verhuizen water
verhuizen water

Vragen over de waterlevering bij de Watergroep? (Gratis dienst)

Bel de water-experts van CallMePower voor meer informatie.

verhuizen water
verhuizen water

Vragen over de waterlevering bij de Watergroep? (Gratis dienst)

Laat je telefoonnummer achter, en een van onze CallMePower water-experts belt je gratis terug.

Overnamedocument de Watergroep: invullen en doorsturen

Geactualiseerd op
minuten lezen
logo de watergroep

Wanneer je verhuist kun je jouw waterleveringscontract bij de Watergroep niet met je meenemen. Meestal neemt de nieuwe huurder of eigenaar het contract van je over. Wanneer dat gebeurt, moet je de overname doorgeven aan de Watergroep. Op deze pagina lees je alles over het regelen van een watercontract overname. Zo download je hier het overnamedocument, lees je hoe je het document invult en waar je deze vervolgens het beste kunt inleveren.

Wanneer en hoe regel je een overname?

Alhoewel je bij een verhuis je gas- en elektriciteitscontract kunt meenemen naar het nieuwe adres, is dit niet mogelijk voor je watercontract. In plaats daarvan kun je het watercontract met de bijbehorende meterstand overdragen aan de nieuwe huurder of eigenaar. De overname van de meterstand regel je op een van de volgende twee manieren:

Het is belangrijk dat je het de Watergroep overname formulier zo snel mogelijk doorstuurt. Als je dit niet doet, dan zul jij eindverantwoordelijke blijven voor de gemaakte kosten. Een overname is pas volledig geregeld wanneer je de eindafrekening van de Watergroep ontvangt.

Hulp nodig? (Gratis dienst)

Bel CallMePower voor gratis advies van onze water-experts.

Hulp nodig met het regelen van je wateraansluiting? (Gratis dienst)

Laat je telefoonnummer achter, en een van onze CallMePower adviseurs belt je terug om samen met jou de stappen te zetten.

Overname via de klantenzone van de Watergroep

De Watergroep heeft een digitale klantenzone, waarin je allerlei administratieve zaken kunt regelen. Zo kun je de overname van het waterleveringscontract via de klantenzone melden. Dit is tevens de snelste manier om de verhuis door te geven aan de Vlaamse watermaatschappij. Heb je nog geen account? Dan kun je een account aanmaken via de website. Het enige wat je hiervoor nodig hebt is je klantrekening en de toegangscode.

Heb je een digitale watermeter?

Wanneer je een Digitale watermeter hebt, dan kun je de overname niet online aan de Watergroep doorgeven. Gebruik in dat geval het papieren waterlevering overnamedocument.

Overname de Watergroep via het overnamedocument

Een overname van het watercontract kan tevens geregeld worden op papier. In dat geval download je het papieren overnamedocument van de Watergroep. Dit document dient te worden ingevuld door zowel de vertrekkende klant als de opvolgende klant. Het invullen van het overnamedocument doe je als volgt:

  1. Download het document. Dit kun je doen via de onderstaande downloadlink.
  2. Vul het document in. Het document is een invulbare pdf. Je kunt het document Digitaal invullen en zelfs Digitaal ondertekenen. Dat scheelt heel wat onhandig papierwerk.
  3. Laat de nieuwe huurder of eigenaar het document invullen. Je kunt dit doen door bijvoorbeeld het document via e-mail door te sturen naar de nieuwe eigenaar. Voeg hierbij eventueel een foto van de meterstand toe. Zo voorkom je toekomstig geschil over de laatste meterstanden.
  4. Bezorg het ingevulde overnamedocument bij de Watergroep. Je kunt het de Watergroep overnamedocument opladen op de e-mail en sturen naar [email protected]. Denk er hierbij aan om de nieuwe eigenaar direct in de cc te zetten.

De meterstand op het overnamedocument

Wanneer je water afneemt bij de Watergroep, dan heb je een watermeter in huis. Deze watermeter meet de hoeveelheid water die door jouw huishouden wordt verbruikt, uigedrukt in kubieke meters op de meterstand. Wanneer een nieuwe eigenaar of huurder je watercontract overneemt, zal hij tevens de meterstand overnemen. Om een watercontract overname te regelen moet je dus de meterstand aflezen en doorgeven aan de Watergroep. Het aflezen doe je als volgt:

  1. Vind de watermeter. Meestal is deze in de meterkast, kelder, of bij de voor- of achterdeur.
  2. Vul het meternummer in. Deze staat genoteerd aan de bovenkant van de watermeter.
  3. Vul de zwarte cijfers in. Dit is je waterverbruik in kubieke meters
  4. Sla de rode cijfers over. Dit is je waterverbruik in liters.

Factuur, nieuw contract of een overname regelen bij de Watergroep? (Gratis dienst)

CallMePower helpt je gratis telefonisch bij de procedures met jouw waterleverancier.

Factuur, nieuw contract of een overname regelen bij de Watergroep? (Gratis dienst)

Laat je telefoonnummer achter, en een van onze CallMePower adviseurs belt je gratis terug om samen met jou de stappen te zetten.

Eindafrekening van de Watergroep

Nadat je de meterstand hebt genoteerd op de Watergroep overname formulier en de overname hebt doorgegeven aan de Watergroep, ontvang je een bevestiging en een eindafrekening. Deze eindafrekening betreft je waterverbruik sinds te laatste meterstand, verminderd met het bedrag dat je hebt betaald middels de tussentijdse facturen.

De eindafrekening van de Watergroep is de laatste factuur die je van het Vlaamse waterbedrijf zult ontvangen. Na betaling van de factuur is de overname van het watercontract volledig geregeld.

De Watergroep overname bij overlijden

Een wateroverdracht in geval van overlijden kan tevens via de online klantenzone van de Watergroep, of via het water overnamedocument, worden geregeld. In het geval dat een nieuwe eigenaar of huurder de woning overneemt, dien je dit samen met diegene in te vullen. Op basis van de meterstand zal de Watergroep een eindafrekening opmaken.

Staat de woning tijdelijk leeg en wordt het contract niet overgenomen? Dan kan het beter zijn om het contract te stoppen en de watermeter af te sluiten. Het is altijd mogelijk om in de toekomst de drinkwateraftakking te heropenen.

Nieuwe aansluiting aanvragen bij de Watergroep

Het kan voorkomen dat je een nieuwe woning bouwt die nog geen drinkwateraftakking heeft. In dat geval moet je een nieuwe wateraansluiting bij de Watergroep aanvragen. Er komt veel kijken bij de aanleg van een nieuwe aftakking, doe daarom de aanvraag direct nadat je een bouwvergunning ontvangt. Het proces verloopt als volgt:

  • Drinkwateraftakking aanvragen. Dit doe je tenminste 8 weken voordat je de aftakking wilt laten aanleggen. Voeg hierbij het bouwplan van jouw huis toe.
  • Ontvangst van een offerte van de Watergroep. Je zult hierbij ook een schets van de eventuele aftakking ontvangen. De offerte is 6 maanden lang geldig.
  • Offerte goedkeuren en voorbereidende werken uitvoeren. Je dient zelf de voorbereidende werken uit te voeren voor de aanleg. Deze werken bestaan onder andere uit het plaatsen van de werfput en het kiezen van een definitieve plaats van de watermeter.
  • Afspraak maken voor de aanleg. Na het uitvoeren van de voorbereidende werken dien je opnieuw een aanvraag te doen voor de aanleg van een aftakking. Je zult door de Watergroep gebeld worden voor het maken van een afspraak.
  • Aanleg drinkwateraftakking. De aanleg van de drinkwateraftakking zal binnen 25 werkdagen plaatsvinden na de aanvraag.
  • Keuring aanvragen. De Watergroep is wettelijk verplicht om te controleren of de sanitaire voorziening en de drinkwaterkwaliteit veilig is. Neem daarom contact op voor het maken van een afspraak voor de keuring.

Het stopzetten van een waterleveringscontract

Het kan voorkomen dat je verhuist en je geen nieuwe huurder hebt gevonden, of dat de nieuwe eigenaar het watercontract niet wilt overnemen. In dat geval moet je een aanvraagformulier invullen om de waterlevering van de Watergroep stop te zetten. Nadat je de aanvraag hebt gedaan zal er een medewerker van de Watergroep langskomen om de watermeter af te sluiten. Hiervoor worden kosten in rekening gebracht.

Hulp nodig? (Gratis dienst)

Bel CallMePower voor gratis advies van onze water-experts.

Hulp nodig met het regelen van je wateraansluiting? (Gratis dienst)

Laat je telefoonnummer achter, en een van onze CallMePower adviseurs belt je terug om samen met jou de stappen te zetten.

De Watergroep contact

Wordt je vraag niet op deze pagina beantwoord? Of heb je een andere vraag die je liever direct aan een adviseur van de Watergroep stelt? In dat geval is het verstandig om direct contact met het bedrijf op te nemen. Contact opnemen met de Watergroep kan op vijf verschillende manieren:

Je kunt de verschillende contactgegevens van De Watergroep vinden in de onderstaande tabel.

Overzicht contactgegevens de Watergroep
ContactmiddelContact
Telefoonnummer klantendienst02 238 96 99
Telefoonnummer informatie water
Het contactformulierContactformulier
Het klachtenformulierKlachtenformulier
De maatschappelijke zetelMaatschappelijke zetel
Via e-mail[email protected]
Vond je deze informatie nuttig? 100% van de 6 stemmen vond de informatie nuttig.