Alle informatie over de drinkwaterlevering in de stad Leuven

Ben je momenteel woonachtig in Leuven of ben je van plan om erheen te verhuizen? Dan is het belangrijk om te zorgen voor de levering van drinkwater. CallMePower geeft in dit artikel alle informatie over drinkwater in Leuven. Vind hier uit wat op dit moment de waterprijs in Leuven is en hoe je een watercontract kunt beginnen of beëindigen.

Waterlevering opstarten in Leuven

In België is de watermarkt niet opengesteld voor concurrentie. Er zijn in totaal zestien waterleveranciers actief en in tegenstelling tot je gas- of elektriciteitsleverancier, kun je jouw waterbedrijf dus niet zelf kiezen. Welke waterleverancier je van water voorziet op jouw adres, wordt bepaald door de stad waarin je woont.

In de stad Leuven is het de Watergroep die zorgt voor de levering van drinkwater. In het geval van een verhuis naar, of juist verhuizing uit Leuven, dien je bij hen informatie op te vragen aangaande het waterleveringscontract.

Contactgegevens de Watergroep in Leuven

Wil je informatie ontvangen over de drinkwatervoorziening in Leuven? Je kunt in contact komen met de Watergroep op verscheidene manieren, afhankelijk van de vraag die je wilt stellen. In de onderstaande tabel zijn alle contactgegevens te vinden van de Watergroep.

Contactinformatie de Watergroep in Leuven
Manier Details
Digitale klantenzone Klantenzone de Watergroep
E-mail / Digitaal contactformulier [email protected]
Telefoonnummer klantendienst 📞02 238 96 99
Postadres Vooruitgangsstraat 189
1030, Brussel
Algemene informatie water
02 588 46 56 
Advertentie - Dienst CallMePower
Bel mij gratis terug 
Advertentie - Dienst CallMePower

verhuizen water
verhuizen water

Ga je verhuizen en heb je hulp nodig met het regelen van je wateraansluiting? (Gratis dienst)

CallMePower helpt je stap voor stap om de procedures met jouw waterleverancier telefonisch af te ronden.

verhuizen water
verhuizen water

Ga je verhuizen en heb je hulp nodig met het regelen van je wateraansluiting? (Gratis dienst)

Laat je telefoonnummer achter, en een van onze CallMePower adviseurs belt je terug om samen met jou de stappen te zetten.

De prijs van water in Leuven

In België zijn er kosten verbonden aan het water dat je verbruikt. Naast de variabele kosten voor waterverbruik, zijn er vaste kosten voor het onderhoud van de waterleidingen. De variabele kosten bestaan uit twee verschillende tarieven:

  • Het basistarief geldt voor het waterverbruik tot 30 m3 per wooneenheid + 30 m3 per bewoner per jaar.
  • Het comforttarief geldt voor het waterverbruik dat plaatsvindt buiten het basistarief.

In België heeft elke waterleverancier de mogelijkheid om zijn eigen waterprijs te bepalen. Hierdoor variëren de waterprijzen per leverancier. Het gevolg is dat de waterprijs in de duurste gemeente tot wel drie keer meer kan bedragen dan in de goedkoopste gemeente.

In Leuven zijn op dit moment de volgende prijzen van toepassing bij de Watergroep:

  • Het basistarief water in Leuven bij de Watergroep is € 2,2597 per m3;
  • Het comforttarief in Leuven bij de Watergroep is € 4,5194 per m3.

Alleen de tarieven voor de levering van schoon drinkwater worden hierboven weergegeven. In Leuven dien je eveneens een apart tarief te betalen voor de afvoer en de zuivering van het gebruikte afvalwater. Ga naar de website van de Watergroep om de andere tarieven te bekijken.

Water organiseren bij een verhuizing in Leuven

In het geval van verhuizen naar, of juist uit Leuven, dien je een waterleveringscontract af te sluiten of stop te zetten bij de Watergroep. Houd in gedachten om de verhuizing ongeveer drie maanden van tevoren te plannen. Er zijn twee mogelijkheden om een watercontract te regelen:

  • Via het online klantenportaal
  • Via het papieren overnamedocument

Let op: vergeet niet dat je zowel op het oude als het nieuwe adres de meterstanden moet doorgeven. Heb je momenteel een watercontract bij een andere watermaatschappij? Dan is het belangrijk dat je de overname regelt bij alle twee de verschillende leveranciers.

Ga je verhuizen naar een andere stad in Vlaams-Brabant? Het regelen van je verhuis kan anders in zijn werk gaan en zowel de waterleverancier als de waterprijzen kunnen anders zijn.

Watercontract digitaal opstarten of stopzetten in Leuven

Wanneer je verhuist, kun je ervoor kiezen om een waterovereenkomst te beginnen of te eindigen via de online klantenzone van de waterleverancier. Dit doe je door naar de website te gaan van de Watergroep en de aanpassingen door te voeren. Hierbij zal je verzocht worden om diverse gegevens in te voeren, zoals je persoonlijke informatie, en de meterstanden op de watermeter.

Watercontract regelen via het overnamedocument

Vind je het prettiger om het opstarten van een waterleveringscontract op papier te organiseren? In dat geval kan je het overnamedocument gebruiken. Elk waterleveringsbedrijf in België hanteert zijn eigen document waarmee je het watercontract kunt beginnen of stopzetten. Je kunt het overnamedocument als PDF-bestand kosteloos downloaden via onze website.

overnamedocument
verhuizen water

Hulp nodig bij het water overnamedocument? (Gratis dienst)

CallMePower helpt je in één telefoongesprek met het regelen van het water overnamedocument.

overnamedocument
verhuizen water

Hulp nodig bij het water overnamedocument? (Gratis dienst)

CallMePower helpt je in één telefoongesprek met het regelen van het water overnamedocument.

Wat doen bij een waterstoring in Leuven?

Het is mogelijk dat er zich af en toe storingen voordoen in het leidingnetwerk. Zo kan het voorkomen dat er uit de kraan geen water stroomt of dat je drukproblemen ervaart. Het is belangrijk om te achterhalen wat de bron is van het probleem. Neem als eerste contact op met je watermaatschappij om te achterhalen of zij verantwoordelijk zijn voor de tijdelijke afsluiting van de drinkwatertoevoer.

Indien je watermaatschappij geen duidelijkheid kan bieden, kun je ervoor kiezen om de volgende stappen te zetten om uit te vinden wat de bron is van het probleem:

  • Kijk of de hoofdkraan en tussenkranen volledig geopend zijn;
  • Bekijk alle kranen zorgvuldig op eventuele verstoppingen;
  • Neem, indien je in een appartement woont, contact op met de beheerder van het gebouw;
  • Roep de hulp in van een loodgieter.