij verhuis

Indien je gaat verhuizen is het in de meeste gevallen niet nodig om het Eneco contract op te zeggen. Enkel bij een verhuis naar het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zal je het contract moeten opzeggen. Hier is Eneco namelijk niet actief als energieleverancier. Ook bij een verhuis naar het buitenland zal je het Eneco contract moeten opzeggen. Indien je naar Nederland gaat verhuizen, is het mogelijk om daar klant te worden bij Eneco.

Andere situaties waarin je het contract van Eneco moet stopzetten bij een verhuis:

  • Als je gaat samenwonen met iemand die al een energiecontract heeft.
  • Als je gaat verhuizen naar een woning waar geen aardgas beschikbaar is (in het geval van verwarming met een warmtepomp of mazout).

Bij een verhuis binnen Vlaanderen of Wallonië zal Eneco opzeggen niet nodig zijn. Het is namelijk mogelijk om je energiecontract mee te nemen naar je nieuwe woning.

Verhuizen en klant blijven bij Eneco

Om na je verhuis klant te blijven bij Eneco, zal je de klantendienst op de hoogte moeten brengen van je verhuizing. Houd in ieder geval rekening met het volgende:

  1. Geef je adreswijziging 30 dagen voor de verhuisdatum door aan Eneco.
  2. Geef de meterstanden van je oude adres uiterlijk zeven dagen na je verhuisdag door aan Eneco.

Om je verhuis af te ronden zal je het energieovernamedocument moeten invullen. In dit document noteer je onder andere de meterstanden en EAN-codes en leg je officieel vast wat de standen zijn op de verhuisdag.

telefoon eneco
telefoon eneco

Verhuizen en klant worden bij Eneco?

Bel om een Eneco contract af te sluiten voor je nieuwe woning en het overnemen van de energiemeters.

telefoon eneco
telefoon eneco

Verhuizen en klant worden bij Eneco?

Een Eneco-expert van CallMePower belt je gratis terug tijdens onze openingsuren.

Eneco opzeggen bij overlijden

Een Eneco contract opzeggen bij een overlijden kun je doen door telefonisch contact op te nemen met de klantendienst van deze leverancier. Dit kan via:

  • 📞 015 25 66 66 - voor particulieren;
  • 📞 015 25 66 88 - voor zakelijke klanten.

Daarnaast zal je ook een attest van het overlijden moeten bezorgen aan de klantendienst. Deze kan je doorsturen via het contactformulier op de website van deze leverancier. Neem contact op met Eneco voor aanvullende informatie.

Bij een overlijden moet het energiecontract van Eneco worden stopgezet omdat de contracthouder niet langer in staat is om aan de contractuele verplichtingen te voldoen, zoals het betalen van rekeningen. Dit voorkomt dat er onterecht kosten worden aangerekend aan de overledene. Daarnaast is het vaak nodig om het contract op naam van een erfgenaam of de nieuwe bewoner te zetten, zodat de nutsvoorzieningen kunnen blijven doorlopen zonder onderbreking. Door het contract stop te zetten, kunnen de nodige aanpassingen worden gedaan en worden verdere administratieve problemen vermeden.

Eneco opzeggen bij echtscheiding

Bij een scheiding zal het Eneco contract opzeggen niet altijd noodzakelijk zijn. In het geval dat een partij woonachtig blijft in de woning, kan het contract worden overgedragen aan deze persoon. Het aanpassen van de contractant kan door contact op te nemen met het Eneco telefoonnummer.

Indien beide partijen gaan verhuizen naar een nieuwe woning, zullen ook beide partijen een energieovernamedocument in moeten vullen. Dit document kan je vervolgens naar Eneco sturen via het contactformulier op de website. Zodra de klantendienst het document heeft verwerkt, zal je een bericht ontvangen.

Het overnamedocument formaliseert de overdracht van verantwoordelijkheden en zorgt ervoor dat de leverancier weet wie voortaan verantwoordelijk is voor de betalingen en het gebruik van de diensten. Het voorkomt conflicten over openstaande rekeningen en verduidelijkt wie het contract verderzet, wat vooral belangrijk is als de oorspronkelijke contracthouder niet meer op het adres blijft wonen.

Contract Eneco wijzigen

Alle klanten van Eneco hebben toegang tot de online klantenzone, genaamd My Eneco. In de klantenzone is het mogelijk om al je gegevens, verbruik en kosten terug te vinden, maar ook aanpassingen te maken.

Eneco biedt verschillende contracten aan en het is mogelijk om over te stappen naar een ander soort tarief. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om je variabele tarief om te zetten in een vast tarief en andersom. Controleer hiervoor de klantenzone van Eneco of neem eventueel contact op met de klantendienst.

Aanbod Eneco januari 2025

Eneco biedt in januari 2025 een aantal verschillende tarieven aan. Het huidige aanbod bestaat uit de volgende contracten:

Let op dat de prijzen van deze contracten sterk kunnen verschillen. De elektriciteitsprijs ligt bijvoorbeeld tussen € 11,24 en € 16,68 per kWh (in €cent) voor een enkelvoudige meter. De gasprijs varieert in januari 2025 van € 5,86 tot € 6,34 (in €cent).

Bedenktijd Eneco bij nieuw contract

Zodra het energiecontract is bevestigd, begint de wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Gedurende deze 14 dagen is het mogelijk om de Eneco contractaanvraag te annuleren. Dit kan enkel schriftelijk gebeuren via het contactformulier op de website van Eneco. Neem uiteraard ook contact op met een andere energieleverancier voor het afsluiten van een nieuw contract.

Let op! Het annuleren van een contractaanvraag is enkel mogelijk als de startdatum meer dan tien dagen in de toekomst ligt. Als de startdatum minder dan tien dagen in de toekomst ligt of in het verleden, zal het niet meer mogelijk zijn om de aanvraag te annuleren. In dit geval heb je een opzegtermijn van één maand.

Eneco klachten en ontevredenheid

Heb je een klacht over de dienstverlening van Eneco? Neem altijd eerst contact op met de klantendienst en leg het probleem in detail uit. Als de klantendienst geen oplossing kan bieden, kan je een officiële klacht indienen via de klachtendienst van Eneco. Binnen drie tot vijf werkdagen zal een medewerker van Eneco contact met je opnemen.

Als de klachtendienst van Eneco het probleem ook niet kan oplossen, kan je als laatste stap een klacht indienen bij de Ombudsdienst voor Energie. Dit kan per e-mail op [email protected] of per post naar Koningsstraat 47, 1000 Brussel. Daarnaast is het mogelijk om online een klacht in te dienen via hun website voor een snelle verwerking van het geschil. Voeg alle documenten en informatie toe aan je verzoek.

vast of variabel
vast of variabel

Ontevreden over je energieleverancier?

Overstappen is in België altijd gratis en kan op ieder moment. Bel nu een energie-expert van CallMePower om direct over te stappen naar een andere leverancier. Onze medewerkers zijn nu bereikbaar.

vast of variabel
vast of variabel

Ontevreden over je energieleverancier?

Overstappen is in België altijd gratis en kan op ieder moment. Laat je terugbellen door een energie-expert van CallMePower om direct over te stappen naar een andere leverancier.

Vergelijken en overstappen

Naast Eneco zijn er nog een groot aantal andere energieleveranciers actief in België. De verschillen tussen deze leveranciers kunnen groot zijn, onder andere in prijs, maar ook de voorwaarden variëren flink. Bekijk de onderstaande 1-1 vergelijkingen of gebruik de CallMePower energievergelijker om alle contracten in België met elkaar te vergelijken.

Vond je deze informatie nuttig? 100% van de 48 stemmen vond de informatie nuttig.

Lees meer over Eneco

Vragen over Eneco?

Bel CallMePower voor gratis advies

Vragen over Eneco?

Bel de energie-experts van CallMePower voor advies over het aanbod van Eneco. Eneco is een officiële partner van CallMePower - (Wachttijd bedraagt momenteel: 1 minuut)

De energie-experts van CallMePower bellen je gratis terug tijdens onze openingsuren.