Met zijn elektriciteits,-, gas- en mazoutaanbod, zijn lange verleden en de nieuwe tankkaart, is Octa+ al lang een gevestigde naam in ons land. Uniek aan Octa+ zijn bepaalde formules waarbij de klant korting krijgt op brandstof of op mazout in combinatie met een contract voor de levering van aardgas of elektriciteit.


Wie is Octa+?

Octa+ is een relatief kleine leverancier van elektriciteit en aardgas. Ze onderscheidt zich van andere energieleveranciers in België door ook mazout te leveren. Momenteel heeft Octa+ een marktaandeel van 1,17% voor elektriciteit en van 1,24% voor aardgas in Vlaanderen.

Sinds 2010 is Octa+ actief op de elektriciteitsmarkt in België, dat betekent echter niet dat Octa+ pas in 2010 is opgericht. In tegendeel. Deze energieleverancier is al jaren actief in de Belgische energiemarkt. Het bedrijf werd opgericht onder de naam Becquevort en stapte in 1881 over van het ophalen van huisvuil naar de distributie van steenkool.

Na de oorlog vond er een evolutie op de Belgische energiemarkt plaats, waarbij veel huishoudens geen steenkool maar mazout gingen gebruiken. Dit was voor Octa+ een teken om ook over te stappen op mazout. Naast het leveren van energie begon Octa+ in 1986 ook met het leveren van brandstof door zijn eerst tankstation te openen. Inmiddels hebben ze geen tankstations meer, maar zijn ze in dit gebied nog wel actief met de Octa+ tankkaart.

  • Voordelen Octa+
  • Vijf sterren klantendienst
  • Kwalitatieve dienstverlening
  • Objectief advies
  • Competatieve prijzen
  • Facturen per post of in de online klantenzone
  • Al 130 jaar ervaring op het gebied van energie

Octa+ reviews Octa+ spreekt zelf over een vijf sterren dienstverlening, maar hoe wordt die dienstverlening en het bedrijf zelf door de VREG en (oud-)klanten beoordeeld? Ontdek het in de Octa+ reviews!

Octa+ energie aanbod

octa+ energie

Octa+ levert brandstof, stookolie, groene elektricteit en aardgas. De groene energie die zij leveren is voornamelijk afkomstig uit biomassa, biogas en windmolens, maar daarnaast leveren ze ook zonne-energie en waterenergie.

Ondanks dat ze groene energie leveren, wordt er door Octa+ ook nog veel energie uit fossiele brandstoffen en kerncentrales opgewekt. Dit is terug te zien in de groene stroom score van Greenpeace, die Octa+ in hun laatste beoordeling een score van 7/20 geeft.

De score van dit jaar valt hiermee lager uit dan de laatste beoordeling. Dit komt omdat Octa+ nog meer energie aankoopt op de Europese markten, dat nog steeds veel kolen- en kernenergie betreft, dan de laatste jaren. Daarnaast hebben ze dit jaar geen nieuwe, groene investeringen aangekondigd.

Momenteel biedt Octa+ vier elektriciteits- en drie gastarieven aan. Elk Octa+ tarief heeft een looptijd van één jaar. Dit houdt in dat Octa+ gedurende de looptijd van het contract de voorwaarden niet mag wijzigen. Momenteel zijn alle energietarieven van Octa+ enkel met een variabel tarief te verkrijgen.

Octa+ energie aanbod
Flex Smart Activ(+)
Elektriciteit of gas Elektriciteit Elektriciteit en gas Elektriciteit en gas
Vast/Variabel Variabel met trimestriële aanpassingen Variabel Variabel
Looptijd 1 jaar 1 jaar 1 jaar
Groene stroom Tegen betaling Tegen betaling Tegen betaling
Klantendienst E-mail, website, sociale media* E-mail, telefonisch, website, sociale media, klantenloket E-mail, website, sociale media*
Facturen per E-mail** E-mail of post E-mail**

*Tegen betaling is de klantendienst telefonisch beschikbaar
**Tegen betaling zijn de facturen per post te ontvangen

Groene Energie
Groene Energie

Groene energie thuis én besparen op je energiefactuur?

Groene stroom hoeft niet duurder te zijn. Bel ons gratis en geheel vrijblijvend voor groene stroom advies en start met besparen op je energiefactuur!

Groene Energie
Groene Energie

Groene energie thuis én besparen op je energiefactuur?

We bellen je gratis terug tijdens onze openingsuren of bel ons op maandag - vrijdag van 8:00 - 19:00 uur en zaterdag van 8:30 - 17:30 uur.

Octa+ tarieven: Flex

Het Octa+ Flex tarief heeft een looptijd van één jaar en maakt gebruik van variabele tarieven die vier keer per jaar worden aangepast. Bij dit tarief ontvang je de energiefacturen via de e-mail en kun je alleen via de e-mail, website of sociale media contact met Octa+ opnemen.

Het betalen van jouw energiefacturen kun je maandelijks, elke twee maanden of elke drie maanden doen. Hoe vaak jij jouw voorschotfacturen wilt betalen, bepaal je zelf. Daarnaast kun je ook kiezen met welke betaalmethode jij jouw facturen wilt betalen: via domiciliëring of overschrijving.

Je kunt bij deze formule voor een aantal extra's kiezen. Zo kun je voor € 2 per voorschotfactuur de factuur via de post ontvangen. Daarnaast kun je voor € 1 per maand toch gebruik maken van de telefonische klantendienst van Octa+. Indien je graag groene stroom thuis wilt hebben, dan kan dat door € 0,25 per kWh extra te betalen.

Octa+ tarieven: Smart

Het Octa+ Smart tarief is een ‘comfortformule’ waarbij de klant iets meer betaalt maar in ruil ook meer service mag verwachten. Zo kun je jouw energiefacturen ontvangen via de post, e-mail of Zoomit en kun je ze betalen via overschrijving, domiciliëring of Zoomit. Daarnaast kun je Octa+ contacten via de telefoon, e-mail, website, sociale media of kun je langs gaan bij een klantenloket.

Dit tarief maakt gebruik van variabele tarieven en heeft een looptijd van één jaar. Indien gewenst, kun je voor € 0,25 extra per kWh kiezen voor niet alleen 100% Belgische stroom, maar ook voor groene stroom. Neem je bovendien stookolie af bij Octa+, dan krijg je korting op jouw mazout. Ook als je de HybridCard van Octa+ gebruikt, kun je in cominatie met Octa+ Smart korting ontvangen.

Octa+ tarieven: Activ

Het Octa+ Activ tarief is een formule voor consumenten die actief de prijzen in het zeil houden en graag hun zaken via internet regelen. De klantendienst is bij deze formule enkel via e-mail en sociale media bereikbaar en de voorschotfactuur wordt standaard per e-mail verzonden en per domiciliëring of overschrijving betaald.

De variabele tarieven worden in deze formule vastgelegd voor één jaar. Je hebt daarnaast de keuze tussen de Activ formule en de Activ+ formule en hoe vaak je jouw voorschotfactuur wilt ontvangen: elke maand, elke twee maanden of elke drie maanden.

Octa+ biedt consumenten enkele opties aan bij deze formule. Zo kun jij er voor kiezen om tegen betaling (€ 2 per voorschotfacuur) de voorschotfacturen toch via de post te ontvangen. Ook bieden ze de mogelijkheid om tegen betaling € 1 per maand) toch gebruik te kunnen maken van de telefonische klantendienst. Voor € 0,25 extra per kWh kun je bovendien voor groene stroom kiezen.

gas en elektriciteit

Vergelijk energie, stap over en bespaar!

Bel CallMePower voor gratis vergelijkingshulp en om te veranderen van energieleverancier!

gas en elektriciteit

Vergelijk energie, stap over en bespaar!

CallMePower belt je gratis terug tijdens de openingsuren met energieadvies of bel op maandag - vrijdag van 8:00 - 19:00 uur en zaterdag van 8:30 - 17:30 uur.

Octa+ mazout aanbod

octa+ mazout

Octa+ is naast een leverancier van elektriciteit een aardgas ook een leverancier van mazout. Er zijn momenteel drie Octa+ mazout tarieven beschikbaar:

  • Mazout: Klassieke en zeer goedkope stookolie dat vorstbestendig is tot -8 °C en een zwavelgehalte heeft van 50 PPM.
  • Mazout+: Huisbrandolie van een hoge kwaliteit en met een hoger rendement waardoor je bespaart op jouw verbruik. Deze optie is vorstbestendig tot -25 °C en heeft ook een zwalvegehalte van 50 PPM.
    Daarnaast heb je bij deze optie minder last van geur en wordt de mazoutketel beschermd door het gebruik van antioxidanten.
  • Gasolie extra: Laagzwavelige mazout met een zwavelgehalte van maar 10 PPM dat door de properdere verbranding minder CO2 uitstoot. Het is daarnaast vorstbestendig tot -20 °C en brengt minder onderhoudskosten aan de mazoutketel met zich mee door het gebruik van antioxidanten.

Het type mazout dat jij nodig hebt is afhankelijk van jouw mazouttank. Octa+ heeft daarom enkele mazout specialisten die jou elke werkdag kunnen helpen om het juiste soort stookolie aan te schaffen. De mazout kun je bovendien gespreid betalen met behulp van een budgetplan.

gas en elektriciteit

Vragen over omschakelen naar aardgas?

Bel voor gratis advies van CallMePower bij de switch van mazout naar gas en om een aardgascontract af te sluiten!

gas en elektriciteit

Vragen over omschakelen naar aardgas?

CallMePower belt je gratis terug of bel ons op maandag - vrijdag tussen 8:00 - 19:00 uur of zaterdag tussen 8:30 - 17:30 uur..

Octa+ tankkaart

De HybridCard is de Octa+ tankkaart die gebruikt kan worden voor klassieke tankbeurten maar ook voor het opladen van jouw elektrische auto. Deze kaart kan in alle Belgische tankstations gebruikt worden en ook in Nederland en Luxemburg kun je bij verschillende tankstations terecht.

Het voordeel van deze kaart is dat alle brandstofkosten in één gedetailleerde factuur worden verzameld. Het is zelfs mogelijk om hierin onderscheid te maken tussen verschillende chauffeurs, nummerplaten of kaartnummers en als onderneming kun je met behulp van deze factuur gemakkelijk btw terugvorderen. Met deze kaart is het door de split billing optie bovendien mogelijk om energie die thuis wordt verbruikt voor het opladen van de auto door te factureren aan de werkgever.

Octa+ contact

octa+ contact

Octa+ heeft meerdere manieren waarop je hen kan contacten. Tot de Octa+ contactmogelijkheden behoren:

  • Telefoon
  • E-mail
  • Sociale media
  • Contactformulier op de Octa+ website
  • Chat op de Octa+ website
  • Klantenloket
  • My Octa+

Octa+ telefoon

De telefonische Octa+ klantendienst kan op meerdere manieren bereikt worden. Als je vragen hebt over elektriciteit en aardgas, kun je op alle werkdagen Octa+ bereikbaar via: ☎ 02 851 01 51.

Heb je echter een vraag over de hybride tankkaart, de HybridCard, dan kun je Octa+ op alle werkdagen bereiken via: ☎ 02 257 46 18.

Het is bovendien mogelijk om Octa+ via WhatsApp een bericht te sturen, dit kan op het telefoonnummer: ☎ +32 2 255 76 01.

Telefonische Octa+ klantendienst Controleer goed of jij wel gebruik kunt maken van de telefoondienst van Octa+. Indien je een online contract hebt, zul je namelijk moeten bijbetalen om Octa+ telefonisch te kunnen bereiken.

Octa+ e-mail

Indien je Octa+ niet telefonisch kunt bereiken, dan is het ook mogelijk om hen een e-mail te sturen. Voor vragen en problemen kun je Octa+ een mail sturen op: energie@octaplus.be.

Octa+ adres

Klanten die geen online contract hebben, kunnen ook bij één van de drie klantenloketten langs gaan voor hun vragen en problemen. Deze klantenloketten zijn gevestigd op:

  • Schaarbeeklei 600 - 1800 Vilvoorde
  • Rue des Mousquetaires Gris 33 - 5660 Mariembourg
  • Rue de l'Île Monsin 23 - 4020 Luik

My Octa+: de online Octa+ klantenzone

Net zoals veel andere energieleveranciers beschikt ook Octa+ over een online klantenzone voor hun klanten. In My Octa+ kunnen alle klanten:

  • Hun energiefacturen inzien en downloaden;
  • Hun energiecontract beheren;
  • Hun voorschotbedrag wijzigen;
  • Hun persoonlijke gegevens wijzigen;
  • De transacties van hun tankkaarten beheren, indien je over de HybridCard beschikt.

Als klant van Octa+ hoef je je maar één keer aan te melden in My Octa+. Dit kun je doen met jouw klantennummer en een activeringscode. Beide gegevens zijn op jouw Octa+ factuur te vinden. Hierka kun je je telkens opnieuw inloggen met jouw e-mail en wachtwoord.

Meer info over Octaplus