Wat is ping en voer een ping test uit
Ping test uitvoeren
Is een slak nog sneller dan je internetsnelheid?
Bel CallMePower voor hulp bij een slechte internetverbinding en / of informatie (gratis dienst).
Is een slak nog sneller dan je internetsnelheid?
Laat CallMePower jou terugbellen voor hulp bij een slechte internetverbinding en / of informatie (gratis dienst).
Een ping test maakt onderdeel uit van een speedtest en geeft in milliseconden weer hoelang de reactietijd van je internetverbinding is. In dit artikel kun je de ping test uitvoeren, maar wij leggen jou ook uit hoe de ping test werkt en wat een goede ping is.
Wat is een ping test?
De ping test maakt onderdeel uit van de speedtest. Bij een speedtest wordt gemeten wat op dat moment en op dat toestel de daadwerkelijke internetsnelheid is. Hierbij wordt dus ook de reactietijd gemeten.
Tijdens de ping test wordt er door je toestel een klein datapakketje naar het netwerk van een testserver gestuurd. De testserver stuurt dit datapakketje vervolgens weer naar jou terug. Dit wordt meerdere keren gedaan, zodat er nauwkeurig aangegeven kan worden wat de tijd is tussen het verzenden van het datapakketje en het weer ontvangen ervan.
Wat is een ping?
De ping is het resultaat van de ping test. De ping, dat ook wel de reactietijd of de latentie genoemd wordt, geeft de tijd tussen het verzenden en ontvangen van het datapakketje weer in milliseconden (ms).
Er geldt dat hoe lager de ping is, des te beter de ping is. Een lage ping betekent namelijk dat er weinig tijd nodig is voor je netwerk om het datapakket te verzenden en ontvangen, waardoor je (vrijwel) geen vertraging merkt. Hoe hoger het resultaat, des te slechter de ping en des te meer vertraging je oploopt.
Wat houden de upload snelheid, downloadsnelheid en jitter in?
Naast de reactietijd, wordt bij een speedtest ook de downloadsnelheid, de upload snelheid en de jitter weergegeven. De jitter wordt weergegeven als onderdeel van de ping.
- De downloadsnelheid meet de snelheid waarmee data ontvangen kan worden op je toestel. Dit wordt weergegeven in Megabits per seconde (Mbps of Mb/s) en wordt gemeten door een groot datapakket van een testserver op je toestel te downloaden.
- De upload snelheid meet de snelheid waarmee data geüpload kan worden vanaf je toestel. Dit wordt weergegeven in Megabits per seconde (Mbps of Mb/s) en wordt gemeten door een groot datapakket naar een testserver te uploaden vanaf je toestel.
- De jitter meet de betrouwbaarheid van het netwerk waarmee je verbonden bent. Dit wordt weergegeven in milliseconden (ms) en is onderdeel van de ping test.
De CallMePower speedtest geeft bovendien weer hoe goed jouw internetverbinding is om te gamen, video te bellen en te streamen. Voornamelijk bij gamen is de ping erg belangrijk.
Is een slak nog sneller dan je internetsnelheid?
Bel CallMePower voor hulp bij een slechte internetverbinding en / of informatie (gratis dienst).
Is een slak nog sneller dan je internetsnelheid?
Laat CallMePower jou terugbellen voor hulp bij een slechte internetverbinding en / of informatie (gratis dienst).
Wat is een goede ping?
Wat een goede ping is, is afhankelijk van verschillende factoren. Zo is het allereerst belangrijk om in gedachten te houden dat je ping beter zal moeten zijn wanneer je van fiber of 5G gebruik maakt, in plaats van van kabelinternet, 4G of 3G.
Daarnaast is ook de activiteit op het internet bepalend voor wat een goede ping is en wat niet. Zo hebben gamers en mensen die thuiswerken en veel videobellen een snellere reactietijd nodig.
Over het algemeen kan gesteld worden dat een goede ping minder dan 60 ms bedraagt. Je kunt jouw resultaten van de ping test als volgt interpreteren:
- 0 - 30 ms: uitstekend
- 30 - 60 ms: goed
- 60 - 100 ms: voldoende
- 100 - 200 ms: onvoldoende
- Meer dan 200 ms: slecht
Ontdek onze vergelijkingen
Hoe kun je jouw ping verbeteren?
Wil je de vertraging tijdens het gamen of videobellen zo veel mogelijk beperken, dan kun je zelf al aantal procedures doorlopen. Onze tips voor het verbeteren van je ping zijn:
- Sluit je computer via een ethernetkabel direct op de modem aan.
- Beperk de hoeveelheid programma's, tabbladen en toestellen die tegelijkertijd van internet gebruik maken.
- Bevind je zo kort mogelijk op de router.
- Schaf een wifi versterker aan.
- Vervang je toestel - als het een ouder toestel betreft.
- Wijzig van internet abonnement.
Is een slak nog sneller dan je internetsnelheid?
Bel CallMePower voor hulp bij een slechte internetverbinding en / of informatie (gratis dienst).
Is een slak nog sneller dan je internetsnelheid?
Laat CallMePower jou terugbellen voor hulp bij een slechte internetverbinding en / of informatie (gratis dienst).
Veelgestelde vragen over de ping test
Hoe doe je een ping test?
Een ping test maakt onderdeel uit van een speedtest. Voor het uitvoeren van een ping test, dien je dus een speedtest te doen.
Wat is een goede ping test?
Een goede ping is een ping tussen de 30 en 60 milliseconden. Een uitstekende ping is wanneer de reactietijd nog lager is, maar voor velen zal een goede ping al voldoende zijn.
Wat is een acceptabele ping?
Een acceptabele ping is een ping tussen de 60 en milliseconden. Tussen de 30 en 60 milliseconden spreek je van een goede ping, wat voor de meeste personen genoeg is. Bij een acceptabele ping kan er ongemak ervaren worden.
Wat is een lage ping?
Een lage ping is een ping onder de 60 milliseconden, waarbij we zelfs aangeven dat een zeer lage (ofwel een uitstekende ping) een ping onder de 30 milliseconden is.
Hoe verbeter je je ping?
Je kunt de ping verbeteren door je computer via een ethernetkabel op de modem aan te sluiten of je zo kort mogelijk op de router te bevinden. Daarnaast is het ook aan te raden om de hoeveelheid open programma's en tabbladen zoveel mogelijk te beperken.
Zijn er oude toestellen in huis die een internetverbinding hebben? Overweeg dan om deze te vervangen. Zij zullen namelijk de reactietijd van alle toestellen in de woning negatief beïnvloeden.
Tot slot kun je ook een wifi versterker aanschaffen of veranderen van internet abonnement. CallMePower kan jou hier gratis mee helpen. Je belt onze experts op: 02 588 44 02.