De Watergroep overname regelen: download gratis het PDF-overnamedocument

Ga je verhuizen? Je watercontract bij De Watergroep verhuist niet automatisch mee naar je nieuwe adres. De volgende huurder of eigenaar neemt je contract over. Om problemen met facturatie te voorkomen, moet je deze overname tijdig aan De Watergroep melden via het overnamedocument. Op deze pagina lees je hoe je dit document downloadt, correct invult en waar je het vervolgens moet inleveren.
Overnamedocument de Watergroep
Wanneer en hoe regel je de overname van je watercontract?
Alhoewel je bij een verhuis je gas- en elektriciteitscontract kunt meenemen naar het nieuwe adres, is dit niet mogelijk voor je watercontract. In plaats daarvan kun je het watercontract met de bijbehorende meterstand overdragen aan de nieuwe huurder of eigenaar. De overname van de meterstand regel je op een van de volgende twee manieren:
- Online via de klantenzone van de Watergroep.
- Op papier, via het overnamedocument water van de Watergroep.
Het is belangrijk dat je het de Watergroep overname formulier zo snel mogelijk doorstuurt. Als je dit niet doet, dan zul jij eindverantwoordelijke blijven voor de gemaakte kosten. Een overname is pas volledig geregeld wanneer je de eindafrekening van de Watergroep ontvangt.
Hulp nodig? (Gratis dienst)
Bel CallMePower voor gratis advies van onze water-experts.
Hulp nodig met het regelen van je wateraansluiting? (Gratis dienst)
Laat je telefoonnummer achter, en een van onze CallMePower adviseurs belt je terug om samen met jou de stappen te zetten.
Watercontract overnemen via de klantenzone van De Watergroep
Via de digitale klantenzone van De Watergroep regel je eenvoudig administratieve zaken, zoals de overname van je watercontract. Dit is de snelste manier om je verhuis door te geven aan de Vlaamse watermaatschappij. Nog geen account? Je maakt er snel één aan met je klantrekening en toegangscode.
Heb je een digitale watermeter?
Wanneer je een Digitale watermeter hebt, dan kun je de overname niet online aan de Watergroep doorgeven. Gebruik in dat geval het papieren waterlevering overnamedocument.
De Watergroep overname regelen met het overnamedocument (PDF)
Een overname van het watercontract kan tevens geregeld worden op papier. In dat geval download je het papieren overnamedocument van de Watergroep. Dit document dient te worden ingevuld door zowel de vertrekkende klant als de opvolgende klant. Het invullen van het overnamedocument doe je als volgt:
- Download het document. Dit kun je doen via de onderstaande downloadlink.
- Vul het document in. Het document is een invulbare pdf. Je kunt het document Digitaal invullen en zelfs Digitaal ondertekenen. Dat scheelt heel wat onhandig papierwerk.
- Laat de nieuwe huurder of eigenaar het document invullen. Je kunt dit doen door bijvoorbeeld het document via e-mail door te sturen naar de nieuwe eigenaar. Voeg hierbij eventueel een foto van de meterstand toe. Zo voorkom je toekomstig geschil over de laatste meterstanden.
- Bezorg het ingevulde overnamedocument bij de Watergroep. Je kunt het de Watergroep overnamedocument opladen op de e-mail en sturen naar [email protected]. Denk er hierbij aan om de nieuwe eigenaar direct in de cc te zetten.
Meterstand doorgeven op het overnamedocument van De Watergroep
Neem je water af via De Watergroep? Dan heb je een watermeter in huis die je verbruik in kubieke meter registreert. Bij een contractovername neemt de nieuwe bewoner ook de meterstand over. Daarom is het belangrijk dat je deze correct afleest en doorgeeft aan De Watergroep. Zo voorkom je foutieve facturen. Het aflezen doe je als volgt:
- Vind de watermeter. Meestal is deze in de meterkast, kelder, of bij de voor- of achterdeur.
- Vul het meternummer in. Deze staat genoteerd aan de bovenkant van de watermeter.
- Vul de zwarte cijfers in. Dit is je waterverbruik in kubieke meters
- Sla de rode cijfers over. Dit is je waterverbruik in liters.
Factuur, nieuw contract of een overname regelen bij de Watergroep? (Gratis dienst)
CallMePower helpt je gratis telefonisch bij de procedures met jouw waterleverancier.
Factuur, nieuw contract of een overname regelen bij de Watergroep? (Gratis dienst)
Laat je telefoonnummer achter, en een van onze CallMePower adviseurs belt je gratis terug om samen met jou de stappen te zetten.
Eindafrekening van De Watergroep bij stopzetting van het watercontract en verhuis
Nadat je de meterstand hebt genoteerd op de Watergroep overname formulier en de overname hebt doorgegeven aan de Watergroep, ontvang je een bevestiging en een eindafrekening. Deze eindafrekening betreft je waterverbruik sinds te laatste meterstand, verminderd met het bedrag dat je hebt betaald middels de tussentijdse facturen.
De eindafrekening van de Watergroep is de laatste factuur die je van het Vlaamse waterbedrijf zult ontvangen. Na betaling van de factuur is de overname van het watercontract volledig geregeld. Lees meer over de waterprijs per m3 bij de Watergroep.
Watercontract De Watergroep overdragen bij overlijden
Een wateroverdracht in geval van overlijden kan tevens via de online klantenzone van de Watergroep, of via het water overnamedocument, worden geregeld. In het geval dat een nieuwe eigenaar of huurder de woning overneemt, dien je dit samen met diegene in te vullen. Op basis van de meterstand zal de Watergroep een eindafrekening opmaken.
Staat de woning tijdelijk leeg en wordt het contract niet overgenomen? Dan kan het beter zijn om het contract te stoppen en de watermeter af te sluiten. Het is altijd mogelijk om in de toekomst de drinkwateraftakking te heropenen.
Nieuwe wateraansluiting aanvragen bij De Watergroep
Het kan voorkomen dat je een nieuwe woning bouwt die nog geen drinkwateraftakking heeft. In dat geval moet je een nieuwe wateraansluiting bij de Watergroep aanvragen. Er komt veel kijken bij de aanleg van een nieuwe aftakking, doe daarom de aanvraag direct nadat je een bouwvergunning ontvangt. Het proces verloopt als volgt:
- Drinkwateraftakking aanvragen. Dit doe je tenminste 8 weken voordat je de aftakking wilt laten aanleggen. Voeg hierbij het bouwplan van jouw huis toe.
- Ontvangst van een offerte van de Watergroep. Je zult hierbij ook een schets van de eventuele aftakking ontvangen. De offerte is 6 maanden lang geldig.
- Offerte goedkeuren en voorbereidende werken uitvoeren. Je dient zelf de voorbereidende werken uit te voeren voor de aanleg. Deze werken bestaan onder andere uit het plaatsen van de werfput en het kiezen van een definitieve plaats van de watermeter.
- Afspraak maken voor de aanleg. Na het uitvoeren van de voorbereidende werken dien je opnieuw een aanvraag te doen voor de aanleg van een aftakking. Je zult door de Watergroep gebeld worden voor het maken van een afspraak.
- Aanleg drinkwateraftakking. De aanleg van de drinkwateraftakking zal binnen 25 werkdagen plaatsvinden na de aanvraag.
- Keuring aanvragen. De Watergroep is wettelijk verplicht om te controleren of de sanitaire voorziening en de drinkwaterkwaliteit veilig is. Neem daarom contact op voor het maken van een afspraak voor de keuring.
Waterleveringscontract stopzetten bij De Watergroep
Het kan voorkomen dat je verhuist en je geen nieuwe huurder hebt gevonden, of dat de nieuwe eigenaar het watercontract niet wilt overnemen. In dat geval moet je een aanvraagformulier invullen om de waterlevering van de Watergroep stop te zetten. Nadat je de aanvraag hebt gedaan zal er een medewerker van de Watergroep langskomen om de watermeter af te sluiten. Hiervoor worden kosten in rekening gebracht.
Hulp nodig? (Gratis dienst)
Bel CallMePower voor gratis advies van onze water-experts.
Hulp nodig met het regelen van je wateraansluiting? (Gratis dienst)
Laat je telefoonnummer achter, en een van onze CallMePower adviseurs belt je terug om samen met jou de stappen te zetten.
Contact opnemen met De Watergroep
Wordt je vraag niet op deze pagina beantwoord? Of heb je een andere vraag die je liever direct aan een adviseur van de Watergroep stelt? In dat geval is het verstandig om direct contact met het bedrijf op te nemen. Contact opnemen met de Watergroep kan op vijf verschillende manieren:
- Via het contactformulier
- Via het klachtenformulier
- Telefonisch de Watergroep contacteren
- Via de maatschappelijke zetel
- Via het e-mailadres
Je kunt de verschillende contactgegevens van De Watergroep vinden in de onderstaande tabel.
Contactmiddel | Contact |
---|---|
Telefoonnummer klantendienst | 02 238 96 99 |
Telefoonnummer informatie water | |
Het contactformulier | Contactformulier |
Het klachtenformulier | Klachtenformulier |
De maatschappelijke zetel | Maatschappelijke zetel |
Via e-mail | [email protected] |
Veelgestelde vragen over de overname van je watercontract bij De Watergroep
Hoe geef ik de overname van mijn watercontract door bij verhuizing?
Je kunt de overname van je watercontract doorgeven via de digitale klantenzone van De Watergroep of door het papieren overnamedocument in te vullen. Zorg ervoor dat de meterstand correct wordt doorgegeven om problemen met de facturatie te voorkomen.
Wat gebeurt er als ik de overname van mijn watercontract niet doorgeef?
Als je de overname niet doorgeeft, blijf je verantwoordelijk voor het waterverbruik en de bijbehorende kosten. De Watergroep kan je blijven factureren totdat de overname is afgerond en de eindafrekening is verzonden.
Kan ik mijn watercontract online overdragen als ik een digitale watermeter heb?
Als je een digitale watermeter hebt, kun je de overname niet online doorgeven via de klantenzone. In dat geval moet je het papieren overnamedocument invullen en doorsturen naar De Watergroep.
Hoe kan ik mijn watercontract stopzetten als ik verhuis?
Als je verhuist en de nieuwe huurder of eigenaar het watercontract niet overneemt, kun je het contract stopzetten via een aanvraagformulier. Na het invullen van dit formulier zal De Watergroep de watermeter afsluiten, wat kosten met zich meebrengt.