verhuizen water
verhuizen water

Een nieuw contract opstarten of een overname regelen bij Farys? (Gratis dienst)

CallMePower helpt je gratis telefonisch bij alle procedures met de waterleverancier.

verhuizen water
verhuizen water

Een nieuw contract opstarten of een overname regelen bij Farys? (Gratis dienst)

Laat je telefoonnummer achter, en je wordt teruggebeld door een van onze CallMePower adviseurs om samen met jou de stappen te zetten.

De meterstand aflezen en doorgeven aan Farys

Geactualiseerd op
minuten lezen
farys logo banner

Wanneer je in Vlaanderen woont en water afneemt bij waterleverancier Farys, dan moet je eens in het jaar de meterstand doorgeven. De meterstand geeft aan hoeveel water je in het jaar hebt verbruikt. In dit artikel lees je hoe je de meterstand kunt aflezen en vervolgens kunt doorgeven aan Farys.

Hoe en wanneer de Farys meterstand aflezen?

blauwe waterdruppel

Jaarlijks ontvang je een meterkaart, waarin je wordt uitgenodigd om de meterstand te noteren en door te geven aan Farys. Deze kaart ontvang je rond hetzelfde tijdstip: bij de vaste opnemingsmaand van de jaarlijkse afrekening. Daarnaast is er nog een ander moment waarop je de meterstand moet doorgeven aan Farys: bij een verhuis.

Het aflezen van de meterstand

Op de watermeter staat je meternummer en de meterstand. Het meternummer bevat meestal tussen de acht en zestien tekens. Controleer of de laatste vier cijfers op de meterkaart overeenkomen met je meternummer. Daarnaast bestaat de meterstand uit een rij cijfers met twee verschillende kleuren:

  • De zwarte vlakken aan de linkerkant geven het waterverbruik weer in kubieke meters.
  • De rode vlakken aan de rechterkant geven het waterverbruik weer in liters.

verhuizen water
verhuizen water

Een nieuw contract opstarten of een overname regelen bij Farys? (Gratis dienst)

CallMePower helpt je gratis telefonisch bij alle procedures met de waterleverancier.

verhuizen water
verhuizen water

Een nieuw contract opstarten of een overname regelen bij Farys? (Gratis dienst)

Laat je telefoonnummer achter, en je wordt teruggebeld door een van onze CallMePower adviseurs om samen met jou de stappen te zetten.

Let op! De kleur van de vlakken op je watermeter kan verschillen. Zo hebben sommige watermeters enkel witte vlakken, met aan de linkerzijde zwarte cijfers en aan de rechterzijde rode cijfers.

Je waterleverancier is geïnteresseerd in je waterverbruik genoteerd in kubieke meters. Denk bij het lezen en noteren van de meterstand aan de volgende dingen:

  • Vul de cijfers in die op de zwarte vlakken staan (inclusief de nullen).
  • Sla de cijfers op de rode vlakken over.
  • Moet je op je meterbrief vijf cijfers invullen, maar bestaat je meterstand maar uit vier? Zet dan een nul voor de meterstand.

Hoe kun je de meterstand doorgeven aan Farys?

Bij Farys kun je de meterstand doorgeven op drie verschillende manieren:

  1. Online via de website. Hiervoor hoef je geen account te hebben in het klantenportaal van MyFarys.
  2. Meterstand doorgeven via MyFarys. Hiervoor dien je een account te maken in het klantenportaal.
  3. Via de telefoon. Het telefoonnummer hiervoor is 0800 90 211.

Via de telefoon meterstand doorgeven aan Farys Het telefoonnummer voor de meterstand doorgeven is een automatisch nummer. Wanneer je jouw meterstand doorgeeft via dit telefoonnummer krijg je dus geen medewerker te spreken.

Hoe kun je een verhuis doorgeven aan Farys?

Bij een verhuis dien je twee overnames te regelen: eentje voor het oude adres en eentje voor het nieuwe adres. Wanneer je verhuist naar een gebied waar Farys de waterleverancier is, dan start je een nieuwe waterovereenkomst bij Farys. Wanneer je verhuist uit een gebied waar Farys de waterleverancier is, dan stop je de bestaande waterovereenkomst bij Farys . In beide gevallen doe je het volgende:

  • Noteer het volledige meternummer;
  • Noteer de meterstand;
  • Noteer het e-mailadres van de andere partij;
  • Geef je verhuis online door op de website van FARYS.

Wil je liever jouw waterovereenkomst starten op papier? Dan kun je dat doen door middel van het papieren overnamedocument. Vul het document in en stuur het op naar Farys, Stropstraat 1, 9000 Gent.

De watermeter en de meterstand Farys

Een watermeter meet de hoeveelheid water die door een wooneenheid wordt verbruikt. Een veel voorkomende watermeter is de turbinemeter. Deze meter wordt geplaatst op het punt tussen de waterleidingen van de leverancier en die van de consument. Hij heeft een turbine die begint te draaien door de snelheid van het bewegende water. Het aantal keren dat de kamer is rondgedraaid geeft aan hoeveel water er is vebruikt.

Hoe kun je een watermeter aanvragen?

Wanneer je een nieuwe woning bouwt, of een bestaande wooneenheid opsplits, dan dien je een nieuwe watermeter te plaatsen. Zo kan individuele bemetering worden gegarandeerd, en kunnen conflicten tussen meerdere bewoners worden voorkomen. Ook kun je een aanvraag doen voor het verplaatsen van je watermeter, het vervangen van je watermeter of het begrenzen van je watermeter.

Overzicht prijzen watermeter Farys
Aanvraag Prijs (excl. 6% btw)
Verplaatsen van de watermeter Via offerte
Vervangen van de watermeter tot Ø 40 € 128,78
Vervangen van de watermeter groter dan Ø 40 Via offerte
Begrenzing + afsluiting van de watermeter € 601,02
Wegnemen watermeter € 184,28
Herplaatsen watermeter Gratis

Krijg ik een Digitale watermeter van Farys?

De meeste Vlamingen hebben een analoge watermeter in huis. Op dit moment worden deze echter veel vervangen door een Digitale meter van Farys. De reden hiervoor is dat de Digitale meter een groot aantal voordelen heeft:

  1. De Digitale meter geeft automatisch de meterstanden door aan Farys.
  2. Je kunt jouw waterverbruik gemakkelijker opvolgen met de Digitale watermeter.
  3. De Digitale watermeter kan meldingen geven wanneer er abnormale activiteiten worden gesignaleerd, zoals een lekkage.
blauwe kraan

Alle drinkwaterbedrijven in Vlaanderen werken momenteel samen in een project om de analoge meter van de klant te vervangen door een Digitale watermeter. Dit is omdat Digitale watermeters preciezer verbruiksgegevens doorgeven dan analoge meters dat doen.

Het project is momenteel nog in de testfase. Wanneer een brede uitrol plaatsvindt zul je als klant tijdig een bericht ontvangen. In dat bericht zal worden gevraagd om een afspraak te maken om de Digitale watermeter van Farys te laten plaatsen.

Kun je de plaatsing van de Digitale watermeter weigeren?

In 2030 zijn alle huishoudens in Vlaanderen verplicht om een Digitale watermeter te hebben. Analoge watermeters zullen binnenkort dus niet meer worden geproduceerd. Wanneer je analoge meter aan vervanging toe is, of er moet een nieuwe aansluiting worden geopend, dan zal er een Digitale meter worden geplaatst. Het is dus niet mogelijk om een Digitale watermeter te weigeren.

Contactgegevens meterstand doorgeven Farys

Heb jij een vraag over lezen en doorgeven van de meterstand aan Farys die niet op deze pagina wordt beantwoord? Dan is het waarschijnlijk handig om direct contact op te nemen met de Vlaamse waterleverancier. Je kunt dit doen op de volgende verschillende manieren:

  • Via het klantenportaal
  • Via het webformulier
  • Via de telefoon
  • Via het online contactformulier
Overzicht contactgegevens Farys
Manier Details
Digitaal klantenportaal Het klantenportaal my Farys
Digitaal contactformulier Het contactformulier (alleen voor klanten)
Telefoonnummer informatie water
FARYS telefoonnummer, algemeen 07 835 35 99
FARYS telefoonnummer, storingen 07 835 35 88
Adres Farys, Stropstraat 1, 9000 Gent