energie-vergelijken
energie vergelijken

Gratis adviesdienst energie België

Bel CallMePower voor advies over energiecontracten of om over te stappen. (Wachttijd bedraagt momenteel: 1 minuut)

Advertentie - CallMePower
energie-vergelijken
energie vergelijken

Gratis adviesdienst gas en elektriciteit België

CallMePower belt je gratis terug tijdens de openingsuren of vergelijk gratis met onze energievergelijker.

Advertentie - CallMePower 

Luminus contract opzeggen: gratis en snel overstappen

Geactualiseerd op
minuten lezen
Luminus opzeggen

Ben je niet tevreden met Luminus als energieleverancier en wil je het Luminus contract opzeggen? Op deze pagina vind je alle informatie over het stopzetten van een Luminus contract en hoe je vervolgens een nieuw contract kunt afsluiten bij een andere energieleverancier.

Energiecontract Luminus stopzetten

Als consument sta je in België geheel vrij om te veranderen van energieleverancier wanneer je dit wilt. Enkele jaren geleden is de opzegvergoeding afgeschaft, waardoor je vrij kunt overstappen, zonder dat hier een vergoeding voor in rekening wordt gebracht. Dit geldt ook als de contractperiode nog niet is afgelopen of als je een vast contract hebt afgesloten.

Ben je niet tevreden met de dienstverlening of prijzen van Luminus? Stap dan over naar een energieleverancier met een betere klantendienst of lagere tarieven. De opzegging van je contract bij Luminus zal je nieuwe leverancier automatisch regelen.

vast of variabel
vast of variabel

Ontevreden? Stap nu gratis over naar een betere leverancier

Bel een energie-expert van CallMePower om direct over te stappen naar een energieleverancier naar keuze. (Wachttijd bedraagt momenteel: 1 minuut)

vast of variabel
vast of variabel

Ontevreden? Stap nu gratis over naar een betere leverancier

Een energie-expert van CallMePower belt je gratis terug tijdens onze openingsuren.

Direct Luminus contract stopzetten

Een Luminus contract opzeggen zonder een nieuw contract af te sluiten kan door met de klantendienst van Luminus contact op te nemen. Let wel op dat er een energiecontract actief blijft op het adres van de woning zodat je energie kunt blijven gebruiken. Het telefoonnummer om een Luminus contract op te zeggen is: 📞 078 150 210 (zonaal tarief).

Voor andere vragen neem je met de Luminus klantendienst contact op.

Ga je verhuizen? Bij een verhuis is het in de meeste gevallen niet nodig om het Luminus contract op te zeggen. Bekijk hoe je een Luminus verhuis moet regelen.

Luminus contract opzeggen bij overlijden

Het opzeggen van het Luminus contract bij een overlijden kan telefonisch via: 📞 078 150 152. De klantendienst zal je verder helpen met de administratie als je dit wenst.

Als de energiemeter actief blijft, zal je ook de gegevens van de persoon die de meter overneemt door moeten geven. Als de meter afgesloten wordt, zal je contact op moeten nemen met de verantwoordelijke netbeheerder.

Wanneer Luminus contract opzeggen nodig?

Indien je gaat veranderen van energieleverancier is het in de meeste gevallen niet nodig om het Luminus contract op te zeggen. Je nieuwe leverancier zal dit namelijk automatisch doen zodra het contract is bevestigd. Ga dit wel altijd na bij de nieuwe leverancier.

Er zijn echter wel een aantal situaties waar je Luminus moet opzeggen. Een Luminus contract opzeggen moet in de volgende situaties:

  1. Als je gaat samenwonen en de persoon waarbij je intrekt al een energiecontract heeft;
  2. Bij een verhuis naar het buitenland;
  3. Bij een echtscheiding;
  4. Bij een overlijden.

Ook als je verhuist naar een gebied waar Luminus niet actief is, zal je het energiecontract op moeten zeggen. Luminus is op dit moment in heel Vlaanderen en Wallonië actief en een contract afsluiten zal bijna altijd mogelijk zijn. Enkel in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zal je moeten kiezen voor een andere energieleverancier en je Luminus contract moeten opzeggen.

Luminus vergelijken voordat je gaat opzeggen

Energie vergelijken is zeer belangrijk als je gaat veranderen van energieleverancier. Er zijn namelijk grote verschillen te vinden in de voorwaarden, tarieven en de dienstverleningen van energieleveranciers in België. Hieronder vind je alle energie vergelijkingen van Luminus.

energie vergelijken
energie vergelijken

Energieleveranciers vergelijken?

Bel CallMePower voor een gratis telefonische vergelijking of vergelijk online. (Wachttijd bedraagt momenteel: 1 minuut)

Advertentie - CallMePower 
energie vergelijken
energie vergelijken

Energieleveranciers vergelijken?

Vergelijk prijzen met onze gratis energievergelijker of dien een terugbelverzoek in.

Advertentie - CallMePower 

Luminus opzeggen bij verhuis

Indien je gaat verhuizen zal je in sommige gevallen het Luminus contract op moeten zeggen, bijvoorbeeld als je gaat samenwonen met iemand die al een energiecontract heeft. In de meeste gevallen is het echter niet nodig om je energiecontract op te zeggen bij een verhuis.

Wanneer moet je Luminus opzeggen bij een verhuis?

Een Luminus contract opzeggen bij een verhuis is alleen nodig in drie verschillende situaties, namelijk:

  • als je gaat samenwonen met iemand die al een energiecontract heeft;
  • bij een verhuis naar het buitenland;
  • als je geen klant bij Luminus wilt blijven na je verhuis.

Indien je na je verhuis geen klant wilt blijven bij Luminus, is het vaak gemakkelijker om direct het Luminus contract stop te zetten en een contract af te sluiten op je nieuwe adres. Zo weet je namelijk zeker dat de facturering op je nieuwe adres goed zal verlopen.

Wanneer Luminus contract stopzetten bij verhuis niet nodig?

Ben je tevreden met Luminus als energieleverancier en ga je verhuizen? Dan kan je er voor kiezen om je energiecontract mee te verhuizen naar je nieuwe adres.

Om dit te regelen zal je het Luminus energieovernamedocument in moeten vullen. In dit document noteer je de meterstanden en de EAN-codes van de energiemeters. Zodra je dit document hebt ingevuld en ondertekend, kan je deze uploaden in de Luminus klantenzone.

Vervolgens zal Luminus beginnen met het leveren van energie op je nieuwe adres op de opgegeven verhuisdatum. Je kan het overnamedocument gratis downloaden (door CallMePower) met de knop hieronder.

Vraag voor de Luminus klantendienst? Voor vragen kan je altijd contact opnemen met één van de Luminus telefoonnummers.

Hoe Luminus contract wijzigen?

Het kan zijn dat je tevreden bent met Luminus als energieleverancier, maar je niet meer tevreden bent met je huidige energiecontract. In dit geval is het mogelijk om je Luminus contract te wijzigen. Dit kan je doen in de online klantenzone van deze leverancier of door met de klantendienst contact op te nemen.

Luminus contract wijzigen: waar kijk ik naar?

Als je een Luminus contract gaat wijzigen, is het aan te raden om eerst te onderzoeken of het wel aantrekkelijk is om klant te blijven bij Luminus. Bekijk daarom de Luminus tarieven en vergelijk deze met andere leveranciers. De meest populaire tarieven zijn:

Bekijk ook de Luminus reviews voor meer informatie over de beoordelingen en dienstverlening van Luminus.

vast of variabel
vast of variabel

Ontevreden? Stap nu gratis over naar een betere leverancier

Bel een energie-expert van CallMePower om direct over te stappen naar een energieleverancier naar keuze. (Wachttijd bedraagt momenteel: 1 minuut)

vast of variabel
vast of variabel

Ontevreden? Stap nu gratis over naar een betere leverancier

Een energie-expert van CallMePower belt je gratis terug tijdens onze openingsuren.

Bedenktijd contract Luminus opzeggen

Zodra Luminus het energiecontract bevestigd begint de wettelijke bedenktijd. De wettelijke bedenktijd is in heel België 14 dagen.

Gedurende deze 14 dagen is het mogelijk om de aanvraag van je energiecontract stop te zetten. Het annuleren van je Luminus contractaanvraag kan enkel schriftelijk gebeuren via het contactformulier op de website van Luminus. Neem uiteraard ook contact op met een andere energieleverancier voor het afsluiten van een nieuw contract.

Vond je deze informatie nuttig? 100% van de 23 stemmen vond de informatie nuttig.