Vragen over telecom of je abonnement?

Bel CallMePower voor antwoorden op al je vragen omtrent telecom (gratis dienst).

Vragen over telecom?

voor antwoorden op al je vragen omtrent telecom (gratis dienst).

De voorwaarden en korting voor het sociaal tarief telecom

Geactualiseerd op
minuten lezen
sociaal tarief

Sinds 1 maart 2024 is er een nieuw sociaal tarief voor telecom in België. Dit sociaal tarief is gekoppeld aan het sociaal tarief voor energie en focust zich op inkomensvoorwaarden. Wij helpen jou in deze gids begrijpen hoe het nieuwe sociaal tarief voor telecom werkt en wat deze verandering voor jou inhoudt.

Voorwaarden sociaal tarief voor telecom

Niet iedereen kan het sociaal tarief aanvragen. Om het sociaal tarief te kunnen ontvangen, zul je aan verschillende voorwaarden moeten voldoen.

Allereerst dien je een Belgische inwoner te zijn en ontvangt niemand in je huishouden al het sociaal tarief voor telecom. Daarnaast dien je tot één van onderstaande categorieën te behoren.

Voorwaarden sociaal tarief telecom
Categorie 1: Minimaal één persoon uit je huishouden krijgt van het OCMW een:
  • leefloon;
  • financiële maatschappelijke dienstverlening die gelijkwaardig is aan het leefloon;
  • maatschappelijke steun die door het OCMW wordt uitgekeerd en die volledig of gedeeltelijk door de federale staat wordt terugbetaald;
  • wachtuitkering op een inkomensgarantie voor ouderen;
  • wachtuitkering op een tegemoetkoming voor personen met een handicap.
Categorie 2A: Minimaal één persoon uit je huishouden krijgt van het FOD Sociale Zekerheid Directie-generaal Personen met een handicap een:
  • tegemoetkoming als persoon met een handicap op basis van een blijvende arbeidsongeschiktheid van minimaal 65 %;
  • inkomensvervangende tegemoetkoming;
  • integratietegemoetkoming;
  • tegemoetkoming voor hulp van derden.
Categorie 2B: Minimaal één persoon uit je huishouden krijgt een tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden of een zorgbudget voor ouderen met een zorgnood via:
  • de zorgkas waarbij je aangesloten bent (Vlaanderen);
  • het ziekenfonds (Wallonië);
  • IRISCARE (Brussels Hoofdstedelijk Gewest);
  • het Ministerie van de Duitstalige Gemeenschap (in de Duitstalige Gemeenschap).
Categorie 2C: Minimaal één persoon uit je huishouden krijgt voor een specifieke ondersteuningsbehoefte of een lichamelijke of geestelijke ongeschiktheid met een minimale score van 4 punten in pijler 1 van de medisch-sociale schaal een:
  • zorgtoeslag via Opgroeien, team Zorgtoeslagevaluatie (Vlaanderen);
  • bijkomende kinderbijslag (Wallonië, Brussels Hoofdstedelijk Gewest en in de Duitstalige Gemeenschap).
Categorie 3: Minimaal één persoon uit je huishouden krijgt van de Federale Pensioendienst een:
  • inkomensgarantie voor ouderen;
  • gewaarborgd inkomen voor bejaarden;
  • tegemoetkoming voor personen met een handicap op basis van een blijvende arbeidsongeschiktheid van minimaal 65 %;
  • tegemoetkoming voor hulp van derden.

Vragen over telecom of je abonnement?

Bel CallMePower voor antwoorden op al je vragen omtrent telecom (gratis dienst).

Vragen over telecom?

voor antwoorden op al je vragen omtrent telecom (gratis dienst).

Korting sociaal tarief voor telecom

Met het sociaal tarief voor telecom zul je een speciaal abonnement kunnen afsluiten. Er zijn algemene voorwaarden opgesteld voor de abonnementen met het sociaal tarief, maar de exacte voorwaarden kunnen per provider verschillen.

  • Internet abonnement
    € 19,00 per maand
    Surfvolume van 150 GB, maximale downloadsnelheid van 30 Mbps en een maximale upload snelheid van 4 Mbps.
  • Pack
    € 40,00 per maand
    Surfvolume van 150 GB, maximale downloadsnelheid van 30 Mbps, een maximale upload snelheid van 4 Mbps en de mogelijkheid voor een TV, vaste telefoon of gsm abonnement.

Naast een speciaal tarief, zullen huishoudens met het sociaal tarief voor telecom ook 50 % korting ontvangen op de installatiekosten.

Korting sociaal tarief gsm

Er bestaat momenteel geen sociaal tarief voor mobiele telefonie, Al kan dit in de toekomst wel gebeuren als de hudiige marktsituatie erg verandert. De Sutter geeft hiervoor bij Radio 1 als verklaring:

"In tegenstelling tot voor vaste tarieven -de bundels en packs- is er voor mobiele telefonie voldoende goedkoop aanbod, waardoor sociaal tarief momenteel niet nodig lijkt."

Hoe moet je het sociaal tarief aanvragen?

Als jij voor het sociaal tarief voor telecom in aanmerking kunt, zul je automatisch een brief thuisgestuurd krijgen. Je kunt met deze brief vervolgens naar één van de telecom providers die het sociaal tarief aanbiedt.

Vervolgens kun je bij de telecom provider aangeven welke producten jij wilt afsluiten. Wil je meer kunnen ontvangen dan in het abonnement of pack voor het sociaal tarief inbegrepen is, dan betaal je hier zelf voor.

Vragen over telecom of je abonnement?

Bel CallMePower voor antwoorden op al je vragen omtrent telecom (gratis dienst).

Vragen over telecom?

voor antwoorden op al je vragen omtrent telecom (gratis dienst).

Bij welke providers kun je het sociaal tarief voor telecom aanvragen?

Niet door iedere telecom provider wordt het sociaal tarief aangeboden. Het nieuwe sociaal tarief voor telecom is telecom beschikbaar bij:

  • Proximus
  • Telenet
  • VOO

Wat gebeurt er als ik al van het sociaal tarief geniet?

Als je al het sociaal tarief voor telecom ontving, zal er voor jou niets veranderen. Je kunt nog steeds van dezelfde kortingen gebruik kunnen maken als voorheen.

Het oude sociaal tarief voor telecom werd door meer telecom providers aangeboden. Als jij bij die providers het sociaal tarief voor telecom ontving, zal hier niets in veranderen. De telecom providers met het oude sociaal tarief zijn: BASE, Mobile Vikings, Orange, Proximus, Scarlet, Telenet, VOO en Zuny.

Het enige dat je in gedachten moet houden is dat als je van abonnement of provider verandert, bij een verthuis, als er iemand met het nieuwe sociaal tarief bij jou in komt wonen of als je niet meer aan de voorwaarden voldoet voor het oude sociaal tarief voor telecom, je korting vervalt.

Het is niet meer mogelijk om het oude sociaal tarief voor telecom aan te vragen. Alle nieuwe aanvragen zullen automatisch gebruik maken van het nieuwe sociaal tarief voor telecom.

Contactinformatie sociaal tarief voor telecom

Voor vragen over het sociaal tarief voor telecom, kun je met het FOD Economie contact opnemen.

Heb je vragen over het oude sociaal tarief? Je kunt dan met het BIPT contact opnemen.

Vragen over telecom of je abonnement?

Bel CallMePower voor antwoorden op al je vragen omtrent telecom (gratis dienst).

Vragen over telecom?

voor antwoorden op al je vragen omtrent telecom (gratis dienst).

Vond je deze informatie nuttig? 100% van de 10 stemmen vond de informatie nuttig.

Contacteer ons

voor gratis hulp en advies!

Heb je vragen, problemen of wil je hulp met vergelijken?

Bel CallMePower voor hulp bij al je vragen en problemen en om
een vergelijing van alle abonnementen uit te voeren. (gratis dienst)

Advertentie - CallMePower 

Laat CallMePower jou terugbellen voor hulp bij al je vragen en problemen
en om een vergelijing van alle abonnementen uit te voeren. (gratis dienst)

Advertentie - CallMePower