Vraagteken
contact

Vragen over de watermeter? (Gratis dienst)

Een van de CallMePower water-experts beantwoordt gratis al je vragen!

Vraagteken
contact

Probleem of vraag over de watermeter? (Gratis dienst)

Laat je telefoonnummer achter, en een van onze CallMePower water-experts beantwoordt gratis al je vragen!

Hoe geef je de meterstand door aan De Watergroep?

Geactualiseerd op
minuten lezen
de Watergroep logo

Als je water gebruikt in het werkingsgebied van Vlaamse watermaatschappij de Watergroep, dan dien je jaarlijks de meterstand op de watermeter af te lezen en door te geven. In dit artikel wordt uitgelegd hoe de watermeter van de Watergroep werkt, hoe je de meterstand kunt aflezen en wanneer je deze dient door te geven.

Hoe kun je de meterstand aflezen bij De Watergroep

Zowel analoge als digitale watermeters kunnen ter plaatse worden afgelezen op de meter zelf. Op de meter vind je jouw meternummer. Controleer of de laatste vier cijfers hetzelfde zijn als op de meterkaart die je hebt ontvangen.

watermeter

Op de watermeter vind je een rij van zeven of acht cijfers. De zwarte cijfers geven het gebruik van water weer in kubieke meters, de rode cijfers geven het gebruik weer in liters.

Denk aan de volgende punten bij het aflezen van de meterstand:

  1. Vul de cijfers in die op de zwarte vlakjes staan: Deze cijfers geven de werkelijke meterstand aan en moeten correct worden afgelezen.
  2. De cijfers op de rode vlakjes hoeven niet te worden doorgegeven: Rode cijfers worden meestal gebruikt als decimale aanduiding en zijn niet relevant voor het noteren van de meterstand.
  3. Wanneer je vijf cijfers moet invullen maar de meter heeft maar vier zwarte vlakjes, zet dan een nul voor de meterstand.

Hulp nodig? (Gratis dienst)

Bel CallMePower voor gratis advies van onze water-experts.

Hulp nodig met het regelen van je wateraansluiting? (Gratis dienst)

Laat je telefoonnummer achter, en een van onze CallMePower adviseurs belt je terug om samen met jou de stappen te zetten.

Waar bevindt de watermeter zich in jouw huis?

De locatie van de watermeter kan variëren afhankelijk van het type woning. In de meeste gevallen bevindt de watermeter zich in de meterkast, vaak nabij de hoofdkraan van het huis. Bij eengezinswoningen is de watermeter vaak in de kelder, de garage of de gang te vinden. In appartementen vind je de watermeter meestal in een centrale ruimte of een aparte meterput.

Wanneer moet je de meterstand doorgeven aan De Watergroep?

Er zijn twee momenten waarop je door de Watergroep wordt gevraagd om de meterstand door te geven.

  • Bij de verbruiksfactuur. Jaarlijks, zodra je een meteropnamekaart ontvangt via post of e-mail, heb je 15 dagen de tijd om de meterstand door te geven.
  • Bij een verhuizing. Ook bij verhuizing heeft de Watergroep jouw meterstand nodig om de eindfactuur te berekenen.

Meterstand doorgeven voor de tussentijdse factuur bij De Watergroep

De tussentijdse factuur wordt elk kwartaal op basis van een schatting van je verbruik verstuurd. Je hoeft voor deze factuur geen meterstand door te geven. Deze schatting is gebaseerd op je verbruik van het voorgaande jaar.

Voor de jaarlijkse verbruiksfactuur, die de werkelijke kosten berekent, moet je wel de meterstand doorgeven. Als je verbruik hoger is dan de tussentijdse betalingen, moet je bijbetalen. Bij een lager verbruik krijg je het verschil teruggestort.

Meterstand doorgeven bij verhuis naar De Watergroep

Bij verhuizing is het belangrijk om de meterstand tijdig door te geven aan De Watergroep. Dit zorgt voor een juiste facturering, zodat je alleen betaalt voor het water dat je daadwerkelijk hebt verbruikt. Bovendien is het essentieel voor de correcte overname van de wateraansluiting door de nieuwe bewoner.

Hoe geef je de meterstanden door aan De Watergroep?

Wanneer je een meteropnamekaart ontvangt, dan heb je vijftien dagen de tijd om je meterstand aan de Watergroep door te geven. Het doorgeven van de meterstand aan de Watergroep kan op meerdere manieren:

De Watergroep meterstand telefonisch doorgeven

De meterstand telefonisch doorgeven aan de Watergroep is niet mogelijk. Zorg ervoor dat je de meterstand aan de Watergroep doorgeeft via de klantenzone of per post.

Vragen over de waterlevering?

Bel de CallMePower water-experts voor advies (gratis dienst).

02 588 46 56OF Bel mij gratis terug

Vragen over de waterlevering?

Bel de CallMePower water-experts voor gratis advies (gratis dienst).

Bel mij gratis terug

Meterstand doorgeven via de klantenzone van De Watergroep

Het doorgeven van de meterstand aan de Watergroep kan eenvoudig via de online klantenzone van het bedrijf. In deze digitale omgeving kun je verschillende zaken regelen, waaronder het doorgeven van je meterstanden.

  • Heb je geen account in de klantenzone? Ga naar meterstand ingeven bij de Watergroep en vul daar jouw antwoordnummer en klantrekening in.
  • Heb je al een account in de klantenzone? Ga naar meterstand ingeven bij de Watergroep en vul je gebruikersnaam en wachtwoord in. Je kunt dan direct tevens de meterstand doorgeven.

Meterstand doorgeven per post aan De Watergroep

Wil je per post de meterstand doorgeven aan de Watergroep? Dan kun je het postadres van de Vlaamse Watermaatschappij vinden onderaan deze pagina. Stuur het originele meterkaartje door, en zorg dat de envelop voldoende gefrankeerd is.

Wat doen als je de meterstand te laat hebt doorgegeven?

Als je de meterstand te laat of niet doorgeeft, zal De Watergroep je verbruik schatten op basis van historische gegevens. Deze schatting wordt gebruikt voor je factuur, maar het is mogelijk dat deze niet precies overeenkomt met je werkelijke verbruik. Daarom is het belangrijk om de meterstand tijdig en nauwkeurig door te geven voor een correcte facturering.

Wat doen als je de verkeerde meterstand hebt doorgegeven?

Heb je per ongeluk de verkeerde meterstand doorgegeven? Neem dan zo snel mogelijk contact op met de klantendienst van De Watergroep. Geef de juiste meterstand door, inclusief de datum van opname. Dit helpt De Watergroep om je gegevens te corrigeren en een accurate facturering te waarborgen.

Hulp nodig? (Gratis dienst)

Bel CallMePower voor gratis advies van onze water-experts.

Hulp nodig met het regelen van je wateraansluiting? (Gratis dienst)

Laat je telefoonnummer achter, en een van onze CallMePower adviseurs belt je terug om samen met jou de stappen te zetten.

Hoe vraag je een watermeter aan bij De Watergroep?

Je waterleverancier is meestal niet verantwoordelijk voor de binneninstallatie. Als je naar een appartement of woning verhuist met een bestaande watermeter, vraag dan aan de eigenaar of bouwfirma welke meter bij jouw appartement hoort.

Als je in een nieuw gebouw woont zonder watermeter, kun je via het digitale aanvraagformulier van de Watergroep een watermeter aanvragen. Bij de installatie moet je binneninstallatie gekeurd worden, wat ook door De Watergroep kan worden uitgevoerd.

Analoge of digitale watermeter bij De Watergroep: wat is het verschil?

Wanneer je een nieuwe watermeter aanvraagt bij De Watergroep, ontvang je doorgaans een digitale watermeter. De Watergroep werkt samen met Fluvius en andere Vlaamse watermaatschappijen om tegen 2030 digitale watermeters in heel Vlaanderen te installeren. Dit betekent dat de analoge watermeters in de toekomst vervangen zullen worden.

  • Digitale watermeter: Wordt geïnstalleerd in nieuwe woningen en bij vervangingen van oude meters. Deze meter verstuurt automatisch de meterstand naar De Watergroep.
  • Analoge watermeter: Dit type meter moet handmatig worden afgelezen en de meterstand moet jaarlijks doorgegeven worden aan De Watergroep.

Digitale watermeter bij De Watergroep aanvragen

In specifieke situaties, zoals bij nieuwbouw of na een waterinstallatiekeuring, kun je een digitale watermeter aanvragen bij De Watergroep. Hiervoor dien je het digitale aanvraagformulier in te vullen en in te dienen.

In andere gevallen wordt de installatie van digitale watermeters door De Watergroep gepland. Alle huishoudens in Vlaanderen krijgen de komende jaren een digitale watermeter, en zodra het jouw beurt is, neemt De Watergroep contact met je op voor de installatie.

Hoe vraag je een watermeter aan bij De Watergroep?

Wil je een watermeter aanvragen bij de Watergroep, of is er een andere vraag die je wilt stellen? In dat geval is het handig dat je direct contact met het bedrijf opneemt. Contact opnemen kan op vijf verschillende manieren.

Overzicht contactgegevens meterstand de Watergroep
ContactmiddelContact
Het contactformulierContactformulier
Het klachtenformulierKlachtenformulier
Telefoonnummer de Watergroep02 238 96 99
Telefoonnummer informatie water
Terugbelverzoek indienen adviesdienst
De maatschappelijke zetelMaatschappelijke zetel
Via e-mail[email protected]

Technische problemen kunnen het resultaat zijn van storingen of werkzaamheden bij de Watergroep. Controleer daarom voordat je contact opneemt of er sprake is van storingen of werkzaamheden bij de Watergroep.

Vond je deze informatie nuttig? 100% van de 185 stemmen vond de informatie nuttig.