Sociaal tarief Proximus: wat is het en hoe aanvragen?

Geactualiseerd op
minuten lezen
sociaal tarief Proximus

Het sociaal tarief van Proximus biedt de mogelijkheid om te besparen op je telecom abonnement. Je dient echter aan een aantal voorwaarden te voldoen voordat je het Proximus sociaal tarief kunt ontvangen. Wat de voorwaarden voor het sociaal tarief bij Proximus zijn, hoe je het sociaal tarief kunt aanvragen en hoeveel de korting bedraagt, ontdek je in dit artikel.

Wat is het Proximus sociaal tarief?

Het Proximus sociaal tarief is een maandelijkse korting die je in sommige gevallen kunt ontvangen op je telecom abonnementen. Je kunt de korting ontvangen als particulier - dus niet wanneer je een Proximus business abonnement hebt - wanneer je klant bent bij Proximus met internet of een pack.

Voordat je het sociaal tarief bij Proximus aanvragen kunt, dien je aan verschillende voorwaarden te voldoen. Pas wanneer je aan alle voorwaarden voldoet, kun je de aanvraag voor het Proximus sociaal tarief indienen.

Bij welke telecom providers kan ik naast Proximus sociaal tarief nog meer ontvangen? Naast Proximus kun je bij nog een aantal telecom providers het sociaal tarief ontvangen. Je kunt ook het sociaal tarief aanvragen als je aan de voorwaarden voldoet en klant bent bij Telenet of VOO.

Wat zijn de voorwaarden voor het sociaal tarief van Proximus?

Wie het sociaal tarief voor telecom mag ontvangen, wordt bepaald op basis van een aantal inkomstenafhankelijke criteria. Als je aan onderstaande voorwaarden voldoet én tot één van de categorieën behoort, heb je recht op het sociaal tarief voor telecom.

Voorwaarden & categorieën sociaal tarief telecom
Iedereen
  • Je bent een inwoner van België.
  • Je huishouden maakt nog geen gebruik van het sociaal tarief voor telecom.
Categorie 1: Minimaal één persoon uit je huishouden krijgt van het OCMW een:
  • leefloon;
  • financiële maatschappelijke dienstverlening die gelijkwaardig is aan het leefloon;
  • maatschappelijke steun die door het OCMW wordt uitgekeerd en die volledig of gedeeltelijk door de federale staat wordt terugbetaald;
  • wachtuitkering op een inkomensgarantie voor ouderen;
  • wachtuitkering op een tegemoetkoming voor personen met een handicap.
Categorie 2A: Minimaal één persoon uit je huishouden krijgt van het FOD Sociale Zekerheid Directie-generaal Personen met een handicap een:
  • tegemoetkoming als persoon met een handicap op basis van een blijvende arbeidsongeschiktheid van minimaal 65 %;
  • inkomensvervangende tegemoetkoming;
  • integratietegemoetkoming;
  • tegemoetkoming voor hulp van derden.
Categorie 2B: Minimaal één persoon uit je huishouden krijgt een tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden of een zorgbudget voor ouderen met een zorgnood via:
  • de zorgkas waarbij je aangesloten bent (Vlaanderen);
  • het ziekenfonds (Wallonië);
  • IRISCARE (Brussels Hoofdstedelijk Gewest);
  • het Ministerie van de Duitstalige Gemeenschap (in de Duitstalige Gemeenschap).
Categorie 2C: Minimaal één persoon uit je huishouden krijgt voor een specifieke ondersteuningsbehoefte of een lichamelijke of geestelijke ongeschiktheid met een minimale score van 4 punten in pijler 1 van de medisch-sociale schaal een:
  • zorgtoeslag via Opgroeien, team Zorgtoeslagevaluatie (Vlaanderen);
  • bijkomende kinderbijslag (Wallonië, Brussels Hoofdstedelijk Gewest en in de Duitstalige Gemeenschap).
Categorie 3: Minimaal één persoon uit je huishouden krijgt van de Federale Pensioendienst een:
  • inkomensgarantie voor ouderen;
  • gewaarborgd inkomen voor bejaarden;
  • tegemoetkoming voor personen met een handicap op basis van een blijvende arbeidsongeschiktheid van minimaal 65 %;
  • tegemoetkoming voor hulp van derden.

Hoe kun je het Proximus sociaal tarief aanvragen?

Wanneer je recht hebt op het sociaal tarief voor telecom, zal je een bericht ontvangen waarin je op de hoogte wordt gesteld over het aanvraagproces. Met dit bericht kun je vervolgens naar Proximus gaan om bij hen gebruik te kunnen maken van het sociaal tarief.

Je kunt hiervoor het beste met Proximus contact opnemen of langs gaan bij een Proximus winkel.

Proximus klant worden of extra informatie ontvangen?
logo Proximus

Neem contact met ons op voor advies over de Proximus abonnementen of om een pack af te sluiten (gratis dienst).

02 588 59 40OF Bel mij gratis terug

Proximus klant worden of extra informatie ontvangen?
logo Proximus

Laat ons jou terugbellen voor advies over de Proximus abonnementen of om een pack af te sluiten (gratis dienst).

Bel mij gratis terug

Wat zijn de Proximus sociaal tarief abonnementen?

Met het sociaal tarief van Proximus kun je zowel een internet abonnement of een pack met internet en TV afsluiten. Als je een internet abonnement met het sociaal tarief via Proximus afsluit, betaal je € 19,00 per maand. Hiervoor ontvang je een surfvolume van 150 GB, een downloadsnelheid van maximaal 30 Mbps en een upload snelheid van maximaal 4 Mbps.

Je kunt er ook voor kiezen om een internet en TV pack met het sociaal tarief via Proximus af te sluiten voor € 40,00 per maand. Ook hierbij ontvang je een surfvolume van 150 GB, een downloadsnelheid van maximaal 30 Mbps en een upload snelheid van maximaal 4 Mbps. Daarnaast ontvang je toegang tot Proximus Pickx.

Hiernaast betaal je eenmalig een installatiekost van € 29,50 in plaats van € 59,00. Je ontvangt dus een korting van 50 % op deze kost.

Wat gebeurt er met het oude Proximus sociaal tarief?

Ontvang je momenteel al het sociaal tarief bij Proximus volgende de oude voorwaarden? Er verandert voor jou dan niets zolang je persoonlijke situatie niet verandert. Je kunt dus blijven genieten van het oude Proximus sociaal tarief totdat:

  • je verhuist;
  • je niet meer aan de voorwaarden voor het oude systeem van het sociaal tarief voldoet (het BIPT controleert dit jaarlijks);
  • een persoon met het nieuwe sociaal tarief toetreedt tot je huishouden;
  • je een ander telecom abonnement of pack afsluit (bij dezelfde of een andere provider);
  • de contracthouder van het abonnement of pack overlijdt;
  • je huidige abonnement of pack niet langer meer wordt aangeboden door de provider.

Contactmogelijkheden voor sociaal tarief Proximus

Voor vragen over het sociaal tarief van Proximus kun je met de telecom provider zelf contact opnemen. In sommige gevallen dien je echter met het BIPT of met de FOD Sociale Zekerheid contact op te nemen.

Contactmogelijkheden sociaal tarief Proximus
InstantieTelefoonnummerOpeningstijden
Proximus0800 22 800Maandag - vrijdag: 8:00 - 22:00 uur
Weekend en feestdagen: 9:00 - 22:00 uur
BIPT - voor vragen over het oude sociaal tarief02 226 89 41Maandag - vrijdag: 9:00 - 12:00 uur
FOD Sociale Zekerheid - voor vragen over het nieuwe sociaal tarief0800 120 33Maandag - vrijdag: 8:30 - 12:30 uur (niet op woensdag)

Besparen op je Proximus abonnement doe je zo!

Wil je nog meer besparen op je Proximus abonnement of kom je niet in aanmerking voor het Proximus sociaal tarief, maar aar wil je wel besparen op je telecom abonnement? Bel dan naar: 02 588 71 43. Bij CallMePower helpen wij jou met telecom providers vergelijken, het abonnement vinden dat het beste bij jou past en besparen op je facturen!

Als je graag bij Proximus klant wilt blijven, kun je ook nagaan of je nog wel het juiste Proximus abonnement hebt. Wellicht kun je met een goedkoper abonnement ook prima uit de voeten of kun je enkele opties van Proximus opzeggen, omdat omat je ze niet gebruikt of niet meer nodig hebt.

In het geval van een verhuizing is het zeker aan te raden om goed telecom providers te vergelijken. Je kunt natuurlijk gewoon je Proximus verhuis regelen als je op je nieuwe adres Proximus kunt ontvangen, maar wellicht is een ander abonnement of een andere provider op je nieuwe adres wel een veel betere keuze, bijvoorbeeld omdat de internetsnelheid daar hoger ligt of omdat je bij hen wel een fiber abonnement kunt afsluiten.

Heb je een hoge telecomfactuur?

Bel CallMePower om gratis een vergelijking van alle telecom abonnementen uit te voeren (gratis dienst).

Heb je een hoge telecomfactuur?

Laat CallMePower jou terugbellen om gratis een vergelijking van alle telecom abonnementen uit te voeren (gratis dienst).

Vond je deze informatie nuttig? 100% van de 5 stemmen vond de informatie nuttig.

CallMePower, een merk van Selectra in België, heeft een partnership met deze entiteit. Via onze telefonische dienstverlenging geven wij je gratis advies, support en informatie en helpen wij jou met het afsluiten van een abonnement bij deze entiteit. CallMePower krijgt een commissie voor elk afgesloten abonnement, maar de prijs blijft hetzelfde voor de klant.

Meer info of klant worden?

Proximus klant worden of extra informatie ontvangen?

Neem contact met ons op voor advies over de Proximus abonnementen
of om een abonnement af te sluiten (gratis dienst).

Laat CallMePower jou terugbellen voor advies over de Proximus
abonnementen of om een abonnement af te sluiten (gratis dienst).