Attest van gezinssamenstelling in België

Een attest van gezinssamenstelling is een uittreksel uit het bevolkingsregister dat de personen vermeldt die deel uitmaken van je gezin. In dit artikel ontdek je, onder andere, wie een attest van gezinssamenstelling aan kan vragen, hoe en wanneer je het attest aan dient te vragen, en hoe het aanvraagproces eruit ziet.
Attest gezinssamenstelling online aanvragen
Om een attest van gezinssamenstelling aan te vragen, is het belangrijk om ingeschreven te staan in de gemeente waar je woont. Voer dus eerst een adreswijziging door.
In de onderstaande tabel vind je de links om online de attest van gezinssamenstelling aan te vragen in verschillende steden in Vlaanderen en Brussel.
Attest van gezinssamenstelling online aanvragen | |
---|---|
Antwerpen | Attest gezinssamenstelling Antwerpen |
Brussel | Attest gezinssamenstelling Brussel |
Brugge | Attest gezinssamenstelling Brugge |
Leuven | Attest gezinssamenstelling Leuven |
Gent | Attest van gezinssamenstelling |
Oostende | Attest gezinssamenstelling Oostende |
Zottegem | Attest gezinssamenstelling Zottegem |
Zoersel | Attest van gezinssamenstelling Zoersel |


Je contracten verhuizen in één keer geregeld! (Gratis dienst)
CallMePower helpt je met het opzeggen en afsluiten van je energie- en telecomcontracten.


Al je contracten verhuizen in één keer geregeld! (Gratis dienst)
Bel CallMePower op maandag - vrijdag van 8:00 - 19:00 uur en zaterdag van 8:30 - 17:30 uur of laat je gratis terugbellen door ons.
Wie kan een attest gezinssamenstelling aanvragen?
Niet iedereen kan zomaar een attest van gezinssamenstelling aanvragen. De volgende personen zijn in staat om een gezinssamenstelling aan te vragen:
- Jijzelf (enkel voor je eigen gezin);
- Een wettelijk vertegenwoordiger (bv. ouder of voogd);
- Bijzondere gemachtigden zoals een advocaat;
- Derden, als de afgifte ervan voorgeschreven is door de wet.
Wil je liever een attest van gezinssamenstelling fysiek aanvragen? Dan kun je dit doen bij het gemeentehuis in jouw gemeente. Meestal kun je het attest dan diezelfde dag nog meenemen. Je zet de volgende stappen:
- Maak een afspraak bij het gemeentehuis.
- Haal het attest op;
- Haal je het attest op voor jezelf? Neem dan je identiteitskaart mee.
- Haal je het attest op voor een ander? Neem dan ook een volmacht van de betrokkene en kopie van die persoon zijn identiteitskaart mee.
Aanvraag attest gezinssamenstelling door derden Derden kunnen zonder jouw toestemming een attest van gezinssamenstelling verkrijgen wanneer ze hiervoor een wettelijk belang aan kunnen tonen. Dit kan gaan om bijvoorbeeld een notaris of openbaar bestuur. Het aantonen van het wettelijk belang gebeurt via de e-mail of schriftelijk.
Attest gezinssamenstelling aanvragen in Antwerpen
In gemeente Antwerpen kun je het attest van gezinssamenstelling Digitaal aanvragen. Je hoeft dus niet van tevoren een afspraak te maken, maar kunt het document direct Digitaal ontvangen. Dit doe je op de website van gemeente Antwerpen. Je zet de volgende stappen:
- Meld je aan. Je kunt je aanmelden met je itsme account, een eID met aangesloten kaartlezer, via de beveiligingscode met de app of met een federaal token.
- Vul je gegevens in. Er wordt je gevraagd om je voornaam, naam, rijksregisternummer en contactgegevens in te vullen.
- Ontvang het document direct Digitaal. Als je ervoor kiest om de aanvraag voor een attest Digitaal te doen, kun je het document direct ontvangen.
Hoeveel kost een attest van gezinssamenstelling?
In de meeste gemeentes is een attest van gezinssamenstelling gratis. Echter zijn er enkele gemeentes waar je voor het attest van gezinssamenstelling dient te betalen. In dat geval liggen de kosten erg laag. Raadpleeg onderstaande tabel voor de prijs van een gezinssamenstellingsattest in verschillende gemeenten.
Attest van gezinssamenstelling online aanvragen | |
---|---|
Prijs attest van gezinssamenstelling Antwerpen | Gratis |
Prijs attest van gezinssamenstelling Brussel | Gratis of € 8,00 |
Prijs attest van gezinssamenstelling Brugge | Gratis, apostille € 20,00 |
Prijs attest van gezinssamenstelling Leuven | Gratis |
Prijs attest van gezinssamenstelling Gent | Gratis |
Wanneer vraag je het attest gezinssamenstelling aan?

Een attest samenstelling gezin dien je meestal aan te tonen wanneer je aanvraag doet op een bepaalde uitkering of tarief. De reden hiervoor is dat de omvang van uitkeringen en tarieven vaak wordt berekend op basis van de grootte en samenstelling van een gezin.
Het attest is dus voornamelijk van belang voor overheden en specifieke instellingen, zoals het ziekenfonds, de vakbond en de dienst kinderopvang.
.png)

Ga je binnenkort verhuizen? (Gratis dienst)
Bel CallMePower om je contracten te verhuizen: energie, telecom, water en verzekeringen!
.png)

Hulp nodig met het verhuizen van je contracten? (Gratis dienst)
Bel CallMePower op maandag - vrijdag van 8:00 - 19:00 uur en zaterdag van 8:30 - 17:30 uur of laat je terugbellen door ons.
Attest van gezinssamenstelling: inhoud
Uiteraard staat in de attest van gezinssamenstelling vastgelegd wat de daadwerkelijke gezinssituatie is. Het aantal verschillende soorten gezinssituaties, ofwel gezinssamenstellingen, dat bestaat is oneindig. In principe wordt onder het woord gezin verstaan: alle personen die op hetzelfde adres gedomicilieerd zijn. Dit houdt dus in dat wanneer je kinderen hebt, maar die op een ander adres ingeschreven staan dan jij, deze niet onderdeel uitmaken van het gezin.
Een attest van gezinssamenstelling is een uittreksel waarop alle personen die op hetzelfde adres gedomicilieerd zijn vermeld staan. Dat kunnen kinderen, ouders, broers, zussen en andere inwonenden zijn. Uitzonderingen bestaan voor rusthuizen of kloostergemeenschappen.
Daarnaast staan de volgende elementen in de gezinssamenstelling vermeld:
- De identiteit van de bewoners.
- De relatie tussen de bewoners.
- De datum van binnenkomst in het huishouden.
- De datum van wijzigingen in het huishouden.
Hoe kan ik mijn gezinssamenstelling wijzigen?
Wanneer de samenstelling van het gezin verandert, bijvoorbeeld door een verhuizing, zul je deze wijziging moeten doorgeven aan de dienst bevolking in jouw gemeente. Vergeet echter niet dat je in veel gevallen de wijziging ook apart dient door te geven bij je verzekeringsmaatschappij. In de volgende gevallen verandert de samenstelling van het gezin:
- Een geboorte: wanneer er een kind wordt geboren en deze wordt aangegeven bij de dienst bevolking, zal deze automatisch worden toegevoegd aan de gezinssamenstelling.
- Een scheiding: wanneer een ex-partner verhuist en het nieuwe adres doorgeeft bij de dienst bevolking van de gemeente, zal de ex-partner automatisch uit de gezinssamenstelling verdwijnen.
- Een nieuwe medebewoner. Als er een extra persoon op hetzelfde domicilieadres komt wonen, dan dient die persoon officieel zijn domicilie te veranderen.
- Iemand verlaat de woning. Wanneer een bewoner het gezin verlaat, dan dient dit te worden gemeld aan de dienst bevolking. De verhuizing hoeft nooit dubbel te worden gemeld. Wanneer de verhuizer zijn nieuwe adres doorgeeft, hoef jij dit dus niet te doen.
.png)

Ga je binnenkort verhuizen? (Gratis dienst)
Bel CallMePower om je contracten te verhuizen: energie, telecom, water en verzekeringen!
.png)

Hulp nodig met het verhuizen van je contracten? (Gratis dienst)
Bel CallMePower op maandag - vrijdag van 8:00 - 19:00 uur en zaterdag van 8:30 - 17:30 uur of laat je terugbellen door ons.