energie-vergelijken
energie vergelijken

Gratis adviesdienst energie België

Bel CallMePower voor advies over energiecontracten of om over te stappen. Onze medewerkers zijn nu bereikbaar (wachttijd bedraagt: 1 minuut).

Advertentie - CallMePower
energie-vergelijken
energie vergelijken

Gratis adviesdienst energie België

Wij zijn momenteel gesloten, maar bellen je graag terug. Dien een terugbelverzoek in of bel ons op maandag - vrijdag van 8:00 - 19:00 uur en zaterdag van 8:30 - 17:30 uur op: 02 588 69 44.

Advertentie - CallMePower 

Luminus contract opzeggen: procedures en gegevens

Geactualiseerd op
minuten lezen
Luminus opzeggen

Het opzeggen van een energiecontract bij Luminus kan kosteloos en met een opzegtermijn van één maand, zelfs als het contract nog niet is afgelopen. Opzeggen is nodig in specifieke situaties zoals een verhuizing naar het buitenland, overlijden, of samenwonen met iemand die al een energiecontract heeft. Bij een overstap naar een nieuwe leverancier hoef je Luminus niet zelf te contacteren, omdat de nieuwe leverancier de opzegging automatisch regelt.

Energiecontract Luminus opzeggen

Als consument sta je in België geheel vrij om te veranderen van energieleverancier wanneer je dit wilt. Enkele jaren geleden is de opzegvergoeding afgeschaft, waardoor je vrij kunt overstappen, zonder dat hier een vergoeding voor in rekening wordt gebracht. Dit geldt ook als de contractperiode nog niet is afgelopen of als je een vast contract hebt afgesloten.

Een Luminus contract opzeggen zonder een nieuw contract af te sluiten kan door met de klantendienst van Luminus contact op te nemen. Let wel op dat er een energiecontract actief blijft op het adres van de woning zodat je energie kunt blijven gebruiken. Het telefoonnummer om een Luminus contract op te zeggen is: 📞 078 150 210 (zonaal tarief).

energie-vergelijken
energie vergelijken

Gratis adviesdienst energie België

Bel CallMePower voor advies over energiecontracten of om over te stappen. Onze medewerkers zijn nu bereikbaar (wachttijd bedraagt: 1 minuut).

Advertentie - CallMePower
energie-vergelijken
energie vergelijken

Gratis adviesdienst energie België

Wij zijn momenteel gesloten, maar bellen je graag terug. Dien een terugbelverzoek in of bel ons op maandag - vrijdag van 8:00 - 19:00 uur en zaterdag van 8:30 - 17:30 uur op: 02 588 69 44.

Advertentie - CallMePower 

Wanneer Luminus contract opzeggen?

Indien je gaat veranderen van energieleverancier is het in de meeste gevallen niet nodig om het Luminus contract op te zeggen. Je nieuwe leverancier zal dit namelijk automatisch doen zodra het contract is bevestigd. Ga dit wel altijd na bij de nieuwe leverancier.

Er zijn echter wel een aantal situaties waar je Luminus moet opzeggen. Een Luminus contract opzeggen moet in de volgende situaties:

  • Als je gaat samenwonen en de persoon waarbij je intrekt al een energiecontract heeft;
  • Bij een verhuis naar het buitenland of andere regio waar Luminus niet actief is;
  • Bij een echtscheiding;
  • Bij een overlijden.

Ook als je verhuist naar een gebied waar Luminus niet actief is, zal je het energiecontract op moeten zeggen. Op dit moment kan je een contract bij deze leverancier afsluiten in heel België en zal het dus niet nodig zijn om op te zeggen als je gaat verhuizen.

Beëindiging contract door Luminus

Luminus kan een contract opzeggen in bepaalde situaties, waaronder wanbetaling, fraude (zoals meterfraude), of verhuizing naar een regio waar Luminus geen diensten levert. Ook kan een contract worden beëindigd wanneer de netbeheerder de levering onderbreekt op bevel van een bevoegde overheid. Voor contracten van onbepaalde duur geldt een opzegtermijn van twee maanden.

Wanneer contract Luminus niet opzeggen?

Het is niet nodig om je contract met Luminus op te zeggen als je gaat veranderen van energieleverancier. Op het moment dat je nieuwe contract is bevestigd, zal je nieuwe leverancier automatisch contact opnemen met Luminus voor de beëindiging van het contract.

Hoewel dit automatisch gaat, raden we aan om je mail goed in de gaten te houden en na de opzegging te controleren of deze goed is verwerkt. Neem bij eventuele problemen contact op met de klantendienst van Luminus.

Luminus opzeggen bij verhuis

Indien je gaat verhuizen zal je in sommige gevallen het Luminus contract op moeten zeggen, bijvoorbeeld als je gaat samenwonen met iemand die al een energiecontract heeft. In de meeste gevallen is het echter niet nodig om je energiecontract op te zeggen bij een verhuis.

Een Luminus contract opzeggen bij een verhuis is alleen nodig in drie verschillende situaties, namelijk:

  • als je gaat samenwonen met iemand die al een energiecontract heeft;
  • bij een verhuis naar het buitenland;
  • als je geen klant bij Luminus wilt blijven na je verhuis.

Indien je na je verhuis geen klant wilt blijven bij Luminus, is het vaak gemakkelijker om direct het Luminus contract stop te zetten en een contract af te sluiten op je nieuwe adres. Zo weet je namelijk zeker dat de facturering op je nieuwe adres goed zal verlopen.

Verhuizen en klant blijven bij Luminus

Als je van plan bent om te gaan verhuizen en je klant blijft bij Luminus, zal je rekening moeten houden met het volgende:

  1. Meld je nieuwe adres bij Luminus 30 dagen voor de verhuisdatum.
  2. Geef de meterstand door aan Luminus binnen zeven dagen na de verhuisdatum.
  3. Vul het overnamedocument in om de energiemeters van je oude woning over te dragen en van je nieuwe woning over te nemen.

Het energieovernamedocument zal moeten worden ingevuld, onder andere voor de meterstanden en EAN-codes. Dit kan vervolgens verstuurd worden via het contactformulier op de website van Luminus.

energie-vergelijken
energie vergelijken

Gratis adviesdienst energie België

Bel CallMePower voor advies over energiecontracten of om over te stappen. Onze medewerkers zijn nu bereikbaar (wachttijd bedraagt: 1 minuut).

Advertentie - CallMePower
energie-vergelijken
energie vergelijken

Gratis adviesdienst energie België

Wij zijn momenteel gesloten, maar bellen je graag terug. Dien een terugbelverzoek in of bel ons op maandag - vrijdag van 8:00 - 19:00 uur en zaterdag van 8:30 - 17:30 uur op: 02 588 69 44.

Advertentie - CallMePower 

Luminus opzeggen bij overlijden

Om de opzegging van een contract bij Luminus telefonisch door te geven bij een overlijden, kan contact worden opgenomen met de klantendienst via het nummer 📞 078 150 210.

Tijdens dit gesprek zal de klantendienst om de nodige documenten, zoals een overlijdensakte, vragen om de opzegging correct te verwerken. Het is ook mogelijk om verdere details te bespreken, zoals het afsluiten van de meter of het overzetten van het contract naar een andere naam.

Een energiecontract moet worden opgezegd bij een overlijden omdat de contracthouder niet meer in staat is om aan de contractuele verplichtingen te voldoen, zoals het betalen van facturen. Daarnaast kan de woning leeg komen te staan of door nieuwe bewoners worden ingenomen, die een nieuw energiecontract moeten afsluiten.

Luminus opzeggen bij echtscheiding

In het geval van een echtscheiding is het niet altijd noodzakelijk om het energiecontract op te zeggen. Als de woning op naam blijft staan van de oorspronkelijke contractant en er geen verhuizing plaatsvindt, zijn er geen wijzigingen nodig.

Wanneer het contract echter op naam van één van de vertrekkende partijen staat, moeten beide partijen samen het energieovernamedocument invullen en dit indienen via de online klantenzone van Luminus.

Indien beide partijen verhuizen, dient alleen de oorspronkelijke contractant het overnamedocument in te vullen, terwijl de andere persoon een nieuw energiecontract zal moeten afsluiten voor hun nieuwe woning bij een leverancier naar keuze. Vergeet niet om de meterstanden tijdig door te geven om een correcte afrekening te garanderen.

Contract Luminus wijzigen

Als je klant bent bij Luminus en je wilt je contract wijzigen, kan dit eenvoudig via de online klantenzone My Luminus. Door in te loggen met je persoonlijke gegevens krijg je toegang tot je facturen, persoonlijke gegevens, en contractinformatie. My Luminus biedt handige functies waarmee je zelf aanpassingen kunt doorvoeren, zoals het wijzigen van het voorschotbedrag, betaalmethode, of persoonlijke gegevens.

Het is ook mogelijk om je contract aan te passen, bijvoorbeeld door over te schakelen van een vast tarief naar een variabel tarief of omgekeerd. Voor deze wijzigingen kun je My Luminus gebruiken of contact opnemen met de Luminus klantendienst voor verdere assistentie. Het platform helpt klanten om hun energieverbruik efficiënter te beheren en biedt toegang tot relevante informatie en diensten van Luminus.

vast of variabel
vast of variabel

Ontevreden over je energieleverancier?

Overstappen is in België altijd gratis en kan op ieder moment. Bel nu een energie-expert van CallMePower om direct over te stappen naar een andere leverancier. Onze medewerkers zijn nu bereikbaar.

vast of variabel
vast of variabel

Ontevreden over je energieleverancier?

Overstappen is in België altijd gratis en kan op ieder moment. Laat je terugbellen door een energie-expert van CallMePower om direct over te stappen naar een andere leverancier.

Aanbod Luminus

Luminus biedt in oktober 2024 een aantal verschillende tarieven aan. Het huidige aanbod bestaat uit de volgende contracten:

  1. Luminus BasicFlex
  2. Luminus Dynamic
  3. Luminus ComfyFlex
  4. Luminus MaxxFlex
  5. Luminus ComfyFlex+
  6. Luminus BasicFix
  7. Luminus MaxxFix
  8. Luminus Comfy
  9. Luminus Comfy+

Let op dat de prijzen van deze contracten sterk kunnen verschillen. De elektriciteitsprijs ligt bijvoorbeeld tussen € 9,27 en € 18,98 per kWh (in €cent) voor een enkelvoudige meter. De gasprijs varieert in oktober 2024 van € 4,55 tot € 7,14 (in €cent).

Bedenktijd nieuw contract Luminus

Zodra Luminus het energiecontract bevestigt, begint de wettelijke bedenktijd. De wettelijke bedenktijd is in heel België 14 dagen.

Gedurende deze 14 dagen is het mogelijk om de aanvraag van je energiecontract stop te zetten. Het annuleren van je Luminus contractaanvraag kan enkel schriftelijk gebeuren via het contactformulier op de website van Luminus. Neem uiteraard ook contact op met een andere energieleverancier voor het afsluiten van een nieuw contract.

Luminus klachten en ontevredenheid

Indien je niet tevreden bent met de dienstverlening van Luminus of er iets fout is gegaan in bijvoorbeeld de facturatie of aanmelding, kan je een contact opnemen met de klantendienst. Als de klantendienst het probleem niet oplost of geen goede oplossing aanbiedt, kan je ervoor kiezen om een officiële klacht in te dienen bij de Luminus klachtendienst.

Lossen beide klachten je probleem niet op? Als laatste middel kan je contact opnemen met de Ombudsdienst voor Energie. Dit kan per e-mail op [email protected] of per post naar Koningsstraat 47, 1000 Brussel. Daarnaast is het mogelijk om online een klacht in te dienen via hun website voor een snelle verwerking van het geschil.

Vergelijken en overstappen

Prijzen kunnen in België sterk verschillen per energieleverancier en soms zelfs per contract. CallMePower raad je daarom aan om altijd goed de tarieven van alle leveranciers te vergelijken voordat je een nieuw energiecontract aangaat. Bekijk de onderstaande één op één vergelijkingen van Luminus of gebruik de CallMePower energievergelijker om het complete aanbod in België te vergelijken.

energie vergelijken
energie vergelijken

Energieleveranciers vergelijken?

Bel CallMePower voor een gratis telefonische vergelijking of vergelijk online. Onze medewerkers zijn nu bereikbaar (wachttijd bedraagt: 1 minuut).

Advertentie - CallMePower 
energie vergelijken
energie vergelijken

Energieleveranciers vergelijken?

Vergelijk prijzen met onze gratis energievergelijker of dien een terugbelverzoek in.

Advertentie - CallMePower 
Vond je deze informatie nuttig? 100% van de 48 stemmen vond de informatie nuttig.