Hulp nodig met een abonnement kiezen?

Bel CallMePower om gratis een vergelijking van alle telecom abonnementen uit te voeren (gratis dienst).

Hulp nodig met een abonnement kiezen?

Laat CallMePower jou terugbellen om gratis een vergelijking van alle telecom abonnementen uit te voeren (gratis dienst).

Veranderingen per 1 november: Wi-Free stopt, vrije modemkeuze en vergoeding panne

Geschreven op
minuten lezen
Veranderingen telecommarkt per 1 november

Een nieuwe maand gaat van start met verschillende wijzigingen in de Belgische telecommarkt. Zo stopt Telenet met het aanbieden van Wi-Free, ben je niet langer meer verplicht om de modem van jouw telecom provider te gebruiken en zul je een vergoeding krijgen vanuit de telecom provider bij storingen voor internet en gsm.

Telenet Wi-Free

Telenet Wi-Free was een gratis dienst vanuit Telenet, maar waar iedereen gebruik van kon maken. Het was hierbij mogelijk om jouw toestel kosteloos met één van de Telenet hotspots te verbinden of om gebruik te maken van één van de hotspots van Telenet klanten.

Vanaf vandaag wordt deze dienst echter stopgezet. Telenet geeft als redenen voor het stopzetten van Wi-Free:

  • Steeds minder mensen zijn onderweg op zoek naar wifi, mede doordat ze zelf voldoende mobiel internet hebben.
  • De nieuwe generatie modems (vanaf CH8568LG en nieuwer) zenden geen Wi-Free signaal meer uit.
  • Wi-Free heeft hoge onderhoudskosten. Telenet kan deze kosten niet meer verantwoorden.

Vragen over telecom of je abonnement?

Bel CallMePower voor antwoorden op al je vragen omtrent telecom (gratis dienst).

Vragen over telecom?

voor antwoorden op al je vragen omtrent telecom (gratis dienst).

Vrije modemkeuze

Vanaf vandaag opent het BIPT de markt voor modems. Consumenten zijn hierdoor niet langer meer verplicht om de modem te gebruiken (of aan te schaffen) van hun telecom provider. De keuze welke modem er bij jou in huis hangt, zal dus volledig in handen van de consumenten liggen.

Hiermee volgt België vele andere Europese landen, waaronder onze buurlanden Nederland en Duitsland, waar klanten al langere tijd zelf hun modem mogen uitkiezen.

De voornaamste redenen van het BIPT voor deze wijziging zijn dat door de vrije modemkeuze:

  • het veranderen van internet provider eenvoudiger moet worden, klanten hoeven namelijk minder kosten te maken en er hoeft wellicht ook geen installatie meer in jouw woning plaats te vinden.
  • de competitie op de telecommarkt toeneemt.
  • de consument zelf een modem kan uitkiezen die bij hun eigen wensen en behoeften past.

De vrije modemkeuze is vooral perfect voor huishoudens die iets anders willen dan de modem die hun provider aanbiedt. Dit houdt echter niet in dat iedereen nu opeens zelf een modem moet gaan aanschaffen. Het advies van CallMePower is om de komende tijd na te gaan of je tevreden bent met de modem van jouw provider, of dat je liever een andere modem wilt. Het is hierbij zeker belangrijk om modems te vergelijken. Ook als je in de komende maanden van telecom provider verandert, is dit een belangrijke vraag om jezelf te stellen.

Maaike ZahnTelecom expert CallMePower

Vergoeding panne internet en gsm

Lange tijd ging het er al over, maar vanaf vandaag wordt het ook daadwerkelijk geïmplementeerd: Klanten hebben recht op een vergoeding bij een panne, bijvoorbeeld als ze plotseling zonder internet komen te zitten of als ze niet meer kunnen bellen / gebeld kunnen worden.

Om voor de vergoeding in aanmerking te komen, zal de panne minimaal acht uur moeten duren. Je zult vervolgens € 1,00 per dag ontvangen. Dit dient een automatische betaling te zijn, dat echter ook als korting op jouw telecom factuur toegepast kan worden of uitgekeerd kan worden in de vorm van bijvoorbeeld een gratis film.

Hoe de vergoeding uitgekeerd zal gaan worden, kan per telecom provider verschillen. Jouw telecom provider zal jou op de hoogte stellen hoe de vergoeding bij hen uitgekeerd wordt.

Vragen over telecom of je abonnement?

Bel CallMePower voor antwoorden op al je vragen omtrent telecom (gratis dienst).

Vragen over telecom?

voor antwoorden op al je vragen omtrent telecom (gratis dienst).

Vond je deze informatie nuttig? 100% van de 28 stemmen vond de informatie nuttig.

Het laatste nieuws op de telecommarkt