Klant worden bij ENGIE?

Ontvang meer informatie of sluit een contract bij ENGIE af

Wil je klant worden bij ENGIE?

Laat je gratis terugbellen door onze energie-experts om een ENGIE aanbieding te vergelijken of af te sluiten!

ENGIE contract opzeggen: procedures stopzetten en gegevens

Geactualiseerd op
minuten lezen
ENGIE opzeggen

Bij een overstap naar een nieuwe energieleverancier wordt je huidige ENGIE-contract automatisch stopgezet door de nieuwe leverancier. In specifieke gevallen, zoals verhuizing naar het buitenland, samenwonen, of leegstand, moet je zelf contact opnemen met de klantendienst van ENGIE op ? 078 35 33 33 om het contract op te zeggen. Controleer altijd of de opzegging correct is verwerkt om problemen zoals dubbele facturen te voorkomen.

ENGIE contract opzeggen

Consumenten en kmo’s in België staan geheel vrij om te veranderen van energieleverancier. Ook als de looptijd van een contract nog niet is afgelopen, kun je vrij overstappen. Dit geldt ook als de contactperiode nog niet is afgelopen of als je hebt gekozen voor een vast contract. Ben je dus niet tevreden met ENGIE of betaal je te veel? Stap dan over!

Een ENGIE contract opzeggen zonder een nieuw contract af te sluiten kan door contact op te nemen met de klantendienst van ENGIE. Let wel op dat er altijd een energiecontract actief blijft op het adres van de woning, zodat je energie kunt blijven gebruiken. In het geval van leegstand kun je kiezen voor een leegstandscontract. Het telefoonnummer om een contract van ENGIE op te zeggen is: ? 078 35 33 33 (zonaal tarief).

Informatie of hulp nodig bij het afsluiten van een gas- of elektriciteitscontract van ENGIE?

Een van onze energieadviseurs helpt je gratis verder!

Informatie of hulp nodig bij het afsluiten van een gas- of elektriciteitscontract van ENGIE?

Een van onze energieadviseurs helpt je gratis verder!

Wanneer ENGIE contract opzeggen?

Als je gaat veranderen van energieleverancier is het in de meeste gevallen niet nodig om het ENGIE contract op te zeggen. Bij een overstap zal je nieuwe leverancier automatisch contact opnemen met ENGIE voor het opzeggen van het contract. Ga dit voor de zekerheid wel altijd na.

Er zijn een aantal situaties waarin het wel nodig is om je contract bij ENGIE op te zeggen, waaronder:

  • Als je gaat samenwonen met iemand die al een energiecontract heeft.
  • Bij een verhuis naar het buitenland of andere regio waar ENGIE niet actief is;
  • Bij een echtscheiding;
  • Bij een overlijden.

Ook als je verhuist naar een gebied waar ENGIE niet actief is, zal je het energiecontract op moeten zeggen. Op dit moment kan je een contract bij deze leverancier afsluiten in heel België en zal het dus niet nodig zijn om op te zeggen als je gaat verhuizen in België.

Wanneer contract ENGIE niet opzeggen?

Het is niet nodig om je huidige energiecontract bij ENGIE zelf op te zeggen wanneer je van energieleverancier verandert. Zodra het nieuwe contract is bevestigd, zal de nieuwe leverancier automatisch het bestaande contract bij ENGIE stopzetten. Dit proces verloopt volledig via de nieuwe leverancier, zodat je hier zelf niets voor hoeft te doen.

Om zeker te zijn dat de overstap correct verloopt, wordt aangeraden om contact op te nemen met je nieuwe energieleverancier. Controleer na de overstap ook of de opzegging van je contract bij ENGIE daadwerkelijk is verwerkt. Op die manier vermijd je dubbele facturen of eventuele problemen met de beëindiging van je oude contract. Zorg ervoor dat alle meterstanden correct worden doorgegeven om de slotfactuur nauwkeurig te laten opstellen.

Zakelijk contract ENGIE opzeggen

Een zakelijk contract bij ENGIE kan worden opgezegd volgens de voorwaarden in de algemene en bijzondere voorwaarden. De looptijd van het contract is standaard één jaar en wordt automatisch verlengd voor opeenvolgende periodes van één jaar, tenzij het wordt opgezegd. Bij een verhuizing moet ENGIE ten minste 20 dagen van tevoren op de hoogte worden gesteld, en de meterstanden moeten binnen 7 dagen na de verhuizing worden doorgegeven om een correcte slotfactuur op te maken.

Klant worden bij ENGIE?

Ontvang meer informatie of sluit een contract bij ENGIE af

Wil je klant worden bij ENGIE?

Laat je gratis terugbellen door onze energie-experts om een ENGIE aanbieding te vergelijken of af te sluiten!

ENGIE opzeggen bij verhuis

Bij een verhuis zal je in enkele gevallen je ENGIE contract moeten opzeggen. In de meeste gevallen zal het echter niet nodig zijn om je contract op te zeggen bij een verhuis. Een ENGIE contract opzeggen bij een verhuis is alleen nodig in vier verschillende situaties, namelijk:

  1. als je gaat samenwonen met iemand die al een energiecontract heeft en je kiest om dat contract te behouden;
  2. bij een verhuis naar het buitenland;
  3. als je gaat verhuizen naar een woning waar geen aardgas beschikbaar is (in het geval van verwarming met een warmtepomp of mazout);
  4. als je klant wilt worden bij een andere leverancier na je verhuis.

Indien je na je verhuis geen klant wilt blijven bij ENGIE, is het mogelijk om je contract bij ENGIE direct stop te zetten en een nieuw contract af te sluiten op je nieuwe adres. Op deze manier weet je zeker dat de facturering op je nieuwe adres goed zal verlopen.

Verhuizen en klant blijven bij ENGIE

Als je wilt verhuizen en eerder genoemde redenen zijn niet van toepassing, zijn er een aantal voorwaarden die ENGIE hanteert:

  • Het nieuwe adres moet gemeld zijn bij ENGIE (30 dagen voor de verhuisdatum).
  • De meterstand van het oude adres moet worden doorgegeven bij ENGIE (binnen zeven dagen na de verhuisdatum).

Het energieovernamedocument zal moeten worden ingevuld, onder andere voor de meterstanden. Dit kan vervolgens verstuurd worden per e-mail naar ENGIE of via de online klantenzone. Als je verhuist binnen hetzelfde gewest (bijvoorbeeld binnen het Vlaams, Waals, of Brussels Hoofdstedelijk Gewest), wordt het contract gewoon verdergezet op je nieuwe adres.

ENGIE opzeggen bij overlijden

Een ENGIE contract opzeggen bij een overlijden kan bij deze leverancier telefonisch via: ? 088 444 66 66. De klantendienst zal je verder helpen met de administratie als je dit wenst. Dit telefoonnummer is op werkdagen van 8:00 tot 18:00 te bereiken.

In de meeste gevallen zal de klantendienst vragen naar een attest voor het verwerken van de opzegging. Het doorsturen van het document kan via het contactformulier op de website. Ga eerst bij de klantendienst na of je de documenten kunt uploaden in een specifiek dossier.

Een energiecontract moet worden opgezegd bij een overlijden omdat het contract op naam van de overledene staat, en de contractuele verplichtingen niet automatisch overgaan op iemand anders. Dit betekent dat betalingen, verbruik en verdere communicatie nog steeds aan de overledene zouden worden gericht, wat niet praktisch of wettelijk correct is.

Als iemand het contract wil overnemen, moet die persoon een nieuw energiecontract afsluiten op zijn of haar naam. ENGIE kan in dat geval de meterstanden opnemen en het contract aanpassen zonder onderbreking van de energielevering.

ENGIE opzeggen bij echtscheiding

Bij een echtscheiding is het niet altijd nodig om het energiecontract bij ENGIE op te zeggen. Als de persoon die in de woning blijft al op het contract staat, kan het contract gewoon doorlopen. In dat geval blijft de afrekening voor het verbruik tot de scheidingsdatum een gezamenlijke verantwoordelijkheid, die onderling geregeld moet worden. ENGIE speelt hierbij geen bemiddelende rol

Wanneer het contract nog niet op naam van de persoon die in de woning blijft staat, is het noodzakelijk om een energieovernamedocument in te vullen. Beide partijen moeten dit document ondertekenen om te voorkomen dat er later onduidelijkheden of geschillen ontstaan over de meterstanden. Dit document dient als bewijs, maar hoeft niet naar ENGIE te worden gestuurd.

Als beide partijen de woning verlaten, moeten de meterstanden op de verhuisdatum worden genoteerd en vastgelegd in een energieovernamedocument. Deze gegevens worden doorgegeven aan ENGIE, zodat een slotfactuur kan worden opgesteld. Het document geldt als officieel bewijs van de meterstanden, mocht hier op een later moment onenigheid over ontstaan.

Informatie of hulp nodig bij het afsluiten van een gas- of elektriciteitscontract van ENGIE?

Een van onze energieadviseurs helpt je gratis verder!

Informatie of hulp nodig bij het afsluiten van een gas- of elektriciteitscontract van ENGIE?

Een van onze energieadviseurs helpt je gratis verder!

Contract ENGIE wijzigingen

Klanten van ENGIE kunnen op ieder moment alle informatie omtrent hun contract inzien in de My ENGIE klantenzone. In deze klantenzone is het tevens mogelijk om bepaalde gegevens aan te passen, waaronder persoonsgegevens en voorschotten. Voor het opzeggen van een contract kan je hier ook alle informatie doorgeven aan de klantendienst.

Voor het aanpassen van een contract kan je ook terecht bij de klantenzone. ENGIE biedt meerdere contracten aan, waarvan de voorwaarden en prijzen flink kunnen verschillen. Wil je bijvoorbeeld overstappen van een variabel tarief naar een vast tarief? Voer eerst een vergelijking uit en ga vervolgens naar de My ENGIE klantenzone om je contractwijziging in te dienen.

Aanbod ENGIE

ENGIE biedt in juni 2025 een aantal verschillende tarieven aan. Het huidige aanbod bestaat uit de volgende contracten:

Let op dat de prijzen van deze contracten sterk kunnen verschillen. De elektriciteitsprijs ligt bijvoorbeeld tussen €13,58 en €13,97 per kWh (in €cent) voor een enkelvoudige meter. De gasprijs varieert in juni 2025 van €4,41 tot €5,79 (in €cent).

Bedenktijd ENGIE nieuw contract

Zodra je een nieuw contract bij ENGIE hebt aangevraagd en deze is bevestigd door ENGIE, begint de wettelijke bedenktijd. De wettelijke bedenktijd voor energiecontracten in België is bij elke leverancier 14 dagen.

Gedurende deze 14 dagen is het mogelijk om de aanvraag van je nieuwe contract of contractswijziging bij ENGIE te annuleren. Een ENGIE contract annuleren kan door het contactformulier op de website van deze leverancier in te vullen of door telefonisch contact op te nemen met de klantendienst. Neem uiteraard ook contact op met een andere energieleverancier voor het afsluiten van een nieuw energiecontract.

Klant worden bij ENGIE?

Ontvang meer informatie of sluit een contract bij ENGIE af

Wil je klant worden bij ENGIE?

Laat je gratis terugbellen door onze energie-experts om een ENGIE aanbieding te vergelijken of af te sluiten!

Eenzijdige opzegging door ENGIE

ENGIE mag een contract eenzijdig opzeggen onder bepaalde omstandigheden. Dit kan bijvoorbeeld als er administratieve problemen optreden, zoals het niet kunnen bezorgen van e-mails door foutieve of verouderde contactgegevens, of als een klant de facturen niet betaalt. Ook kan ENGIE het contract beëindigen als er sprake is van fraude of misbruik door de klant, of wanneer de klant zich niet houdt aan de voorwaarden van het contract. In dergelijke gevallen heeft ENGIE het recht om het contract te beëindigen volgens de regels in hun Algemene Voorwaarden.

ENGIE klachten en ontevredenheid

Bij klachten over de dienstverlening of klantendienst van ENGIE is het belangrijk om eerst contact op te nemen met de klantendienst en het probleem duidelijk uit te leggen. Dit kan via de telefoon, e-mail of de online klantenzone. In de meeste gevallen kan de klantendienst het probleem direct oplossen.

Als de klantendienst geen goede oplossing biedt, kan een officiële klacht worden ingediend bij de klachtenafdeling van ENGIE. Dit kan schriftelijk of via de online klachtenprocedure. ENGIE streeft ernaar om binnen enkele dagen te reageren op ingediende klachten.

Indien de klacht niet naar tevredenheid wordt opgelost, is de Ombudsdienst voor Energie de volgende stap. Deze onafhankelijke instantie behandelt geschillen tussen afnemers en leveranciers. Een klacht kan worden ingediend per e-mail ([email protected]) of per post naar Koningsstraat 47, 1000 Brussel. Er is ook een online mogelijkheid via de website van de Ombudsdienst.

Vergelijken en overstappen

Naast ENGIE zijn er nog een groot aantal andere energieleveranciers actief in België. De verschillen tussen deze leveranciers kunnen groot zijn, onder andere in prijs, maar ook de voorwaarden variëren flink. Bekijk de onderstaande 1-1 vergelijkingen of gebruik de CallMePower energievergelijker om alle contracten in België met elkaar te vergelijken.

Vond je deze informatie nuttig? 100% van de 165 stemmen vond de informatie nuttig.

Logo

Ben jij klant (geweest) bij ENGIE Electrabel? Deel jouw ervaring!

Schrijf een review
Selecteer een datum in het afgelopen jaar, tot vandaag.
Meer informatie over de verwerking van mijn gegevens.
CAPTCHA
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.

* Verplicht veld