verhuizen water
verhuizen water

Vragen over de waterlevering bij de Watergroep? (Gratis dienst)

Bel de water-experts van CallMePower voor meer informatie.

verhuizen water
verhuizen water

Vragen over de waterlevering bij de Watergroep? (Gratis dienst)

Laat je telefoonnummer achter, en een van onze CallMePower water-experts belt je gratis terug.

Wij zijn open op zaterdag en zondag

Wij zijn op zaterdag en zondag telefonisch bereikbaar. Neem contact op met onze experts voor vragen en/of problemen.

De Watergroep meterstand aflezen en doorgeven

Geactualiseerd op
minuten lezen
de Watergroep logo

Als je water gebruikt van de Vlaamse watermaatschappij de Watergroep wordt er een watermeter geïnstalleerd. Elk jaar dien je de meterstand op deze watermeter af te lezen en door te geven. In dit artikel wordt uitgelegd hoe de watermeter van de Watergroep werkt, hoe je de meterstand kunt aflezen en wanneer je deze dient door te geven.

Hoe de meterstanden aflezen de Watergroep?

Eens per jaar stuurt de Watergroep een meteropnamekaart uit om je verbruiksfactuur te kunnen berekenen. Je moet dan de meterstand aflezen en doorgeven aan de Watergroep. Zowel analoge als digitale watermeters kunnen ter plaatse worden afgelezen op de meter zelf. Op de meter vind je jouw meternummer. Controleer of de laatste vier cijfers hetzelfde zijn als op de meterkaart die je hebt ontvangen.

Op de watermeter vind je een rij van zeven of acht cijfers. De zwarte cijfers geven het gebruik weer in kubieke meters, de rode cijfers geven het gebruik weer in liters.

Denk aan het volgende bij het noteren van de meterstand:

  1. Vul de cijfers in die op de zwarte vlakjes staan - inclusief de nullen.
  2. De cijfers op de rode vlakjes hoeven niet te worden doorgegeven.
  3. Wanneer je vijf cijfers moet invullen maar je meter heeft maar vier zwarte vlakjes, zet dan een nul voor de meterstand.

Waar is de watermeter? Eerst moet je weten waar je de watermeter kunt vinden. Dit is in elk huis anders. De watermeter is een rond doosje, meestal met een klepje. In veel huizen bevindt hij zich naast de hoofdkraan. Kun je de watermeter niet vinden? Neem dan contact op met onderstaand telefoonnummer.

Hulp nodig? (Gratis dienst)

Bel CallMePower voor gratis advies van onze water-experts.

Hulp nodig met het regelen van je wateraansluiting? (Gratis dienst)

Laat je telefoonnummer achter, en een van onze CallMePower adviseurs belt je terug om samen met jou de stappen te zetten.

Wanneer meterstand doorgeven aan de Watergroep?

De Watergroep maakt onderscheidt tussen twee type facturen. Het eerste type is de tussentijdse factuur. Deze factuur krijg je per kwartaal. De factuur is een schatting van je verbruik, gebaseerd op basis van je verbruik het jaar ervoor. Hiervoor hoef je de meterstand niet door te geven.

Het tweede type factuur is de verbruiksfactuur. Dit type factuur ontvang je jaarlijks en is gebaseerd op je daadwerkelijke verbruik. Je dient voor deze factuur je meterstand door te geven. Wanneer je verbruik meer blijkt te zijn dan wat je hebt betaald door middel van je tussentijdse facturen, dan dien je bij te betalen. Daarentegen krijg je het verschil teruggestord wanneer blijkt dat je verbruik minder is.

Hoe de meterstanden doorgeven aan de Watergroep?

Wanneer je een meteropnamekaart ontvangt, dan heb je vijftien dagen de tijd om je meterstand door te geven. Het doorgeven van de meterstand aan de Watergroep kan op meerdere manieren:

De Watergroep meterstand telefonisch doorgeven De meterstand telefonisch doorgeven aan de Watergroep is niet mogelijk. Zorg ervoor dat je de meterstand aan de Watergroep doorgeeft via de klantenzone of per post.

Meterstand doorgeven via klantenzone

De Watergroep heeft een online klantenzone. Via deze zone kun je meerdere dingen digitaal regelen. Zo kun je naast het doorgeven van je meterstanden bijvoorbeeld je facturen digitaal ontvangen in plaats van per post. Woon jij in een van de gemeentes waar de Watergroep water levert, en wil je klant worden? Dan zijn er twee opties:

  • Wanneer je een bestaande drinkwateraftakking overneemt, kun je je registreren door het meldingsformulier in te vullen. Wanneer het meldingsformulier verwerkt is, ontvang je een klantrekening en toegangscode waarmee je toegang krijgt tot je persoonlijke online klantenzone bij de Watergroep.
  • Wanneer je verhuist naar een pand zonder drinkwateraftakking, dan dien je een plaatsing aan te vragen.

Meterstand doorgeven per post

Wil je per post de meterstand doorgeven aan de Watergroep? Dan kun je het postadres van de Vlaamse Watermaatschappij vinden onderaan deze pagina. Stuur het originele meterkaartje door, en zorg dat de envelop voldoende gefrankeerd is.

Wat doen als je de verkeerde meterstand hebt doorgegeven? Het kan gebeuren dat je de verkeerde meterstand heb doorgegeven. In dat geval neem je zo snel mogelijk contact op met de klantendienst Watergroep, en bezorg je de correcte meterstand met opnamedatum.

Hulp nodig? (Gratis dienst)

Bel CallMePower voor gratis advies van onze water-experts.

Hulp nodig met het regelen van je wateraansluiting? (Gratis dienst)

Laat je telefoonnummer achter, en een van onze CallMePower adviseurs belt je terug om samen met jou de stappen te zetten.

Hoe een watermeter aanvragen bij de Watergroep?

Je waterleverancier is meestal niet verantwoordelijk voor de binneninstallatie. Wanneer je intrekt in een appartement dat reeds voorzien is van een watermeter, dan kun je het beste aan de eigenaar of bouwfirma van het appartement vragen welke watermeter bij jouw appartement hoort.

Het kan echter voorkomen dat je intrekt in een nieuw gebouw dat nog geen watermeter heeft. In dat geval kun je via het Digitale aanvraagformulier van de Watergroep een watermeter aanvragen. Wanneer er een nieuwe watermeter wordt geplaatst dient je binneninstallatie te worden gekeurd. Deze keuring kan tevens worden uitgevoerd door de Watergroep.

Analoge watermeter de Watergroep

Indien je een nieuwe watermeter aanvraagt bij de Watergroep, dan zul je hoogstwaarschijnlijk een analoge watermeter krijgen - ook wel een klassieke watermeter genoemd. Bij dit type meter dien je zelf jaarlijks de meterstanden uit te lezen en door te geven.

Digitale watermeter de Watergroep

In de toekomst zullen de analoge watermeters van de Watergroep worden vervangen door digitale watermeters. Het verschil tussen de analoge en de Digitale watermeter is dat een Digitale watermeter voorzien is van communicatietechnologie. Daardoor kan het toestel automatisch de meterstanden doorgeven aan je waterleverancier, zonder dat je daar zelf iets voor hoeft te doen. Dat scheelt behoorlijk wat werk!

Digitale meter aanvragen Je kunt de Digitale watermeter niet bij de Watergroep aanvragen. Als je als klant geregistreerd staat dan zal de waterleverancier vanzelf contact met je opnemen wanneer jij aan de beurt bent voor de plaatsing van een nieuwe meter.

Vragen over de meterstand de Watergroep

Word jouw vraag niet op deze pagina beantwoord? Of is er een technisch probleem dat je met een adviseur van de Watergroep wilt bespreken? In dat geval is het handig dat je direct contact met het bedrijf opneemt. Contact opnemen kan op vijf verschillende manieren.

Overzicht contactgegevens meterstand de Watergroep
ContactmiddelContact
Het contactformulierContactformulier
Het klachtenformulierKlachtenformulier
Telefoonnummer informatie water
De maatschappelijke zetelMaatschappelijke zetel
Via e-mail[email protected]

Technische problemen kunnen het resultaat zijn van storingen of werkzaamheden. Controleer daarom voordat je contact opneemt of er sprake is van storingen of werken bij de Watergroep.

Vond je deze informatie nuttig? 100% van de 4 stemmen vond de informatie nuttig.