Met de juiste voorbereiding, verhuisdozen en verpakkingsmaterialen zorg je voor een vlotte verhuis!

energie verhuizen

Gas en/of elektriciteit nodig in je nieuwe woning?

Bel ons op ma-vr van 8-19h en za van 8:30-17:30h. Of laat je gratis terugbellen door ons.

verhuizen dozen vervoeren

Met een verhuis moet je een hele hoop organiseren. Bezittingen komen tevoorschijn waarvan je niet meer wist dat je ze nog had. Kasten moeten worden leeggehaald en garages worden opgeruimd en uitgezocht. Om zoveel mogelijk orde op zaken te stellen is het zorgvuldig inpakken van je eigendommen van belang. Maar waar vind je de dozen en materialen die je nodig hebt? Waar moet je op letten? En hoeveel heb je er nodig? Wij vertellen je meer over het organiseren van je verhuis.


Inhoud artikel verhuisdozen:

verhuisdozen inpakken spullen
  1. Welke verschillende verhuisdozen zijn er?
    1. Geen verhuisbedrijf ingehuurd? Waar kan je zelf verhuisdozen kopen?
    2. Kwalitatief en sterk verpakkingsmateriaal
  2. Soorten verhuisdozen en afmetingen
    1. Draagkracht verhuisdozen
  3. Hoeveel verhuisdozen heb je nodig?
    1. Verdelen gewicht in verhuisdozen
  4. Verhuisservice voor je bezittingen
    1. Wie schakel je in?
  5. Wat als er iets breekt of kapot gaat tijdens een verhuis?
  6. Waar je nog meer aan moet denken bij een verhuis
    1. Adres wijzigen
    2. Post doorsturen
    3. Energie omzetten

Welke verschillende verhuisdozen zijn er?

Je hebt allerlei soorten voorwerpen in huis staan, van groot tot klein, van zacht tot breekbaar. Met verschillende vormen en gewicht. Om ervoor te zorgen dat alles netjes kan worden ingepakt en veilig vervoert, is het van belang een goede selectie verhuismaterialen aan te schaffen. Verschillende verhuisbedrijven kunnen ook dozen leveren, maar is dit de meest economische optie?

Geen verhuisbedrijf ingehuurd? Waar kan je zelf verhuisdozen kopen?

camion verhuizen dozen

Wanneer je geen verhuisbedrijf hebt geboekt voor het organiseren van je verhuizing, is het prettig om te weten hoe je tewerk moet gaan met inpakken. Je kan ervoor kiezen om verpakkingsmaterialen voor je verhuis online te bestellen of af te halen in bijvoorbeeld een doe-het-zelf-zaak zoals de Gamma of zelfs in de IKEA. Wanneer je speciaal soort voorwerpen hebt of grote objecten die aparte verpakking nodig hebben, is het verstandig hiervoor een specialist te overwegen. Veel bedrijven gespecialiseerd in verhuizingen, hebben speciale dozen tot hun beschikking. Zo kan je denken aan een rekje voor kleding in een langwerpige doos,dekens om meubels af te dekken, of dozen ontworpen voor schilderijen met extra bescherming.

Om je eigendommen te vervoeren kan je besluiten om een camionette te huren voor de dag(en) van je verhuis. Met wat hulp laad je deze in en kan je zelf je tijd indelen voor de dag en op en neer rijden naar je nieuwe adres.

checklist

Verhuischecklist Downloaden

Op zoek naar een complete checklist voor praktische zaken vóór, tijdens en na het verhuizen? Download de verhuischecklist hier, gratis!

Kwalitatief en sterk verpakkingsmateriaal

Uiteindelijk hangt het van je soort verhuizing af, welke materialen en het soort dozen je nodig hebt. Stel dat je een student op kot bent en je hoeft alleen wat boeken, kleding, en accessoires mee te verhuizen, dan neem je waarschijnlijk al genoegen met een simpele verhuisdoos. Bij een heel huishouden met waardevolle voorwerpen, zoals schilderijen, luxe toestellen en mooie meubels komt heel wat meer kijken. En niet te vergeten, breekbare voorwerpen, zoals borden, glazen en flessen of kunst. Voor een dergelijke verhuizing wil je zeker weten dat alles heelhuids aankomt en dat je bezittingen ook onderweg veilig worden gesteld. Goed verpakkingsmateriaal is in dit geval noodzakelijk en een goede handeling des te meer.

Je huidige energiecontract meeverhuizen? Wist je dat je na je verhuis niet bij dezelfde leverancier hoeft te blijven?
Bel  ☎ 02 588 03 92 ons voor de beste energiedeal op je nieuwe adres!

Soorten verhuisdozen en afmetingen

Om de beste verhuisdozen voor je verhuis te vinden is het van belang om in te schatten hoeveel gewicht je per doos kwijt wilt en wat je achteraf met de verhuisdozen gaat doen.

Je kan ervoor kiezen om plastic verhuisbakken te gebruiken, deze kan je later voor opslag gebruiken om bezittingen afgesloten in te bewaren. Maar een stevige kartonnen verhuisdoos gaat ook langer mee en kan je gemakkelijk opvouwen en opbergen.

Om de juiste kartonnen dozen uit te kiezen is het handig om het volgende in gedachten te houden:

  • Het benodigde draagvermogen
  • De stevigheid van de doos
  • De gewenste grootte
  • Het draaggemak indien je zelf de verhuizing doet

Er zijn verschillende soorten afmetingen verhuisdozen. Het ligt enigzins aan het soort karton, de dikte ervan en het bedrijf die ze verstrekt. Hieronder geven wij de details van de meest voorkomende verhuisdozen weer (kan paar cm afwijken).

  • De maten van meest gebruikte verhuisdozen:
  • 48 x 32 x 36 cm: lengte x breedte x hoogte, met een draagwaarde van 30 kilo en een inhoud van 50 liter
  • 50 x 38 x 33 cm: lengte x breedte x hoogte, met een draagwaarde van 50 kilo en een inhoud van 80 liter

Draagkracht verhuisdozen

Onder de standaard verhuisdozen zijn er dozen met een draagkracht van 30kg, dit is het wat kleinere formaat. Ook zijn er dozen van 50kg, deze zijn een flink stuk groter. Denk er bij de grotere dozen aan dat deze veel kunnen wegen als je ze opvult.

Wist je dat je goede verhuisdozen tot wel 8 keer kan gebruiken met je verhuis. Dat scheelt natuurlijk in de kosten voor als je vaker van plan bent om te verhuizen.

Hoeveel verhuisdozen heb je nodig?

Het is uiteraard van belang dat je van tevoren een goede inschatting maakt van hoeveel verhuisdozen je nodig hebt voor het inpakken van je spullen. Dat is best wel lastig inschatten, want je weet maar nooit hoe het gaat passen. Wij geven je een indicatie per huishouden waar je ongeveer rekening mee moet houden.

  1. Voor een 1 persoons woning (1 a 2 slaapkamers) kan je het beste rekening houden met ongeveer 20 dozen
  2. Als klein gezin kom je al snel op zo´n 50-70 dozen uit
  3. Groot gezin van ouders met 2 of meer kinderen moet je rekening houden met 70-90 dozen

Je kan ook rekenen per kamer, voor een slaapkamer zijn al gauw 10 dozen nodig. Hiernaast heb je voor de keuken best wat dozen nodig zo'n 10-15 stuks, met de badkamer en woonkamer erbij kan het al snel oplopen. Heb je bezittingen in opslag die ook mee moeten? Tel hier dan ook ruim genoeg dozen voor bij op.

Verdelen gewicht in verhuisdozen

De ene verhuisdoos is meer geschikt voor zware gewichten dan de ander. Het belangrijkste is dat je een grote verhuisdoos niet vollaadt met zware boeken en dergelijke. Dit kan je beter in kleine dozen doen. De grote verhuisdozen worden al snel lastig om te tillen als je daar veel zware voorwerpen in doet. Heb je bijvoorbeeld veel boeken dan kan je deze het beste met wat lichtere voorwerpen combineren in een doos. Boeken en wat kussens of stoffen voorwerpen is al een goede optie.

energieverbruik berekenen

Wat is jouw energieverbruik op jaarbasis?

Bereken jouw verbruik met de energiecalculator!

Verhuisservice voor je bezittingen

Je kan ervoor kiezen om niet alleen verhuisdozen aan te schaffen, maar de gehele verhuizing voor je te laten doen. Als je dat wenst kunnen de verhuisspecialisten zelfs je dozen inpakken op de locatie van je huidige woning en alles vervolgens uitpakken en indelen in je nieuwe woning. Uiteraard is het personeel die hiervoor wordt ingezet getraind om met zorg met andermans eigendommen om te gaan en kennen zij de beste manieren van inpakken.

verhuisdozen verschillende maten

Wie schakel je in?

Afhankelijk van of je het zelf wilt regelen of dat je het (deels) wilt laten verzorgen, kan je ervoor kiezen om een externe partij in te schakelen. Om je verhuis te regelen kan je één van de verhuisservice selecteren uit jouw omgeving. Maar hoe maak je een keuze? De beste manier is om verschillende offertes aan te vragen bij een aantal bedrijven die ofwel landelijk verhuizen, of in jouw omgeving. Op deze manier kan je service en prijs vergelijken. Offertes aanvragen kan je in de meeste gevallen online doen en voor advies of assistentie kan je uiteraard ook bellen.

Wat als er iets breekt of kapot gaat tijdens een verhuis?

Er kan natuurlijk altijd iets misgaan tijdens een verhuis. Ook al zijn verhuizers beoefend in hun vak, het kan gebeuren dat er iets valt of kapot gaat onderweg. In de meeste gevallen krijg je de mogelijkheid binnen een bepaalde termijn na je verhuis een defect door te geven. Zodra deze door het bedrijf is ontvangen en bevestigd, komt de verzekering hierbij kijken. Als duidelijk is dat het onderdeel of voorwerp tijdens het verhuis kapot is gegaan wordt deze in de meeste gevallen vergoed.

Waar je nog meer aan moet denken bij een verhuis

Naast het op orde brengen van je gerief en het vervoeren van je eigendommen, zijn er ook administratieve zaken die je moet afhandelen. Meestal zijn dit de minst leuke klusjes, maar ook deze horen erbij om alles goed geregeld te hebben. Als je binnen België verhuist is dit gelukkig niet al te veel werk. Zorg ervoor dat je de hieronder genoemde zaken goed geregeld hebt.

document regelen administratie

Adres wijzigen

Zodra je verhuist is het noodzakelijk om je adreswijziging door te geven bij Burgerzaken van je nieuwe gemeente. Ten alle tijden moet je geregistreerd zijn binnen 8 dagen van het moment dat je in je nieuwe woonplaats bent ingetrokken. In veel Belgische gemeenten kan je via een online formulier registreren. Dit kan je ook al van tevoren doen, echter geldt het pas van wanneer je daadwerkelijk in je woning intrekt.

Post doorsturen

Heb je even de tijd nodig om je adreswijziging overal door te geven? Dan kan je voor bepaalde tijd je post laten doorsturen. In België is het BPost die zorg draagt voor het doorsturen van post naar je nieuwe adres. Je kan er ook voor kiezen om je post door ze te laten bewaren. Vanaf €5,00 per week bieden zij services naar jouw wens. Je geeft aan naar welk adres de post doorgestuurd moet worden, je kan hiervoor een startdatum en een termijn doorgeven tot op 24 maanden. Dit kan dus bijvoorbeeld ook wanneer je voor langere periode van huis bent, of totdat je de adreswijziging overal hebt doorgegeven.

Energie omzetten

geld besparen energie omzetten

Indien je in een woning trekt waar de meter al geplaatst is en energievoorziening aanwezig is, wordt het energieovernamedocument gebruikt. Hiervoor moeten de meterstanden worden opgenomen en vermeld in het document, dit gebeurt normaal gesproken in het bijzijn van zowel de vertrekkende als de intrekkende partij. Wanneer deze standen zijn opgenomen, is het de bedoeling dat de energieleverancier gebeld wordt en de meterstanden doorgegeven worden.

Voor meer informatie en downloaden van dit document, kan je terecht in ons artikel energieovernamedocument.

Of download het energieovernamedocument direct hier:

Je hebt uiteraard de vrijheid om een energieleverancier naar keuze te selecteren. Wanneer je dit van plan bent te doen, is het verstandig om van tevoren eens te bekijken welke leveranciers actief zijn in België.

Nieuwe energieleverancier nodig? Wil je graag telefonisch advies bij het maken van een keuze? Dat kan! Bel ons tijdens kantooruren:  ☎ 02 588 03 92 en we regelen het voor je.

Geactualiseerd op