Regel je energie in de online klantenzone mijn Essent

gas en elektriciteit

Heb je een vraag of wil je ook besparen op je energiefactuur?

Bel voor gratis energieadvies van CallMePower en start met besparen!

gas en elektriciteit

Heb je een vraag of wil je ook besparen op je energiefactuur?

CallMePower belt je gratis terug tijdens de openingsuren of bel op werkdagen tussen 8 en 19h.

Online je energie regelen bij Essent. Het bedrijf is in 1999 opgericht en is een grote speler op de energiemarkt in zowel België als Nederland. Essent België levert gas en elektriciteit aan particuliere en zakelijke klanten. Het biedt z’n gebruikers een recentelijk vernieuwd digitaal klantenportaal aan onder de naam Mijn Essent waar klanten hun contract kunnen beheren. Essent is ook een van de weinige grote leveranciers die nog steeds een app voor mobiele telefoons onderhoudt, voor gebruikers van Android en iPhone. Hieronder bekijken we wat je op Mijn Essent en via de app kunt regelen, en hoe je toegang krijgt tot deze diensten.

mijn Essent online login klantenzone

Hoe krijg je toegang tot de online klantenzone van Essent?

Essent biedt enkel toegang tot z’n Mijn Essent-toepassing aan mensen die al klant zijn bij het bedrijf. Om je te registreren voor de online klantenzone heb je dus een klantennummer nodig. Dit klantennummer vind je bovenaan op elke factuur. Daarnaast moet je ook een controlecode opgeven bij het aanmaken van je account. Die code bestaat uit de laatste vijf cijfers van je EAN-code voor elektriciteit of aardgas. Ook deze vind je terug op elke factuur, ze worden vermeld onder het leveringsadres.

Login en wachtwoord mijn Essent

Voor het gebruiken van de online klantenzone mijn Essent heb je een login nodig met een gebruikersnaam en een wachtwoord. Ben je klant bij Essent en heb je je nog niet geregistreerd voor Mijn Essent? Dan kan je je via deze links inschrijven:

Heb je nog geen mijn Essent account?  Klik hier om een account aan te maken voor mijn Essent in het Nederlands.
 Klik hier om een account aan te maken voor mijn Essent in het Frans.

Eens je geregistreerd bent kun je je aanmelden voor het digitale klantenportaal met behulp van je e-mailadres of klantennummer en een zelfgekozen wachtwoord.

mijn essent inlog klantenzone
Mijn Essent: weergave van het inlogscherm voor de online klantenzone.

Aanmelden of inloggen bij mijn Essent doe je via deze links.

Al een gebruiker van mijn Essent?   Klik hier om in te loggen bij mijn Essent in het Nederlands.
Klik hier om steeds in het Frans in te loggen voor Mijn Essent.

Merk op dat je je bij Essent niet noodzakelijk via de browser van je computer (of telefoon) moet registreren en aanmelden. Je kunt je registratie ook voltooien via de mobiele app en je daar vervolgens meteen aanmelden. Over het gebruik van de app kun je hieronder meer lezen.

Via de website of via de app?

Er zijn niet zoveel energieleveranciers meer die een smartphone app onderhouden waarmee hun klanten hun digitale klantenzone kunnen bezoeken. Essent biedt echter wel nog steeds een app aan, en die is beschikbaar op Google Play (voor gebruikers van Android) en in de App Store (voor iPhone-gebruikers). De app biedt een redelijk beperkte functionaliteit (en verschilt daarin, zoals je hieronder kunt lezen, niet zoveel van de ‘Mijn Essent’-website). Via de app kunnen klanten hun voorschotbedrag bekijken en aanpassen, controleren of hun laatste factuur betaald werd en ze kunnen hun gegevens aanpassen.

In de reviews van de app in de stores van Google en Apple lezen we dat klanten van Essent graag een functie willen waarmee ze hun meterstanden zouden kunnen doorgeven. De app zou volgens sommige klanten ook een aantal ‘bugs’ of fouten bevatten waardoor ze niet zo handig werkt.

Wil je de app liever niet installeren? Dan kun je zowel via je mobiele telefoon als via een computer de website van Essent bezoeken en je daar aanmelden voor de digitale klantenzone. Zo kun je ook gebruikmaken van de (iets) uitgebreidere functies die daar worden aangeboden.

Mijn Essent: de mogelijkheden van het digitale klantenportaal

Wat is allemaal mogelijk met mijn Essent? ‘Mijn Essent’ lijkt nog niet zoveel functies aan te bieden als de online klantenzones van andere energieleveranciers. Essent schrijft hierover op z’n website het volgende: “Mijn essent.be is nog volop in ontwikkeling is. De komende maanden vindt u nog heel wat meer toepassingen in onze online klantenzone”. Hieronder bespreken we de functies die wel al actief zijn op Mijn Essent.

Je verbruik opvolgen

meterstanden doorgeven meteropname slimme energiemeter
Met de komst van de slimme energiemeter behoort de (twee)jaarlijkse meteropname tot het verleden.

Het is via het digitale klantenportaal van Essent nog niet mogelijk om je verbruik maand na maand door te geven. Dat is jammer want zo is het voor klanten van Essent een beetje moeilijker om facturen te ontvangen gebaseerd op hun reële verbruik.

Willen ze dat toch dan zullen ze de klantendienst per e-mail moeten contacteren. Wel kun je via Mijn Essent je verbruik opvolgen, aan de hand van eenvoudige grafieken. Zo zie je meteen of je verbruik is gewijzigd. Dat zou het gemakkelijker moeten maken om energie te besparen.

Alle facturen bij de hand

factuur klantnummer mijn essent afrekening
Weergave van een afrekeningsfactuur van Essent met klantnummer en factuurnummer.

Waar is die gas- of elektriciteitsfactuur als je ze nodig hebt? Papieren facturen gaan gemakkelijk verloren en dus is het handig als alle facturen worden verzameld in je online klantenportaal. Dat heeft Essent ook begrepen, en het biedt z’n klanten een functie aan waarmee ze hun facturen eenvoudig kunnen downloaden.

Bovendien kun je, als je na het bekijken van je verbruik en je facturen op Mijn Essent gelooft dat je een te hoog of te laag voorschotbedrag betaalt, dit bedrag meteen aanpassen. Let echter wel op dat je geen te laag bedrag kiest, anders zou de jaarafrekening weleens voor verrassingen kunnen zorgen!

Je contract en de voorwaarden bekijken

Het is handig om je contract en de exacte tarieven en voorwaarden daarvan op elk moment te kunnen opvragen. Ook dit kan via je persoonsgegevens-pagina in de online klantenzone van Essent. Dit komt zeker van pas als je wilt controleren of het voordelig is om over te stappen op een andere leverancier of tariefformule.

Je gegevens wijzigen

Is je telefoonnummer gewijzigd? Wil je facturen op een ander postadres of e-mailadres ontvangen? Is je naam fout gespeld op de Essent-facturen? Via mijn Essent is het eenvoudig om zelf al deze persoonlijke gegevens te wijzigen of te corrigeren.

Een verhuis regelen

online verhuis regelen essent

Een van de eerste zaken waar je aan moet denken als je gaat verhuizen is de energieovername én het overzetten van je gas- en elektriciteitsabonnement. Sommige consumenten profiteren van een verhuis om meteen van energieleverancier te veranderen. Maar als je tevreden bent met je leverancier dan wil je misschien gewoon je abonnement verhuizen? In dat geval kun je bij Essent eenvoudig je nieuwe adres en datum van verhuis doorgeven. Je ontvangt dan instructies voor het regelen van je verhuis (doorgeven van de meterstanden, meteractivatie op je nieuwe adres enz.)

Ervaar het gemak van mijn Essent

Ben je klant bij Essent en heb je nog geen toegang tot mijn Essent? Van de grote energieleveranciers in ons land biedt Essent misschien wel de meest beperkte service aan via z’n online klantenzone. De belangrijkste basisfuncties vind je er wel terug, zoals het bekijken van je verbruik, het downloaden van facturen en het doorgeven van een verhuis, maar veel andere functies ontbreken nog.

Eén van de belangrijkste minpunten is het ontbreken van de mogelijkheid om je verbruik online door te geven. Daar komt hopelijk snel verandering in, vermits Essent zelf aankondigt dat ze aan een verbetering van hun digitale klantenportaal werken. En het is wel een positief punt voor Essent dat het bedrijf nog steeds mobiele apps ontwikkelt en onderhoudt om z’n klanten toegang te bieden tot Mijn Essent.

Geactualiseerd op