energie-vergelijken
energie vergelijken

Gratis adviesdienst energie België

Bel CallMePower voor advies over energiecontracten of om over te stappen. Onze medewerkers zijn nu bereikbaar (wachttijd bedraagt: 1 minuut).

Advertentie - CallMePower
energie-vergelijken
energie vergelijken

Gratis adviesdienst energie België

Wij zijn momenteel gesloten, maar bellen je graag terug. Dien een terugbelverzoek in of bel ons op maandag - vrijdag van 8:00 - 19:00 uur en zaterdag van 8:30 - 17:30 uur op: 02 588 69 44.

Advertentie - CallMePower 

Luminus factuur en betalingen: alle veelgestelde vragen

Geactualiseerd op
minuten lezen
Luminus factuur

Luminus biedt verschillende betaalmethoden voor energiefacturen, waaronder overschrijving, domiciliëring, Zoomit, betaalknoppen in e-mails of sms, QR-codes op papieren facturen, en Apple Pay. Facturen zijn toegankelijk via de My Luminus klantenzone waar ze digitaal ingezien, gedownload of geprint kunnen worden. Bekijk op deze pagina alle informatie over de Luminus factuur, voorschotten, afrekeningen en betalingen.

Hoe Luminus factuur betalen?

Door de opkomst van nieuwe manieren om je energiefactuur te betalen, veranderen ook de mogelijkheden voor het betalen van de energiefactuur bij Luminus. Hoewel het grootste gedeelte van de betaalmethoden bij de meeste leveranciers hetzelfde is, zijn er een aantal mogelijkheden die per leverancier verschillen. De Luminus factuur is op de volgende manieren te betalen:

  • overschrijving;
  • domiciliëring;
  • Zoomit;
  • betaalknop in e-mail of sms
  • QR-betaalcode op papieren facturen
  • Apple Pay.

Vooral de mogelijkheid om te betalen met Zoomit en Apple Pay kan slechts bij een paar energieleveranciers. Hiermee onderscheidt Luminus zichzelf op het gebied van betalingsmogelijkheden. De Luminus factuur met contant geld betalen is helaas niet meer mogelijk.

Het aanpassen van de betaalmethode kan op ieder moment in de My Luminus klantenzone.

Vragen over je energiefactuur of -kosten?

Contacteer de energie-experts van CallMePower voor gratis advies. Onze medewerkers zijn nu bereikbaar (wachttijd bedraagt: 1 minuut).

energiefactuur
energiefactuur

Vragen over je energiefactuur of -kosten?

Wij zijn momenteel gesloten, maar bellen je graag terug. Dien een terugbelverzoek in of bel ons op maandag - vrijdag van 8:00 - 19:00 uur en zaterdag van 8:30 - 17:30 uur op: 02 588 69 44.

Rekeningnummer Luminus België

Het rekeningnummer van Luminus is: BE76 3350 5545 9895 (BIC: BBRUBEBB) Dit rekeningnummer staat ook vermeld op je energiefacturen en in My Luminus.

Veelgestelde vragen over Luminus facturen en betalingen

Waar vind ik de Luminus factuur?

De Luminus factuur is ten allen tijde digitaal te raadplegen in de My Luminus klantenzone. In de klantenzone is het mogelijk om alle facturen die je van Luminus hebt ontvangen in te zien, te downloaden of te printen.

Het is mogelijk om de factuur in een papieren vorm te ontvangen bij enkele Luminus tarieven. Dit is enkel mogelijk bij de energiecontracten met een volledige klantendienst. Om dit aan te passen dien je met Luminus contact op te nemen.

Ontvang ik al mijn energieproducten op één factuur van Luminus?

Luminus factureert standaard alle energieproducten (elektriciteit en aardgas) op hetzelfde adres gezamenlijk. Je ontvangt één voorschotfactuur voor alle energieproducten tegelijkertijd. Ook krijg je slechts één afrekening voor al je energieproducten, mits Luminus de meterstanden van gas en elektriciteit op hetzelfde moment heeft ontvangen van de netbeheerder.

Kan ik een papieren factuur van Luminus ontvangen?

Je kunt op elk moment je facturen inzien door in te loggen op My Luminus. Nadat je bent ingelogd, klik je op de optie 'Facturen'. Hier heb je de mogelijkheid om je facturen te downloaden en af te drukken. Om de factuur per post te ontvangen dien je met de klantendienst contact op te nemen.

Hoe lang wachten op eindafrekening Luminus?

De eindafrekening is een overzicht dat je daadwerkelijke energieverbruik afzet tegen de reeds betaalde voorschotten gedurende het jaar. Hierin wordt berekend of je moet bijbetalen of dat je geld terugkrijgt, gebaseerd op je daadwerkelijke verbruik nadat de meterstanden zijn doorgegeven.

Nadat de netbeheerder je meterstanden heeft opgenomen, duurt het ongeveer zes weken voordat je de eindafrekening van Luminus ontvangt. De netbeheerder zal eerst je verbruiksgegevens controleren en valideren, waarna deze gegevens aan Luminus worden doorgegeven.

Hoe kan ik mijn rekeningnummer bij Luminus aanpassen?

Je kunt je rekeningnummer voor domiciliëring snel en eenvoudig zelf aanpassen via de online klantenzone My Luminus:

  1. Navigeer in My Luminus naar de pagina 'Facturen'.
  2. Klik onder 'Instellingen facturen' op 'Betaalmethode' en vervolgens op 'Wijzig domiciliëring'.
  3. Bij 'Bankgegevens rekeninghouder', selecteer 'Voeg een nieuw rekeningnummer toe'.
  4. Bepaal of je dit domiciliëringsmandaat wilt toepassen op alle facturen of enkel op de voorschotfacturen.
  5. Klik op 'Opslaan' om de wijzigingen door te voeren.

Vragen over je energiefactuur of -kosten?

Contacteer de energie-experts van CallMePower voor gratis advies. Onze medewerkers zijn nu bereikbaar (wachttijd bedraagt: 1 minuut).

energiefactuur
energiefactuur

Vragen over je energiefactuur of -kosten?

Wij zijn momenteel gesloten, maar bellen je graag terug. Dien een terugbelverzoek in of bel ons op maandag - vrijdag van 8:00 - 19:00 uur en zaterdag van 8:30 - 17:30 uur op: 02 588 69 44.

Luminus jaarafrekening

Net zoals bij alle andere energieleveranciers, ontvang je bij Luminus een jaarafrekening. Deze afrekening ontvang je, zoals de naam al aangeeft, één keer per jaar. Zodra Luminus de meterstanden heeft ontvangen van de netbeheerder, zal de jaarafrekening worden opgemaakt. Als je een digitale energiemeter hebt, worden de meterstanden automatisch verstuurd.

De Luminus jaarafrekening ontvang je vier tot zes weken na de meteropname. Een terugbetaling gebeurt bij Luminus binnen 18 kalenderdagen na verzending van de creditnota.

Luminus jaarafrekening niet correct

Bij de jaarafrekening betaal je voor de exacte hoeveelheid energie die je hebt verbruikt. Het doel is om de voorschotfacturen zo goed mogelijk aan te passen, zodat je bij de jaarafrekening geen geld terug ontvangt of bij moet betalen.

Het zal bijna nooit mogelijk zijn om precies het juiste bedrag te betalen in de voorschotfacturen. In dit geval zal je het teveel betaalde bedrag terug ontvangen van Luminus of zal je bij moeten betalen.

Indien de meterstanden die Luminus voor je jaarafrekening heeft gebruikt incorrect zijn, kun je deze betwisten. Zorg dat je deze gegevens bij de hand hebt voordat je begint:

  • Je meternummer.
  • De huidige meterstand of de meterstand van de datum vermeld op je afrekening.

Het betwisten van de meterstand kan bij Luminus via de online klantenzone en via de telefonische klantendienst. Volg de onderstaande stappen om de meterstand via My Luminus te betwisten:

  1. Log in op My Luminus en selecteer 'Facturen'.
  2. Klik op 'Ik wil een meterstand betwisten'.
  3. Kies het juiste leveringsadres en selecteer de afrekening die je wilt betwisten. Als je het niet zeker weet, kies dan 'Ik weet het niet / de afrekening staat niet in de lijst'.
  4. Specificeer of het een verhuis betreft:
    • Zo ja, voeg het overnamedocument toe.
    • Pas de datum aan indien nodig en voer de nieuwe meterstanden in.
    • Voeg een foto van de meterstanden toe als het niet om een verhuis gaat.
  5. Klik op 'Verzenden'. Je ontvangt van Luminus een bevestiging van de ontvangst van je betwisting.

Betwistingen kunnen alleen via de My Luminus website worden verwerkt, niet via de app.

Hoge eindafrekening Luminus

In een aantal situaties kan de eindafrekening van Luminus hoger uitvallen dan verwacht, bijvoorbeeld als:

  • je een variabel energiecontract hebt en de prijzen stijgen onverwachts.
  • je energieverbruik flink is toegenomen, maar je de voorschotfactuur niet hebt aangepast.

Indien je een hoge eindafrekening van Luminus ontvangt is het altijd aan te raden om de meterstanden goed te controleren. Als blijkt dat de meterstanden niet correct zijn, kan je deze betwisten volgens de bovenstaande procedure. Als de meterstanden correct zijn, kan je het voorschotbedrag aanpassen om verrassingen in het komende jaar te voorkomen.

Huidig aanbod elektriciteit en gas Luminus

Het voordeligste contract voor elektriciteit van Luminus in april 2025 is het Luminus BasicFlex tarief. Dit is het goedkoopste contract voor een gemiddeld huishouden, maar toch is het aan te raden om alle Luminus tarieven te vergelijken om het beste aanbod voor jouw situatie te achterhalen. Voor meer informatie per tarief bekijk je:

energie advies
energie advies

Meer informatie ontvangen?

Contacteer de energie-experts van CallMePower voor meer informatie of advies. Onze medewerkers zijn nu bereikbaar (wachttijd bedraagt: 1 minuut).

energie advies
energie advies

Meer informatie ontvangen?

Wij zijn momenteel gesloten, maar bellen je graag terug. Dien een terugbelverzoek in of bel ons op maandag - vrijdag van 8:00 - 19:00 uur en zaterdag van 8:30 - 17:30 uur op: 02 588 69 44.

Niet tevreden met Luminus?

Particulieren en kmo’s staan in België geheel vrij om te veranderen van energieleverancier wanneer ze dit willen. Overstappen is kosteloos en je zult enkel rekening moeten houden met een opzegtermijn van één maand. Bekijk meer informatie over je Luminus contract opzeggen.

Luminus voorschotfactuur aanpassen en inzien

Om ervoor te zorgen dat je bij de jaarafrekening niet te veel bij moet betalen of terug ontvangt, is het belangrijk om de voorschotfactuur zo goed mogelijk in te schatten. Je kunt dit doen door de voorschotfactuur te baseren op je energieverbruik in de voorgaande jaren.

Bij een verhuis kan dit echter best lastig zijn, aangezien het energieverbruik in elke woning weer anders is. Wij adviseren om in dit geval te kijken naar het verbruik van de vorige bewoners en vervolgens de voorschotfactuur aan te passen op basis van je verbruik in de eerste maanden in je nieuwe woning.

Wanneer voorschotfactuur Luminus aanpassen?

Er zijn enkele situaties waarin het aan te raden is om de voorschotfactuur aan te passen. Sommige aanpassingen in bijvoorbeeld een woning, kunnen een grote impact hebben op je gemiddelde energieverbruik. Denk erover na om je voorschotfactuur aan te passen in de volgende situaties:

  • bij de plaatsing van een productie installatie voor groene stroom, zoals zonnepanelen;
  • bij het plaatsen van een warmtepomp;
  • bij een verbetering van de isolatie in de woning;
  • bij een verandering van het aantal bewoners in de woning;
  • bij een sterke toename in de energietarieven.

Het aanpassen van je voorschotfactuur bij Luminus is niet verplicht. Let wel op dat bij een te lage voorschotfactuur je mogelijk aan het einde van het jaar flink moet bijbetalen als je verbruik hoog uitvalt.

Vragen over je energiefactuur of -kosten?

Contacteer de energie-experts van CallMePower voor gratis advies. Onze medewerkers zijn nu bereikbaar (wachttijd bedraagt: 1 minuut).

energiefactuur
energiefactuur

Vragen over je energiefactuur of -kosten?

Wij zijn momenteel gesloten, maar bellen je graag terug. Dien een terugbelverzoek in of bel ons op maandag - vrijdag van 8:00 - 19:00 uur en zaterdag van 8:30 - 17:30 uur op: 02 588 69 44.

Luminus factuur niet betaald, wat nu?

In de Luminus online klantenzone onder de rubriek ‘Facturen en betalingen’ kan je de status van de betalingen zien.

  • Groene status: de factuur is volledig of gedeeltelijk betaald, maar de betaaldatum is niet bereikt.
  • Oranje status: de factuur moet nog worden betaald, maar de vervaldatum is nog niet bereikt.
  • Rode status: de factuur moet nog worden betaald en de vervaldatum is overschreden.

Herinneringskosten voor late betaling Luminus factuur

Indien de vervaldatum overschreden is, zal je een eerste betalingsherinnering van Luminus ontvangen. De eerste herinnering is bij Luminus gratis. Als de factuur hierna nog niet is betaald, zal je een tweede herinneringsbrief ontvangen. Voor deze brief wordt € 8 in rekening gebracht. Hierna kan ook nog een ingebrekestelling in rekening worden gebracht van € 15.

Luminus afbetalingsplan aanvragen

Het is mogelijk om de Luminus facturen te betalen met een afbetalingsplan. Een Luminus afbetalingsplan aanvragen kan in de online klantenzone van deze leverancier. Vraag een afbetalingsplan aan door:

  1. In te loggen op My Luminus.
  2. Naar ‘facturen’ te navigeren.
  3. Te kiezen voor ‘Een afbetalingsplan aanvragen’.
  4. De stappen om het afbetalingsplan te volgen.

Voor vragen over het Luminus afbetalingsplan, kun je met de klantendienst contact opnemen via de chat op de website of telefonisch.

Incassotraject bij onbetaalde Luminus factuur

Indien je de Luminus factuur niet betaald, zal deze leverancier een incassotraject starten. Na het ontvangen van de ingebrekestelling, zal Luminus een incassobureau inschakelen om de openstaande schulden te innen. De kosten van dit incassobureau worden doorberekend.

Zodra het incassobureau is ingeschakeld, zal Luminus het contract verbreken. Luminus stopt vanaf dit moment met het leveren van energie. De openstaande schulden vervallen niet en moeten alsnog worden betaald.

Vond je deze informatie nuttig? 100% van de 166 stemmen vond de informatie nuttig.