Vraagteken
contact

Vragen over de watermeter? (Gratis dienst)

Een van de CallMePower water-experts beantwoordt gratis al je vragen!

Vraagteken
contact

Probleem of vraag over de watermeter? (Gratis dienst)

Laat je telefoonnummer achter, en een van onze CallMePower water-experts beantwoordt gratis al je vragen!

Meterstand doorgeven aan Pidpa

Geactualiseerd op
minuten lezen
pidpa logo

Wanneer je water afneemt van de Vlaamse watermaatschappij Pidpa, dan moet je jaarlijks de meterstand aflezen en doorgeven. Op die manier kan Pidpa je waterverbruik berekenen en een afrekeningsfactuur opmaken. In dit artikel lees je alles over hoe je de meterstand afleest op de watermeter en deze doorgeeft aan Pidpa.

Pidpa meterstand aflezen op de watermeter

De meterstand aflezen doe je op de watermeter. Een watermeter meet hoeveel water er door een waterleiding stroomt. De watermeter wordt geplaatst tussen de aanvoerleiding van Pidpa en de woning. Hij begint te lopen op het moment dat je water verbruikt, en staat stil wanneer je dat niet doet. Op die manier houdt de meter precies bij hoeveel water vanaf de leverancier jouw huis binnenkomt.

Een nieuw contract opstarten of een overname regelen bij Pidpa? (Gratis dienst)

CallMePower helpt je gratis telefonisch bij alle procedures met de waterleverancier.

Een nieuw contract opstarten of een overname regelen bij Pidpa? (Gratis dienst)

Laat je telefoonnummer achter, en je zult spoedig teruggebeld worden door een van onze CallMePower adviseurs.

Waar zit de watermeter?

waterdruppel blauw

In principe kun je de watermeter vinden bij de hoofdkraan. Meestal is dat in de meterkast of bij de cv-ketel. Als je de watermeter daar niet kunt vinden, neem dan een kijkje in het toilet, de badkamer, de kelder of in de keuken.

De meterstand aflezen

Op de watermeter vind je een rij cijfers, op twee verschillend gekleurde vlakken. In de meeste gevallen zijn de linker vlakken zwart van kleur, en de rechter vlakken rood van kleur. De cijfers op de linker vlakken geven het waterverbruik weer in kubieke meters, terwijl de cijfers op de rechter vlakken het waterverbruik laten zien in kubieke liters. Bij het doorgeven van de meterstand is Pidpa enkel geïnteresseerd in het waterverbruik in kubieke meters (m3).

Hoe moet je de Pidpa meterstand invullen?

Eens per jaar ontvang je een meterbrief waarin je wordt gevraagd om de meterstand af te lezen en door te geven aan Pidpa. Hierbij is de waterleverancier alleen geïnteresseerd in je verbruik in m3. Het aflezen van de meterstand doe je als volgt:

  1. Vind de watermeter. Waar de watermeter zich bevindt, is in elk huis anders.
  2. Lees de meterstand af. Vul de cijfers van je meterstand in. Let hierbij alleen op de cijfers in de zwartgekleurde vlakken, en sla de roodgekleurde vlakken over.
  3. Vul alle cijfers op de linkervlakken in, ook de nullen.

De meeste watermeters hebben twee verschillend gekleurde vlakken: zwart gekleurde vlakken aan de linkerzijde en rood gekleurde vlakken aan de rechterzijde. Het kan echter voorkomen dat de kleuren op jouw watermeter anders zijn. Zo hebben sommige watermeters enkel witgekleurde vlakken, waarbij de linkercijfers zwart van kleur zijn en de rechtercijfers rood.

Gemiddeld waterverbruik Vlaanderen Het gemiddelde waterverbruik in België is afhankelijk van de gezinsgrootte en van de levensstijl. Een groot deel van het waterverbruik wordt namelijk veroorzaakt door elektrische apparaten, zoals de boiler, afwasmachine en wasmachine. Ben je benieuwd of jouw waterverbruik boven of onder het gemiddelde ligt in Vlaanderen? Lees dan ons artikel over het waterverbruik in België.

Hoe kun je de Pidpa meterstand doorgeven?

Wanneer je de meterstand hebt afgelezen moet je vervolgens de meterstand doorgeven aan Pidpa. Dit kun je gemakkelijk online doorgeven, via de Digitale omgeving van Pidpa - genaamd mijnPidpa. In mijnPidpa word je eerst gevraagd om het codenummer op de meterbrief in te vullen. Vervolgens kun je jouw meterstand invullen en opsturen.

  • Tevens kun je de meterstand telefonisch doorgeven via hun automatische telefoonnummer, 0800 94 449. Dit nummer is 24 uur per dag bereikbaar. Let wel op: via dit nummer krijg je geen medewerker aan de telefoon.

De waterfactuur van Pidpa

Na het doorgeven van je meterstand zal Pidpa een afrekeningsfactuur opmaken gebaseerd op je waterverbruik. In België betaal je jouw waterverbruik per m3. Alle watermaatschappijen in Vlaanderen rekenen de volgende twee soorten tarieven:

  • Het basistarief. Dit tarief is het waterverbruik tot 30 m3 per wooneenheid + 30 m3 per bewoner per jaar. Pidpa rekent hiervoor € 1,4616 per m3.
  • Het comforttarief. Dit tarief geldt voor al het waterverbruik dat plaatsvindt buiten het basistarief. Pidpa rekent hiervoor € 2,9232 per m3.

Meterstand doorgeven Pidpa Digitale watermeter

Momenteel wordt er in Vlaanderen grootschalig overgestapt naar de Digitale watermeter. Dit type meter is voorzien van communicatietechnologie, waardoor hij automatisch de meterstanden met de waterleverancier kan communiceren. Het is met een Digitale meter dus niet nodig om de meterstand jaarlijks zelf door te geven. Daarnaast kun je met een Digitale meter online je eigen verbruik in de gaten houden.

Een verhuis en meterstand doorgeven Pidpa

Bij een verhuis kunnen zich meerdere scenario´s voordoen. Wanneer je gaat wonen in een gemeente waar Pidpa water levert, moet je een watercontract bij ze opstarten. Wanneer je momenteel al een watercontract bij Pidpa hebt en gaat verhuizen, dan dien je jouw contract stop te zetten of een overname te regelen. In dat geval moet je ook de laatste meterstand aan Pidpa doorgeven.

Vragen over de waterlevering?

Bel de CallMePower water-experts voor advies (gratis dienst).

02 588 46 56OF Bel mij gratis terug

Vragen over de waterlevering?

Bel de CallMePower water-experts voor gratis advies (gratis dienst).

Bel mij gratis terug

Contract starten bij Pidpa

Een waterovereenkomst opstarten bij Pidpa kan alleen wanneer je gaat wonen in hun werkingsgebied. Je kunt de overeenkomst op de volgende manier beginnen:

  1. Meld je aan in ´mijnPidpa´. Heb je nog geen account in de online omgeving? Registreer je dan eerst via de website van de Vlaamse waterleverancier.
  2. Start een watercontract. Vul je gegevens volledig in. Je zult vervolgens een bevestiging ontvangen.

Contract stopzetten bij Pidpa

Een watercontract stopzetten of een overname van het waterleveringscontract regelen kan tevens snel worden geregeld via de online omgeving van Pidpa. Je zet de volgende stappen:

  1. Meld je aan in ´mijnPidpa´. Als je nog geen account hebt, dan kun je je eerst registeren in de Digitale omgeving van Pidpa.
  2. Stop het watercontract. Vul al je gegevens in. Vul daarnaast de contactgegevens in van de nieuwe eigenaar en wacht op de bevestiging.

Papieren overnamedocument water Wanneer de opzegdatum van het watercontract meer dan 30 dagen geleden is, dien je de overname via het papieren overnamedocument te regelen. Noteer op het document de meterstand en overnamedatum. Daarnaast moeten zowel jij als de nieuwe eigenaar beiden het formulier te ondertekenen. Je kunt het formulier online inleveren, of bij het postadres laten bezorgen.

verhuizen water
contact water

Ga je binnenkort verhuizen? (Gratis dienst)

CallMePower helpt je in één telefoongesprek met het verhuizen van al je contracten: water, gas, elektriciteit, telecom en verzekeringen.

verhuizen water
contact water

Binnenkort een verhuis en hulp nodig met je water- en energiecontracten? (Gratis dienst)

Wanneer je je telefoonnummer achterlaat zal CallMePower je gratis terugbellen om je te helpen met al je contracten.

Pidpa contactgegevens

Het kan voorkomen dat je vraag niet op deze pagina wordt beantwoord. In dat geval kun je misschien liever direct contact opnemen met Pidpa. Je kunt dit doen op twee verschillende manieren: telefonisch via de klantendienst of door middel van het klachtenformulier.

Overzicht contactgegevens Pidpa
ContactmiddelContact
Telefoonnummer informatie water
Telefoonnummer Pidpa klantendienst0800 90 300
Telefoonnummer internationaal klantendienst0032 3 216 88 88
Adres Desguinlei 246, 2018 Antwerpen
KlachtenformulierHet klachtenformulier

Storing of lek doorgeven aan Pidpa

Het kan voorkomen dan je last hebt van een storing of lek. In dat geval is het belangrijk dat je zo snel mogelijk met de waterleverancier contact opneemt. Maak dan geen gebruik van het klachtenformulier, maar bel de Pidpa klantendienst via 0800 90 300. Storingen en meldingen Pidpa Wil je controleren of meer mensen een melding hebben gedaan bij Pidpa van de storing? Kijk dan op hun storingen en meldingen overzicht

Vond je deze informatie nuttig? 100% van de 32 stemmen vond de informatie nuttig.

Lees meer over Pidpa

Lees meer over Pidpa