gas en elektriciteit

Heb je een vraag of wil je ook besparen op je energiefactuur?

CallMePower belt je gratis terug of bel ons tijdens de openingsuren.

Je energie verhuizen: Luminus verhuis

Luminus verhuis

Als Luminus klant moet je ook bij het verhuizen denken aan je energie! Indien je verhuist, contacteer je jouw leverancier om je elektriciteits- en eventueel gascontaract mee te laten verhuizen. Maar wist je dat je dit verhuismoment perfect kan gebruiken om zorgeloos over te stappen en te besparen op je energiefactuur?


Logo Luminus

Verhuis: Een indienststelling bij Luminus

Of je nu verhuist naar een huurwoning of naar een woning die jouw eigendom is, je zult steeds zelf een aanvraag moeten doen voor de levering van gas en elektriciteit en dus ook voor het laten aansluiten of activeren van de energiemeter(s) indien er geen meters aanwezig (of gesloten) zijn in de nieuwe woning. Voor de aansluiting van gas en elektriciteit is je distributienetbeheerder verantwoordelijk, en dus niet Luminus. Hoe die aansluiting precies zal verlopen hangt af van de situatie in je nieuwe woning.

Indien je een energiecontract bij Luminus hebt afgesloten en gaat verhuizen kun je bij Luminus klant blijven of eenvoudig veranderen van energiecontract.

Energieovernamedocument Luminus

Wie verhuist, laat zijn energie achter op zijn of haar oude adres en wie een nieuwe woning betrekt krijgt daar uiteraad opnieuw gas en elektriciteit. Of je nu kiest voor Luminus of een andere energiemaatschappij, om de overdracht van gas en/of elektriciteit tussen de nieuwe en oude bewoners soepeltjes te laten verlopen, is er het energieovernamedocument in het leven geroepen. Zo zijn er na de overdracht van energie geen misverstanden.

Energieovernamedocument oude adres

Heb je contact met de nieuwe bewoner of ken je de mensen die op jouw oude adres komen wonen? Laat de energiemeters in je oude woning dan gewoon open. Stel gezamenlijk het energieovernamedocument op en laat het door beide partijen ondertekenen. Als niemand de aansluiting(en) overneemt, laat dan je elektriciteits- en/of aardgasmeter sluiten bij je distributienetbeheerder.

Energieovernamedocument nieuwe adres

Betrek je een woning die nog tot zeer recent bewoond was? Dan is de kans groot dat alle aansluitingen nog actief zijn. Als je de kans hebt om contact te leggen met de vorige bewoners is het in zo’n geval raadzaam om samen met hen het energieovernamedocument in te vullen.

In zo’n document noteer je de meterstanden op de dag dat je de woning betrekt. Zowel jijzelf als de vorige bewoners dienen het energieovernamedocument te ondertekenen. Dit formulier moet je vervolgens bezorgen aan de door jou gekozen energieleverancier, in dit geval is dat Luminus, op het moment dat je het contract afsluit. Op die manier worden alle mogelijke discussies over de doorgegeven meterstanden vermeden.

Luminus neemt contact op met jouw lokale distributienetbeheerder en informeert deze partij over je verhuis. De distributienetbeheerder is verantwoordelijk voor het gas- en elektriciteitsnet in jouw omgeving en voor de energiemeters in de woning. De netbeheerder zorgt voor de correcte afhandeling van de administratie, concreet zal deze ervoor zorgen dat je meters op jouw naam worden geregistreerd.

energieverbruik berekenen

Bereken het energieverbruik op je nieuwe adres

Bereken het gas- en stroomverbruik in je toekomstige woning met de energiecalculator!

Welke stappen moet je volgen voor een indienststelling?

Het kan ook zijn dat je naar een leegstaande woning verhuist. In dat geval is het mogelijk dat de distributienetbeheerder de gas- en elektriciteitsmeters heeft laten aflsuiten of verzegelen. Je mag deze zegels niet zelf verwijderen, dat moet een technieker van de netbeheerder komen doen. Dit is wat energieleveranciers zoals Luminus een indienststelling noemen.

aansluiting elektriciteitsnet

Hieronder vertellen we je hoe je te werk gaat bij een indienststelling in verschillende situaties. Een indienststelling is uiteraard ook nodig als je naar een nieuwbouwwoning verhuist waar nog geen gas- en elektriciteitsmeter aanwezig zijn.

Als je verhuist, wil je vlot je alektriciteit en/of aardgas in je nieuwe woning regelen. Zo kan het zijn dat er reeds meters aanwezig zijn op je nieuwe adres, maar dat deze afgesloten zijn of dat er zelfs helemaal geen aardgas of stroom is. Lees hier welke stappen je moet nemen voor een indienststelling van je energiemeter(s).

Afgesloten elektriciteitsmeter

Heb je een elektriciteitsmeter, maar is er geen elektriciteit of gas in de woning? Dan is de meter hoogst waarschijnlijk afgesloten. Je kunt hiertoe een kleine test uitvoeren.

Is mijn elektriciteitsmeter afgesloten? Sluit een elektrisch toestel aan op een willekeurig stopcontact en kijk of het werkt, probeer desnoods nogmaals op een ander stopcontact. Check de lichten. Check of de hoofdschakelaar niet uitgeschakeld is.

Afgesloten aardgasmeter

Heb je een aardgasmeter, maar is er geen gas in de woning? Dan is de gasmeter hoogst waarschijnlijk afgesloten. Test het nog even voor de zekerheid.

Is mijn aardgasmeter afgesloten? Voor aardgas kan je de verwarming of het kookvuur op aardgas checken. Ga wel na of de gaskraan of aardgasaanvoer in je woning niet gewoon dichtgedraaid is.

Verzegelde energiemeter

Als er zich een zegel op je gas- en/of elektriciteitsmeter bevindt dan mag je deze zelf niet inschakelen. Luminus zal je lokale distributienetbeheerder informeren dat er een contract is afgesloten voor de levering van gas en/of elektriciteit op dit aansluitpunt (op basis van de EAN-codes die je moet doorgeven aan Luminus).

Het kan twee dagen duren voordat jouw netbeheerder deze gegevens verwerkt heeft dus wacht je best tot de derde werkdag na de aanvraag van jouw elektriciteits- of gascontract om je netbeheerder te contacteren. Op dat moment zal de netbeheerder een afspraak maken voor het openen van de meters.

Nog geen gas- of elektriciteitsmeter aanwezig in je woning?

In het geval dat je verhuist naar een nieuwbouwwoning moet je de onderstaande stappen volgen, hou er rekening mee dat de hele procedure enige tijd in beslag kan nemen:

  1. Contacteer je lokale netbeheerder en vraag om een offerte te maken voor een aansluiting van je woning op het gas- en elektriciteitsnetwerk.
  2. Je zult deze offerte ontvangen samen met een EAN-code. Die code is het unieke identificatienummer van jouw gas- of elektriciteitsaansluiting.
  3. Teken in voor een contract bij Luminus voor de levering van gas of elektriciteit. Op het energiecontract zul je de ontvangen EAN-code moeten invullen.
  4. Jouw netbeheerder zal nu door Luminus geïnformeerd worden dat je een contract hebt getekend.
  5. Je zult de aansluitingskosten op voorhand moeten betalen aan jouw netbeheerder. Zodra deze jouw betaling ontvangen heeft wordt je woning aangesloten op het gas- en elektriciteitsnet.

Energiecontract tekenen Je kan enkel de aanvraag indienen als je een energiecontract hebt afgesloten bij een van de energieleveranciers. Bel ons vrijblijvend voor tips en advies:
☎ 02 588 92 38

Jouw lokale distributienetbeheerder is verantwoordelijk voor het openen of aansluiten van gas- en elektriciteitsmeters. Weet je niet wie de lokale netbeheerder is? Voor Vlaanderen is je netbeheerder altijd Fluvius, voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest contacteer je Sibelga en voor Wallonië kunt je je netbeheerder via deze link opzoeken.

Luminus contacteren voor je verhuis

Of je nu verhuist naar een woning waar de elektriciteits- en gasaansluiting nog actief zijn of naar een woning waar deze zijn afgesloten, het is van belang dat zodra je je verhuisdatum kent, contact opneemt met de klantendienst van Luminus. Zo ben je zeker dat gas en elektriciteit zullen werken vanaf de eerste dag in je nieuwe thuis.

Je verhuis bij Luminus Voor het aanvragen van een contract bij Luminus kun je terecht op de aanvraagpagina op de website van Luminus. Uiteraard kun je ook contact opnemen met de verhuisdienst van Luminus op het telefoonnummer:
078 180 183 en dat elke werkdag van 8 tot 20 uur en op zaterdag van 9 tot 13 uur.

Kiezen tussen het aanbod van Luminus

Nu verhuis je en wil je het aanbod van Luminus vergelijken. Luminus biedt z’n klanten een uitgebreide keuze aan energiecontracten met verschillende tarieven. Klanten kunnen kiezen voor een vast of een variabel tarief voor zowel aardgas als elektriciteit. Voor hun elektriciteit hebben ze daarnaast de keuze tussen de levering van gewone stroom, groene stroom of groene elektriciteit die enkel in België geproduceerd wordt. De vaste tarieven liggen telkens vast voor maximaal één jaar, in tegenstelling tot sommige andere leveranciers waar een langere looptijd kan gekozen worden.

De formule ‘Essential’ biedt elektriciteit en/of aardgas aan een variabel tarief, de formule ‘Ecoflex’ omvat de levering van groene stroom, het contract ‘#BeGreenFix’ garandeert de levering van Belgische groene stroom en de formules ‘Basic’ en ‘Click’ zijn contracten die enkel via internet kunnen afgesloten worden met respectievelijk variabele en vaste tarieven.

Luminus vergelijken met ENGIE, Eneco en Lampiris

ENGIE en Luminus

ENGIE vs. Luminus

In dit artikel vergelijken we de energietarieven van ENGIE Electrabel met Luminus

Bekijk de vergelijking
Luminus en Eneco

Luminus vs. Eneco

In dit artikel vergelijken we de energieprijzen van Luminus met Eneco

Bekijk de vergelijking
Luminus en Lampiris

Luminus vs. Lampiris

In dit artikel vergelijken we de energietarieven van Luminus met Lampiris

Bekijk de vergelijking

Voor welk contract je ook opteert bij Luminus, je hebt steeds de mogelijkheid om je oude contract kosteloos vervroegd stop te zetten door over te stappen naar een andere leverancier. Contracten van één jaar zijn dan ook enkel een prijsgarantie vanwege Luminus en zijn niet bindend voor de klant.

energie vergelijken

Andere energieleveranciers vergelijken

Vergelijk meer leveranciers met behulp van onze vergelijkingsartikels!

Daarnaast biedt Luminus een hele resem extra diensten aan waarop klanten kunnen intekenen, tegen een extra kostprijs uiteraard. Het gaat daarbij om diensten zoals ketelonderhoud, interventies bij storingen in huis of zelfs de installatie van zonnepanelen.

Tarieven voor een aansluiting op het gas- en elektriciteitsnetwerk

De distributienetbeheerders moeten zich aan de tarieven houden die door de Vlaamse regulator (VREG) en de landelijke regulator voor de energiemarkt (CREG) worden vastgesteld.

De gereglementeerde tarieven voor aansluitingen op het gas- of elektriciteitsnet en voor het ontzegelen van gas- en elektriciteitsmeters kun je via het overzicht van distributienetbeheerders. Deze tarieven worden dus niet door Luminus bepaald.

Geactualiseerd op