Energieadvies nodig? Wij helpen je snel!

02 588 92 38 Of bel mij gratis terug!
gas en elektriciteit

Heb je een vraag of wil je ook besparen op je energiefactuur?

Bel ons voor gratis energieadvies en start met besparen!

gas en elektriciteit

Heb je een vraag of wil je ook besparen op je energiefactuur?

We bellen je gratis terug tijdens onze openingsuren of bel op werkdagen tussen 8 en 18h.

Dé ultieme keuzehulp en tips voor het kiezen van een elektriciteitsleverancier!

Wie een nieuwe elektriciteitsleverancier moet of wil kiezen zegt: energie vergelijken! Of je nu verhuist, ontevreden bent over je huidige leverancier voor stroom, geld wil besparen of gewoon wil overstappen? Je zult voor de keuze komen te staan om te kiezen tussen een groot aantal energieleveranciers. Wij helpen jou een handje met handige tips en informatie en een breed aanbod aan prijsvergelijkingen voor elektriciteit in België.

Hoe kies ik best mijn nieuwe elektriciteitsleverancier?

De oude structuur van de Belgische energiemarkt, waarbij de interommunales de verplichtingen van zowel distributeur als leverancier van gas en elektriciteit hadden, wordt volledig als verleden tijd beschouwd. De taken van iedere speler zijn goed gedefinieerd en afgebakend. Enerzijds zorgen de distributienetbeheerders voor de transformatie van elektriciteit van hoog- naar laagspanning en de distributie ervan. Anderzijds zijn de commerciële leveranciers verantwoordelijk voor de administratieve en commerciële afhandeling van de contracten voor de levering van gas en/of elektriciteit. (hier meer over weten).

Je kunt rekening houden met de volgende punten bij het kiezen en het vergelijken van een elektriciteitsleverancier:

  • De prijs per kWh (energiekost);
  • Een vast of variabel stroomtarief
  • Het type energiemeter;
  • Contractuele voorwaarden van de overeenkomst;
  • Extra diensten aangeboden door de energieleverancier, zoals woningisolatie of zonnepanelen;
  • Service (online of telefonische klantendienst);
  • Eventuele kortingen indien betalingen via domiciliëring;
  • Een online klantenzone;
  • De herkomst van de stroom

Wat is mijn elektriciteitsverbruik?

Er zijn verschillende elektriciteitstarieven op de markt voor de huishoudelijke klant. Zo heeft elke energieleverancier andere tariefplannen, de ene rekent een hogere vaste vergoeding of vaste abonnementskost en de andere leverancier voor stroom heeft juist een lagere vaste abonnementskost met een hogere prijs per kilowattuur. Een lagere prijs per kWh wil dus niet zeggen dat je eindfactuur ook lager uitvalt. Daarvoor moet je kijken naar je jaarlijkse elektriciteitsverbruik.

Ken je stroomverbruik Wil je weten hoeveel stroom je verbruikt op jaarbasis? Schat vlot en snel je elektriciteitsverbruik en maak gebruik van de schattingstool. (deze is binnenkort beschikbaar) In twee minuutjes weet jij hoeveel energie je verbruikt.


energieverbruik berekenen

Wat verbruik jij aan stroom?

Wil je erachter komen of jouw stroomverbruik onder of boven het gemiddelde ligt? Maak gebruik van de schattingstool!

Indien je jouw meest recente elektriciteitsverbruik kent of zojuist hebt geschat, kun je vervolgens een prijsvergelijking maken.

Vergelijk het aanbod

Vaak worden de gehanteerde tarieven als belangrijkste criterium gezien voor de keuze van een energieleverancier. Om consumenten te helpen bij het vergelijken van de tarieven, bestaan er meerdere prijsvergelijkers op het internet.

  • Simulator van Brugel (BruSim)
  • Simulator van Test-Aankoop
  • V-test van de VREG

Deze online vergelijkers hebben echter enkele beperkingen. De tarieven met vaste prijzen liggen in het algemeen hoger dan de tarieven met variabele prijzen. De leverancier moet namelijk het risico voor een verhoging in de toekomst indekken als het contract langer dan 1 jaar duurt, wat meestal het geval is bij tarieven met vaste prijzen. Bij de keuze van de offerte moet men ook aandacht besteden aan de prijsformule, die de prijs voor een bepaalde periode (contractueel bepaald) blokkeert. 

Voor een realistische simulatie houdt men best rekening met de volgende punten:

  1. Het type elektriciteitsmeter:
  2. Jouw jaarlijkse elektriciteitsverbruik: hiervoor dien je de laatste factuur van jouw jaarlijkse afrekening te bekijken
  3. Aangeven wanneer je van het sociaal tarief geniet. Indien je inderdaad in aanmerking komt hiervoor zal de toekomstige leverancier jou het vastgestelde van de FOD tarief aanrekenen.

energieleveranciers vergelijken

Elektriciteitsprijzen vergelijken in de prijzenvergelijker!

Vergelijk de elektrciciteitstarieven, stap over en bespaar op je energiefactuur. Alle stroomprijzen en deals op een rijtje!

Zich bij de voorkeursleverancier inschrijven

Wanneer je een elektriciteitscontract aangaat, bestaan er verschillende soorten contracten, we nemen ze kort met jou door:

  • Contract op privé-naam (huishoudelijk contract): dit energiecontract sluit je af voor het verbruik in de woning waar je gedomicilieerd bent. Je bent beschermd als je jouw factuur laattijdig of niet betaalt.
  • Contract op privé-naam voor een tweede woning: dit energiecontract sluit je bijvoorbeeld af voor het verbruik van uw tweede verblijf aan zee of in de Ardennen. Je bent niet beschermd als je jouw factuur laattijdig of niet betaalt.
  • Contract op naam van een bedrijf (professioneel contract): dit contract wordt afgesloten voor het verbruik in een handelszaak of bedrijf. Je bent niet beschermd als je de factuur laattijdig of niet betaalt.
  • Leegstaand huis scontract: dit is een contract aan leegstandstarief. Meestal gaat het om een gewoon elektriciteitscontract waarbij u een lager voorschot betaalt. Dit is nuttig wanneer u eigenaar bent van een woning die tijdelijk leegstaat (bv. er is nog geen nieuwe huurder).

Er bestaan energiecontracten van onbepaalde duur en contracten van bepaalde duur: die lopen over 1, 2, 3 of 5 jaar. Dat wil niet zeggen dat je ook daadwerkelijk gedurende de volledige looptijd van het contract ook klant moet blijven. Je kunt je contract stopzetten of overstappen naar een andere leverancier wanneer je dat wenst.

Opgelet, je bent niet verplicht om dezelfde leverancier aan te houden voor gas en elektriciteit. Het is aan jou om het meest interessante elektriciteitstarief uit te kiezen wat bijvoorbeeld het voordeligste is in jouw situatie.

Welke gegevens heb je nodig om een contract te maken?

Vooraleer je de leverancier contacteert, wordt aangewezen om zich van bepaalde documenten die nodig zijn voor het afsluiten van een contract te voorzien:

  • Welke gegevens heb ik nodig?
  • De huurovereenkomst met het nieuwe adres
  • De 18 cijfers van de EAN-code of 8 à 10 cijferige code van de elektriciteits- of gasmeter.
  • De meterstanden voor gas en elektriciteit
  • Je bankrekeningnummer

Veranderen van energieleverancier

Bij het veranderen van energieleverancier geldt een opzegtermijn van 1 maand vooraleer je effectief bent overgeschakeld naar je nieuwe leverancier. In deze periode wordt de opzegging van de vorige leverancier, de afsluiting van het dossier en de meterstanden behandeld. Is het verlplicht om van leverancier te veranderen? Opgelet: de procedure voor het veranderen van leverancier is automatisch en gratis.

Direct overstappen Bel gratis CallMePower om direct te veranderen van elektriciteitsleverancier. Wij vergelijken voor jou het aanbod en nemen alle stappen door om ervoor te zorgen dat alles snel en vlot verloopt.
☎ 02 588 92 38