logo Otovo
logo Otovo

Vraag een offerte aan voor zonnepanelen (Volledig gratis + geen verbintenis)

Vraag een gratis en vrijblijvende offerte aan voor het plaatsen van zonnepanelen bij Otovo (Tijdelijk 3 maanden gratis abonnement).

Kan je een elektrische auto opladen met een normaal stopcontact?

Geactualiseerd op
minuten lezen
Elektrische auto opladen

Steeds meer Belgen gaan elektrisch rijden en het opladen van je auto voor de deur is in veel gevallen het goedkoopst en makkelijkst. De installatie van een laadpaal kan al snel een hele investering zijn, waardoor sommigen de auto opladen via een normaal stopcontact. Kan dit wel en is het veilig? CallMePower zocht het uit.

Opladen via het stopcontact is mogelijk

Het is mogelijk om je elektrische auto op te laden via het stopcontact door middel van een speciale oplader. Via het internet zijn er veel verschillende modellen beschikbaar die je direct in het stopcontact kunt steken voor het opladen van je auto.

Dit kan bijvoorbeeld handig zijn als noodoplossing als je ergens naartoe gaat op vakantie en er geen laadpaal in de buurt aanwezig is. Ook voor eigenaren van een hybride auto die niet willen investeren in een dure laadpaal kan het een goedkope oplossing zijn.

Langzamer, duurder en minder veilig

Het is echter niet aan te raden om je auto met een willekeurig stopcontact op te laden, zeker niet als primaire laadoptie. Het opladen van een elektrische auto via een stopcontact is namelijk duurder, een stuk langzamer en bovendien minder veilig.

Langzaam laden? Een elektrische auto opladen via het stopcontact gaat een stuk lager dan met een laadpaal. Als je een auto 12 uur lang oplaadt met 2,3 kW, kan je 27,6 kWh laden. Hiermee kan een gemiddelde elektrische auto ‘slechts’ 150 kilometer mee rijden. Met een laadpaal kan je in dezelfde tijd al snel 132 kWh laden, meer dan genoeg om de meeste elektrische auto’s volledig op te laden.

Duurder laden? Uit onderzoek van het Duitse ADAC blijkt dat hoe langzamer je een elektrische auto oplaadt, hoe meer elektriciteit er verloren gaat. De elektriciteit gaat onder andere verloren in de meterkast, maar vooral in de systemen van de auto. Door te laden via het stopcontact laadt de auto een stuk langzamer op, waardoor er meer stroom nodig is en je dus ook meer betaalt voor elektriciteit. Het verlies bedraagt ongeveer 10 tot 25% van het totale laadvermogen. Dit verschil kan je zeker met de hoge elektriciteitsprijs merken.

Waarom minder veilig? Het opladen van een auto verbruikt zeer veel stroom. Dit is dan ook de reden waarom een laadpaal altijd wordt aangesloten op een aparte groep in de meterkast en speciaal beveiligd is. Een auto opladen met een willekeurig stopcontact is dus niet echt een veilige optie, zeker niet als er nog andere stroomverbruikers op dezelfde groep zijn aangesloten. Als je toch kiest om je auto via het stopcontact op te laden, gebruik dan een afgezekerde groep in de meterkast (aangelegd volgens de NEN1010-norm), geen verlengsnoeren en kies een laadkabel met een laadbeveiliger en een CE-markering.

Voordeliger energiecontract vinden? Energietarieven vergelijken doe je met CallMePower!

Vond je deze informatie nuttig? 13% van de 129 stemmen vond de informatie nuttig.

Bekijk meer nieuws over duurzaamheid en groene energie